• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes spreekt berichtgeving tegen: gaat goed met EQC

Auteur: RubenPriest, gepost 24 januari 2020 om 12:54 – 35 Reacties

Hoe zit de vork in de steel met de elektrische Mercedes EQC?

Het gaat keigoed hier. En vervolgens steekt Mercedes een duim in de lucht. De Duitse autofabrikant spreekt eerdere berichtgevingen tegen dat de productie van de EQC vertraging zou hebben opgelopen.

Deze week kwam er een bericht naar buiten van Manager Magazin. In de publicatie stond dat Mercedes problemen heeft met betrekking tot het verkrijgen van de accu’s. De productiedoelstellingen van de EQC in 2020 zouden daardoor niet gehaald kunnen worden. Volgens de bron moesten er 60.000 EQC’s van de band gaan rollen dit jaar, maar was deze verwachting bijgesteld naar 30.000 exemplaren.

Onzin, zeggen ze bij Mercedes volgens Reuters. De productie van de EQC loopt vooralsnog volgens schema. Een woordvoerder van Daimler zegt dat de productiedoelstelling ligt op 50.000 EQC’s voor 2020. De accu’s worden geleverd door het Zuid-Koreaanse LG Chem. Een woordvoerder van dat bedrijf was niet bereikbaar voor commentaar, aldus Reuters.

De EQC is een belangrijk model voor Mercedes. Niet alleen omdat het de eerste vol elektrische auto is van het merk voor de massa, maar ook omdat de EQC helpt de gemiddelde CO2 van het wagenpark te verlagen. En dat is weer essentieel om boetes van honderden miljoenen euro’s vanuit de EU in 2021 te voorkomen.

In Nederland loopt men vooralsnog niet warm voor de elektrische Mercedes. In de laatste maand van 2019 gingen er slechts 78 op kenteken. De Audi e-tron, een sterke concurrent van de EQC, ging meer dan 3.000 keer op kenteken in december 2019.

Ook interessant!

  • Mercedes EQC nu ook als extra kale instapper [update]
  • Mercedes EQS gaat op vliegreis boven Stuttgart
  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen
  • 'Elektrische Mercedes C-klasse komt pas na 2024'

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

batterij, daimler, Elektrisch, eqc, Mercedes

Vorig bericht: « 100.000+ diesels komen volgend jaar niet meer door de APK?
Volgend bericht: Nederlandse coureur Edwin Straver overleden aan verwondingen »

Lees Interacties

Reacties

  1. bertorelli zegt

    24 januari 2020 om 12:59

    “De EQC is een belangrijk model voor Mercedes. Niet alleen omdat het de eerste vol elektrische auto is van het merk voor de massa, maar…”

    Een auto voor de massa heeft géén vanaf prijs van € 77.000

    Login om te reageren
    • Pordon zegt

      24 januari 2020 om 13:14

      @bertorelli: Haha, ze boeren bij Autoblog blijkbaar zo goed dat ze geen realiteitszin meer hebben.

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        24 januari 2020 om 14:57

        @Pordon: zat net op een pc zonder addblock op de Autoblogsite. Wow door die irritante reclames is een artikel bijna onleesbaar. Geluid van een Bondeullreclame. Bewegende reclames. Het kan niet op ??

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          25 januari 2020 om 14:52

          @monsieurleloure: Ja, is inderdaad niet te doen … kan me voorstellen dat het bezoekers afschrikt; het is te intrusive …

          Login om te reageren
    • eelco74 zegt

      24 januari 2020 om 13:58

      @bertorelli: en de electrische B klasse was er eerder dan de EQC

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      24 januari 2020 om 14:06

      @bertorelli: juist, en zeker geen “vanaf prijs” maar wel vanafprijs of vanaf-prijs.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      24 januari 2020 om 17:42

      @bertorelli: er staat merk voor de Massa, niet model voor de massa.
      Echter helpen mensen die dit model kopen wel de massa, met verdere ontwikkeling..

      Login om te reageren
  2. superhans zegt

    24 januari 2020 om 13:52

    Jammer dat ze niet gewoon de GLC hebben geëlektrificeerd. Dat model is zoveel mooier dan de EQC.

    Login om te reageren
    • eelco74 zegt

      24 januari 2020 om 13:57

      @superhans: de glc en eqc lopen door elkaar van de zelfde productie band.

      Login om te reageren
    • renskuhh zegt

      24 januari 2020 om 17:20

      @superhans: de EQC is gebaseerd op de GLC

      Login om te reageren
    • Dickie zegt

      24 januari 2020 om 17:56

      @superhans: ja was ook mijn gedachten de GLC vind ik een mooie auto.
      Toevallig kwam ik net EQC op NL platen de eerste die ik gezien heb, dan is de GLC toch stuk knapper.

      Login om te reageren
  3. nopetrolnofun zegt

    24 januari 2020 om 14:02

    Ze maken gewoon een elektrische auto om aan de gemiddelde C02 uitstoot te voldoen, maakt niet uit of het verkoopt.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      24 januari 2020 om 14:38

      @nopetrolnofun: zo werken de uitstoot regels helaas niet..

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      24 januari 2020 om 17:44

      @nopetrolnofun: zeg jij natuurlijk bij elke Nissan Leaf die je verkoopt; “Ja ik wil hem niet verkopen maar het helpt ons bedrijf aan een gemiddelde..”

      Login om te reageren
  4. rikus zegt

    24 januari 2020 om 14:02

    Ach laat die accu’s lekker zitten joh. Dat ding verkoopt toch voor geen meter. Althans hier..

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      24 januari 2020 om 14:22

      @rikus: De wereld is groter dan Oost-Groningen hoor ?

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        24 januari 2020 om 20:18

        @amghans: Oost-Groningen? Waar is dat dan?

        Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      24 januari 2020 om 15:25

      @rikus: En dan? Een setje trappers erin?

      Login om te reageren
  5. johnwaters zegt

    24 januari 2020 om 14:07

    Dus dit stuk elektroschroot is gemaakt voor de massa? Laat het nu wel duidelijk zijn dat de AB redactie bemand wordt door wereldvreemde individuen die betaald worden door de EV lobby.

    Login om te reageren
  6. rezi zegt

    24 januari 2020 om 14:26

    Zijn er in december slechts 79 op kenteken gezet omdat er geen vraag naar deze auto is of omdat MB de productie nog niet op orde heeft?

    Login om te reageren
    • gebruikersnaam3 zegt

      24 januari 2020 om 14:55

      @rezi: Volgens mij was er gewoon niet meer beschikbaar. Voor de zomer hoorde ik al dat alle slots vol zaten dus ja…

      Login om te reageren
  7. ty5550 zegt

    24 januari 2020 om 14:28

    Het oorspronkelijke artikel op CNBC heeft nog extra sappige details:
    “Daimler’s works council chief Michael Brecht told Manager Magazin that one of the reasons the company is struggling to meet battery demand is because Tesla bought Grohmann Engineering, a battery automation specialist hired by Mercedes-Benz to build up its own battery manufacturing capacity.”

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      24 januari 2020 om 14:32

      @ty5500: Grohmann Engineering was founded by Klaus Grohmann in 1963.[6] In November 2016, the company’s stakeholders (including the Deutsche Beteiligungs AG [de], which owned 25%) agreed to sell the company to American automotive company Tesla Motors.[6] The company had 700 employees at the time.[6] The deal was completed on 3 January 2017, at which point the company employed 800 people.[7]

      In April 2017, founder Klaus Grohmann left the company due to a dispute with Tesla CEO Elon Musk. Musk demanded the company halt production for competitors, such as BMW and Daimler AG, to focus on the Model 3.[8]

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        24 januari 2020 om 17:45

        @ty5500: je zou ergens kunnen zeggen dat Tesla dus schuld heeft aan het moetwillig dwarszitten van concurrentie. Vraag mij of dit zomaar mag in Europa.

        Login om te reageren
        • ty5550 zegt

          24 januari 2020 om 21:10

          @ghost: Het is natuurlijk maar de vraag hoe moedwillig dit was. Als ze het bedrijf hebben gekocht om hun eigen productie op peil te krijgen, lijkt het mij ergens te begrijpen dat ze ook voorrang geven aan hun eigen modellen. Vraag mij dan enkel af of de contracten tussen Mercedes en Grohmann werkelijk zo weinig bindend waren dat Tesla zich hier zo makkelijk van af kon maken.

          Login om te reageren
  8. JamesBond007 zegt

    24 januari 2020 om 14:34

    Net als Schumacher aan een laadpaal, maar ik heb toch het idee dat het met Michael beter gaat

    Login om te reageren
  9. vpowert zegt

    24 januari 2020 om 15:02

    Ik wist niet eens dat ie al te koop was! Zelfs bij de foto hierboven twijfelde ik of het geen prototype was. Heb ik gewoon niet opgelet of heeft Mercedes gewoon slecht reclame gemaakt voor dit ding?

    Login om te reageren
    • koeberg zegt

      24 januari 2020 om 15:24

      @vpowert: Dat laatste denk ik. Mercedes kan precies uitrekenen hoeveel ze van deze auto moeten verkopen om onder de Europeese CO2-boetes uit te komen. 50.000 als ik het goed begrijp.
      Het zou me helemaal niets verbazen als ze helemaal niet meer dan dat aantal willen verkopen.
      En dat aantal verkopen ze ook wel zonder reklame te maken.

      Login om te reageren
      • sleepyj zegt

        24 januari 2020 om 19:06

        @koeberg: exact dit, dat is de reden dat Tesla lekker doorknalt met de aantallen. Want het jaar erop moet er weer een x aantal gram vanaf. En tesla heeft daar dus geen boodschap aan. Dus blijven de andere merken het liefst zo hoog als mogelijk met hun uitstoot tegen de gestelde grens.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 januari 2020 om 07:45

      @vpowert: je hebt niet opgelet want eigenlijk zijn de meeste advertenties van Mercedes nu voor deze wagen.

      Login om te reageren
  10. laarhovenn zegt

    24 januari 2020 om 18:06

    Ik denk dat de verkoopcijfers te maken hebben gehad met de levertijd van de auto. Wellicht dat de eqc net na 1 Jan geleverd werd, waardoor hogere bijtelling

    Login om te reageren
  11. v10m5 zegt

    24 januari 2020 om 19:49

    Ik kwam hem onlangs tegen op de snelweg. Het is wel een hele mooie auto geworden. Voor mij wel de mooiste el. SUV van het moment.

    Login om te reageren
  12. mcshine zegt

    24 januari 2020 om 21:23

    Max 112 DC laden en 180km/u…. Binnen de premium-EV wereld geen wereldprestaties…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 januari 2020 om 07:48

      @mcshine: voor zijn afmetingen en accu capaciteit is de wagen dan ook relatief zwaar (zwaarder dan Model X 100 en E-tron 55), de prijs van het omkatten van een brandstofauto naar elektrisch.

      Login om te reageren
  13. tjorque zegt

    24 januari 2020 om 23:00

    Hondslelijk ding! En niet omdat het een suv is, hoewel ik dat ondingen vind, zijn sommige (uitzonderlijk) nog wel te pruimen.
    Maar deze Mercede…. een schuimbekkende nein nein nein!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North