Trajectcontrole A2 leverde vorig jaar 48 miljoen euro (!) op

Auteur: , 45 Reacties

De trajectcontrole op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam is meer dan ooit tevoren een cashcow: vorig jaar was het controlesysteem goed voor 31% van alle snelwegboetes.

Elke medewerker van het CJIB, altijd

Lang worstelde onze overheid met de vraag ‘hoe kunnen we de grote investering van het aanleggen van 2×5 rijstroken tussen Utrecht en Amsterdam nog enigszins terugverdienen?’. Het antwoord is simpel: hang er een controlesysteem boven dat mensen automatisch op kenteken bekeurt als ze even boven de maximumsnelheid komen. Druk er nog 7 euro aan ‘administratiekosten’ bovenop, en je lacht je de ballen uit de broek over het moorddadige tempo waarin de enveloppen er bij het CJIB uit gaan.

De Volkskrant zocht uit bij het CJIB hoe de verdeling der snelwegboetes was, en ontdekte dat vorig jaar 989.000 mensen alleen op het stukje A2 tussen Utrecht en Amsterdam te hard reden. Dat is die snelweg die je opdraait nadat je de camera’s van de Utrechtste milieuzone achter je hebt gelaten, en die eigenlijk al vanaf dag 1 een klinkend succes was voor de staatskas.

Onduidelijke maximumsnelheid

Qua reacties gebeurt er wat je kon zien aankomen: belangenorganisaties schermen met het argument dat de Vmax – die voor een deel afhankelijk is van het tijdstip waarop je op de A2 rijdt – voor veel automobilisten onduidelijk is, Rijkswaterstaat en het OM spreken dit tegen.

Één ding is wel duidelijk: die 1 miljoen ‘hardrijders’ (waaronder ongetwijfeld ook een bataljon aan Priusrijdende Volkskrantlezers) hebben hun boete al lang betaald, en krijgen geen respijt. Want aftikken zal je, als verkeerscrimineel. Ook als je de trajectcontroleterreur bent ontvlucht ben je niet veilig, de A2 was in 2014 tevens de meestgeflitste snelweg.

Op naar de 1 miljoen

Het boeteapparaat ligt overigens op koers er dit jaar nóg meer flappen uit te spugen. Als de cijfers uit het eerste kwartaal doorzetten gaan we dit jaar door de 1 miljoen A2-boetes heen. De opvolgers van Koos Spee halen de slingers, ranja en taart haring alvast uit de kast.



45 reacties

ze moeten daar eens gaan patrouilleren op bellende en appende mensen. kunnen ze nog eens 48 miljoen aan boetes binnenhalen…
@rnej: helemaal mee eens! Rijd er dagelijks en er gebeuren de mafste dingen, niet door snelheid maar door mensen die lekker zitten multi-tasken.. Al mensen gezien met hele boekwerken of iPad op t stuur!
@ukbob: ik ben er sinds de trajectcontrole er is, 1 keer overheen gereden.. van Utrecht naar Amsterdam.

ik heb wel 20 mensen zien bellen of appen in dat kwartiertje…. :-/
@rnej: je moet aandacht vestigen op het autorijden en niet wat andere mensen in de auto doen : p
@hondar: deed ik ook, want ik was op de motor. dus dan vestig ik mijn aandacht maar op anderen die autorijden ;-)

op de motor kan je net ff wat makkelijker bij mensen naar binnen kijken… altijd leuk ;)
@rnej: Dan heb jij vast en zeker ook een boete gekregen. Kwartier tussen Amsterdam en Utrecht…
@marikoelolo: neehoor, netjes 100 bij de trajectcontrole en 160 daarbuiten. gaat prima.
@ukbob: inderdaad. Oplossing lijkt me óf autonoom rijden, of het rijden een stuk uitdagender maken zodat mensen wel op moeten letten. Dat laatste zal wel op veel weerstand stuiten ben ik bang.
@erwh: de V-max verhogen zorgt voor meer uitdaging.
@ukbob: Precies, en dan vinden ze het gek dat tegenwoordig 25% van de verkeersongevallen veroorzaakt wordt door een smartphone oid?!
@rnej: je vergeet: film kijkend, alles om de tijd te doden daar
@rnej: en hoe komt dat, omdat de Max op een achterlijke 100km/h ligt en er 5 rijbanen zijn. De meeste mensen zetten m op cruis control en die gaan andere dingen doen
@rnej: En dan zijn het terechte bekeuringen. Bellen of appen hoort niet in het verkeer, dat zorgt direct voor gevaar en dat snapt iedereen. De snelheidscontroles buiten bebouwde kom zijn over het algemeen ronduit belachelijk.
50euro gemiddeld per boete dus, wow…9km te hard.
Aanpakken die criminelen, het is nu natuurlijk een stuk veiliger daardoor!
@haroldv: Binnen bebouwde kom is het geloof ik 48 euro voor 4km….
@haroldv: Stel je voor dat er een kind oversteekt!
Waarom eigenlijk 2×5 stroken daar terwijl het niet één van de meest bereden snelwegen van het land is, dat is geloof ik al jaren de A13 die het met drie strookjes moet doen.
En wat me ook interesseert: hebben die vijf stroken én trajectcontrole nou geholpen, staan er nu geen files meer?
@parker: omdat de A13 met de uitbreiding van de A4 geholpen zal zijn….

niet dat ze in 1968 al wisten dat het tot 2016 zou duren tot de A4 verlengd zou zijn… maargoed …

Ring Rotterdam heeft toch wat meer prioriteit zou je denken.
@parker: Nee. Je staat als nog in de file daar.
Maar dat komt door dat die 5 banen uiteindelijk ophouden.
@parker: en de A1. Één lange rij vrachtwagens. En…. Een inhaal baan voor vrachtwagens. :-/
“Lang worstelde onze overheid met de vraag ‘hoe kunnen we de grote investering van het aanleggen van 2×5 rijstroken tussen Utrecht en Amsterdam nog enigszins terugverdienen?’. Het antwoord is simpel: hang er een controlesysteem boven dat mensen automatisch op kenteken bekeurt als ze even boven de maximumsnelheid komen.”

En stel een belachelijk lage maximumsnelheid in op een deel van het traject zodat de pakkans nog groter wordt.

Natuurlijk is het een oneerlijk systeem en moet de politie boeven vangen enzovoort. Ik rij ook wel eens te hard en krijg ook wel eens een bekeuring. Maar mensen.. Hoe dom kun je zijn? Je weet toch dat die trajectcontrole er hangt? Dat is toch net zo bekend als de bollenvelden, de keukenhof, de afsluitdijk en Neeltje Jans, daar weten we toch ook van waar ze liggen?
… de A2 was in 2012 tevens de meestgeflitste snelweg.

Niet helemaal toevallig is de A2 ook verreweg de langste snelweg van Nederland. Relateer het aantal flitsmeldingen op een snelweg aan de lengte ervan, en het plaatje wordt dan flink anders, vermoed ik.
Nou prima toch. Anders had de motorrijtuigenbelasting alleen maar omhoog gemoeten. Geld moet ergens vandaan komen.
Inderdaad @Donstil: nu word de A2 betaald door de mensen die er gebruik van maken. Het Is eigenlijk gewoon een tolweg!
@mars: voor sommige een dure tol weg dan.
Alles voor de verkeersveiligheid! Uhuh..
@mars: en anders wel voor de met uitsterven bedreigde driepotige grijsgevlekte woelmuis.
Ik heb er aan mee geholpen!!
Kijk dat je op klaarlichte dag bij een ziekenhuis een zuster doodschiet omdat je als politie te beroerd bent om een wapen vergunning te controleren, ah la. Ja dat is prima, maar wee je gebeente als je een paar kilometer per uur te hard rijdt op de A2! Er moet in dit land een stevige discussie komen over de rol van de politie en het is aan de politiek om dit soort wantoestanden aan te pakken. En nee daar kan oom agent zelf niets aan doen, dat ligt volledig bij dat tuig in den haag!
@sdm: populistisch gebral van een demagoog!
@sdm: een trajectcontrole is niet van de politie, maar een politiek besluit. Net als de Vmax.
@SDM: Tenzij er in al die kastjes boven de weg agenten zitten met een Coolpix in hun hand heeft de politie bijzonder weinig te maken met deze manier van bekeuren. Laat staan dat ze mankracht kwijt zijn aan dit feestje.
@sdm: ot, het is anders de politie die faalde in de zaak van de zuster, niet de politiek.
@sdm: Het duidelijk lunchtijd, wat een gehap hier, lekker hoor. Nog eentje dan: willen jullie meer of minder flitsers!?
De maximum snelheid is daar zo laag vanwege de milieuwetgeving. Dit is gewoon de politiek die zichzelf in de vingers snijdt om maar het beste milieu jongetje van de klas te kunnen zijn.

Ik heb er overigens geen problemen mee om me ook op dat stuk aan de maximum snelheid te houden. Kwestie van de borden lezen en op het klokje kijken.
@Original_Arnoud: Ik rij al jaren dagelijks over de A2 van Utrecht naar Amsterdam en mij hoef je niet te vertellen waar de controle is en hoeveel ik op mijn teller mag hebben.

Maar we zijn mensen, uiteindelijk is er altijd wel eens een moment dat je in gedachten verzonken bent en even je ogen niet gefixeerd zijn op je tellers. En hup! Weer een zakcentje erbij voor de belastingdienst.

Het is mij in die jaren gelukkig pas één keer overkomen dat ik ook daadwerkelijk een boete kreeg. Maar ik voel mij wel als een stuk vee behandeld. Onder voortdurend toezicht.
Na 1 traject controle boete, weet je de volgende keer toch wat je niet meer moet doen?
@jorden: Niet als je er een week langs rijdt en dan daarna pas de boetes op de mat ziet. Overigens snap ik niet dat je op de A2 een bon kan krijgen in de traject controle. Er staan levensgrote borden dat er controle is, en de snelheidsbeperkingen staan duidelijk aangegeven. Als iemand die borden niet snapt is diegene misschien te dom om een auto te besturen. Dat de snelheidsbeperking onredelijk is is dan weer een ander verhaal.
Flitsmeister ftw!
Je bent een retard als je daar nog geflitst wordt. Het is toch niet heel erg moeilijk om de borden te lezen en je snelheid daarop aan te passen?
Ik snap dat het stuk tussen abcoude en vinkeveen 100 is vanwege de omwonende juppen. Maar dat stuk tussen vinkeveen en maarssen mag van mij part 24/7 130 worden.
Meest irritante vind ik altijd dat als je er 130 mag er 4 rijen dik 100 rijden en er dan net een moet gaan inhalen met 103 als jij gewoon met 130 aankomt.
Waarom hebben sommige het over bellen , appen ? Als je goed oplet vergeten ze : tandenpoetsen , krantlezen , scheren en natuurlijk niet te vergeten opmaken.
@superman: inderdaad! En vooral opmaken, ik bedoel laten we eerlijk zijn: de meeste vrouwen zijn niet de beste chauffeuses , en dan ook nog opmaken! Levensgevaarlijke taferelen komen daar uit voort, ik heb al verschillende keren slingerende dames voor of achter mij gehad die zich doodleuk aan het opmaken waren in de auto…

Als je er over nadenkt is het natuurlijk ook wel erg vreemd dat op je telefoon zitten achter het stuur strafbaar is, maar iets als opmaken achter het stuur niet?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).