• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

2.000 pk sterke Lotus blijkt niet aan te slepen

Auteur: willeme, gepost 25 augustus 2019 om 10:58 – 40 Reacties

Afbeelding 2.000 pk sterke Lotus blijkt niet aan te slepenAfbeelding 2.000 pk sterke Lotus blijkt niet aan te slepenAfbeelding 2.000 pk sterke Lotus blijkt niet aan te slepenAfbeelding 2.000 pk sterke Lotus blijkt niet aan te slepenAfbeelding 2.000 pk sterke Lotus blijkt niet aan te slepenAfbeelding 2.000 pk sterke Lotus blijkt niet aan te slepenAfbeelding 2.000 pk sterke Lotus blijkt niet aan te slepenAfbeelding 2.000 pk sterke Lotus blijkt niet aan te slepen

Lotus Evija '19
Ze gaan als de spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank.

We kunnen complete boekwerken schrijven over het Britse merk Lotus. Het levert ongewtijfeld een van de kleurrijkere verhalen op. Ondanks dat het merk relatief jong is (71 jaar), kent het een enorme geschiedenis en vele hoogte en dieptepunten. Waar veel merken allerlei kanten opgaan qua concept en gedachtegoed, is Lotus relatief trouw aan zichzelf gebleven. Het is altijd hun specialiteit geweest om kleine, lichte en wendbare sportauto’s te bouwen. Zelfs de Esprit V8, een vrij serieuze sportwagen, was in zijn segment relatief licht en klein.

De introductie van de Lotus Evija deed dan ook de wenkbrauwen fronsen op de redactie. De Evija is een elektrische sportwagen. Dat is niet meer zó vreemd anno 2019. Ook van Lotus niet. Zeker niet als je bedenkt dat de Tesla Roadster in feite een Lotus Elise is met een minder fraai koetswerk en elektromotor. Maar de Evija is niet zomaar een spirituele Esprit opvolger. Het zou zo maar de snelste auto ter wereld kunnen worden dankzij het vermogen van 2.000 pk! Daardoor is de Lotus Evija ook zwaarder dan andere Lotussen. Zorgt dat voor minder interesse?

Lotus Evija '19

Nou: nee! Mooi niet dus. De Lotus Evija blijkt namelijk een enorm succes. Lotus nam de afgelopen week de Evija mee naar de Monterey Car Week op Pebble Beach en dat was een goede zet. De auto was namelijk een van de hoofdnummers op de show. Het voordeel van de Pebble Beach is dat veel mensen die er komen ook potentiëlele klanten zijn, in tegenstelling tot veel autobeurzen. De orders werden namelijk al getekend tijdens Pebble Beach.

Lotus Evija '19

Dat ging harder dan verwacht, want Lotus is inmiddels al bijna door het aanbod Amerikaanse productie slots heen. Dat is een goede opsteker voor Lotus, want nu weten ze dat de auto’s die gebouwd moeten gaan worden, het grootste gedeelte al verkocht is. Na het debacle met Dany Bahar een kleine tien jaar geleden is dit een zeer welkome opsteker. Onder leiding van Phil Popham krabbelt het eens zo geplaagde Britse merk behoorlijk overeind. Well done.

Ook interessant!

  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Een EV met een Formule 1-livery: mag dat?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Evija, Hypercar, Lotus, pebble-beach

Vorig bericht: « Beleef nieuwe ouderwetse lol in deze trapkar
Volgend bericht: Deze Nederlandse Focus RS heeft slechts 11.000 km gelopen »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    25 augustus 2019 om 11:06

    2000pk elektromotor(en) en dan waarschijnlijk 400km/u e.d. kunnen halen.
    Vermoedelijk wordt de versnellingsbak groter dan de motor.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      25 augustus 2019 om 11:27

      @fanboy: Versnellingsbak ja?

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        25 augustus 2019 om 14:57

        @granlusso: Zeker wel. Denk je nou echt dat je een elektromotor kan gebruiken van 0 tot 400 of dergelijke snelheden zonder een versnellingsbak?
        Elektromotoren hebben ook gewoon een efficiëntiegebied en een max rpm. Dat is niet eindeloos.

        Login om te reageren
        • koffiekopje zegt

          26 augustus 2019 om 13:45

          @fanboy: Tesla heeft dat aardig slim opgelost.
          Een motor voor en een motor achter, allebei anders ge-geared.

          In het geval van 2000 pk zou dat ook geen gek idee zijn – ik geloof niet dat er al straatbanden zijn die 2000 pk zonder problemen vanaf stilstand op straat kunnen zetten.
          Daarnaast zou relatief lange gearing voor een elektromotor die 2000 pk kan leveren ook geen probleem moeten zijn – als er vanaf stilstand 300 pk uit komt, en dat loopt onder de 100 km/h geleidelijk op naar 1000 pk, is dat meer dan prima. Ook 1,5 seconden naar de 100 km/h is namelijk meer een uitdaging voor de banden dan voor een elektromotor. Boven de 200 km/h worden rol- en luchtweerstand een serieuze uitdaging, dus dan ben je wél gebaat bij 2000 pk.

          Login om te reageren
    • awesome zegt

      25 augustus 2019 om 11:38

      @fanboy: 400km/u in z’n 1!

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        25 augustus 2019 om 14:58

        @awesome: Dat kan, maar dan zal hij aardig inefficiënt optrekken waarbij de 2000pk niet ingezet kan worden.

        Login om te reageren
    • duckmefaddy zegt

      25 augustus 2019 om 11:47

      @fanboy: waarschijnlijk van hetzelfde formaat als de brandstoftank

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        25 augustus 2019 om 15:02

        @duckmefaddy: Zie mijn reacties hierboven.

        Login om te reageren
    • racerx zegt

      25 augustus 2019 om 12:11

      @fanboy: verduidelijking op bovenstaande reacties, je weet dat elektrische auto’s geen gearbox hebben toch? ;-)

      Login om te reageren
      • lvdo zegt

        25 augustus 2019 om 12:30

        @racerx: Tesla Roadster mk 1? Taycan?

        Login om te reageren
      • cavin zegt

        25 augustus 2019 om 12:31

        @racerx: nu wel… tenminste als het Autoblog cryptisch leren een beetje wil aanslaan

        Login om te reageren
      • chills zegt

        25 augustus 2019 om 12:57

        @racerx: jazeker wel: bv. de Rimac Concept_Two heeft op de achterste motoren een versnellingsbak met 2 versnellingen.

        Login om te reageren
      • fanboy zegt

        25 augustus 2019 om 15:00

        @racerx: Als je als elektrische auto mee wil doen op hoge snelheden zoals McLaren en Veyrons etc, heb je zeker wel een versnellingsbak nodig.

        Dat is de hoofdreden waarom Teslas het nu vaak nog afleggen boven de 250km/u. Dat en een stukje extra koeling.

        Login om te reageren
      • nofxke zegt

        25 augustus 2019 om 19:44

        @racerx: ZF heeft zelfs speciaal een versnellingsbak (reductiebak) gemaakt voor elektrische voertuigen!

        Login om te reageren
    • ericd zegt

      25 augustus 2019 om 12:18

      @fanboy: heb je niet nodig.

      Login om te reageren
  2. standeman zegt

    25 augustus 2019 om 11:09

    What a beauty

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    25 augustus 2019 om 11:11

    Simplify and add lightness….. not.

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      25 augustus 2019 om 13:23

      @dutchdriftking: Accu’s zijn nog niet licht helaas… Voor een EV is het volgens mij wel licht.

      Login om te reageren
    • gandini zegt

      25 augustus 2019 om 14:38

      @dutchdriftking: Het dashboard is anders wel een aardige gatenkaas.

      Login om te reageren
  4. rikv99 zegt

    25 augustus 2019 om 11:19

    Mah. Daar is ook alles mee gezegd.

    Login om te reageren
    • 888natan zegt

      25 augustus 2019 om 15:00

      @rikv99: Bedankt, Rik!

      Login om te reageren
  5. remarkable zegt

    25 augustus 2019 om 11:21

    Buitenkant ziet er heel geslaagd uit. Interieur oogt een beetje cheap. Vooral die strook met al die knoppen..

    Benieuwd naar zijn komst!

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      25 augustus 2019 om 13:51

      @remarkable: met 2000pk onder je dikke teen heb je wel ergens anders te kijken dan het interieur

      Login om te reageren
      • remarkable zegt

        25 augustus 2019 om 23:11

        @breakingpoint: als je eenmaal op snelheid bent wel. Maar als ik instap of in de file sta dan wil het oog ook wat. Beetje als een lekker wijf, kan een goddelijke ster in bed zijn qua seks. Maar tegen zo’n rotkop kijk je wel als ze boven de deken uitkomt :P

        Login om te reageren
        • sammy_givano zegt

          23 december 2019 om 02:41

          @remarkable: koop dan maar de Lamboughini Huracàn met 3500 pk

          Login om te reageren
  6. raymondvaneck zegt

    25 augustus 2019 om 11:30

    Geniaal ding!

    Login om te reageren
  7. cavin zegt

    25 augustus 2019 om 11:35

    Blijkt niet aan te slepen…. ik dacht eerst dat er al iemand met pech had gestaan…

    Ik hoop niet dat m’n hele zondag zo gaat worden

    Login om te reageren
    • joost1990_2 zegt

      25 augustus 2019 om 11:57

      @cavin: het is weer zo’n dag

      Login om te reageren
      • cavin zegt

        25 augustus 2019 om 12:21

        @joost1990_2: ja en gisterenavond leek het nog allemaal zo’n goed idee

        Login om te reageren
  8. MaartenD zegt

    25 augustus 2019 om 12:01

    Wat heeft dit met (het gedachtengoed van) Lotus te maken los van de badge op de auto? Beetje electro super-mega-hypercar moe

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      25 augustus 2019 om 13:56

      @maarten020: het is een nieuw business model dat goed bij kleinere merken werkt. Smeer er genoeg vermogensaus over en je hebt een gerecht dat voor vele rijke stinkerds enkele miljoenen waard is.

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        25 augustus 2019 om 15:43

        @breakingpoint: eens

        Login om te reageren
    • Gulli zegt

      25 augustus 2019 om 21:50

      @maarten020: het bewijs dat de kopers geen idee hebben wat Lotus is maar 2000pk wel zien zitten als ze op de golfbaan op moeten scheppen over hun auto’s.

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        26 augustus 2019 om 13:12

        @gulli: haha, inderdaad

        Login om te reageren
  9. vondick zegt

    25 augustus 2019 om 13:34

    Helaas is lotus overgenomen door Chinezen. Ik kijk liever uit naar de Rimac C2

    Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      25 augustus 2019 om 22:49

      @vondick: waarom is het “door de Chinezen” overgenomen “helaas”?

      Login om te reageren
  10. vaakbenjetebang zegt

    25 augustus 2019 om 22:59

    Lotus, Lotus toch. Doe het niet. Deze overdaad aan vermogen en koppel, dat past je niet. Laat dat wedstrijdje ver-plassen lekker aan het Duitse contingent.

    Nee, verbaas ons liever met het andere uiterste. Die elektrische, maar toch compacte en lichte sportwagen voor 2025. Neem maar Electro-lise als werktitel. De auto die ons allemaal doet opkijken en denken: ‘zo kan het dus ook’. Net zoals de Elise destijds. Slechts 120pk, en toch ongeëvenaard rijplezier. Met zo veel door eenvoud juist schitterende details. Een auto voor de liefhebber van sturen, en niet voor de liefhebber van stoere verhalen in de kroeg of op de sportclub. Mijn order zouden jullie hebben.

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      26 augustus 2019 om 14:01

      @vaakbenjetebang: ik zeg doe het wel, en investeer dit makkelijke geld in een 2e, lichter model

      Login om te reageren
  11. r2d2 zegt

    26 augustus 2019 om 07:17

    Met behulp van Williams gaat het Lotus misschien nog echt lukken ook. Platform voor de Evija maakt gebruik van deze Williams tech: https://www.theengineer.co.uk/williams-electric-vehicle-platform

    Login om te reageren
  12. sammy_givano zegt

    23 december 2019 om 02:40

    2000 pk maar??? Dat is toch echt niet de snelste wat jullie beweren…
    Lamboughini Huracàn heeft er 3500 pk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North