• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: dit is de nieuwe Lotus Evija!

Auteur: jaapiyo, gepost 16 juli 2019 om 20:20 – 59 Reacties

Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Lotus Evija!Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Lotus Evija!Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Lotus Evija!Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Lotus Evija!Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Lotus Evija!Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Lotus Evija!Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Lotus Evija!Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Lotus Evija!

Locust
Daar is ‘ie dan, de nieuwe hypercar uit Hethel.

Lotus heeft zojuist het doek afgetrokken van de nieuwe Evija, een elektrische hypercar die een voorbode moet zijn voor de dingen die komen gaan voor het traditiemerk. Lotus deelt ook meteen een plaagstootje uit naar Aston Martin, McLaren en alle andere exotische Britse merken, door te stellen dat de Evija de eerste volelektrische Britse hypercar op deze aardkloot is. Aan ambitie in ieder geval geen gebrek. Voor Nederland ook een voordeel, want je Evija’d de CO2-tax natuurlijk met zo’n EV.

De Evija heeft een ‘streefvermogen’ van 2.000 pk. Beetje lastig zoiets, maar het is kennelijk nog niet helemaal duidelijk wat het exacte cijfer gaat worden. Het gewicht daarentegen, altijd belangrijk bij Lotus, wordt al wel gegeven: 1.680 kilo. Op het eerste gezicht klinkt dat misschien niet als heel weinig, maar voor een pure EV hypercar is het zeker niet verkeerd. Accu’s zijn nou eenmaal zwaar en daarbij weegt een beetje 911 Targa tegenwoordig ook zoveel.

Voor de performancecijfers worden gezien het vermogen en het gewicht redelijk conservatieve getallen opgegeven. Het bekende sprintje naar de honderd moet in ‘minder dan drie seconden’ kunnen geschieden en de topsnelheid moet ‘meer dan 200 mijl per uur’ bedragen. Gezien de dingen die Rimac laat zien met vergelijkbare specs, lijkt ons dat er nog wel wat meer in het vat moet zitten. Maar goed, wellicht gaat Lotus voor het adagium underpromise and overdeliver. Of misschien gaat Lotus meer voor de endurance en de bruikbaarheid. De Evija krijgt namelijk een actieradius van 400 kilometer. Allegedly.

Zo mogelijk nóg belangrijker dan de performance van een hypercar zijn natuurlijk de looks. En tsja, wat moeten we daar over zeggen. We herkennen in ieder geval weinig ‘Lotus‘ in de nieuwe auto, tenzij je terugkijkt naar dat zwikje concepts dat een aantal jaren geleden ontstond onder leiding van dagdromer Dany Bahar (nu van Ares Design). Zonder heel duidelijke eigen smoel zien we vooral ‘een moderne sportwagen’, met wat invloeden van Koenigsegg, McLaren en de nieuwe Ford GT. De achterkant is dan nog het meest distinctief, met hele grote lichtarmaturen die de Ford GTesque aerokanalen in de koets accentueren.

Medio 2020 ziet de Evija het daglicht. Ga jij meteen even een van de 130 stuks op de kop tikken?


Ook interessant!

  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Nieuwe Lotus Emira met AMG motor, zwaar en duur!
  • Deze nieuwe Lotus werd pas na 7 jaar (!) verkocht

Nieuwste artikelen

  • AM Rina is moderne Italiaanse klassieker met V8 en klik klak schakelpook
  • Deze BMW X7 is speciaal bedoeld voor de Yakuza
  • Files irritant? Elektrische privé aircraft carrier van XPeng komt eraan!
  • BREEK: Brandstof kost volgend jaar 300 Dollar per liter (ja, echt waar)
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Evija, hypercars, Lotus

Vorig bericht: « Red Bull: “Gasly let nu minder op Verstappen”
Volgend bericht: Mercedes onderzoekt interne voorkeur voor Hamilton »

Lees Interacties

Reacties

  1. 571ay zegt

    16 juli 2019 om 20:25

    Hmm totaal iets anders dan we al decennia van Lotus gewend zijn. Ik vind het te doen.

    Login om te reageren
    • jaapies zegt

      16 juli 2019 om 21:07

      @571ay: en ook weer niet, al was het Tesla die van een Lotus Elise een elektrische auto maakte. Al was het met “maar” 250 PK.

      Nu maakt Lotus een Tesla, haha…

      Login om te reageren
      • 571ay zegt

        16 juli 2019 om 21:47

        @jaapies: Het kan gek lopen inderdaad.

        Login om te reageren
  2. Robert zegt

    16 juli 2019 om 20:26

    Met zulke grote gaten vanaf de flanken tot door de achterlichten heen, hebben ze Colin Chapman’s aloude Lotus-adagio ‘remove the unnecessary and then add lightness’ ook weer mooi vormgegeven. Hoedtik-waardig.

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    16 juli 2019 om 20:29

    Dit zag ik niet aankomen. De mooiste en meest indrukwekkende sportwagen van 2019.

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      16 juli 2019 om 22:07

      @mashell: helemaal mee eens, ben een Lotus fan (oude Elan S2 met name) maar dit is wel een prettige verrassing. Ik gun het ze ?

      Login om te reageren
  4. karaya zegt

    16 juli 2019 om 20:30

    Niks mis mee.

    Login om te reageren
  5. retsok zegt

    16 juli 2019 om 20:36

    De achterlichten met de enorme luchtsleuven maken hem echt uniek!

    Login om te reageren
  6. stationcar zegt

    16 juli 2019 om 20:39

    Hartstikke goed gedaan, mooi ding en met name van achteren behoorlijk herkenbaar en origineel. De voorkant is wat meer generiek, maar ook prima. Ik ben benieuwd of deze er ook daadwerkelijk komen gaat, dat is toch altijd even afwachten bij Lotus…

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      17 juli 2019 om 07:13

      @stationcar: voorkant deed me denken aan Koenigsegg. Ook niks mis mee. ?

      Login om te reageren
  7. r3dsk3 zegt

    16 juli 2019 om 20:43

    Strak, voorkant heeft wel wat…

    Login om te reageren
  8. hetzwartesaabvandefamilie zegt

    16 juli 2019 om 20:44

    Schitterend

    Login om te reageren
  9. branko zegt

    16 juli 2019 om 20:46

    Ik vind hem gaaf vooral door die achterlichten icm luchtstroomkanalen. Alleen dat stuur lijkt mij niet lekker sturen.

    Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    16 juli 2019 om 20:47

    Gaaf ontwerp!

    Enorm veel lijnen, gaten en vouwen en toch oogt het totaalplaatje clean.

    Middenconsole is ook een kunststukje op zich. En niet alleen mooi, ook nog eens zo op het oog functioneel en makkelijk te bedienen.

    Login om te reageren
    • amphiby zegt

      16 juli 2019 om 23:50

      @moveyourmind: in alles precies mijn gedachten.
      Net apparaat hoor ?

      Login om te reageren
  11. marinepower zegt

    16 juli 2019 om 20:55

    Vroeger had je met bijna volledig omsloten wielkasten nog wel eens aftersales spatlappen nodig, dat is blijkbaar niet meer nodig, of regent het niet meer in het VK?

    Login om te reageren
  12. jje003 zegt

    16 juli 2019 om 20:56

    Ziet er puntgaaf uit.. Alleen de wetenschap dat het een zielloos hoge frequentie zoem zal zijn, maakt mij dan weer een heel stuk minder enthousiast.

    Login om te reageren
  13. notsobig zegt

    16 juli 2019 om 20:57

    Hierin lijkt het me geen straf om elektrisch te moeten rijden hoor….

    Login om te reageren
  14. davelepeef zegt

    16 juli 2019 om 21:01

    Als ik het goed begrijp is helemaal nergens een doek vanaf getrokken, maar zijn er wat digitale tekeningen de wereld ingeslingerd met wat beoogde specs. Alles heeft een begin, laten we het daarop houden…

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      16 juli 2019 om 21:17

      @davelepeef: jawel hij bestaat echt en in principe komt ‘ie over ongeveer precies een jaar op de markt (nou ja, als een beperkte serie van 130 stuks dan).

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        17 juli 2019 om 09:33

        @jaapiyo: nee nee allemaal fake news!! Maar oké. Dan cool :)

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      16 juli 2019 om 21:32

      @davelepeef: Kijk anders even op Youtube. Gasten als MrJWW en die gruwelijk irritante Shmee150 hebben de echte auto op beeld staan, inclusief commentaar van mensen van Lotus zelf

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        16 juli 2019 om 21:46

        @Edge: dan liever Henry Catchpole van Carfection en voorheen Evo:

        https://youtu.be/_VlJUHn8CWM

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          16 juli 2019 om 22:12

          @stephane8200: Ah kijk, dat is nog beter. Ik had niet gezien dat hij zijn video ook al online heeft staan. Thanks!

          Login om te reageren
          • stephane8200 zegt

            16 juli 2019 om 22:32

            @Edge: staat er net op dus ik heb hem eigenlijk meteen gedeeld in dit topic om te voorkomen dat mensen die andere kerels moesten gaan aanzien en horen ;)

            Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      17 juli 2019 om 07:22

      @davelepeef: er staan al een handvol video’s online van heren die in de auto zitten.. dat lukt nog niet zo goed als het alleen maar renders zijn.

      Login om te reageren
  15. B00G1E zegt

    16 juli 2019 om 21:05

    Dat word lekker zoeken naar de juiste knop met dat bedieningspaneel in het midden.
    Maar goed, ding zet je in R mode en dat is het dan toch?

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      17 juli 2019 om 07:24

      @B00G1E: yep, dan race je keihard achteruit. ???

      Login om te reageren
  16. baklava zegt

    16 juli 2019 om 21:09

    Een lotus die 1680 kg weegt….Eh nee doe maar niet.

    Login om te reageren
    • posthumus zegt

      16 juli 2019 om 23:19

      @baklava: voor een stofzuiger valt dat nog best mee. Vergelijkbare exoten zitten rond de 2000kg. En qua pk/kg verhouding is dit best Lotus-waardig

      Login om te reageren
      • baklava zegt

        17 juli 2019 om 06:52

        @posthumus: Dat klopt. Maar een Lotus hoort gewoon onder de 1000 kg te wegen.

        Login om te reageren
        • skinny058 zegt

          17 juli 2019 om 10:54

          @baklava: Vroeger ja…welkom in de 21ste eeuw. Laat het los…is niet meer haalbaar dus blijven schoppen heeft geen zin. Blijf niet in het verleden hangen. Etc. etc.

          Login om te reageren
  17. jeroenwz zegt

    16 juli 2019 om 21:10

    Schitterend! Die wil ik!

    Login om te reageren
  18. trustmeiamanengineer zegt

    16 juli 2019 om 21:14

    Gaaf ding wel. Maar voor een Lotus wel vrij fors en zwaar. En duur waarschijnlijk…. Zal trouwens wel Rimac techniek in zitten. Kan me niet voorstellen dat ze bij Lotus in huis de hele aandrijflijn zelf gaan ontwikkelen.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      16 juli 2019 om 21:17

      @trustmeiamanengineer: Lotus = Geely = Polestar

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        16 juli 2019 om 23:45

        @jaapiyo: toch gok ik ook op Rimac. Gewoon een kant-en-klaar pakketje kopen…

        Waarom anders zo belachelijk veel pk’s? In eigen ontwikkeling (onder Geely) had iets minder pk’s logischer geweest, omdat dat beter bij Lotus past denk ik…

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          17 juli 2019 om 10:15

          @reactief: inhouse had ook gekunt: Zhidou D2 http://www.carnewschina.com/wp-content/uploads/2016/03/zd-ev-china-21.jpg

          Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        16 juli 2019 om 23:58

        @jaapiyo: Ja en die hebben een pakketje met 2000pk klaar liggen… Rimac levert aan enorm veel fabrikanten. Zelfs Porsche en McLaren.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          17 juli 2019 om 12:10

          @trustmeiamanengineer: ik zeg niet dat dit niet van rimac afkomt, maar maak wel de case dat Lotus het zelf zou kunnen doen via (de miljoenen van) Geely.

          Login om te reageren
  19. denx zegt

    16 juli 2019 om 21:23

    Heel gaaf! Mooi design met een waanzinnig interieur.

    Login om te reageren
  20. vaakbenjetebang zegt

    16 juli 2019 om 21:37

    Bijzondere keuze van Lotus om zo’n pk-monster te presenteren. Dat is namelijk wat iedereen al doet of gaat doen die een EV-sportscar laat zien. Van Lotus had ik juist eerder een ‘visie 2025′ reïncarnatie van de Elise verwacht, met meer de focus op pk’s per kilo dan op de pk’s alleen. Gemiste kans?

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      17 juli 2019 om 08:13

      @vaakbenjetebang: helemaal mee eens!

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      17 juli 2019 om 10:06

      @vaakbenjetebang: goed punt.

      Login om te reageren
  21. Edge zegt

    16 juli 2019 om 21:40

    Ik weet niet zo goed wat ik van deze auto moet vinden. De zijkant, de achterkant en het interieur vind ik echt geweldig. Het geeft de auto, ondanks zijn 1680kg, toch een heel open en licht karakter mee. Zeker omdat het met de batterijen van elektrische auto’s lastig is om ze licht te houden in de klassieke zin van het woord, vind ik dit een mooie oplossing om elektrisch te gaan maar toch aan de Lotus-merkwaarden trouw te blijven.

    Het enige waar ik écht niet over te spreken ben is dat front. De zijkant, de achterkant en het interieur zijn allemaal vormgegeven met strakke, maar ronde lijnen. Dat vind ik persoonlijk heel erg goed gelukt. Maar die voorkant die daar dan op zit, die oogt heel erg generiek, saai, inspiratieloos en is in mijn ogen veel te strak en recht gelijnd om bij de rest van de auto te passen. Het is een beetje een front zoals je hem op de GTA-ripoff van de LaFerrari zou verwachten

    Login om te reageren
  22. jeroen82 zegt

    16 juli 2019 om 21:50

    Het 1e wat in me opkwam bij de voorkant voordat ik de titel nog had gelezen: opvolger van de Corvette!?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      16 juli 2019 om 22:27

      @jeroen82: die komt later deze week. Allegedly.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      17 juli 2019 om 09:52

      @jeroen82: Nog even geduld, die komt donderdagavond (onze tijd)!

      Login om te reageren
  23. peugedo zegt

    16 juli 2019 om 22:32

    Wat een geweldig fraaie supercar van Lotus. Prachtig!!!!!!

    Login om te reageren
  24. dare2think zegt

    16 juli 2019 om 22:35

    Zal er een nieuw ‘drietal’ ontstaan van Tesla Roadster, Lotus Evija en Rimac C_Two? Qua specs en performance moeten die bij elkaar in de buurt uitkomen.

    Het ontstaan van zo’n drietal is natuurlijk willekeurig.

    Login om te reageren
  25. gasmonkey zegt

    16 juli 2019 om 22:46

    Ah fijn, de afstandsbediening voor de tv zit er al in!

    Login om te reageren
  26. Houthakker zegt

    16 juli 2019 om 23:28

    Zal wel een vooroordeel zijn maar ik heb altijd grote angst voor betrouwbaarheid van zo’n engelse auto met zo veel electronica. Datzelfde gevoel bij een RAnge Rover Hybride….. terwijl de auto’s alles hebben wat ik wil (behalve de prijs dan, haha)

    Login om te reageren
  27. jorden zegt

    16 juli 2019 om 23:43

    Aan het ontwerp zal het succes niet liggen!! Ziet er lekker uit zeg!

    Login om te reageren
  28. rikv99 zegt

    17 juli 2019 om 07:05

    Ja… hier gaan we dus nooit meer wat van horen.

    Login om te reageren
  29. drdre1 zegt

    17 juli 2019 om 07:25

    Wat is dat… uitschuif-ding… op foto 22?

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      17 juli 2019 om 09:07

      @drdre1: cameraspiegel

      Login om te reageren
  30. Dutchdriftking zegt

    17 juli 2019 om 08:01

    Exterieur fantastisch, interieur wat minder. Zoals eigenlijk bij elke Lotus. Benieuwd wat het in de praktijk gaat zijn.

    Login om te reageren
  31. gove zegt

    17 juli 2019 om 08:30

    2 meter en goeie 100kg gaat niet passen in dat stoeltje

    Login om te reageren
  32. Gulli zegt

    17 juli 2019 om 11:31

    Afgezien van het feit dat er een streepje Lotus in lijkt te zitten vind ik het wel een mooi ding! Zeker het profiel ervan en idd de achterlichten rond de luchtkanalen.

    Maar als je er Rimac, Dongfeng of Radical op had geplakt had ik het ook geloofd.

    Login om te reageren
  33. sabrerator zegt

    17 juli 2019 om 12:36

    Handbuilt in Britain by Lotus

    Je zou je van minder al het apelazerus schrikken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North