25 jaar Dodge Viper, maar welke was het lekkerst?

Auteur: , 77 Reacties

Binnenkort valt het doek voor deze politiek incorrecte bruut van een auto. Autoblog blikt terug op bijna 25 jaar Dodge Viper en is benieuwd naar jullie favoriete generatie.

Welke generatie Viper was het lekkerst?

Het verhaal begon allemaal met de RT/10, een auto waarover collega Lars je uitgebreid bijpraatte. De eerste Viper had een in-your-face uiterlijk, een moddervette V10 en kunststoffen in het interieur waar je nog geen broodtrommels van zou willen maken. Om het feest compleet te maken werd dat alles onderstreept met nogal brute rijeigenschappen.

Daarna kwam uiteraard de GTS met de beroemde strepen, die in een grijs verleden een prominente rol speelde in een clipje van Busta Rhymes. Ondanks strenger wordende uitstooteisen en ander leed volgden de verschillende versies elkaar daarna in rap tempo op. We hebben de verschillende Vipers voor de gelegenheid onderverdeeld in vijf generaties, waarvan de laatste na MY2017 helaas geen opvolger meer zal krijgen.

Dat wordt gevierd met een viertal gelimiteerde, speciale versies. Ze staan op de foto hieronder.

Laatste Viper special editions

Tot zover het heden, terug naar het verleden. We zijn benieuwd welke generatie(s) jullie het gaafst vinden, maar dan willen we ook wel meteen weten waarom. Verder hebben we voor de prestatiecijfers steeds de standaard coupé-uitvoeringen als voorbeeld genomen. Komen ze!

Generatie 1

Eerste generatie: Viper RT/10 (Phase I SR, 1992-1995)

  • Motor: 8.0-liter V10
  • Vermogen: 408 pk
  • Koppel: 630 Nm
  • 0-100 km/u: 4,6 s
  • Topsnelheid: 264 km/u

Generatie 2

Tweede generatie: Viper GTS (Phase II SR, 1996-2002)

  • Motor: 8.0-liter V10
  • Vermogen: 457 pk
  • Koppel: 665 Nm
  • 0-100 km/u: 4,5 s
  • Topsnelheid: 290 km/u

Generatie 3

Derde generatie: Viper SRT-10 (ZB I/ZB II/VX I 2003–2007)

  • Motor: 8,3-liter V10
  • Vermogen: 516 pk
  • Koppel: 725 Nm
  • 0-96 km/u: 3,7
  • Topsnelheid: 310 km/u

Generatie 4

Vierde generatie: Viper SRT-10 (Phase II ZB 2008–2010)

  • Motor: 8,4-liter V10
  • Vermogen: 612 pk
  • Koppel: 760 Nm
  • 0-96 km/u: 3,7 s
  • Topsnelheid: 325 km/u

Generatie 5

Vijfde generatie: SRT Viper (Phase I VX 2012-2017)

  • Motor: 8,4-liter V10
  • Vermogen: 652 pk
  • Koppel: 813 Nm
  • 0-96 km/u: 3,5 s
  • Topsnelheid: 332 km/u



77 reacties

HIer een liefhebber van de 2e generatie.
Ik vind de vijfde het mooist
@simonvb: ik ook
De tweede was het leukst tot de vijfde kwam.
@jeppie: ❗️
@jeppie: das ongeveer letterlijk wat ik dacht aan het einde van dit artikel!
De eerste generatie blijft gewoon zo heerlijk fout, de perfecte wagen voor in het weekend. Ik pak de 5e er desnoods wel bij voor doordeweeks.
@mclarenf1lm: omdat ze niet langer dan 1 dag rijden zonder onderhoud?
@schuimbekje3: het is een lomp sterke Amerikaan, geen kwetsbaar Italiaans product.
De eerste GTS, kleur maakt me niet uit.
@volvo-s60-adept: wit met blauwe strepen
Nooit geweten dat er een verschil zat tussen de derde en vierde generatie.

Doe mij die vierde generatie maar. Lekker aantal pk’s, en wat mij betreft de mooiste. Die nieuwste is ook wel mooi maar mist iets wat ik niet precies kan bevatten.
Allemaal zijn ze stuk voor stuk mythisch, iedere Viper die van de band is gelopen is mythisch, gewoon als Amerikaanse 911 tegenhanger op Le Mans verschijnen, gewoon een bruut en bullebak van een V10 met wielen en velgen die onder een John Deer tractor passen zo groot,
Neen, dit is een auto waar je gewoon niet fout mee kunt gaan, omdat de wagen zo fout en politiek incorrect is, moet je er als liefhebber gewoon van houden !
Who cares over het broodtrommel plastic, dit rijd je uitsluitend en alleen voor de machtige V 10 en zijn uitlaatroffel !
@desjonnies: AMEN to that, bovendien heb je niet eens tijd om dat plastic te zien hoor, vanaf de eerste versie al heb je je handen vol om zo’n bruut een beetje fatsoenlijk de sporen te geven
@desjonnies: dit is, zeker de eerste generatie, een van de weinige auto’s die echt jongenskamerposterwaardig zijn. In de categorie f40, countach, mega track, EB110. Of ik m mooi vind weet ik niet, aantrekkelijk zeker.
Vroeger de eerste, maar die kan echt niet meer. De laatste is het mooiste.
De eerste, rechte achterruit is bruut.
Ph1. Omdat dat toendertijd zo ongeveer alles opvat wat het tegenkwam op de strip. Voor bochten koop ik wel wat anders.
Tweede generatie. Waarom stoppen ze? Emissie eisen niet te halen met een v10 en geen kleinere motor er in willen leggen?
@mrrallycross: volgens mij vielen de verkopen van de viper ook tegen.
@boenderaar: Ze zijn ook enorm veel duurder dan de vergelijkbare corvette.
@mrrallycross: Een viper is nou net die v10. Zonder dat blok is het 3x niks.
@mrrallycross: Naast het feit dat deze generatie geen saleswonder is las ik op een US website dat Dodge vind dat men met de Hellcats voldoende ‘sportief’ in huis heeft.
@E34M5Touring: Een Viper Hellcat zou ik anders graag zien.

@jrsmoke: daar hebben ze een oplossing voor, de v10 gaat namelijk prima samen met een compressor of turbo, daar zijn genoeg kitjes voor die al ruim getest zijn.
800pk is peanuts, tot 1000pk kan zonder aanpassing van het onderblok
@dutchneon: Yep, zo kon dat ook prima met de 6.2 hemi blokken, sterker nog, zijn er genoeg die het deden.

2e generatie; de 1e maar dan net ietsje verbeterd!

Vind ze allemaal erg lekker overigens!
De eerste!

Ook al is de Viper in de loop der jaren flink opgevoerd, het ongepolijste van de eerste generatie spreekt mjj het meeste aan. Neem alleen al het dashboard dat bijna vrachtwagen-achtig aan doet. Niks geen overbodige zooi erin, daar heb je toch geen tijd voor om naar te kijken als je dit monster in bedwang houdt.
De phase 2 GTS, net zo subtiel als een stalen deur
Dodge viper acr ’08! De bruutste van allemaal 100%
De 5e gen!
De 2e generatie. In het blauw aub
Eerste GTS in de ACR uitvoering
Alle generaties eigenlijk.
Ik ben niet echt fan van de viper
De eerste met de handling van de laatste
Laatste, sowieso
Geen liefhebbers van de 3e generatie? Die vind ik het mooist.
Die eerste natuurlijk…gewoon het origineel!
Eerste generatie, net zoals op de foto in het rood. De slechtste maar ook de beste… Ja, hoe moet je dat uitleggen.
De 2e gen. GTS blijft voor mij de mooiste. Was ook een stukje beter in elkaar gezet dan de phase 1. Al wel minder spartaans maar zeker nog geen Maybach. En die generatie kan de coupebody goed hebben vind ik.
De eerste. Daarna zijn ze zichzelf toch een beetje gaan herhalen.
De Viper RT/10 eerste generatie please, in het oranje :)
Wat TVR graag had willen zijn ..
@lincoln:

TVR is ook rommel, maar hun speed eight V8 van amper 90kg heb ik iets meer ontzag voor als de V10 van de viper.

Al beeld ik me in dat je de viper net koopt omdat die motor zo … is.
Zeker de GTS, blauw met witte strepen! Als kleine blaag heb ik heel wat rondgescheurd in een GTS-R (@ testdrive 5….). De buitenkant is echt schitterend, de motor klinkt heerlijk en dan is er dat interieur….Naja dat laatste is m vergeven!
De allereerste, van die reclame…..dat was cool to the max!
’96-er GTS in blauw met witte strepen for sure. En is mis nog steeds de GTS-R’s op Le Mans… de blauw/wit/rode Oreca’s, de oranje van Mike Hezemans…
voor mij deze
http://cdn.johnywheels.com/2016/05/04/dodgevipertvshow-l-705978f7cdc12200.jpg
@dirtylicious: Vroeger in de 90′, had je zo’n actie serie waar een rode Viper transformeerde in een bulletproof/onzichtbare auto. Wie kent dat nog? Deze concept (?) doet mij daar aan denken…
De 2e of anders de 1e
Een dusdanige lastige keuze. Kies ik met mijn hart of kies ik met mijn verstand.

GTS!!!!
De blauwe GTS boven het artikel. Staat als schaalmodel in m’n kast. En ik haat yanktanks dus dat zegt wel wat. F***ing vet ding.
Sowieso de RT/10 !

All time dream car :) + poster aan de muur vroeger.
1e generatie, alleen al om de ballen om ‘m uit te brengen en natuurlijk de looks. Heel bad ass!
Een GTS, maar eigenlijk wil ik ook wel die driespaakjes eronder van de RT10. Maar toch, de RT10 is met toch net iets te vadsig om de eerste plek te krijgen.

Alle latere versies, hoewel netjes, hebben toch een minder Viper gevoel. Kan aan het moment liggen, dat er gewoon meer uitkwam wat dezelfde stijlrichting op ging.

Oh en de GTS heeft natuurlijk prachtige momenten op Le Mans gehad, deze uit 2001 staat me nog zo bij, het was een emo-rollercoaster van meer dan een uur, meer tranentrekkend dan de Delta Wing.

https://www.youtube.com/watch?v=kv0bIbQG4J8
Welke Viper is de mooiste? Goeie vraag ik verkies de één van de laatste modellen die ze zullen maken namelijk de ACR Voodoo II edition.
generatie 1.
2e. Je had ook die serie op tv Viper. Die transformatie gaf wel een dikke versie :)
Ik zag net hier in Canada nog een gifgroene laatste generatie rijden . Behoorlijk dik. De eerste die ik ooit live zag was de eerste in het blauw met witte strepen op de pc hoofdstraat. 18 jaar geleden.
Doe mij maar een beschaafde, low-profile Viper in Emerald Green en een beige interieur:
http://www.cars-on-line.com/photo/74000/95dodge74034-1.jpg
1e generatie. Al van kinds af aan mijn absolute droomauto en mag er zo af en toe een blokje mee om. Goud.
Ze zijn sowieso allemaal gaaf! Zonder twijfel! Omdat absolute droomwagen.

Maar imo heurt op een Viper gewoon lekkere striping, zoals toepasbaar op de Vipers vanaf de 2e lichting
Dit is vragen zoals 5 lekkere grieten mogen te n…ken, ik zou niet kunnen kiezen. Maar als ik moest kiezen, geef me het milfje maar, die heeft ervaring :p
Ik wil ze allemaal!
Of liever nog de eerste viper met de motor van de laatste….
De 2e, omwille van de ongelofelijk mooie en brute race-versies!
Geen spek voor mijn bek maar ik kan het wel begrijpen.

Moest het nu een viper zijn met zo’n artisanaal alluminium geklopt hotrod body gedoe, zoals iedere amerikaan met poten er wel eentje bouwt in z’n schuurtje.

Die motor met hogere kwaliteits materialen in een iets aangepaste vorm zou wel iets kunnen hebben.
Toch wel de tweede generatie: Viper GTS.
Was in Granturismo me snelste auto die 335 pakte op het rechte stuk van de testtrack
Voor mij de GTS please, is nog altijd een van mijn lievelingsautos.
Jammer dat de Viper na de GTS zo verneukt is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).