Deze Nederlandse Focus RS heeft slechts 11.000 km gelopen

Auteur: , 43 Reacties

Daar mogen wel wat kilometers bij gereden worden.

De Ford Focus RS is een van de gaafste Hot Hatches ooit gebouwd. Het was niet zozeer de snelste of de duurste, maar wel een heel erg gave.

Dat kwam voornamelijk door Ford zelf. De Focus van de eerste generatie (de ‘DBW’) stond al bekend als een geweldig sturende auto. De verwachtingen voor een sportief model waren dan ook hooggespannen. Of de Focus RS deze heeft weten waar te maken, moeten de liefhebbers eigenlijk zelf bepalen. De Focus RS was namelijk plankhard en het differentieel was wel érg aanwezig. Alsof deze 500 pk en 700 Nm moest verwerken. Het was zeker spectaculair.

Nee, het allertofste aan de Focus RS was het feit dat het volgens Ford de ideale Hot Hatch was. Dus geen sportpakketten, dynamic-plus pakketten, extra grote wielen, sport-plus stoelen of dat soort onzin. Nee, Ford klopte bij een stel specialisten aan voor de beste onderdelen zoals Recarco (stoelen), OZ (velgen), Brembo (remmen) en Quaiffe (differentieel). Daarmee maakte ze hun ideale Hot Hatch. Er was dan ook maar één Focus RS. Je had de optie om hem te kopen of om hem niet te kopen. Zelfs qua kleur had je geen keuze, allemaal waren Performance Blue.

Ford Focus RS (DBW) '03

Dat geldt ook voor de Focus RS die wij vonden, die uiteraard ook voorzien is van alle Focus RS-goodies. Het bijzondere aan dit exemplaar is de kilometerstand. In de afgelopen 16 jaar is er slechts 11.000 km mee gereden. Dat is minder dan 1.000 kilometer per jaar. Dan moet je echt een enorme zelfbeheersing hebben.

Ford Focus RS (DBW) '03

Tegenwoordig lijkt de Focus RS van de eerste generatie (DBW) niet meer heel snel te zijn, maar laat je je niet in de luren leggen. De fabrieksopgave van 215 pk is bescheiden, maar volgens velen is die opgave aan de bescheiden kant. Ook weegt de Focus RS niet zoveel, slechts 1.250 kg. Het enige nadeel van een (bijna geheel) originele Focus RS met zo weinig kilometers is dat je al aanvoelt dat het een dure auto gaat worden. Dat klopt ook, want de verkopende partij wil er écht heel erg graag 26.995 euro voor hebben. De advertentie kun je hier bekijken.



43 reacties

Toekomstige klassieker dit! Wat een schoonheid.
Het is een enorme schep geld, maar gek genoeg minder dan ik verwacht had in de huidige markt met opgeklopte prijzen en verhalen bij alles wat maar een heel klein beetje bijzonder is. En een Focus RS is meer dan een beetje bijzonder. Heel gaaf!
@vaakbenjetebang: die van die opgeklopte prijzen ben ik bij dit soort modellen wel echt benieuwd wat ze er uit eindelijk voor gaan vangen. Die rooie 850R van mij zou volgens de kenners ook een goudmijn zijn.. Nou heb ik het niets slecht gedaan met de verkoop, maar de 20knplus prijzen waar ze af en toe voor voorbij komen heb ik er bij lange na niet voor gekregen
@kennone: Dat vraag ik me ook wel eens af. Zelf heb ik ook wat auto’s waar ik soms andere exemplaren voor ‘stupid money’ te koop zie staan, en dan vraag ik me ook altijd af waar ze de gek gaan vinden. Helaas ben ik er nooit bij als de koop gesloten wordt.
@kennone: 20 k of meer kun je alleen vangen voor een t5-R ( of t-5R , sorry als ik het verkeerd schrijf). Een verzamelaar zal dit misschien wel voor een rs over hebben maar als je er lekker mee wilt scheuren zou ik net zo lief eentje hebben met 180k op de teller.
11.000 km’s dan vond deze eigenaar hem blijkbaar niet “een zo geweldig sturende auto”
Deze Nederlandse Ford Focus RS….. is geïmporteerd uit België ;-)

Maakt verder niet uit hoor, leuk speelgoed!
@escort77: toevallig uit noord limburg?
Het is veel geld maar in verhouding koop je ook praktisch een nieuwe auto
Foto’s van auto op gras doen bijna altijd afbreuk aan de auto, maargoed je kan hem er zo af rijden..
@pindakoning: ik vind het altijd een dooddoener. Auto’s fotograferen op gras en dan op mp
@pindakoning: en dan die velgen, gewoon smerig. Als je dan zo’n apparaat te koop zet, voor zo’n prijs, mag je ‘m ook wel ff poetsen van tevoren!
Pfoe dat interieur is niet best zeg
@balboni: Klopt. Heel veel goedkope plastic.
Zo weinig Km’s heeft voor en nadelen, hij heeft dus ook vaak stil gestaan, wat ook niet goed is.
@HZW: Dat klopt maar beter 11.000 op de klok dan 200.000 of 300.000 KM
@cappie: juist niet, beter een hoge kilometerstand want dat betekent vaak veel lange ritten op bedrijfstemperatuur. Op bedrijfstemperatuur slijt de aandrijving amper en het interieur slijt ook vooral bij in en uitstappen en niet bij zitten.
27.000,- die is niet goed joh. Voor dat geld haal je ook een Leon Cupra met 280pk uit 2015 op.
@borrelnoot: over 20 jaar is de focus alleen gestegen in prijs en de Leon helaas niet (ben zelf Seat verkoper maar de Ford is toch net wat unieker)
@borrelnoot: Ja, zo kun je een boel klassiekers en youngtimers natuurlijk ‘kapot vergelijken’. Zelf denk ik als ik zo’n 2015-Cupra zie: jeetje, wat erg, voor 27K had je iets leuks en/of interessants kunnen hebben! Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.
@borrelnoot: ja nou en, dit is toch veel toffer. 👌
@borrelnoot: jij snapt er echt niks van he. De hele klassieker worden meer waard verhaal. Wat koop je voor een oude ferrari waar ze 30 miljoen voor aftikken dan?
Kilometers zijn alleen niet gegarandeerd aangezien ze in België geen NAP hebben en de eigenaar hem dus zonder moeite terug heeft kunnen draaien…
@macz46: 11000 km moet je aan een Ford interieur terug kunnen zien hoor…
@macz46: carpass…
Generatie 2 vind ik vele malen mooier. Vooral de RS500 🤤. De eerste generatie Focus ongeacht welke versie heeft mij nooit aangetrokken. Zelfde als deze RS. Leuk maar niet mijn auto. Iemand anders mag hem hebben en er heel veel plezier mee hebben 😃
Gaafste hot hatches? AB smaken verschillen maar deze Ford krijgt toch al teveel eer toegedicht.
@toniominestrone: Misschien krijgt hij wel te weinig eer. In mijn beleving was de MkI Focus RS ‘the shape of things to come’: goed onderstel, tweeliter turbo, FWD met agressief sper, focus (hihi) op de juiste hardware om hard te gaan en de bestuurder daarbij te betrekken… op het moment dat hij op de markt kwam, kende hij geen gelijke. En eigenlijk iedere hot hatch in het segment die er toe doet of heeft gedaan sindsdien volgt dit recept.
@vaakbenjetebang: je slaat de spijker op z’n kop
Sinds een jaar zelf eigenaar van een MKI RS. En nog geen moment spijt gehad van de aankoop. Ik hoop hem dan ook nog heel wat jaren in mijn bezit te hebben en met de tijd een tweede auto als daily te kopen. 😃
Ik sla deze wel over. Elke km off-road is zwaarder dan 20km op asfalt. Deze heeft dus slijtage van meer dan 2 ton!!!
Deze staat echt al zeker een jaar te koop
Zijn dit de originele velgen? Ziet er bet wel Sjonnie uit namelijk. Net als die blauwe accenten in het interieur.
@alcantara: ja dat zin de originele OZ velgen en is niks Sjonnie aan.
Deze, of de opvolger met 5 pitter? Lastig.
@dutchdriftking: deze. Easy. In deze staat vind je ze niet merr
Dat dashboard is echt hachelijk en verschrikkelijk lelijk… Oh verpest eigenlijk alles
@soundgarden: Grappig, ik stoor me juist totaal niet aan zoiets bij een auto als deze. Als ik ga instap stel ik vast dat het interieur lelijk en goeiekoop is, en als ik dan ga rijden stel ik vast dat alles wat er voor mij wèl toe doet dik voor elkaar is. Het alternatief is toch vaak een ‘mooi’, kwalitatief hoogstaand interieur met een ‘elektronisch remsper’. Nou, doe me dan maar een lelijk, goeiekoop interieur en een echt sper. Strik eromheen, shut up and take my money!
Waarom mensen een advertentie plaatsen met foto’s van de auto op t gras is me echt een raadsel. Krijg je nooit je auto mooi mee op de foto.
@maotje: Helemaal mee eens! Deze auto hoort tot aan z’n assen in de blubber te staan! #McRae
@maotje: foto’s zijn 16 jaar geleden gemaakt gezien de belabberde kwalitieit,
Ziet er nog steeds erg goed uit.. de buitenkant dan.. het interieur daarentegen..
Ook wel grappig om te zien dat een nieuwe Fiesta hetzelfde vermogen heeft.
11.500 km op een importbakkie. Heeft ‘m vast op nul gezet voor hij ‘m importeerde.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).