Daar is ‘ie dan, de nieuwe hypercar uit Hethel.
Lotus heeft zojuist het doek afgetrokken van de nieuwe Evija, een elektrische hypercar die een voorbode moet zijn voor de dingen die komen gaan voor het traditiemerk. Lotus deelt ook meteen een plaagstootje uit naar Aston Martin, McLaren en alle andere exotische Britse merken, door te stellen dat de Evija de eerste volelektrische Britse hypercar op deze aardkloot is. Aan ambitie in ieder geval geen gebrek. Voor Nederland ook een voordeel, want je Evija’d de CO2-tax natuurlijk met zo’n EV.
De Evija heeft een ‘streefvermogen’ van 2.000 pk. Beetje lastig zoiets, maar het is kennelijk nog niet helemaal duidelijk wat het exacte cijfer gaat worden. Het gewicht daarentegen, altijd belangrijk bij Lotus, wordt al wel gegeven: 1.680 kilo. Op het eerste gezicht klinkt dat misschien niet als heel weinig, maar voor een pure EV hypercar is het zeker niet verkeerd. Accu’s zijn nou eenmaal zwaar en daarbij weegt een beetje 911 Targa tegenwoordig ook zoveel.
Voor de performancecijfers worden gezien het vermogen en het gewicht redelijk conservatieve getallen opgegeven. Het bekende sprintje naar de honderd moet in ‘minder dan drie seconden’ kunnen geschieden en de topsnelheid moet ‘meer dan 200 mijl per uur’ bedragen. Gezien de dingen die Rimac laat zien met vergelijkbare specs, lijkt ons dat er nog wel wat meer in het vat moet zitten. Maar goed, wellicht gaat Lotus voor het adagium underpromise and overdeliver. Of misschien gaat Lotus meer voor de endurance en de bruikbaarheid. De Evija krijgt namelijk een actieradius van 400 kilometer. Allegedly.
Zo mogelijk nóg belangrijker dan de performance van een hypercar zijn natuurlijk de looks. En tsja, wat moeten we daar over zeggen. We herkennen in ieder geval weinig ‘Lotus‘ in de nieuwe auto, tenzij je terugkijkt naar dat zwikje concepts dat een aantal jaren geleden ontstond onder leiding van dagdromer Dany Bahar (nu van Ares Design). Zonder heel duidelijke eigen smoel zien we vooral ‘een moderne sportwagen’, met wat invloeden van Koenigsegg, McLaren en de nieuwe Ford GT. De achterkant is dan nog het meest distinctief, met hele grote lichtarmaturen die de Ford GTesque aerokanalen in de koets accentueren.
Medio 2020 ziet de Evija het daglicht. Ga jij meteen even een van de 130 stuks op de kop tikken?
Hmm totaal iets anders dan we al decennia van Lotus gewend zijn. Ik vind het te doen.
@571ay: en ook weer niet, al was het Tesla die van een Lotus Elise een elektrische auto maakte. Al was het met “maar” 250 PK.
Nu maakt Lotus een Tesla, haha…
@jaapies: Het kan gek lopen inderdaad.
Met zulke grote gaten vanaf de flanken tot door de achterlichten heen, hebben ze Colin Chapman’s aloude Lotus-adagio ‘remove the unnecessary and then add lightness’ ook weer mooi vormgegeven. Hoedtik-waardig.
Dit zag ik niet aankomen. De mooiste en meest indrukwekkende sportwagen van 2019.
@mashell: helemaal mee eens, ben een Lotus fan (oude Elan S2 met name) maar dit is wel een prettige verrassing. Ik gun het ze ?
Niks mis mee.
De achterlichten met de enorme luchtsleuven maken hem echt uniek!
Hartstikke goed gedaan, mooi ding en met name van achteren behoorlijk herkenbaar en origineel. De voorkant is wat meer generiek, maar ook prima. Ik ben benieuwd of deze er ook daadwerkelijk komen gaat, dat is toch altijd even afwachten bij Lotus…
@stationcar: voorkant deed me denken aan Koenigsegg. Ook niks mis mee. ?
Strak, voorkant heeft wel wat…
Schitterend
Ik vind hem gaaf vooral door die achterlichten icm luchtstroomkanalen. Alleen dat stuur lijkt mij niet lekker sturen.
Gaaf ontwerp!
Enorm veel lijnen, gaten en vouwen en toch oogt het totaalplaatje clean.
Middenconsole is ook een kunststukje op zich. En niet alleen mooi, ook nog eens zo op het oog functioneel en makkelijk te bedienen.
@moveyourmind: in alles precies mijn gedachten.
Net apparaat hoor ?
Vroeger had je met bijna volledig omsloten wielkasten nog wel eens aftersales spatlappen nodig, dat is blijkbaar niet meer nodig, of regent het niet meer in het VK?
Ziet er puntgaaf uit.. Alleen de wetenschap dat het een zielloos hoge frequentie zoem zal zijn, maakt mij dan weer een heel stuk minder enthousiast.
Hierin lijkt het me geen straf om elektrisch te moeten rijden hoor….
Als ik het goed begrijp is helemaal nergens een doek vanaf getrokken, maar zijn er wat digitale tekeningen de wereld ingeslingerd met wat beoogde specs. Alles heeft een begin, laten we het daarop houden…
@davelepeef: jawel hij bestaat echt en in principe komt ‘ie over ongeveer precies een jaar op de markt (nou ja, als een beperkte serie van 130 stuks dan).
@jaapiyo: nee nee allemaal fake news!! Maar oké. Dan cool :)
@davelepeef: Kijk anders even op Youtube. Gasten als MrJWW en die gruwelijk irritante Shmee150 hebben de echte auto op beeld staan, inclusief commentaar van mensen van Lotus zelf
@Edge: dan liever Henry Catchpole van Carfection en voorheen Evo:
https://youtu.be/_VlJUHn8CWM
@stephane8200: Ah kijk, dat is nog beter. Ik had niet gezien dat hij zijn video ook al online heeft staan. Thanks!
@Edge: staat er net op dus ik heb hem eigenlijk meteen gedeeld in dit topic om te voorkomen dat mensen die andere kerels moesten gaan aanzien en horen ;)
@davelepeef: er staan al een handvol video’s online van heren die in de auto zitten.. dat lukt nog niet zo goed als het alleen maar renders zijn.
Dat word lekker zoeken naar de juiste knop met dat bedieningspaneel in het midden.
Maar goed, ding zet je in R mode en dat is het dan toch?
@B00G1E: yep, dan race je keihard achteruit. ???
Een lotus die 1680 kg weegt….Eh nee doe maar niet.
@baklava: voor een stofzuiger valt dat nog best mee. Vergelijkbare exoten zitten rond de 2000kg. En qua pk/kg verhouding is dit best Lotus-waardig
@posthumus: Dat klopt. Maar een Lotus hoort gewoon onder de 1000 kg te wegen.
@baklava: Vroeger ja…welkom in de 21ste eeuw. Laat het los…is niet meer haalbaar dus blijven schoppen heeft geen zin. Blijf niet in het verleden hangen. Etc. etc.
Schitterend! Die wil ik!
Gaaf ding wel. Maar voor een Lotus wel vrij fors en zwaar. En duur waarschijnlijk…. Zal trouwens wel Rimac techniek in zitten. Kan me niet voorstellen dat ze bij Lotus in huis de hele aandrijflijn zelf gaan ontwikkelen.
@trustmeiamanengineer: Lotus = Geely = Polestar
@jaapiyo: toch gok ik ook op Rimac. Gewoon een kant-en-klaar pakketje kopen…
Waarom anders zo belachelijk veel pk’s? In eigen ontwikkeling (onder Geely) had iets minder pk’s logischer geweest, omdat dat beter bij Lotus past denk ik…
@reactief: inhouse had ook gekunt: Zhidou D2 http://www.carnewschina.com/wp-content/uploads/2016/03/zd-ev-china-21.jpg
@jaapiyo: Ja en die hebben een pakketje met 2000pk klaar liggen… Rimac levert aan enorm veel fabrikanten. Zelfs Porsche en McLaren.
@trustmeiamanengineer: ik zeg niet dat dit niet van rimac afkomt, maar maak wel de case dat Lotus het zelf zou kunnen doen via (de miljoenen van) Geely.
Heel gaaf! Mooi design met een waanzinnig interieur.
Bijzondere keuze van Lotus om zo’n pk-monster te presenteren. Dat is namelijk wat iedereen al doet of gaat doen die een EV-sportscar laat zien. Van Lotus had ik juist eerder een ‘visie 2025′ reïncarnatie van de Elise verwacht, met meer de focus op pk’s per kilo dan op de pk’s alleen. Gemiste kans?
@vaakbenjetebang: helemaal mee eens!
@vaakbenjetebang: goed punt.
Ik weet niet zo goed wat ik van deze auto moet vinden. De zijkant, de achterkant en het interieur vind ik echt geweldig. Het geeft de auto, ondanks zijn 1680kg, toch een heel open en licht karakter mee. Zeker omdat het met de batterijen van elektrische auto’s lastig is om ze licht te houden in de klassieke zin van het woord, vind ik dit een mooie oplossing om elektrisch te gaan maar toch aan de Lotus-merkwaarden trouw te blijven.
Het enige waar ik écht niet over te spreken ben is dat front. De zijkant, de achterkant en het interieur zijn allemaal vormgegeven met strakke, maar ronde lijnen. Dat vind ik persoonlijk heel erg goed gelukt. Maar die voorkant die daar dan op zit, die oogt heel erg generiek, saai, inspiratieloos en is in mijn ogen veel te strak en recht gelijnd om bij de rest van de auto te passen. Het is een beetje een front zoals je hem op de GTA-ripoff van de LaFerrari zou verwachten
Het 1e wat in me opkwam bij de voorkant voordat ik de titel nog had gelezen: opvolger van de Corvette!?
@jeroen82: die komt later deze week. Allegedly.
@jeroen82: Nog even geduld, die komt donderdagavond (onze tijd)!
Wat een geweldig fraaie supercar van Lotus. Prachtig!!!!!!
Zal er een nieuw ‘drietal’ ontstaan van Tesla Roadster, Lotus Evija en Rimac C_Two? Qua specs en performance moeten die bij elkaar in de buurt uitkomen.
Het ontstaan van zo’n drietal is natuurlijk willekeurig.
Ah fijn, de afstandsbediening voor de tv zit er al in!
Zal wel een vooroordeel zijn maar ik heb altijd grote angst voor betrouwbaarheid van zo’n engelse auto met zo veel electronica. Datzelfde gevoel bij een RAnge Rover Hybride….. terwijl de auto’s alles hebben wat ik wil (behalve de prijs dan, haha)
Aan het ontwerp zal het succes niet liggen!! Ziet er lekker uit zeg!
Ja… hier gaan we dus nooit meer wat van horen.
Wat is dat… uitschuif-ding… op foto 22?
@drdre1: cameraspiegel
Exterieur fantastisch, interieur wat minder. Zoals eigenlijk bij elke Lotus. Benieuwd wat het in de praktijk gaat zijn.
2 meter en goeie 100kg gaat niet passen in dat stoeltje
Afgezien van het feit dat er een streepje Lotus in lijkt te zitten vind ik het wel een mooi ding! Zeker het profiel ervan en idd de achterlichten rond de luchtkanalen.
Maar als je er Rimac, Dongfeng of Radical op had geplakt had ik het ook geloofd.
Handbuilt in Britain by Lotus
Je zou je van minder al het apelazerus schrikken…