![Vier generaties V12-powered 7 Series](https://static.autoblog.nl/images/wp2012/BMW-twaalfcilinder-01.jpg)
De V12: het is eigenlijk de enige motoroptie voor een zakenauto uit de absolute topklasse. Uitgebalanceerd, soepel, en vooral erg rustig. Packard maakte zijn eerste al meer dan een eeuw geleden, BMW pas wat korter geleden: 25 jaar om precies te zijn.
We zijn amper bekomen van het Z1-feestje of BMW knalt er alweer een ander zilveren jubileum in: dat van zijn twaalfpitter dit keer. Een van de eerste V12’s vond zijn weg naar de 8 Serie, maar het begon allemaal met de 7 Serie, dat bovendien het enige model is dat alle 25 jaar doorlopend een V12 heeft gehad.
Door de jaren heen was de 750i een garantie voor een V12, tot aan de vorige generatie (E66). Als je nu een 750i koopt krijg je ‘slechts’ een V8, voor de V12 hebben de marketeers de badge opgetrokkken naar 760i. Maar dat komt goed uit, want de cilinderinhoud is ook gestegen.
Het begon allemaal met de E32 7 Serie: dit 5 liter grote V12-blok (oneerbiedig gezegd waren het eigenlijk twee 2.5 liter zes-in-lijn-motoren aan elkaar) leverde 300 pk en 450 Nm. Zeven jaar later, na 50.000 BMW 750i’s, maakte hij plaats voor een nieuwe V12 (in de E38 7 Serie), codenaam M73, en met een cilinderinhoud van 5,4 liter. Met 326 pk leverde deze niet veel meer vermogen, maar hij was wel een stuk zuiniger dan zijn voorganger.
Dat moest ook wel, want de V12 verloor wat van zijn appeal. Van de E38 750i werden er nog geen 25.000 verkocht in zeven jaar tijd, want de totale teller stond aan het begin van de eeuw op 73.776 stuks.
In 2001 was het de beurt aan de Bangle-riffic E66 7 Serie, die je vanaf eind 2002 als 760i kon bestellen. Om de naam eer aan te doen mat het blok nu 6 liter, met een output van 445 atmosferische pk’s. Vier kleppen per cilinder en Valvetronic deden hun intrede in de controversieel gestylede zakensedan.
In 2009 kreeg dit N74-motorblok nog een flinke overhaul, waarbij er voor het eerst een dubbele turbo op geschroefd werd. Het motorblok, met zijn dubbele Vanos (continu variabele nokkenastiming), leverde met 544 pk ineens bijna 100 pk extra, en het maximumkoppel steeg naar 750 Nm, beschikbaar tussen 1.500 en 5.000 toeren. Hoe dit rijdt, in de vorm van de F02 7 Serie? Vraag maar aan Wouter.
Helaas alleen de eerste 2 gereden. De Bangle en de huidige helaas nog niet. Was de huidige niet Twin Turbo?? Wel heerlijke reisauto’s. En de eerste 2 heb je al voor een knaak en een bos wortels.
@E34M5Touring: klopt, is een twin turbo. Ondanks dat een V12 qua specs niet altijd voorop loopt, kies je een V12 voor zijn souplesse. In een dikke limo is koppel belangrijker dan puur paardenkrachten. Souplesse is immers belangrijker dan fel rijgedrag
@jzaero: En toch sneller dan een S63AMG. Al heeft die wel een veuuull beter geluid.
@E34M5Touring: klopt, maar ach maakt dat veel uit in een 760Li ;)?
@jzaero: Ach daar koop je ook geen 760Li voor. Maar, gezien de populariteit van de S AMG modellen blijf ik het raar vinden dat BMW niet met zoiets komt. Ik bedoel, ze zijn de afgelopen jaren in elk niche gat gesprongen wat er maar te vinden was. Maar een M7 laten ze al jaren achterwege. Tuurlijk is het een zinloze auto, maar dat is een S63/65AMG ook. Toch worden ze aardig verkocht. Zeker in de States. Daar zie je echt enorm veel 63AMG modellen rijden.
@E34M5Touring: Ik denk dat geluid in deze klasse ook een nadeel is
@berlinetta: Dat kan inderdaad. Maar dan zou je een S5/600 kunnen nemen. En ik denk dat veel mensen dat ook doen. Maar blijkbaar is er wel markt voor een Brullende Business Saloon.
@E34M5Touring: Had van m’n pa noooooit verwacht dat ‘ie dat soort dingen wel leuk zou vinden..
Nu een “fatsoenlijke” 4S..
Neigt nu toch stiekem (erg) naar de GTS.
Diep van binnen houden we er allemaal wel van, I guess.
@E34M5Touring: Denk dan ook dat hij gaat wachten op de facelift, en daarvan de GTS gaat halen.
@kaasboerin: Pa rijdt een Cayenne GTS (2009) en die brult heerlijk. Vind ik het enige echt gave aan die bak. Hij rijd hem sinds kort alleen nog maar in sportmodus (Sinds dat ie weet dat dat erop zit) en dan gaan die kleppen open ofzo. Erg verslavend. Hij heeft hem ook nog op 23inch matzwarte Turbo wielen staan. Oudjes doen het best….
@E34M5Touring: LOL! Heel gruwelijk.
Pa hoopt echter dat ’t niet teveel ten koste van comfort gaat though.
Met Wouter’s review in het achterhoofd hebbende.
De Boxster S blert ook als een malle, heerlijk geluid, veeeeeeel te verslavend.
@E34M5Touring: Tja er zijn altijd mensen die het willen laten zien aan de rest..
@berlinetta: En gelukkig is er altijd een Nederlander die daar niet tegen kan…….
@berlinetta: prutser
@berlinetta: jaloezie is zo sneu…
@E34M5Touring: heb alleen de 2 laatste gereden, of beter gezegd, mee mógen rijden. Vooral de nieuwste 760Li Individual was voor mij een fantastische beleving; wát een auto, wát een motor !
@Megakix: Ja ben vooral benieuwd naar de laatste. Die motor moet echt een beer zijn inderdaad.
@E34M5Touring: Ken een ex-BMW dealer die mij vertelde dat die (!) lekkerder (!) reed als een Panamera.
Dat durf ik natuurlijk niet zomaar te geloven, hij had er nl. 1 in de aanbieding. Lol.
@Megakix: En wat een mooi interieur.
@E34M5Touring: laat de eerste nou ook de mooiste en meest elegante zijn. De tweede is te lomp, de derde door Bangles vernaggeld en de vierde erg mooi op de enorme nieren na..
@flippert: Ik vind de E38 en dan een van de allerlaatste nog steeds het mooist. Helemaal een van de laatste 740D Editions. Heerlijke motor en precies goed. Laatste facelift, V12 nieren en de James Bond wielen!
@E34M5Touring: maar die kont blijft zo lomp breed, teveel alsof je iets te compenseren hebt..
@flippert: i like a little junk in the trunk. Zeker met een paar goede wielen(niet te groot maar wel een beetje breder) vind ik het wel stoer.
@flippert: bij de facelift valt dat van die nieren mee.
“Rolls-Royce maakt ze al een eeuw voor in auto’s”
rolls royce heeft het decennia met een V8 gedaan. en de V12 van tegenwoordig is van bmw herkomst.
lekkere feiten kennis..
@karaya: De eerste V12 in een Rolls was in 1936. Geen eeuw maar toch al even.
Hehe, pakte al even mijn Villa d’Este boekje an de plank. Die van de jaren ’20 hadden inderdaad nog zescilinders, de Phantom III die er stond (’37) had er idd wel 12. Maar vooruit: een ‘kleine’ eeuw dan.
@sir_smokalot: Nitpicking really, een motor met historie!
@E34M5Touring: In hoeveel modeljaren is er nu helemaal een V12 geweest? Die V8 gebruiken ze sinds 1959. Is er sindsdien nog een V12 geweest – behalve die van BMW?
@mout: Ok true. De Silver Seraph had de eerst volgende V12. Dat was in 98. Een BMW V12 in basis, aangepast op Rolls specs. Minder PK’s maar meer koppel over een breder toerengebied.
@karaya: Ik denk zelfs dat het exemplaar uit 1936 de enige V12 is die ze voor auto’s gemaakt hebben.
Wat zijn die E32 en E38 toch nog steeds prachtige auto\’s!
@meneersander: me love de E38…het meest geslaagde model imo
@meneersander: Absoluut… Heb jaren probleemloos in een e32 750i gereden. Wat een spijt dat ik die heb weggedaan.
@750i: denkt je benzine budget toch anders over:p
Slim van BMW om alle generaties naast elkaar te zetten, want dan ziet iedereen dat de oudste twee veel mooier waren…
@maartenmercedes: Met als absolute hoogtepunt de E38…
@griffendahl:
Moet jullie hierin volgen. Toen hadden limousines nog een lage, elegante en sportieve lijn. Tegenwoorden zijn ze bijna 1,5m hoog en hebben ze lichten en nieren ter omvang van een stadswagen…
@StijnB: Haha Ik ben dus gelukkig niet de enigste die de e38 de mooiste 7 serie vindt :)
@griffendahl: De E38 valt inderdaad altijd positief op als je hem weer eens ziet staan. En natuurlijk reed Derrick er in rond. Al was dat waarschijnlijk geen V12.
@maartenmercedes: Dit is ook een heel mooi exemplaar: http://www.autoleitner.nl/automobielen/aanbod/2000-bmw-750il-v12-individual-e38-nachtblauw-metallic1.html
Stuk voor stuk schitterende wagens, toch een lichte voorkeur voor de E38.
Dit is en blijft natuurlijk ook episch:
http://www.youtube.com/watch?v=wJn7LHE83cc
Van de Duitse drie zijn dit altijd de mooiste auto\’s geweest. Toen de eerste 7 serie V12\’s werden geproduceerd liep Mercedes qua design flink achter en was Audi helemaal nergens te bekennen in dit. Segment.
Officieel een oldtimer!
Waarvoor dienen eigenlijk die sensoren op dat clio-stuurtje van die Bangle-7?
@jack_abarth: Als je beide duimen daarop tegelijk houdt; klinkt er een train-horn.
Dit om alle fiat 500’s van de linkerbaan af te jagen;
http://www.youtube.com/watch?v=DY6JukEA1oM
@E34M5Touring de 760i sneller dan de S63 Amg? weet niet hoe je sneller bedoelt, maar de sprintcijfers zijn in het voordeel van de Benz. Alleen het ‘oude’ 6.2 blok is evensnel, maar het nieuwe 5,5 blok is tog echt sneller.
@jeanclaude: Ik bedoelde het oude 63 blok zonder turbo’s.
@jeanclaude: http://www.youtube.com/watch?v=xsofZq2pxVA
Zowel de E66 als de F02 kan ik wel prefereren qua uiterlijk, sinistere verschijning altijd.
Heb altijd een zwak gehad voor de E38, misschien koop ik nog een keer een 728i.. geen idee waarom haha
Zag vanochtend nog een matzwarte E66 rijden met een autotrailer erachter. :)
Maar de E32 zou ik nog wel een willen, mooie bakken.
E38 voor mij…
Vind de E32 en de E38 nog steeds de lekkerste, met van die prachtige koplampen!
E32 is gewoon de boss. Als ik hem kon betalen. Man man wat een ding
Maar de E66 is toch verlengde wielbasis. E65 is toch de normale of niet?
@Sir_smokalot : wel bronvermelding erbij plaatsen vriend…dit is een vertaling van de bmwblog.com… :)
@Megakix: Ja, dikke lul. Dit is gewoon een eigen bewerking van een BMW-persbericht.
@sir_smokalot: mooi voor je…maar die dikke lul hou ik graag ! ;)