• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

2014: minder boetes in bebouwde kom, maar ook veiliger?

Auteur: Author, gepost 22 augustus 2015 om 09:37 – 23 Reacties

Boetes


Dat er minder boetes werden uitgedeeld, lijkt reden om onmiddellijk met een vuvuzela de straat op te rennen. Zou dat terecht zijn?

Nee, want vuvuzela’s zijn heel irritant en gelukkig was bijna iedereen ze intussen alweer vergeten, maar er is meer aan de hand. Volgens Veilig Verkeer Nederland wordt er door de politie namelijk minder gecontroleerd en dat heeft uiteraard gevolgen voor het aantal prenten dat is uitgedeeld.

In 2012 werden er in de regio nog 124.944 boetes binnen de bebouwde kom uitgedeeld, vorig jaar waren dat er 98.808. Ook Utrecht is een uitschieter in positieve zin. Daar ontvingen in 2012 82.095 automobilisten een bon tegen 39.549 in 2014. We verwachten dat dat aantal over dit jaar alleen nog maar verder terug zal lopen in verband met de milieuzone. Het ultieme voorbeeld is trouwens Rhenen, waar van de 972 boetes in 2012 er vorig jaar nog 9 (negen) stuks over waren.

Volgens VVN is de bebouwde kom overall dan ook een veiligere plek geworden, wat weer tot gevolg heeft dat de popo minder vaak hoeft te controleren waardoor het aantal boetes nog verder daalt. Op die laatste veronderstelling had de hermandad geen antwoord. Wellicht waren ze te druk met het versturen van post naar aanleiding van lullige snelheidsovertredingen op de A2.

Ook interessant!

  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Lezersvraag: wat doe jij bij irritatie in het verkeer?

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, cjib, politie, veilig-verkeer-nederland, Verkeer

Vorig bericht: « Martin Brundle: Max Verstappen gaat naar Ferrari
Volgend bericht: Lamborghini Murciélago SV: zo wil je hem [occasion] »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    22 augustus 2015 om 09:45

    Minder boetes in de
    Bebouwde kom, dan zal dr overheid wel weer iets verzinnen om die misgelopen inkomsten elders vandaan te halen.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      22 augustus 2015 om 14:03

      @ghost:
      Klopt!!

      Ik kreeg er eerder deze week eentje binnen van 365 euro en die was buiten de bebouwde kom…

      Login om te reageren
      • pjeey zegt

        22 augustus 2015 om 14:50

        @Hubert: je moet ook niet 2 km/u te hard rijden, levensgevaarlijk.

        Login om te reageren
  2. donvincenzo zegt

    22 augustus 2015 om 09:49

    De Hermandad stuurt geen post n.a.v. lullige snelheidsovertredingen op de A2. Die worden allemaal automagisch verwerkt door het CJIB.

    Nee, ze hadden waarschijnlijk geen antwoord omdat ze aan het staken zijn. Je mag ze wel dankbaar zijn. De trajectcontroles en flitspalen werken gewoon, maar van de popo zelf zul je geen boetes krijgen als je nu een beetje te hard rijdt. Loopt het aantal nóg verder terug…

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    22 augustus 2015 om 09:51

    Ach het zijn er minder, en daar gaat het om toch?

    Login om te reageren
  4. hollandsemarokkaan zegt

    22 augustus 2015 om 09:53

    De A2…zucht….debiel en beleid bestaan uit dezelfde letters.

    Login om te reageren
  5. Rick-dos zegt

    22 augustus 2015 om 09:53

    Was het niet zo dat de politie in 2012 nog een bonnenquota had en vorig jaar niet?

    Weet het niet zeker maar het kan zomaar een verklaring zijn voor de daling….

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      22 augustus 2015 om 16:15

      @Rick-dos: u gaat door voor de Weber BBQ…

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        22 augustus 2015 om 16:28

        @e1000bmw523i: YES!!! Ben er alleen achter gekomen dat de quota al in 2010 of 2011 is afgeschaft… Dus dat is ‘m nie…

        Maar als jij niks zegt dan zeg ik ook niks…

        Heb trouwens wel een nieuwe theorie…gezien de hoogte van boetes tegenwoordig schrijven agenten niet meer zo graag boetes uit….

        Hé! Hè? Jaaaaa….ook een goeie… ?

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          22 augustus 2015 om 17:07

          @Rick-dos: Ook een goede verklaring, echter… We hebben het hier over de bebouwde kom… Daar zijn dus ook genoeg gemeentelijke BOA-tjes die mogen pennen op basis voor feitjes uit de WVW (Wegenverkeerswet) en het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens)… Weliswaar niet voor snelheid (want daar hebben de GOA’s geen apparatuur voor), maar wel voor andere feitjes… En het artikel vermeldt niet om wat voor een feitjes het gaat. Kan goed zijn dat het in z’n algemeenheid is. Dan hebben we dus ook fout parkeren e.d. er tussen zitten. En die GOA’s zijn rasechte NSB-ers pennenlikkers…

          Login om te reageren
  6. faalhaas zegt

    22 augustus 2015 om 10:23

    Nee, we gaan allemaal dood.

    Login om te reageren
  7. persian1 zegt

    22 augustus 2015 om 10:28

    Komt zeker omdat er om de 3 meter een drempel ligt

    Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    22 augustus 2015 om 10:37

    Ik vind dat er wel erg snel conclusies worden getrokken op basis van beperkte gegevens.

    Veiligheid is een subjectief begrip dat zich lastig objectief laat meten. Door te zeggen er worden minder boetes uitgedeeld dus is het veiliger vind ik wel erg makkelijk. En wat de Vuvuzela betreft: Als ik er ook maar één in het wild tegen kom ga ik hier op autoblog verhaal halen, want dan is het jouw schuld!

    Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    22 augustus 2015 om 10:42

    Ben eigenlijk wel benieuwd of het aantal ongelukken binnen de bebouwde kom echt is afgenomen of dat de toegenomen veiligheidsvoorzieningen hun vruchten beginnen af te werpen. Zoals ontwerpen die bij een aanrijding minder letsel aan voetgangers en fietsers veroorzaken, pre-collision systemen en noem maar op.

    Hoe dan ook, wat mij betreft mag er juist binnen de bebouwde kom veel strenger gecontroleerd worden, want er rijden nog steeds veel te veel idioten veel én veel te hard. Ieder onnodig slachtoffer is er één te veel.

    Login om te reageren
  10. olivier420 zegt

    22 augustus 2015 om 11:02

    ieder met ook maar een beetje achtergrond in de statistiek wordt denk snel moedeloos van dit soort berichten. Op het AD/ De Telegraaf wemelt het ook van dit type verbanden tussen oorzaak en mogelijk gevolg over allerlei onderwerpen (meer dan 40 uur werken veroorzaakt 30% meer kans op beroerte. Is het meer dan 40 uur werken of het feit dat je een stressvolle drukke baan hebt en daardoor vaak meer dan 40 uur werkt?)
    ‎
    Enfin, enkel en alleen omdat er minder verkeersboetes zijn uitgeschreven in de bebouwde kom, is het veiliger? Zijn dan alle andere mogelijk factoren die lager aantal boetes verklaren uitgesloten? Zoals al gesuggereerd bonnenquota en staken, maar ook mogelijk minder agenten inzetbaar, minder focus op flitsen binnen de bebouwde kom, automobilisten die de vaste plekken doorprikken (in mijn dorpje het geval). 

    En waarom zijn minder verkeersboetes een garantie voor veiliger verkeer? Hoe wordt er gecontroleerd dat er niet in een woonwijk met 50 wordt gereden, ipv 30? (Iets wat ik -vaak- vele malen onveiliger vindt dan met 80 waar je 50 mag overigens) 

    Vragen vragen vragen… het autistische op statistiek verzotte persoontje in mij wordt er onrustig van.  Excuus als u als reaguurder denkt: waar maakt die man zich druk over??

    On topic: fijn hoor, minder boetes

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      22 augustus 2015 om 13:59

      @olivier420: Ik ook! Onbegrijpelijk dat er zo makkelijk verbanden worden gelegd en conclusies worden getrokken.

      Login om te reageren
  11. thefmanl zegt

    22 augustus 2015 om 11:39

    Huh dan zal zeker wel de motormuis van Uden met pensioen zijn :/

    Login om te reageren
  12. thejerk zegt

    22 augustus 2015 om 11:42

    Tja, waar je niet controlleerd, kan je niet beboeten.
    Maak het de kat wijs dat er keurig 30 wordt gereden in 30 zones.

    Login om te reageren
  13. jrsmoke zegt

    22 augustus 2015 om 12:17

    Het is allemaal vrij simpel, de vergrijzing is dit jaar heftig toegeslagen en al die verkeerspiraten verdwijnen (letterlijk) van de wegen.

    Login om te reageren
  14. baardfiets zegt

    22 augustus 2015 om 16:21

    Als je als overheid wil uitstralen dat verkeersboetes voor de veiligheid schrijft, zet je flitspalen in de buurt van scholen en woonwijken. De flitspalen zullen we niet rendabel zijn, maar dan is het wel duidelijk dat het niet alleen gaat om de centjes die binnenkomen als iemand 123 rijdt ipv 120. Als mensen het gevoel krijgen dat er in de bebouwde kom vaak geflitst wordt heb je je doel bereikt, en is het geen verkapte belasting. Lijkt me dus een goed idee.

    Login om te reageren
  15. twiggaa zegt

    22 augustus 2015 om 21:18

    Iemand uit Rhenen die 1 van de 9 prenten binnen gehad heeft?

    Login om te reageren
  16. kouwi zegt

    23 augustus 2015 om 08:50

    Misschien moeten ze gaan controleren in 30 zones waar echt gevaar is ipv ’s nachts op de snelweg.

    Login om te reageren
  17. miataman zegt

    24 augustus 2015 om 11:11

    Nou hier in Nijmegen staan die klojo’s zowat dagelijks te controleren, dus leuk voor die paar gemeentes waar dat niet geldt. Maar hier gaat men vrolijk verder met dat zinloos gedrag :-(

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North