• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

1959 Sir Vival, veiligheid boven alles

Auteur: maru, gepost 10 augustus 2013 om 13:09 – 16 Reacties

Afbeelding 1959 Sir Vival, veiligheid boven allesAfbeelding 1959 Sir Vival, veiligheid boven allesAfbeelding 1959 Sir Vival, veiligheid boven allesAfbeelding 1959 Sir Vival, veiligheid boven allesAfbeelding 1959 Sir Vival, veiligheid boven allesAfbeelding 1959 Sir Vival, veiligheid boven allesAfbeelding 1959 Sir Vival, veiligheid boven allesAfbeelding 1959 Sir Vival, veiligheid boven alles

WTF?
Praktisch en mooi waren slechts bijzaken voor deze vreemde creatie.

Walther C. Jerome bouwde zijn Sir Vival in 1959 op het chassis van een 1948 Hudson Sedan. De wagen moest zijn ideeën over veiligheid in de auto promoten bij de grote autofabrikanten, in de hoop dat zij de technieken zouden kopen en toepassen in hun eigen auto’s. In het design is er dan ook voornamelijk rekening gehouden met de overlevingskansen van bestuurder en passagier tijdens een ongeluk. Je wilt hier natuurlijk niet dood in gevonden worden.

Wie de Sir Vival zag rijden moet wel even achter de oren hebben gekrabd. Bestaande uit twee delen lijkt de auto regelrecht uit een jaren ’50 science fiction te zijn komen rollen. In het voorste deel zit de motor, aandrijflijn en de stuurarmen, gevolgd door het passagiersgedeelte in de tweede “wagon”. De bestuurder zit in een glazen cilinder op een hoge, centrale stoel om een goed overzicht te hebben op de weg. Die irritante bewegende ruitenwissers waren niet nodig omdat de cilinder ronddraait en wordt schoongeveegd door verticale bladen. Mocht de bestuurder toch afgeleid worden, zullen de stevige bumpers rondom de grootste klappen opvangen.

In de locomotief ligt een gemodificeerde 4,2-liter viertakt desmodromische Ford zescilinder van ijzer. Met andere woorden, de in- en uitlaatkleppen worden niet gesloten door klepveren, maar door een mechaniek dat door de nokkenas wordt aangedreven (zie Ducati motorfietsen). Een handgeschakelde versnellingsbak van Ford met vier verzetten moest het zaakje bedienen, maar een automatische Cruise-O-Matic driebak zou als optie worden aangeboden. Welke ook gekozen zou zijn, snel ging het niet met een gewicht van 2.200 kg.

Het komt niet als een verassing dat er geen enkele fabrikant was die de patenten wou kopen. Omdat er ook niemand aan Jerome vroeg om een tweede auto à 9.000 dollar te bouwen, bleef het bij dit ene exemplaar. De wagen is bewaard gebleven in de collectie van Edward Moore in Bellingham, Massachusetts. (Foto’s via Flickr)

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?
    Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Klassiekers, vergeten-concept

Vorig bericht: « Lolvideo: rallyrijder draait navigator helemaal gek
Volgend bericht: Hot damn! Oranje Aventador met Liberty Walk-goodies »

Lees Interacties

Reacties

  1. laulau zegt

    10 augustus 2013 om 13:19

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • laulau zegt

      10 augustus 2013 om 13:27

      @laulau: ah ze hebben het al aangepast..

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    10 augustus 2013 om 13:21

    En ik maar denken dat de auto tussen een schuifdeur geklemd was.

    Login om te reageren
  3. iiprototype zegt

    10 augustus 2013 om 13:30

    dacht meteen hieraan:

    http://onscreencars.com/wp-content/uploads/2010/01/TheHomer.jpg

    Login om te reageren
    • heidi zegt

      10 augustus 2013 om 13:56

      @iiprototype:

      Grappig. Ik dacht hieraan: http://www.honestpornreviews.com/images/milfnextdoor-041813a.jpg

      Login om te reageren
  4. heidi zegt

    10 augustus 2013 om 13:54

    On-be-grijpe-lijk dat dít geen succes is geworden!

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    10 augustus 2013 om 13:56

    Rinspeed doet niet anders ..

    Login om te reageren
  6. guusboum zegt

    10 augustus 2013 om 14:10

    Ik krijg er spontaan een trauma, wat een afschuwelijk iets! Deze moeten moeten ze opsluiten in een bunker en als marteling laten zien aan criminelen!

    Login om te reageren
  7. xytras zegt

    10 augustus 2013 om 14:49

    Doet mij eerder denken aan dat gepensioneerdenscootertje dat ooit eens door Jeremy in TG is gebouwd, dan weet je ook meteen waarom de naam Sir Vival heel ongelukkig is gekozen…
    Wie wil nu in die cocon zitten met zijn hoofd op het moment dat je ergens tegen botst^^

    Login om te reageren
  8. gerlof92 zegt

    10 augustus 2013 om 15:30

    Moest even grinniken bij de zin: “je wil er natuurlijk niet dood in gevonden worden”.

    Login om te reageren
  9. Hubert zegt

    10 augustus 2013 om 15:59

    Ik vind hem wel gaaf.
    Lijkt net een caravan met een aparte trekker er voor.
    En lijkt me best gezellig in het passagiersgedeelte.
    Trouwens, geniaal gevonden zo’n ruit die rond draait en op die manier geveegd wordt.

    Login om te reageren
  10. 620henk zegt

    10 augustus 2013 om 17:32

    haha, net een onderzeeër…

    Login om te reageren
  11. SJ zegt

    10 augustus 2013 om 17:51

    Die grille ook echt, alsof ie nog slagtanden over had van z’n jachtvakantie door Afrika. Verder ziet het voorste deel eruit als een verbouwd botsautootje.

    Login om te reageren
  12. velgenwasser zegt

    10 augustus 2013 om 23:55

    Ik vind hem gewoon eng

    Login om te reageren
  13. Alfarobert zegt

    11 augustus 2013 om 09:37

    Het is natuurlijk wel uniek.Rubber rondom de hele “auto”als bij een botsauto op de kermis.Er zou eigenlijk wel iemand moeten zijn die het opknapt,om dan in een museum te kunnen zetten.Museum van Veilig verkeer America ofzo?

    Login om te reageren
  14. frensj zegt

    12 augustus 2013 om 09:30

    “Veiligheid boven alles”, maar achteruit kijken? Ho maar!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North