• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

24 uur van Le Mans 2023: uitslag kwalificatie

Auteur: willeme, gepost 7 juni 2023 om 23:54 – 13 Reacties

kwalificatie Le Mans 2023

De kwalificatie van de 24 uur van Le Mans 2023 is net achter de rug. Dit is de uitslag!

We moeten het dit weekend zonder de Formule 1 doen, maar dat betekent niet dat de autosportliefhebber niets te doen heeft. Het is namelijk weer tijd voor de 24 uur van Le Mans. Deze endurancerace der enduranceraces is een ware uitputtingsslag voor mens en machine.

Om eventjes een idee te krijgen van wat deze coureurs (en de auto’s) moeten doorstaan, kunnen we de afgelegde afstanden met elkaar vergelijken. In de Formule 1 rijdt men 300 km (plus een ronde) per race. Als alles een beetje normaal verloopt, zal de winnaar van Le Mans zo’n 5.000 km hebben afgelegd.

kwalificatie Le Mans 2023

Twee kwalificaties

Kwalificeren op Le Mans lijkt daardoor niet zo van belang. Er is een rollende start, de tijden dat de coureurs naar hun wagen moesten rennen ligt alweer lang achter ons. Maar toch is je zo goed mogelijk kwalificeren van groot belang. De teams willen dat de auto’s optimaal hun ronden kunnen rijden, dus je wil niet te veel in het verkeer zitten, met alle risico’s van dien.

kwalificatie Le Mans 2023

Het verschil met Formule 1 is dat er twee kwalificatiesessies zijn op twee verschillende dagen. Komende vrijdag gaat men voor Hyperpole, de reguliere kwalificatiesessie is net achter de rug. Vandaag mochten alle 62 deelnemers kwalificeren, de hyperpole is een speciale sessie waarbij de 8 snelste auto’s per klasse nogmaals kunnen strijden.

Uitslag kwalificatie 24 uur van Le Mans 2023

Enfin, de uitslag van de kwalificatie per klasse is als volgt. Houd er dus rekening mee dat dit nog niet de definitieve startgrid is:

Hypercar

Het was mega spannend in dit klassement. De eerste 8 hypercars zaten namelijk binnen een seconde van elkaar! Het circuit is meer dan 13 kilometer lang, dus dat is echt enorm close. Wel is er een duidelijke verdeling qua auto’s, zoals je hieronder kan zien. De Ferrari’s zijn het snelste, de Toyota’s volgen op de voet. Porsche, Cadillac en Peugeot staan daar vlak achter.

PositieAutoCoureurTijd
1Ferrari 499PAntonio Fuoco3:25.213
2Ferrari 499PAlessandro Pier Guidi3:25.412
3Toyota GR010 – HybridJose Maria Lopez3:25.485
4Toyota GR010 – HybridBrendon Hartley3:25.749
5Porsche 963Frédéric Makowiecki3:25.848
6Porsche 963Felipe Nasr3:25.868
7Cadillac V-Series.RSébastien Bourdais3:25.924
8Cadillac V-Series.REarl Bamber 3:26.020
9Porsche 963Kévin Estre3:26.900
10Peugeot 9X8Mikkel Jensen3:27.260
11Peugeot 9X8Loïc Duval3:27.850
12Cadillac V-Series.RLuis Felipe Derani3:27.960
13Glickenhaus 007 LMHRomain Dumas3:28.497
15Vanwall Vandervell 680Tom Dillman3:29.745
16Porsche 963Will StevensGeen tijd

LMP 2

Bij de LMP 2-klasse vermoeden wij dat een Oreca 07 gaat winnen.

PositieAutoCoureurTijd
1Oreca 07Pietro Fittipaldi3’34.751
2Oreca 07Louis Deletraz3’34.753
3Oreca 07Mirko Bortolotti 3’34.793
4Oreca 07Paul Loup Chatin3:34.839
5Oreca 07Gabriel Aubry3:34.985
6Oreca 07Reshad De Gerus3:35.105
7Oreca 07Dries Vanthoor3:35.176
8Oreca 07Bent Viscaal3:35.392
9Oreca 07Ben Hanley3:35.453
10Oreca 07Tom Blomqvist3:35.519
11Oreca 07James Allen3:35.578
12Oreca 07Filipe Albuquerque3:35.587
13Oreca 07Giedo van der Garde3:35.652
14Oreca 07Job van Uitert 3:35.691
15Oreca 07Albert Costa3:35.755
16Oreca 07Robin Frijns3:35.853
17Oreca 07Maxime Martin 3:35.951
18Oreca 07Malthe Jakobsen3:36.271
19Oreca 07Ben Barnicoat 3:36.483
20Oreca 07Neel Jani 3:37.213
21Oreca 07André Negrao3:37.498
22Oreca 07Anders Fjordbach3:39.303
23Oreca 07Matthieu Vaxiviere3:59.171
24Oreca 07Steven ThomasGeen tijd

LMGTE Am

Nederlands succes in de kwalificatie van de 24 uur van Le Mans 2023! Nicky Catsburg deed uitstekende zaken in de Corvette! Hij mag voor de hyperpole gaan.

PositieAutoCoureurTijd
1Ferrari 488 GTE EVOAlessio Rovera3:51.877
2Ferrari 488 GTE EVODavide Rigon3:51.914
3Chevrolet Corvette C8.RNicky Catsburg3:52.228
4Aston Martin Vantage AMRCharlie Eastwood3:52.431
5Ferrari 488 GTE EVODaniel Serra3:52.459
6Aston Martin Vantage AMRGustav Dahlmann Birch3:52.484
7Ferrari 488 GTE EVOUlysse De Pauw3:52.968
8Ferrari 488 GTE EVOKei Cozzolino3:53.263
9Ferrari 488 GTE EVOAlessio Picariello3:53.374
10Aston Martin Vantage AMRAlex Riberas3:53.406
11Porsche 911 RSR – 19Julien Andlauer3:53.481
12Porsche 911 RSR – 19Benjamin Barker3:53.531
13Ferrari 488 GTE EVOJeffrey Segal3:53.590
14Porsche 911 RSR – 19Michelle Gatting3:53.603
15Aston Martin Vantage AMRValentin Hasse-Clot3:53.703
16Porsche 911 RSR – 19Matteo Cairoli 3:53.947
17Ferrari 488 GTE EVO Louis Prette3:54.093
18Porsche 911 RSR – 19Martin Rump 3:54.129
19Porsche 911 RSR – 19Jan Heylen3:54.137
20Porsche 911 RSR – 19Harry Tincknell 3:58.486
21Aston Martin Vantage AMRSatoshi Hoshino Geen tijd

Innovative Car

Voor de lol doet er ook een heuse Nascar-racer mee. De Camaro heeft een atmosferische 5.8 liter V8 en is veruit de best klinkende auto van het veld.

PositieAutoCoureurTijd
1Chevrolet Camaro ZL-1Mike Rockenfeller3:47.976

Kortom, die hyperpole-sessie gaat nog een leuke worden!

Ook interessant!

  • Uitslag WEC: de 24 uur van Le Mans 2022
  • Max Verstappen staakt geïrriteerd de 24 uur van Le Mans
  • Autoblog video: Le Mans 24h met een BMW M3 xDrive in Fire Orange
    Autoblog video: Le Mans 24h met een BMW M3 xDrive in Fire Orange
  • Bentley Continental Le Mans heeft vier cilinders teveel

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

kwalificatie, le-mans, le-mans-2023, Racing

Vorig bericht: « Klein maar stoer: dit is de Volvo EX30 Cross Country
Volgend bericht: Dure BMW stadsauto wordt de nieuwe Cygnet »

Lees Interacties

Reacties

  1. maarteno zegt

    8 juni 2023 om 00:21

    3:47.976 voor de Camaro nog gewoon best nette tijd…al zullen ze niet alle restricties hebben die de GTE’s wel hebben. Geyl klinkt ie zeker!

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      8 juni 2023 om 06:59

      Ja is zeker een geweldige tijd! Gaat nog leuk zijn voor spektakels.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      8 juni 2023 om 09:49

      Klopt, dat ding lijkt in niks op een NASCAR auto. Meer vermogen, minder gewicht, extra aero. Maar het ding lijkt ook in niks op een GTE auto, dus Garage 056 is wel echt waar die auto thuishoort. Desalniettemin vind ik het wel enorm gaaf om een auto die in vergelijking met de GTE’s uitziet als een baksteen met een paar canards zo competitief te zien.

      Login om te reageren
  2. brent zegt

    8 juni 2023 om 00:37

    ze zijn niet snel maar wat zijn die peugeots toch bloedmooi, al helemaal in het echt.
    ik ben denk ik de enige die de Chevy eigenlijk onnodig hard vind.

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      8 juni 2023 om 06:17

      Was vorig jaar op Monza, de eerste race dat Peugeot meedeed. Soepel ging het verre van, maar ze deden het inderdaad wel in stijl😎

      Login om te reageren
  3. rikv99 zegt

    8 juni 2023 om 07:14

    Is de 24 gewoon weer te zien op Eurosport?

    Login om te reageren
    • ArnoldH zegt

      8 juni 2023 om 09:41

      Alleen vanaf 17:30 en maar tot 14:30. De eerste en laatste anderhalf uur moeten plaats maken voor de finales op roland garros. Dus ik zou lekker rtl7 en rtl5 aanzetten die wel de volledige 24h uitzenden

      Login om te reageren
      • rikv99 zegt

        8 juni 2023 om 18:54

        Ah bedankt voor de tip Arnold! Veel kijk plezier.

        Login om te reageren
  4. flatoutmarten zegt

    8 juni 2023 om 07:56

    -edit: dankjewel! Hij staat erbij ;-) –

    Login om te reageren
  5. MaartenD zegt

    8 juni 2023 om 08:16

    Zou historisch gezien wel heel gaaf zijn als een Ferrari wint op Le Mans. Die LMP2 / Oreca klasse gaat echt nergens over, een klasse met maar 1 merk?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      8 juni 2023 om 09:56

      LMP2 is dan ook een soort Formule 2 van het enduranceracen geworden sinds de andere merken vertrokken zijn. Zelfde auto’s, zelfde motoren, alleen de coureurs en monteurs maken het verschil. Hier en daar zitten er wat avontuurlijke rijkaards tussen die van autosport hun hobby hebben gemaakt. Het geeft ook wel een bepaalde spanning.

      Overigens is het nog maar de vraag hoe lang die auto’s nog mee mogen doen. De Hypercar klasse is een enorm succes. We hebben nu 16 auto’s op de grid in Le Mans en daar gaan volgend jaar nog een aantal bijkomen: Isotta Fraschini, BMW, Alpine en Lamborghini komen meedoen met eigen auto’s en Pescarolo keert terug met een klanten-Peugeot. Honda overweegt om de Acura naar Le Mans te sturen (al dan niet met een Honda-logo in plaats van het Acura logo). Het wordt daar zo vol dat de ACO en FIA de hele LMP2 klasse wellicht opdoeken om plaats te maken voor die extra hypercars.

      Login om te reageren
  6. anthwan zegt

    8 juni 2023 om 11:49

    Heb ik iets gemist of bestaat de GTE PROniet meer? Of die samen met de AM gegaan?

    Login om te reageren
    • ArnoldH zegt

      8 juni 2023 om 12:22

      Komt omdat op Corvette na alle fabrieksteams ermee gestopt zijn (porsche & ferrari zijn hypercarsklasse ingegaan) en alleen nog klantenauto’s leveren.

      Tevens is dit het laatste jaar GTE AM, met ingang van 2024 wordt het de GT3 klasse. Daar doen veel fabrikanten aan mee.

      Samen met de nieuwe hypercarsklasse en GT3 klasse staat de LMP2 onder druk ivm de hoeveelheid teams die aan die 2 klasse mee willen doen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North