• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Carmageddon: de brokstukken van oktober

Auteur: sir_smokalot, gepost 26 oktober 2012 om 15:27 – 8 Reacties

Productielijn BMW 7 Serie, met oer-Duitse arbeiders


Het staat buiten kijf dat Ford momenteel in het middelpunt der belangstelling staat in de Carmageddon-taferelen van de Europese auto-industrie. Een mooie bliksemafleider voor de rest, maar ook daar gaan de negatieve ontwikkelingen door.

Over het algemeen verwachten analisten een meerjarige afzetcrisis in Europa. Vermoedelijk bereiken de verkopen op zijn vroegst in 2018 pas weer het niveau van 2007, uit de pre-crisisjaren. Dat gezegd hebbende, de merkspecifieke ontwikkelingen:

  • Volvo schroeft de productie in Gent (S60, XC60, C30 and V40) per 2013 terug van 59 naar 54 auto’s per uur. Hierdoor krijgen 300 tijdelijke werknemers geen contractverlenging. In totaal werken er 5.200 mensen in de fabriek.

    De fabriek in Torslanda (Zweden) wordt volgende week (week 44) stilgelegd. Daarnaast is ook daar de output al teruggeschroefd van 57 naar 50 auto’s per uur.

  • Peugeot heeft de verkoopdoelstelling voor de 208 naar beneden bijgesteld. Volgens onbevestigde geruchten van 175.000 naar 140.000 exemplaren. Vanaf de introductie in april tot eind augustus zijn er bijna 75.000 208’s verkocht.
  • Ook Ford Saarlouis doet het rustiger aan: in plaats van 1.670 voertuigen per dag worden er vanaf 1 november dagelijks slechts 1.530 per dag geproduceerd, aldus een woordvoerster. Hierdoor krijgen 80 tijdelijke werknemers hun congé.
  • Niet alleen de zwaarder getroffen merken, maar ook Mercedes biedt op zijn thuismarkt stevige kortingen bij de aanschaf van een nieuwe auto. De inruilbonus bedraagt in Duitsland 3.000 euro.
  • BMW raakt zijn auto’s in Europa minder snel kwijt, en dus verscheept het merk tienduizenden auto’s van het slappe Europa naar de VS en Azië, waar de markt momenteel ijzersterk is.
  • Volkswagen, dat lange tijd crisisbestendig leek, doet hetzelfde. Het exporteert auto’s naar China, en breidt capaciteit in Brazilië (de op twee na grootste markt) uit. Daarnaast noteerde de fabrikant over september een forse winstdaling (21%), voor het eerst sinds 2009.
  • Renault verlaagde vandaag zijn verkoopverwachting over 2012. Het concern houdt er rekening mee wereldwijd minder te verkopen dan in 2011. Dit is te wijten aan een Europese verkoopdaling van ca. 8%. Bovendien liet het merk (deels in handen van de Franse staat) zich samen met Ford kritisch uit over de steun die PSA, die andere Franse automaker, van de Franse overheid ontvangt.
  • Fiat, dat even niet in de media-aandacht stond, presenteeert aanstaande dinsdag (30 oktober) kwartaalcijfers. We zullen zien of aan de hand daarvan actie nodig is.

Ook interessant!

  • Hier gaat Ford elektrische bedrijfswagens bouwen
  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon

Vorig bericht: « 25 jaar BMW V12 in beeld
Volgend bericht: Fifth Gear: M3 GTS vs C63 AMG Black Series [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hubert zegt

    26 oktober 2012 om 15:35

    En Porsche gaat het topjaar 2011 gewoon overtreffen!

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      27 oktober 2012 om 08:51

      @Hubert: porsche doet ook rustig aan ;)

      Login om te reageren
  2. MAB zegt

    26 oktober 2012 om 15:48

    goed om het allemaal te weten

    Login om te reageren
  3. awesome zegt

    26 oktober 2012 om 16:40

    De peop raakt de ventilator behoorlijk in de EU.
    Benieuwd naar de cijfers van Fiat.

    Login om te reageren
  4. bramson2 zegt

    26 oktober 2012 om 16:52

    En audi stijgt ook super!!!!

    Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    26 oktober 2012 om 16:54

    De crisis treft vooral de volume producenten, en Porsche is dat beslist niet.
    Maar impliceert niet dat zij geen klappen mogen verwachten, China groeit te traag en de Partij kan weleens besluiten dat alle brave partij leden geen Europees speelgoed meer mogen kopen om solidair te zijn met de gewone Chinees.
    Dat kan zomaar in een totalitaire staat gebeuren.

    Wat de volume producenten betreft, ja dat is heel erg moeilijk om je productie faciliteiten aan te passen, Volvo Gent is wel een slim georganiseerde fabriek net als het ‘Nederlandse’ Ahem Paccar DAF.
    Daar werkt men veel met tijdelijke of oproep krachten en kan men zodoende flexibel zijn in de productie.

    Bij Volkswagen werken die luie donders al jaren slechts 28 uur per week, maar dat mag je niet zeggen, ’t zijn immers Duitsers; maar lijkt dit in mijn ogen eerder een sociale werkverschaffer dan een auto bouwer.
    Daarom heb ik nooit goed begrepen waarom VAG zo winstgevend kan zijn.

    Login om te reageren
  6. tinustussengas zegt

    26 oktober 2012 om 17:39

    Ik geloof toch al niet in de becijferde volumes en winsten die de fabrikanten allemaal doorgeven. Ik zie bijna elke dag dat er meer ouwe auto’s bijkomen op de Europese wegen dan nieuwe….

    Login om te reageren
  7. kaasboerin zegt

    27 oktober 2012 om 09:47

    Oh in 2018 crisis afgelopen?
    Toch zeg zo’n “analist”.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North