• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

25 jaar BMW V12 in beeld

Auteur: sir_smokalot, gepost 26 oktober 2012 om 13:42 – 60 Reacties

Vier generaties V12-powered 7 Series


De V12: het is eigenlijk de enige motoroptie voor een zakenauto uit de absolute topklasse. Uitgebalanceerd, soepel, en vooral erg rustig. Packard maakte zijn eerste al meer dan een eeuw geleden, BMW pas wat korter geleden: 25 jaar om precies te zijn.

We zijn amper bekomen van het Z1-feestje of BMW knalt er alweer een ander zilveren jubileum in: dat van zijn twaalfpitter dit keer. Een van de eerste V12’s vond zijn weg naar de 8 Serie, maar het begon allemaal met de 7 Serie, dat bovendien het enige model is dat alle 25 jaar doorlopend een V12 heeft gehad.

Door de jaren heen was de 750i een garantie voor een V12, tot aan de vorige generatie (E66). Als je nu een 750i koopt krijg je ‘slechts’ een V8, voor de V12 hebben de marketeers de badge opgetrokkken naar 760i. Maar dat komt goed uit, want de cilinderinhoud is ook gestegen.

Het begon allemaal met de E32 7 Serie: dit 5 liter grote V12-blok (oneerbiedig gezegd waren het eigenlijk twee 2.5 liter zes-in-lijn-motoren aan elkaar) leverde 300 pk en 450 Nm. Zeven jaar later, na 50.000 BMW 750i’s, maakte hij plaats voor een nieuwe V12 (in de E38 7 Serie), codenaam M73, en met een cilinderinhoud van 5,4 liter. Met 326 pk leverde deze niet veel meer vermogen, maar hij was wel een stuk zuiniger dan zijn voorganger.

Dat moest ook wel, want de V12 verloor wat van zijn appeal. Van de E38 750i werden er nog geen 25.000 verkocht in zeven jaar tijd, want de totale teller stond aan het begin van de eeuw op 73.776 stuks.

In 2001 was het de beurt aan de Bangle-riffic E66 7 Serie, die je vanaf eind 2002 als 760i kon bestellen. Om de naam eer aan te doen mat het blok nu 6 liter, met een output van 445 atmosferische pk’s. Vier kleppen per cilinder en Valvetronic deden hun intrede in de controversieel gestylede zakensedan.

In 2009 kreeg dit N74-motorblok nog een flinke overhaul, waarbij er voor het eerst een dubbele turbo op geschroefd werd. Het motorblok, met zijn dubbele Vanos (continu variabele nokkenastiming), leverde met 544 pk ineens bijna 100 pk extra, en het maximumkoppel steeg naar 750 Nm, beschikbaar tussen 1.500 en 5.000 toeren. Hoe dit rijdt, in de vorm van de F02 7 Serie? Vraag maar aan Wouter.





Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

7-serie, autocultuur, BMW, e32, e38, f02, V12

Vorig bericht: « Bugatti Grand Tour zorgt voor bizarre supercarcombo
Volgend bericht: Carmageddon: de brokstukken van oktober »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    26 oktober 2012 om 13:47

    Helaas alleen de eerste 2 gereden. De Bangle en de huidige helaas nog niet. Was de huidige niet Twin Turbo?? Wel heerlijke reisauto’s. En de eerste 2 heb je al voor een knaak en een bos wortels.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      26 oktober 2012 om 13:52

      @E34M5Touring: klopt, is een twin turbo. Ondanks dat een V12 qua specs niet altijd voorop loopt, kies je een V12 voor zijn souplesse. In een dikke limo is koppel belangrijker dan puur paardenkrachten. Souplesse is immers belangrijker dan fel rijgedrag

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        26 oktober 2012 om 13:53

        @jzaero: En toch sneller dan een S63AMG. Al heeft die wel een veuuull beter geluid.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          26 oktober 2012 om 13:58

          @E34M5Touring: klopt, maar ach maakt dat veel uit in een 760Li ;)?

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            26 oktober 2012 om 14:05

            @jzaero: Ach daar koop je ook geen 760Li voor. Maar, gezien de populariteit van de S AMG modellen blijf ik het raar vinden dat BMW niet met zoiets komt. Ik bedoel, ze zijn de afgelopen jaren in elk niche gat gesprongen wat er maar te vinden was. Maar een M7 laten ze al jaren achterwege. Tuurlijk is het een zinloze auto, maar dat is een S63/65AMG ook. Toch worden ze aardig verkocht. Zeker in de States. Daar zie je echt enorm veel 63AMG modellen rijden.

            Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          26 oktober 2012 om 14:46

          @E34M5Touring: Ik denk dat geluid in deze klasse ook een nadeel is

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            26 oktober 2012 om 14:49

            @berlinetta: Dat kan inderdaad. Maar dan zou je een S5/600 kunnen nemen. En ik denk dat veel mensen dat ook doen. Maar blijkbaar is er wel markt voor een Brullende Business Saloon.

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              26 oktober 2012 om 14:50

              @E34M5Touring: Had van m’n pa noooooit verwacht dat ‘ie dat soort dingen wel leuk zou vinden..
              Nu een “fatsoenlijke” 4S..
              Neigt nu toch stiekem (erg) naar de GTS.
              Diep van binnen houden we er allemaal wel van, I guess.

              Login om te reageren
              • kaasboerin zegt

                26 oktober 2012 om 15:00

                @E34M5Touring: Denk dan ook dat hij gaat wachten op de facelift, en daarvan de GTS gaat halen.

              • E34M5Touring zegt

                26 oktober 2012 om 15:01

                @kaasboerin: Pa rijdt een Cayenne GTS (2009) en die brult heerlijk. Vind ik het enige echt gave aan die bak. Hij rijd hem sinds kort alleen nog maar in sportmodus (Sinds dat ie weet dat dat erop zit) en dan gaan die kleppen open ofzo. Erg verslavend. Hij heeft hem ook nog op 23inch matzwarte Turbo wielen staan. Oudjes doen het best….

              • kaasboerin zegt

                26 oktober 2012 om 15:05

                @E34M5Touring: LOL! Heel gruwelijk.
                Pa hoopt echter dat ’t niet teveel ten koste van comfort gaat though.
                Met Wouter’s review in het achterhoofd hebbende.
                De Boxster S blert ook als een malle, heerlijk geluid, veeeeeeel te verslavend.

            • berlinetta zegt

              26 oktober 2012 om 15:32

              @E34M5Touring: Tja er zijn altijd mensen die het willen laten zien aan de rest..

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                26 oktober 2012 om 19:11

                @berlinetta: En gelukkig is er altijd een Nederlander die daar niet tegen kan…….

              • flippert zegt

                26 oktober 2012 om 19:55

                @berlinetta: prutser

              • mrs250 zegt

                26 oktober 2012 om 22:21

                @berlinetta: jaloezie is zo sneu…

    • Megakix zegt

      26 oktober 2012 om 14:54

      @E34M5Touring: heb alleen de 2 laatste gereden, of beter gezegd, mee mógen rijden. Vooral de nieuwste 760Li Individual was voor mij een fantastische beleving; wát een auto, wát een motor !

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        26 oktober 2012 om 15:04

        @Megakix: Ja ben vooral benieuwd naar de laatste. Die motor moet echt een beer zijn inderdaad.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          26 oktober 2012 om 15:07

          @E34M5Touring: Ken een ex-BMW dealer die mij vertelde dat die (!) lekkerder (!) reed als een Panamera.
          Dat durf ik natuurlijk niet zomaar te geloven, hij had er nl. 1 in de aanbieding. Lol.

          Login om te reageren
      • Emile_Benz zegt

        26 oktober 2012 om 22:47

        @Megakix: En wat een mooi interieur.

        Login om te reageren
    • flippert zegt

      26 oktober 2012 om 20:51

      @E34M5Touring: laat de eerste nou ook de mooiste en meest elegante zijn. De tweede is te lomp, de derde door Bangles vernaggeld en de vierde erg mooi op de enorme nieren na..

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        26 oktober 2012 om 20:59

        @flippert: Ik vind de E38 en dan een van de allerlaatste nog steeds het mooist. Helemaal een van de laatste 740D Editions. Heerlijke motor en precies goed. Laatste facelift, V12 nieren en de James Bond wielen!

        Login om te reageren
        • flippert zegt

          26 oktober 2012 om 23:14

          @E34M5Touring: maar die kont blijft zo lomp breed, teveel alsof je iets te compenseren hebt..

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            26 oktober 2012 om 23:40

            @flippert: i like a little junk in the trunk. Zeker met een paar goede wielen(niet te groot maar wel een beetje breder) vind ik het wel stoer.

            Login om te reageren
      • Emile_Benz zegt

        26 oktober 2012 om 22:49

        @flippert: bij de facelift valt dat van die nieren mee.

        Login om te reageren
  2. karaya zegt

    26 oktober 2012 om 13:47

    “Rolls-Royce maakt ze al een eeuw voor in auto’s”

    rolls royce heeft het decennia met een V8 gedaan. en de V12 van tegenwoordig is van bmw herkomst.

    lekkere feiten kennis..

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      26 oktober 2012 om 13:53

      @karaya: De eerste V12 in een Rolls was in 1936. Geen eeuw maar toch al even.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        26 oktober 2012 om 14:13

        Hehe, pakte al even mijn Villa d’Este boekje an de plank. Die van de jaren ’20 hadden inderdaad nog zescilinders, de Phantom III die er stond (’37) had er idd wel 12. Maar vooruit: een ‘kleine’ eeuw dan.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          26 oktober 2012 om 14:17

          @sir_smokalot: Nitpicking really, een motor met historie!

          Login om te reageren
      • mout zegt

        26 oktober 2012 om 14:26

        @E34M5Touring: In hoeveel modeljaren is er nu helemaal een V12 geweest? Die V8 gebruiken ze sinds 1959. Is er sindsdien nog een V12 geweest – behalve die van BMW?

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          26 oktober 2012 om 14:31

          @mout: Ok true. De Silver Seraph had de eerst volgende V12. Dat was in 98. Een BMW V12 in basis, aangepast op Rolls specs. Minder PK’s maar meer koppel over een breder toerengebied.

          Login om te reageren
    • mout zegt

      26 oktober 2012 om 17:06

      @karaya: Ik denk zelfs dat het exemplaar uit 1936 de enige V12 is die ze voor auto’s gemaakt hebben.

      Login om te reageren
  3. meneersander zegt

    26 oktober 2012 om 13:54

    Wat zijn die E32 en E38 toch nog steeds prachtige auto\’s!

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      26 oktober 2012 om 14:56

      @meneersander: me love de E38…het meest geslaagde model imo

      Login om te reageren
    • 750i zegt

      26 oktober 2012 om 16:54

      @meneersander: Absoluut… Heb jaren probleemloos in een e32 750i gereden. Wat een spijt dat ik die heb weggedaan.

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        26 oktober 2012 om 18:45

        @750i: denkt je benzine budget toch anders over:p

        Login om te reageren
  4. maartenmercedes zegt

    26 oktober 2012 om 13:57

    Slim van BMW om alle generaties naast elkaar te zetten, want dan ziet iedereen dat de oudste twee veel mooier waren…

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      26 oktober 2012 om 14:09

      @maartenmercedes: Met als absolute hoogtepunt de E38…

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        26 oktober 2012 om 14:16

        @griffendahl:
        Moet jullie hierin volgen. Toen hadden limousines nog een lage, elegante en sportieve lijn. Tegenwoorden zijn ze bijna 1,5m hoog en hebben ze lichten en nieren ter omvang van een stadswagen…

        Login om te reageren
        • Barnato zegt

          26 oktober 2012 om 14:48

          @StijnB: Haha Ik ben dus gelukkig niet de enigste die de e38 de mooiste 7 serie vindt :)

          Login om te reageren
      • jolig zegt

        26 oktober 2012 om 15:10

        @griffendahl: De E38 valt inderdaad altijd positief op als je hem weer eens ziet staan. En natuurlijk reed Derrick er in rond. Al was dat waarschijnlijk geen V12.

        Login om te reageren
    • mattr zegt

      26 oktober 2012 om 19:08

      @maartenmercedes: Dit is ook een heel mooi exemplaar: http://www.autoleitner.nl/automobielen/aanbod/2000-bmw-750il-v12-individual-e38-nachtblauw-metallic1.html

      Login om te reageren
  5. brasi zegt

    26 oktober 2012 om 14:08

    Stuk voor stuk schitterende wagens, toch een lichte voorkeur voor de E38.

    Login om te reageren
  6. kaasboerin zegt

    26 oktober 2012 om 14:13

    Dit is en blijft natuurlijk ook episch:

    http://www.youtube.com/watch?v=wJn7LHE83cc

    Login om te reageren
  7. rufctr01 zegt

    26 oktober 2012 om 14:44

    Van de Duitse drie zijn dit altijd de mooiste auto\’s geweest. Toen de eerste 7 serie V12\’s werden geproduceerd liep Mercedes qua design flink achter en was Audi helemaal nergens te bekennen in dit. Segment.

    Login om te reageren
  8. pieter-jan_catteeuw zegt

    26 oktober 2012 om 14:54

    Officieel een oldtimer!

    Login om te reageren
  9. jack_abarth zegt

    26 oktober 2012 om 14:56

    Waarvoor dienen eigenlijk die sensoren op dat clio-stuurtje van die Bangle-7?

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      26 oktober 2012 om 15:03

      @jack_abarth: Als je beide duimen daarop tegelijk houdt; klinkt er een train-horn.
      Dit om alle fiat 500’s van de linkerbaan af te jagen;

      http://www.youtube.com/watch?v=DY6JukEA1oM

      Login om te reageren
  10. jeanclaude zegt

    26 oktober 2012 om 15:07

    @E34M5Touring de 760i sneller dan de S63 Amg? weet niet hoe je sneller bedoelt, maar de sprintcijfers zijn in het voordeel van de Benz. Alleen het ‘oude’ 6.2 blok is evensnel, maar het nieuwe 5,5 blok is tog echt sneller.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      26 oktober 2012 om 15:28

      @jeanclaude: Ik bedoelde het oude 63 blok zonder turbo’s.

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      27 oktober 2012 om 09:05

      @jeanclaude: http://www.youtube.com/watch?v=xsofZq2pxVA

      Login om te reageren
  11. The360box zegt

    26 oktober 2012 om 16:07

    Zowel de E66 als de F02 kan ik wel prefereren qua uiterlijk, sinistere verschijning altijd.

    Login om te reageren
  12. Mika_Hakkinen zegt

    26 oktober 2012 om 16:32

    Heb altijd een zwak gehad voor de E38, misschien koop ik nog een keer een 728i.. geen idee waarom haha

    Login om te reageren
  13. knalfa zegt

    26 oktober 2012 om 16:39

    Zag vanochtend nog een matzwarte E66 rijden met een autotrailer erachter. :)

    Maar de E32 zou ik nog wel een willen, mooie bakken.

    Login om te reageren
  14. Emile_Benz zegt

    26 oktober 2012 om 22:55

    E38 voor mij…

    Login om te reageren
  15. syliaca zegt

    26 oktober 2012 om 23:11

    Vind de E32 en de E38 nog steeds de lekkerste, met van die prachtige koplampen!

    Login om te reageren
  16. jawi94 zegt

    27 oktober 2012 om 00:43

    E32 is gewoon de boss. Als ik hem kon betalen. Man man wat een ding

    Login om te reageren
  17. jawi94 zegt

    27 oktober 2012 om 00:48

    Maar de E66 is toch verlengde wielbasis. E65 is toch de normale of niet?

    Login om te reageren
  18. Megakix zegt

    27 oktober 2012 om 08:57

    @Sir_smokalot : wel bronvermelding erbij plaatsen vriend…dit is een vertaling van de bmwblog.com… :)

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      27 oktober 2012 om 10:25

      @Megakix: Ja, dikke lul. Dit is gewoon een eigen bewerking van een BMW-persbericht.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        27 oktober 2012 om 14:45

        @sir_smokalot: mooi voor je…maar die dikke lul hou ik graag ! ;)

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North