• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

15 bizarre, maar zeer veilige conceptcars uit de jaren ’70

Auteur: Dizono, gepost 21 september 2015 om 23:09 – 38 Reacties

Fiat ESV 2500


Na deccenia in koekblikjes rondgereden te hebben, was begin jaren ’70 veiligheid ineens een issue. Fabrikanten buitelden over elkaar heen om met afgrijselijke conceptcars te laten zien hoe veilig hun auto’s waren.

In 1965 verschijnt misschien wel het voor de autoindustrie belangrijkste boek dat ooit is gepubliceerd: Unsafe at Any Speed van Ralph Nader. In het boek uit Nader fikse kritiek op autofabrikanten. Ze zouden opzettelijk hun auto’s niet veiliger maken, omdat dit nu eenmaal kosten met zich meebrengt.

De auto die er het meest van langs krijgt is de Chevrolet Corvair. Deze, zeker voor Amerika revolutionaire auto, heeft een luchtgekoelde zescilinder boxer achter de achteras, gecombineerd met pendelassen. Eigenlijk dezelfde setup dus als de Volkswagen Kever, maar dan groter. De wegligging van de auto zou ondermaats en levensgevaarlijk zijn, vooral als de banden niet ongelijk op druk werden gezet (meer druk in de achterbanden) en er meer dan twee passagiers in de auto zaten.

Geld en esthetiek belangrijker dan veiligheid

Nadar heeft echter niet alleen op de Corvair kritiek, maar op vrijwel alle auto’s en fabrikanten. Kosten en esthetiek zouden belangrijker zijn dan veiligheid. Zo noemt hij onder andere de bumpers met uitstekende punten en ornamenten die veel Amerikaanse auto’s halverwege de jaren ’50 hadden, of het letterlijk oogverblindende glimmende chroom op dashboards als voorbeeldem hoe het niet moet. Hij sluit zijn boek af met een dringend verzoek aan overheden om autofabrikanten te verplichten hun auto’s veiliger te maken.

ESV-programma

Met succes, in 1970 lanceert het Amerikaanse Ministerie van Transport, in samenwerking met overheden uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Zweden en Groot Britannië het Experimental Safety Vehicle-project. Het doel: de auto’s in 1980 aanzienlijk veiliger maken. Uit elk deelnemend land presenteren een of meerdere fabrikanten conceptcars waarbij de nadruk op veiligheid ligt. Dikke bumpers, veel rubber, gigantische achteruitkijkspiegels op het dak en zelfs opverend hekwerk op de motorkap dat moet voorkomen dat voetgangers na een aanrijding onder de wielen schuiven. De achterliggende organisatie bestaat overigens nog steeds, al veranderde de afkorting in 1990 naar Enhanced Safety of Vehicles.

Er is in al die jaren namelijk een hoop bereikt. Auto’s zijn daadwerkelijk een heel stuk veiliger geworden en het aantal verkeersdoden neemt in ons land al enkele jaren op rij af. We zijn er natuurlijk nog lang niet, idealiter gaat er natuurlijk helemaal niemand meer dood in het verkeer. Terugkijkend waren het maar maffe, afzichtelijke conceptcars, maar het zijn wel heel belangrijke auto’s geweest.

Mercedes-Benz ESF 05 (1970)
Mercedes

Toyota ESV-2 (1973)
Toyota ESV
foto: Mytho88, Creative Commons

Fairchild ESV-6
Fairchild ESV-6

MG SSV1 (1972)
MG SSV1

Mercedes-Benz ESF 13 (1971)
Mercedes-Benz ESF 13

Fiat ESV 2000 (1973)
Fiat ESV 2000

Nissan ESV 1
Nissan ESV

Opel OSV 40 (1974)
Opel OSV40

BLMC/Morris SRV2 (1974)
BLMC SRV2

Fiat ESV 1500 (1972)
Fiat ESV 1500

Volvo VESV (1972)
Volvo VESC

Mini Clubman SRV4 (1974)
Mini Clubman SRV4
foto: DeFacto, Creative Commons

Chrysler RSV (1976)
Chrysler RSV

Volkswagen ESVW (1972)
Volkswagen ESVW 1

Honda ESV (1973)
Hond ESV

BLMC/Morris SRV5 (1974)
BLMC SRV5

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Hoeveel miljard is Volvo waard?

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler, concept, Fiat, Honda, Mercedes, mgb, MINI, morris, Nissan, Toyota, veiligheid, Volkswagen, Volvo

Vorig bericht: « Te Koop: de roestigste Porsche 356 op Marktplaats
Volgend bericht: #Dieselgate zet door: TDI verkopen Canada stilgelegd [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. medemblikker zegt

    21 september 2015 om 23:21

    Bij een hoop van bovenstaande auto’s heb je wel een mooi plekje om je schoonmoeder neer te zetten.

    Login om te reageren
  2. oranje123456789 zegt

    21 september 2015 om 23:31

    Fiat … Veilig hahahaha

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      21 september 2015 om 23:40

      @oranje123456789: de afgebeelde fiat heeft zelfs dubbele botsautobumpers. Dus lijkt me aardig veilig ja!

      Login om te reageren
    • roppp zegt

      22 september 2015 om 08:14

      @oranje123456789: in die tijd was Fiat één van de koplopers op veiligheidsgebied. Toen het belangrijker werd om zuinige auto’s te maken, werd dat wat los gelaten. De oerPanda en de Uno zijn vergelijkbaar met een krant.

      Login om te reageren
    • jimyb zegt

      22 september 2015 om 09:19

      @oranje123456789: de Stilo was wel de eerste auto die de 5sterren haalden bij de NCAP

      Login om te reageren
  3. leemster zegt

    21 september 2015 om 23:35

    Ik vind die front van de VW wel vet eigenlijk

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      22 september 2015 om 00:30

      @leemster: Klopt…zit een 5w40 vetlaag op ;)

      Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        22 september 2015 om 06:59

        @redbeams: helaas, de knipoog doet een behoorlijke afbreuk aan je opmerking.

        Login om te reageren
      • xiran zegt

        22 september 2015 om 07:00

        @redbeams: 5w30

        Login om te reageren
  4. lexaudi zegt

    21 september 2015 om 23:40

    Die Opel en die VW vind ik zo gek nog niet hoor!

    Login om te reageren
  5. Jochempie zegt

    21 september 2015 om 23:45

    Ik vind ze allemaal fucking vet!

    Login om te reageren
  6. ghost zegt

    21 september 2015 om 23:50

    Ik hou wel van bumpers, vooral in tweevoud, groot en rond maar hier voel ik niks voor.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      22 september 2015 om 00:39

      @ghost: Speciaal voor jou een plaatje (NSFW):

      http://farm5.static.flickr.com/4014/4435397800_c322abd6c3_o.jpg

      Login om te reageren
  7. suzikubelona zegt

    21 september 2015 om 23:55

    Die BLMC/Morris SRV5! Ik zeg Carmageddon!

    Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    21 september 2015 om 23:56

    Vreemd dat toen nog niemand dacht om het grootste veiligheidsrisico te verwijderen.
    De bestuurder…

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    21 september 2015 om 23:59

    En Volvo gooide het ijskoud in productie….240 forever..

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      22 september 2015 om 00:45

      @norge:
      De eerste stap naar de allerbeste auto ooit: de Volvo 900 serie. Eerst natuurlijk wel via de 100, 200 en 700 serie, maar dat mag de pret niet drukken.

      Login om te reageren
      • parker zegt

        22 september 2015 om 04:57

        @mgmgb: je geeft zelf al aan hoe hopeloos achterhaald en ouderwets de 900 serie was voor zijn tijd.. Soort doorgefokte labrador.

        Login om te reageren
        • mgmgb zegt

          22 september 2015 om 13:11

          @parker:
          Ouderwets, ja, achterhaald absoluut niet. Ook nu nog rijdt het lekkerder dan een hoop nieuw spul. Niet strakker of sneller, wel gewoon lekkerder. Want het is gewoon een trouwe labrador op wielen. Van een goede fokker, die alleen de beste pups verkoopt en de mindere lekker in de Zweedse bossen achterlaat.

          Login om te reageren
  10. Den zegt

    22 september 2015 om 00:14

    Op die laatste foto lijkt die dame t best naar d’r zin te hebben op de motorkap.

    Login om te reageren
  11. toyotafortuner zegt

    22 september 2015 om 00:30

    De Chrysler doet me denken aan een XL Chevrolet Citation/Pontiac Phoenix

    En de MG werd volgens mij gewoon een US-spec MGB GT.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      22 september 2015 om 00:38

      @toyotafortuner: Die Chrysler is eigenlijk een Simca-Chrysler 1308:

      http://tocmp.org/simca/080203.jpg

      Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      22 september 2015 om 00:43

      @toyotafortuner:
      Kunststof bumpers met schokabsorberende dempers erin: ja, maar in een andere vorm. Maar geen idiote achteruitkijkspiegel in het dak en helaas niet standaard die prachtige lichtmetalen velgen van de V8 versie.

      Login om te reageren
  12. E550 zegt

    22 september 2015 om 02:13

    De Amerikanen namen het wel heel serieus met hun giga bumpers.

    Login om te reageren
  13. e38ossie zegt

    22 september 2015 om 02:44

    Denk even aan de BMW turbo uit 1972. Deze concept had ook vele veiligheidsmaatregelen. Speciale bumpers, signaalkleuren voor en achter, actieve cruise control, tractiecontrole. Alleen iets mooier verpakt dan bovenstaande auto’s.

    Login om te reageren
  14. awesome zegt

    22 september 2015 om 05:57

    Die laatste: Porsche 930 Slantnose?

    Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    22 september 2015 om 07:28

    En Honda? Die nemen het ding gewoon zo in productie…

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    22 september 2015 om 07:36

    Haha, mooi toch dit soort zaken!

    Login om te reageren
  17. cees zegt

    22 september 2015 om 07:49

    Grappig om in de lijnen van die Fiat ESV2000 de eerste Fiat Ritmo terug te zien komen.(http://www.selfbase.com/car_interior_database/photos/cars/200/2000401202.jpg)

    Login om te reageren
  18. danmar zegt

    22 september 2015 om 07:54

    Die Fiats, zou Seat op op de Bocanegra gekomen zijn?
    http://carsenc.com/uploads/seat/seat-1200-sport/seat-1200-sport-06.jpg

    Login om te reageren
  19. pomoek zegt

    22 september 2015 om 08:08

    Ze lijken allemaal op een Saab…

    Login om te reageren
  20. gokartmozart zegt

    22 september 2015 om 10:40

    snap wel dat ze heel veilig waren….
    Zo lelijk dat je er geen meter mee gaat rijden….

    Login om te reageren
  21. mout zegt

    22 september 2015 om 10:47

    Mag ik dan ff klagen over hoe deze gedachten zijn opgedroogd in de 21e eeuw?
    Ik reed met mijn 245 1cm te ver door bij een verkeerslicht, en raakte nét de auto voor me. €2300,- voor het overspuiten van de bumper, en het wegwerken van het daarmee veroorzaakte kleurverschil op twee spatborden en een achterklep. Overbodige lak (want op kunststof gespoten) is zowat het duurste onderdeel van een auto. Uiteraard is op de Volvo niets te zien: die heeft daar rubber op kaal aluminium van buiten, en twee veerpoten met een stevige stalen balk eronder. Rubber om alu op vering; dat gebruik je ook ónder de auto. En met een reden.
    Bumpers spuiten is, zo bezien, vergelijkbaar met het loopvlak van je banden in kleur spuiten.

    Login om te reageren
  22. phdg zegt

    22 september 2015 om 14:58

    Opel heeft daarna de plannen doorgestuurd naar Vauxhall en die hebben een dan maar iets van gemaakt precies…
    http://onlytruecars.com/data_images/gallery/02/vauxhall-firenza-droopsnoot/vauxhall-firenza-droopsnoot-07.jpg

    Login om te reageren
  23. JRmiura zegt

    22 september 2015 om 17:16

    Niet eens een saab in het lijstje…

    Login om te reageren
  24. Calimero zegt

    22 september 2015 om 17:56

    Volvo VESV (1972)
    Zou zomaar een voorloper van een Mazda 626 serie kunnen zijn geweest uit periode eind 70-jaren 80.
    Van schuin van voren gezien dan.
    Jaren later zou die gedachte niet eens vreemd zijn geweest (volvo-Ford-Mazda)

    Login om te reageren
  25. Calimero zegt

    22 september 2015 om 17:57

    Van de meeste auto’s is het trouwens maar goed dat het conceptcars zijn gebleven. Brrrrr

    Login om te reageren
  26. cthijs zegt

    24 september 2015 om 17:38

    Bij die honda civic moest je toch altijd de stoep vegen als je ging rijden na een weekje geparkeerd te hebben

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North