• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

25 jaar Dodge Viper, maar welke was het lekkerst?

Auteur: Author, gepost 24 juni 2016 om 17:29 – 77 Reacties

Welke generatie Viper was het lekkerst?


Binnenkort valt het doek voor deze politiek incorrecte bruut van een auto. Autoblog blikt terug op bijna 25 jaar Dodge Viper en is benieuwd naar jullie favoriete generatie.

Het verhaal begon allemaal met de RT/10, een auto waarover collega Lars je uitgebreid bijpraatte. De eerste Viper had een in-your-face uiterlijk, een moddervette V10 en kunststoffen in het interieur waar je nog geen broodtrommels van zou willen maken. Om het feest compleet te maken werd dat alles onderstreept met nogal brute rijeigenschappen.

Daarna kwam uiteraard de GTS met de beroemde strepen, die in een grijs verleden een prominente rol speelde in een clipje van Busta Rhymes. Ondanks strenger wordende uitstooteisen en ander leed volgden de verschillende versies elkaar daarna in rap tempo op. We hebben de verschillende Vipers voor de gelegenheid onderverdeeld in vijf generaties, waarvan de laatste na MY2017 helaas geen opvolger meer zal krijgen.

Dat wordt gevierd met een viertal gelimiteerde, speciale versies. Ze staan op de foto hieronder.

Laatste Viper special editions

Tot zover het heden, terug naar het verleden. We zijn benieuwd welke generatie(s) jullie het gaafst vinden, maar dan willen we ook wel meteen weten waarom. Verder hebben we voor de prestatiecijfers steeds de standaard coupé-uitvoeringen als voorbeeld genomen. Komen ze!

Generatie 1

Eerste generatie: Viper RT/10 (Phase I SR, 1992-1995)

  • Motor: 8.0-liter V10
  • Vermogen: 408 pk
  • Koppel: 630 Nm
  • 0-100 km/u: 4,6 s
  • Topsnelheid: 264 km/u

Generatie 2

Tweede generatie: Viper GTS (Phase II SR, 1996-2002)

  • Motor: 8.0-liter V10
  • Vermogen: 457 pk
  • Koppel: 665 Nm
  • 0-100 km/u: 4,5 s
  • Topsnelheid: 290 km/u

Generatie 3

Derde generatie: Viper SRT-10 (ZB I/ZB II/VX I 2003–2007)

  • Motor: 8,3-liter V10
  • Vermogen: 516 pk
  • Koppel: 725 Nm
  • 0-96 km/u: 3,7
  • Topsnelheid: 310 km/u

Generatie 4

Vierde generatie: Viper SRT-10 (Phase II ZB 2008–2010)

  • Motor: 8,4-liter V10
  • Vermogen: 612 pk
  • Koppel: 760 Nm
  • 0-96 km/u: 3,7 s
  • Topsnelheid: 325 km/u

Generatie 5

Vijfde generatie: SRT Viper (Phase I VX 2012-2017)

  • Motor: 8,4-liter V10
  • Vermogen: 652 pk
  • Koppel: 813 Nm
  • 0-96 km/u: 3,5 s
  • Topsnelheid: 332 km/u

Ook interessant!

  • Deze kan van jou zijn
    Koop de groenste Dodge Viper van Marktplaats
  • The Collectables - Dodge Viper SR II
    Dodge Viper SR II
  • Dodge Viper GTS-R Final
    Deze auto werd 2,7 keer zoveel waard in 4 jaar tijd
  • Lezersvraag: welk automerk is over 10 jaar verdwenen?
    Lezersvraag: welk automerk is over 10 jaar verdwenen?

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

Dodge, gts, kies-maar, srt-10, Viper

Vorig bericht: « Zomaar: een gallery vol moddervette Ferrari’s
Volgend bericht: Surprise: Den Haag wil een Formule 1-demonstratie »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    24 juni 2016 om 17:30

    HIer een liefhebber van de 2e generatie.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      24 juni 2016 om 18:54

      @martinus: hier nog een.

      Login om te reageren
      • parttimeautospotter zegt

        24 juni 2016 om 19:38

        @dutchdriftking: ook hier

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          24 juni 2016 om 20:25

          @parttimeautospotter: yes me too

          Login om te reageren
    • roppp zegt

      24 juni 2016 om 21:44

      @martinus: ik wil deze in het echt i.p.v. 1 op 18…….
      https://robertblanshard.files.wordpress.com/2012/04/oreca-viper2.jpg

      Login om te reageren
  2. simonvb zegt

    24 juni 2016 om 17:30

    Ik vind de vijfde het mooist

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      24 juni 2016 om 22:58

      @simonvb: ik ook

      Login om te reageren
  3. jeppie zegt

    24 juni 2016 om 17:32

    De tweede was het leukst tot de vijfde kwam.

    Login om te reageren
    • edjehaze zegt

      24 juni 2016 om 17:48

      @jeppie: ❗️

      Login om te reageren
    • kle500 zegt

      24 juni 2016 om 20:41

      @jeppie: das ongeveer letterlijk wat ik dacht aan het einde van dit artikel!

      Login om te reageren
  4. mclarenf1lm zegt

    24 juni 2016 om 17:33

    De eerste generatie blijft gewoon zo heerlijk fout, de perfecte wagen voor in het weekend. Ik pak de 5e er desnoods wel bij voor doordeweeks.

    Login om te reageren
    • schuimbekje3 zegt

      24 juni 2016 om 17:59

      @mclarenf1lm: omdat ze niet langer dan 1 dag rijden zonder onderhoud?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        24 juni 2016 om 18:33

        @schuimbekje3: het is een lomp sterke Amerikaan, geen kwetsbaar Italiaans product.

        Login om te reageren
  5. volvo-s60-adept zegt

    24 juni 2016 om 17:33

    De eerste GTS, kleur maakt me niet uit.

    Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      24 juni 2016 om 19:07

      @volvo-s60-adept: wit met blauwe strepen

      Login om te reageren
  6. mercedesclk350 zegt

    24 juni 2016 om 17:33

    Nooit geweten dat er een verschil zat tussen de derde en vierde generatie.

    Doe mij die vierde generatie maar. Lekker aantal pk’s, en wat mij betreft de mooiste. Die nieuwste is ook wel mooi maar mist iets wat ik niet precies kan bevatten.

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    24 juni 2016 om 17:34

    Allemaal zijn ze stuk voor stuk mythisch, iedere Viper die van de band is gelopen is mythisch, gewoon als Amerikaanse 911 tegenhanger op Le Mans verschijnen, gewoon een bruut en bullebak van een V10 met wielen en velgen die onder een John Deer tractor passen zo groot,
    Neen, dit is een auto waar je gewoon niet fout mee kunt gaan, omdat de wagen zo fout en politiek incorrect is, moet je er als liefhebber gewoon van houden !
    Who cares over het broodtrommel plastic, dit rijd je uitsluitend en alleen voor de machtige V 10 en zijn uitlaatroffel !

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      24 juni 2016 om 22:35

      @desjonnies: AMEN to that, bovendien heb je niet eens tijd om dat plastic te zien hoor, vanaf de eerste versie al heb je je handen vol om zo’n bruut een beetje fatsoenlijk de sporen te geven

      Login om te reageren
    • ralfast zegt

      25 juni 2016 om 09:18

      @desjonnies: dit is, zeker de eerste generatie, een van de weinige auto’s die echt jongenskamerposterwaardig zijn. In de categorie f40, countach, mega track, EB110. Of ik m mooi vind weet ik niet, aantrekkelijk zeker.

      Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    24 juni 2016 om 17:36

    Vroeger de eerste, maar die kan echt niet meer. De laatste is het mooiste.

    Login om te reageren
  9. boenderaar zegt

    24 juni 2016 om 17:37

    De eerste, rechte achterruit is bruut.

    Login om te reageren
  10. peug206 zegt

    24 juni 2016 om 17:37

    Ph1. Omdat dat toendertijd zo ongeveer alles opvat wat het tegenkwam op de strip. Voor bochten koop ik wel wat anders.

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    24 juni 2016 om 17:39

    Tweede generatie. Waarom stoppen ze? Emissie eisen niet te halen met een v10 en geen kleinere motor er in willen leggen?

    Login om te reageren
    • boenderaar zegt

      24 juni 2016 om 17:44

      @mrrallycross: volgens mij vielen de verkopen van de viper ook tegen.

      Login om te reageren
      • jansuh87 zegt

        24 juni 2016 om 23:04

        @boenderaar: Ze zijn ook enorm veel duurder dan de vergelijkbare corvette.

        Login om te reageren
    • bouwvakkert zegt

      24 juni 2016 om 17:44

      @mrrallycross: Een viper is nou net die v10. Zonder dat blok is het 3x niks.

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      24 juni 2016 om 18:27

      @mrrallycross: Naast het feit dat deze generatie geen saleswonder is las ik op een US website dat Dodge vind dat men met de Hellcats voldoende ‘sportief’ in huis heeft.

      Login om te reageren
      • jrsmoke zegt

        24 juni 2016 om 21:25

        @E34M5Touring: Een Viper Hellcat zou ik anders graag zien.

        Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          24 juni 2016 om 22:37

          @jrsmoke: daar hebben ze een oplossing voor, de v10 gaat namelijk prima samen met een compressor of turbo, daar zijn genoeg kitjes voor die al ruim getest zijn.
          800pk is peanuts, tot 1000pk kan zonder aanpassing van het onderblok

          Login om te reageren
          • jrsmoke zegt

            25 juni 2016 om 00:23

            @dutchneon: Yep, zo kon dat ook prima met de 6.2 hemi blokken, sterker nog, zijn er genoeg die het deden.

            Login om te reageren
  12. Shenkie zegt

    24 juni 2016 om 17:40

    2e generatie; de 1e maar dan net ietsje verbeterd!

    Vind ze allemaal erg lekker overigens!

    Login om te reageren
  13. moveyourmind zegt

    24 juni 2016 om 17:44

    De eerste!

    Ook al is de Viper in de loop der jaren flink opgevoerd, het ongepolijste van de eerste generatie spreekt mjj het meeste aan. Neem alleen al het dashboard dat bijna vrachtwagen-achtig aan doet. Niks geen overbodige zooi erin, daar heb je toch geen tijd voor om naar te kijken als je dit monster in bedwang houdt.

    Login om te reageren
  14. shibby zegt

    24 juni 2016 om 17:45

    De phase 2 GTS, net zo subtiel als een stalen deur

    Login om te reageren
  15. vtechlover zegt

    24 juni 2016 om 17:46

    Dodge viper acr ’08! De bruutste van allemaal 100%

    Login om te reageren
  16. dutchcorvette zegt

    24 juni 2016 om 17:48

    De 5e gen!

    Login om te reageren
  17. trolle zegt

    24 juni 2016 om 17:48

    De 2e generatie. In het blauw aub

    Login om te reageren
  18. siemi zegt

    24 juni 2016 om 17:53

    Eerste GTS in de ACR uitvoering

    Login om te reageren
  19. murica zegt

    24 juni 2016 om 17:55

    Alle generaties eigenlijk.

    Login om te reageren
  20. martijn11 zegt

    24 juni 2016 om 17:55

    Ik ben niet echt fan van de viper

    Login om te reageren
  21. bmwkevin zegt

    24 juni 2016 om 17:57

    De eerste met de handling van de laatste

    Login om te reageren
  22. hammond zegt

    24 juni 2016 om 17:58

    Laatste, sowieso

    Login om te reageren
  23. iijayvee zegt

    24 juni 2016 om 17:59

    Geen liefhebbers van de 3e generatie? Die vind ik het mooist.

    Login om te reageren
  24. cpp1 zegt

    24 juni 2016 om 18:14

    Die eerste natuurlijk…gewoon het origineel!

    Login om te reageren
  25. cossiekiller zegt

    24 juni 2016 om 18:17

    Eerste generatie, net zoals op de foto in het rood. De slechtste maar ook de beste… Ja, hoe moet je dat uitleggen.

    Login om te reageren
  26. E34M5Touring zegt

    24 juni 2016 om 18:24

    De 2e gen. GTS blijft voor mij de mooiste. Was ook een stukje beter in elkaar gezet dan de phase 1. Al wel minder spartaans maar zeker nog geen Maybach. En die generatie kan de coupebody goed hebben vind ik.

    Login om te reageren
  27. snorrie zegt

    24 juni 2016 om 18:33

    De eerste. Daarna zijn ze zichzelf toch een beetje gaan herhalen.

    Login om te reageren
  28. gieltj zegt

    24 juni 2016 om 18:38

    De Viper RT/10 eerste generatie please, in het oranje :)

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    24 juni 2016 om 18:39

    Wat TVR graag had willen zijn ..

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      26 juni 2016 om 08:55

      @lincoln:

      TVR is ook rommel, maar hun speed eight V8 van amper 90kg heb ik iets meer ontzag voor als de V10 van de viper.

      Al beeld ik me in dat je de viper net koopt omdat die motor zo … is.

      Login om te reageren
  30. cvoo zegt

    24 juni 2016 om 18:48

    Zeker de GTS, blauw met witte strepen! Als kleine blaag heb ik heel wat rondgescheurd in een GTS-R (@ testdrive 5….). De buitenkant is echt schitterend, de motor klinkt heerlijk en dan is er dat interieur….Naja dat laatste is m vergeven!

    Login om te reageren
  31. sjaterantekomen zegt

    24 juni 2016 om 18:55

    De allereerste, van die reclame…..dat was cool to the max!

    Login om te reageren
  32. sapperdeflap zegt

    24 juni 2016 om 18:57

    ’96-er GTS in blauw met witte strepen for sure. En is mis nog steeds de GTS-R’s op Le Mans… de blauw/wit/rode Oreca’s, de oranje van Mike Hezemans…

    Login om te reageren
  33. dirtylicious zegt

    24 juni 2016 om 19:08

    voor mij deze
    http://cdn.johnywheels.com/2016/05/04/dodgevipertvshow-l-705978f7cdc12200.jpg

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      24 juni 2016 om 21:52

      @dirtylicious: Vroeger in de 90′, had je zo’n actie serie waar een rode Viper transformeerde in een bulletproof/onzichtbare auto. Wie kent dat nog? Deze concept (?) doet mij daar aan denken…

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        24 juni 2016 om 23:09

        @e550: die concept is ook gebruikt voor de serie en de serie heette, hoe toepasselijk “viper”
        https://www.youtube.com/watch?v=xsHHjxdlXh8 (pilot morph ;-))

        https://www.google.nl/search?q=tv+serie+viper&espv=2&biw=1920&bih=979&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjb0OH5yMHNAhWCQBQKHSmbCyEQ_AUIBigB

        Login om te reageren
        • E550 zegt

          25 juni 2016 om 10:21

          @maarten020: haha Ja!

          Login om te reageren
        • fapfap zegt

          27 juni 2016 om 10:07

          @maarten020: LOL!!!

          Login om te reageren
  34. eefie zegt

    24 juni 2016 om 19:12

    De 2e of anders de 1e

    Login om te reageren
  35. dedokter zegt

    24 juni 2016 om 19:23

    Een dusdanige lastige keuze. Kies ik met mijn hart of kies ik met mijn verstand.

    Login om te reageren
  36. aadnus zegt

    24 juni 2016 om 19:27

    GTS!!!!

    Login om te reageren
  37. PeugeotGTI zegt

    24 juni 2016 om 19:41

    De blauwe GTS boven het artikel. Staat als schaalmodel in m’n kast. En ik haat yanktanks dus dat zegt wel wat. F***ing vet ding.

    Login om te reageren
  38. bogey zegt

    24 juni 2016 om 19:59

    Sowieso de RT/10 !

    All time dream car :) + poster aan de muur vroeger.

    Login om te reageren
  39. allesmetturbo zegt

    24 juni 2016 om 20:01

    1e generatie, alleen al om de ballen om ‘m uit te brengen en natuurlijk de looks. Heel bad ass!

    Login om te reageren
  40. oranginas zegt

    24 juni 2016 om 20:20

    Een GTS, maar eigenlijk wil ik ook wel die driespaakjes eronder van de RT10. Maar toch, de RT10 is met toch net iets te vadsig om de eerste plek te krijgen.

    Alle latere versies, hoewel netjes, hebben toch een minder Viper gevoel. Kan aan het moment liggen, dat er gewoon meer uitkwam wat dezelfde stijlrichting op ging.

    Oh en de GTS heeft natuurlijk prachtige momenten op Le Mans gehad, deze uit 2001 staat me nog zo bij, het was een emo-rollercoaster van meer dan een uur, meer tranentrekkend dan de Delta Wing.

    https://www.youtube.com/watch?v=kv0bIbQG4J8

    Login om te reageren
  41. scaglietti612 zegt

    24 juni 2016 om 21:00

    Welke Viper is de mooiste? Goeie vraag ik verkies de één van de laatste modellen die ze zullen maken namelijk de ACR Voodoo II edition.

    Login om te reageren
  42. viper zegt

    24 juni 2016 om 21:11

    generatie 1.

    Login om te reageren
  43. t1mothys zegt

    24 juni 2016 om 22:32

    2e. Je had ook die serie op tv Viper. Die transformatie gaf wel een dikke versie :)

    Login om te reageren
  44. rolov zegt

    24 juni 2016 om 23:56

    Ik zag net hier in Canada nog een gifgroene laatste generatie rijden . Behoorlijk dik. De eerste die ik ooit live zag was de eerste in het blauw met witte strepen op de pc hoofdstraat. 18 jaar geleden.

    Login om te reageren
  45. gash zegt

    24 juni 2016 om 23:57

    Doe mij maar een beschaafde, low-profile Viper in Emerald Green en een beige interieur:
    http://www.cars-on-line.com/photo/74000/95dodge74034-1.jpg

    Login om te reageren
  46. legion1349 zegt

    25 juni 2016 om 00:23

    1e generatie. Al van kinds af aan mijn absolute droomauto en mag er zo af en toe een blokje mee om. Goud.

    Login om te reageren
  47. toyotafortuner zegt

    25 juni 2016 om 03:18

    Ze zijn sowieso allemaal gaaf! Zonder twijfel! Omdat absolute droomwagen.

    Maar imo heurt op een Viper gewoon lekkere striping, zoals toepasbaar op de Vipers vanaf de 2e lichting

    Login om te reageren
  48. Volvo_440_turbo zegt

    25 juni 2016 om 09:02

    Dit is vragen zoals 5 lekkere grieten mogen te n…ken, ik zou niet kunnen kiezen. Maar als ik moest kiezen, geef me het milfje maar, die heeft ervaring :p

    Login om te reageren
  49. mrmiyagi1982 zegt

    25 juni 2016 om 09:26

    Ik wil ze allemaal!
    Of liever nog de eerste viper met de motor van de laatste….

    Login om te reageren
  50. futse zegt

    25 juni 2016 om 09:33

    De 2e, omwille van de ongelofelijk mooie en brute race-versies!

    Login om te reageren
  51. Hupke zegt

    26 juni 2016 om 09:00

    Geen spek voor mijn bek maar ik kan het wel begrijpen.

    Moest het nu een viper zijn met zo’n artisanaal alluminium geklopt hotrod body gedoe, zoals iedere amerikaan met poten er wel eentje bouwt in z’n schuurtje.

    Die motor met hogere kwaliteits materialen in een iets aangepaste vorm zou wel iets kunnen hebben.

    Login om te reageren
  52. mellie zegt

    26 juni 2016 om 20:29

    Toch wel de tweede generatie: Viper GTS.
    Was in Granturismo me snelste auto die 335 pakte op het rechte stuk van de testtrack

    Login om te reageren
  53. fapfap zegt

    27 juni 2016 om 10:30

    Voor mij de GTS please, is nog altijd een van mijn lievelingsautos.
    Jammer dat de Viper na de GTS zo verneukt is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North