• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Boete al na 1 km/u te hard in Nederland

Auteur: willeme, gepost 28 maart 2019 om 08:47 – 112 Reacties

Toyota Supra


Natuurlijk. Alleen in Nederland.

We gaan even door met het bizarre nieuws deze ochtend. Volgens het Algemeen Dagblad gaan automobilisten die 1 kilometer per uur te hard rijden ongegeneerd op de bon. Dit geldt op de trajecten waar de maximale snelheid 130 km/u is.

Volgens het AD int de overheid een enorme hoeveelheid aan zogenaamde microboetes. Er zijn sinds 2012 tot nu zo’n 250.000 van deze boetes uitgeschreven, waarmee de staatskas 5.000.000 kon bijschrijven. Aldus de resultaten van een onderzoek. Je zou denken dat de politie daar blij mee is, maar niets is minder waar. Er wordt namelijk gevreesd door de politiebonden dat er hierdoor minder draagvlak is voor het bekeuren.

Na de invoering van 130 km/u op bepaalde gedeeltes van de Nederlandse snelwegen (dankjewel, VVD), werd ook de microboete ingevoerd. In 2012 was men nog vrij voorzichtig met het bekeuren van deze futiele tik op de vingers. Het betrof toen zo’n 2.000 boetes. Echter, dit aantal is aanzienlijk gaan stijgen. Sinds een jaar of drie gaat het om 70.000 overtredingen per jaar!

Dan nu de schokkende bedragen. Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro. Omdat deze boetes verwerkt worden door overgekwalificeerde professoren, bedragen de administratiekosten 9 euro! Zelfs een budget vliegtuig-maatschappij durft niet zo’n percentage extra te rekenen.

De reden voor de microboetes is overigens enigszins verklaarbaar. Er wordt een standaard flitsmarge gehanteerd bij het meten van de snelheid. Dit om eventuele foutjes te kunnen compenseren. Echter, dit gaat procentueel. Volgens de dames en heren die zetelen in de Tweede Kamer werd de marge bij die snelheden te groot. Je ontvangt een boete als je 131 km/u ná correctie rijdt. Dat is in dit geval minimaal 134 km/u. Tel daarbij op dat je een beetje marge hebt op je snelheidsmeter, waardoor je op de teller 140 – 145 km/u moet rijden om de marginale boete te kunnen incasseren.

Mocht je denken dat Peter R. De Vries het hier niet mee eens is en vindt dat ze moeten gaan boeven vangen, dan klopt dat volkomen:

Gut o gut… op de laatste dag van het jaar krijg ik nog een verkeersboete binnen. Oei… Ik heb 1 kilometer (!) te hard gereden… hadden ze deze toewijding maar eens bij de duizenden ernstige misdrijven die ze gewoon laten liggen…! #georganiseerdemisdaad pic.twitter.com/ETYZ2iEt98

— Peter R. de Vries Foundation (@PRDVFoundation) December 31, 2018

Fotocredit: @italiaanopoe via AutoJunk.nl

Ook interessant!

  • Politie deelt tientallen boetes uit bij supercar meeting
  • Politie deelt vanuit de bus voor 7 ton aan boetes uit
  • Video: politie rijdt te hard bij een school!
  • Zo vergroot de politie de pakkans op verkeersovertredingen
    Zo vergroot de politie de pakkans op verkeersovertredingen

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, geld, maximumsnelheid, overheid, politie, snelweg

Vorig bericht: « 3.000 Audi-eigenaren ernstig ziek door verkeerde onderdelen?
Volgend bericht: Zeldzame 993 Turbo uit 1993 te koop! »

Lees Interacties

Reacties

  1. rachid zegt

    28 maart 2019 om 08:48

    Goed zo, ja-knikkers.
    Dit hebben we allemaal zelf gedaan. Hoera.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      28 maart 2019 om 08:57

      @rachid: Wat hebben wij precies gedaan dan?

      Login om te reageren
      • hiostu zegt

        28 maart 2019 om 09:04

        @berlinetta: Niet aan de snelheid houden. Daarom hebben we in woonwijken nu ook overal van die klote drempels liggen. Dat komt omdat we ons collectief niet aan de snelheid houden in die wijken en denken dat 60km/uur ook best kan door een woonwijk.

        Het valt me bijvoorbeeld op dat er in Duitsland veel netter wordt gereden binnen de bebouwde kom en daar zie je ook veel minder drempels in de steden.

        Login om te reageren
        • jackyspriet zegt

          28 maart 2019 om 09:43

          @hiostu: say what over duitsland? Het is wel zo dat de gemiddelde stuurmanskunst van de gemiddelde Duits gevoelig hoger ligt. Maar ik zou niet durven zeggen dat er in het stad zoveel netter wordt gereden dan elders. Je hebt procentueel wel wat minder bejaarden die aan een slakkengang rondtuffen en het verkeer hinderen. Groeten van een Belg uit Dusseldorf ?

          Login om te reageren
          • carman6 zegt

            28 maart 2019 om 10:27

            @jackyspriet: nou daar ben ik het niet mee eens hoor. Ik woon in Hessen en rij erg vaak grote stukken door Duitsland. Ik erger mij veel vaker aan het rijgedrag van Duitsers dan van Nederlanders, ik heb het idee dat het in Nederland zo lijkt doordat het over zo druk is. Naar mijn ervaring rijden de Duitsers erg asociaal (rekening houden met elkaar kom ik maar zelden tegen), ze rijden je regelmatig klem, bij 3 rijstroken rijden er nog maar weinig rechts en wanneer ze ietsjes harder rijden moeten ze kosten wat kost er voorbij, maar zo ervaar ik het alleen.

            Login om te reageren
            • carman6 zegt

              28 maart 2019 om 10:28

              @carman6: moet er wel bij zeggen dat dit eigenlijk alleen de snelweg betreft, zo in de stad heb ik niks te klagen

              Login om te reageren
              • hotze zegt

                28 maart 2019 om 17:25

                @carman6: ben het volledig met je eens. Duitsers kunnen hard scheuren in hun eigen land; hier rijden ze als bejaarde zombies. Als er wat meer Duitsers op de weg zijn stroopt ’t verkeer gelijk op. Maar ze zijn waarschijnlijk op weg naar een camping of huisje aan de kust en hebben alle tijd.

            • mashell zegt

              28 maart 2019 om 12:08

              @carman6: ik woon in Beieren en niet in een grote stad. Heb juist de indruk dat het er hier een stuk socialer aan toegaat dan in Nederland. Kom ook regelmatig in Hessen, daar hetzelfde (met het grote verschil dat waar in Beieren flitspalen verboden zijn in Hessen het aantal flitspalen en lantarenpalen ongeveer gelijk is). Uiteraard is middenrijstrook plakken op de Duiste A7 een serieus probleem maar dat dat is het op de A12 in Nederland ook.

              Login om te reageren
          • g40freak zegt

            28 maart 2019 om 22:44

            @jackyspriet: dan moet je eens in het hoogseizoen in zeeland gaan rijden..

            Login om te reageren
        • roberto zegt

          28 maart 2019 om 10:04

          @hiostu: Eens, Nederlanders zijn gewoon een klote volkje op de weg.. Vaak agressief, verlangen voorrang, verlenen geen voorrang (ook bij situaties waar er geen voorrang verleent hoeft te worden, maar het makkelijker is van wel), hebben altijd haast, snappen niets van voorsorteren etc.

          Kijk alleen al als je naar wintersport rijdt, je wordt altijd opgefokt door een NL-ers.. (ik schrijf mijzelf niet als heilige weg).

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            28 maart 2019 om 10:17

            @roberto: Nou, ik ben afgelopen maandag terug gekomen van wintersport. Duitsers kunnen er zelf ook wat van. Ben meermaals vol in de ankers moeten gaan, omdat een malloot zijn auto zonder te kijken naar links gooit. En bumperklevers die seinen met grootlicht heb je daar ook. Ik ben het verder wel met je eens dat Nederlanders niet de beste chauffeurs zijn ja.

            Login om te reageren
            • dwfc zegt

              28 maart 2019 om 15:00

              @berlinetta: ik rij elke week NL in en doe een 100 k in Brabant.
              Zowel autostrade als gewestwegen.
              Vind het op zich een cliché hoor dat NL chauffeurs slecht rijden.
              Enkel op de autostrades met 2 rijvakken zijn sommigen een beetje asociaal door onmiddellijk na het pinken invoegen .Of er nu een snellere wagen aankom of niet, inkappen. Neen het is echt overroepen. En in BE hebben we heus ook van die linksrijdende blinden zonder achteruitrijspiegel hoor.

              Login om te reageren
          • joejojo2012 zegt

            28 maart 2019 om 11:41

            @roberto: Jij wordt opgefokt door NL-ers op de weg. Wat zul jij relaxed door het verkeer rijden. Gewoon negeren joh ;) Hier in Roemenie ook veel van die drammers, laat ze lekker gaan.

            Login om te reageren
          • flutterby zegt

            28 maart 2019 om 12:37

            @roberto: waarschijnlijk komt dat gewoon door dat wintersportvolk! Nee geen idee, maar lang niet alle Nederlanders gaan op wintersport en ik denk dat de gemiddelde wintersporter ook in de doelgroep van premium Duitsers vallen. Je weet wel de aso BMW, Audi en niet te vergeten Volvo rijders (voor de korte lontjes, nee niet alle Volvo, BMW en Audi rijders. Alléén de aso’s).

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              28 maart 2019 om 12:38

              @flutterby: de grootste sport van wintersport lijkt soms wel hoe lang de reis duurde..

              Login om te reageren
            • mashell zegt

              28 maart 2019 om 12:43

              @flutterby: het klopt inderdaad dat het volk dat onder het motto “lekker knallen op de Autobahn” richting wintersport gaat, vaak maar een gebrekkig verkeersinzicht heeft en vaak niet echt door heeft hoe het er op de Autobahn aan toe gaat.

              Login om te reageren
        • Crosscabouter zegt

          28 maart 2019 om 10:05

          @hiostu: afgelopen week werd ik ingehaald in onze woonwijk(30km/u). De snelheid reed ik netjes, maar meneer vond het blijkbaar veel, maar dan ook veel te langzaam gaan. Ik was blij dat het rond etenstijd was en de buurkinderen praktisch allemaal binnen waren …. Totaalmalloot

          Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          28 maart 2019 om 10:18

          @hiostu: Dit gaat over flitsen op 130-snelwegen, niet de snelheid in woonwijken.

          Login om te reageren
          • hiostu zegt

            28 maart 2019 om 11:02

            @berlinetta: Je rijdt toch ook over de snelweg en je ziet dan toch ook gewoon zelf dat we met zijn allen structureel te hard rijden. Zo op de gok toch ongeveer 40 tot 50% van de mensen die te hard rijden op de snelweg. Zeker op de stukken waar het 100km/uur is, maar ook waar je 130 mag rijden. Iedereen zet flitsmeister aan en gaan met die banaan.

            Login om te reageren
        • karhengst zegt

          28 maart 2019 om 10:34

          @hiostu: ik vraag me hetzelfde af als de bovenbuurman. Ik zie eerlijk gezegd weinig verschil en er wordt in de steden flink door nauwe straten gebanjerd. Ik zou m’n kind er niet durfen laten spelen.

          Dat er geen drempels liggen is eerder te danken aan het feit dat er vaak net genoeg geld is om de kuilen te dichten.

          Login om te reageren
        • ramshoek zegt

          28 maart 2019 om 11:11

          @hiostu:
          Ik weet niet of je zondermeer kan zeggen dat Nederlanders asocialer rijden.
          Zelfs binnen Nederland zie je al behoorlijke verschillen. Mijn vrouw komt uit Eindhoven en we hebben jaren in Zwolle gewoond. Rijden we in Eindhoven, dan lijkt er bij haar wel een knop om te gaan: wegscheuren bij het stoplicht, jagen, bumperkleven, vloeken en schelden wanneer iemand niet door rijdt. De norm in Eindhoven, heb ik het idee. Thuis in Zwolle rijdt ze vervolgens weer beschaafd.

          Ik heb door de jaren heen best veel in het buitenland gereden, maar asociale verkeersdeelnemers, of onnozele niet oplettende kneuzen, heb je echt overal. Door heel Europa hebben die echter meestal witte platen, herken dan de ‘buitenlander’ maar eens. Wij Nederlanders vallen dan natuurlijk wel op met onze gele platen voor en achter. Ik denk dat alleen dat kleine feitje de perceptie al enorm beïnvloed.

          Login om te reageren
        • jaso013 zegt

          28 maart 2019 om 17:44

          @hiostu: precies dat. Omdat wij allemaal hard willen rijden op plaatsen waar dat niet veilig is liggen er drempels. Jammer maar het is wel nodig. Verder krijg je geen boete alsje niet te hard rijdt… je hent dat dus helemaal zelf in de hand.

          Login om te reageren
  2. jpo26 zegt

    28 maart 2019 om 08:54

    Hé wat leuk, vorige week op de mat en nu een artikeltje er over.

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      28 maart 2019 om 09:21

      @jpo26: Lekker op tijd ook. Het wordt gebracht als ‘bizar nieuws’, maar dit geldt al jaren.

      Login om te reageren
  3. cossiekiller zegt

    28 maart 2019 om 08:57

    bwa, in Belgie kost 1km/u te hard na correctie je 53 euro.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      28 maart 2019 om 08:58

      @cossiekiller: Daar is te hard rijden ook daadwerkelijk levensgevaarlijk met die gatenkaas waar je op rijdt. Hier in NL is het gewoon ordinair staatskas spekken.

      Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        28 maart 2019 om 09:42

        @berlinetta: Op de meeste plaatsen valt het nog mee hoor, die gaten. Worden nu na de winter weer allemaal netjes dicht geplamuurd.

        Moet wel zeggen dat ze in bv een zone 50 pas een boete geven vanaf 57km/u gemeten. Dan gaat er 6 correctie vanaf. En de boete van 53 euro telt tot een gecorrigeerde snelheid van 60km/u.

        Vorig jaar heb ik er weer 3 gekregen van 52, 54 en 56km/u. Telt uiteindelijk best op.

        Login om te reageren
    • por100 zegt

      28 maart 2019 om 09:17

      @cossiekiller:

      Whaatt

      Login om te reageren
    • povel zegt

      29 maart 2019 om 09:12

      @cossiekiller: dat is raar, ik had voor 3 km/h te hard een boete van 28 euro op de ring Antwerpen.

      Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    28 maart 2019 om 09:02

    Goed, Peter R. reed dus waarschijnlijk 140 op de teller. Dat is geen foutje, dat doe je bewust. Niet zeuren dus.

    Aan de andere kant: ik snap het gevoel erg goed. Boetes voor minimale snelheid overtredingen voelt gewoon kvt.

    Login om te reageren
    • volvov70 zegt

      28 maart 2019 om 09:09

      @pomoek: precies, hij reed 6kmh te hard. Hier in Zweden kost 1-20kmh te hard je €200.

      Login om te reageren
      • inoh zegt

        28 maart 2019 om 09:48

        @volvov70: Is nog iets gelaagder. Op de snelweg is 1-5 te snel 160, 16-20 te snel 260.

        Login om te reageren
        • volvov70 zegt

          28 maart 2019 om 09:50

          @inoh: Klopt idd. De pakkans is echter wel veel kleiner over het algemeen.

          Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        28 maart 2019 om 10:21

        @volvov70: dan kan je dus beter 20 te hard rijden dan 1???

        Login om te reageren
    • pand zegt

      28 maart 2019 om 09:19

      @pomoek: hehe iemand die t begrijpt!

      Login om te reageren
    • cortinaracing zegt

      28 maart 2019 om 11:57

      @pomoek: helemaal mee eens, iemand snapt het hier, hij heeft dan 140+ gereden, dus zo zielig is het niet

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 maart 2019 om 12:14

      @pomoek: misschien kunnen ze het ook anders brengen: “Gemeten snelheid 135 km/h. Snelheidsoverschreiding 5 km/h, daarvoor staat een boetebedrag van €100. Meetcorrectie korting €80. Nog te voldoen €20”. En de mensen gaan dansend door de woonkamer omdat ze €80 korting hebben gekregen!

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        28 maart 2019 om 12:59

        @mashell: haha! Slim!

        Login om te reageren
  5. eklasse zegt

    28 maart 2019 om 09:03

    Dus GEEN boete na één kilometer te hard. Goed nieuws!

    Login om te reageren
    • sjonniedeluxe zegt

      28 maart 2019 om 10:54

      @eklasse: tenzij de meetapparatuur niet goed ge-ijkt was en je dus wel degelijk slechts 1 te hard reed. Die correctie wordt toegepast om een reden…

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        28 maart 2019 om 19:39

        @sjonniedeluxe: geen ijkingsrapport = geen boete.
        datum moet namelijk gewoon vermeld worden door verbalisant.

        Login om te reageren
  6. jupke zegt

    28 maart 2019 om 09:05

    De overheid is erg goed in de burger geld uit de zak kloppen. Als de overheid een bedrijf was was die allang failliet! Het CJIB is het enige dat goed werkt in Nederland!!

    Login om te reageren
    • duckmefaddy zegt

      28 maart 2019 om 09:45

      @jupke: Het scheelt ook wel dat simpele mensen die zich niet aan een snelheidslimit kunnen houden beboeten een lucratieve business is.
      Ik snap het geklaag uberhaupt niet. Trek je voet wat omhoog, gebruik je cruisecontrol eens wat vaker op een slimme… nee sorry. logische manier, en je voorkomt al die problemen.
      Het beboeten is alleen goed voor de staatskas omdat mensen nog steeds te dom zijn om zich aan de regels te houden

      Login om te reageren
    • sanderp zegt

      28 maart 2019 om 10:40

      @jupke: ROVERHEID!!1!1!

      Login om te reageren
  7. porker zegt

    28 maart 2019 om 09:07

    Wel mooie 650i die hij rijdt

    Login om te reageren
  8. t1mothys zegt

    28 maart 2019 om 09:08

    Te hard is te hard mensen. Heel simpel. 130 max is geen 131. Als je weet dat je te hard rijdt, weet je ook dat er mogelijk boetes aan vast zitten.

    Login om te reageren
    • aerotic zegt

      28 maart 2019 om 10:24

      @t1mothys: The Rainman

      Login om te reageren
  9. borrelnoot zegt

    28 maart 2019 om 09:08

    Hier heeft Nederland zelf voor gekozen door al jarenlang datzelfde zooitje ongeregeld de kamer in te stemmen. Dus nu niet piepen.

    Login om te reageren
    • porker zegt

      28 maart 2019 om 09:16

      @borrelnoot: Er is al een correctie. Wat moet je dan, spreken iets af en de elektronica regelt de rest van de boete. Als oom agent me aanhoudt voor zoiets verwacht ik wel een beetje redelijkheid maar van een computer is dat niet te verwachten. Ik haat ook die mini overtreding met boete bestraft maar snap dat het nu eenmaal zo werkt. All in the game.

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      28 maart 2019 om 09:34

      @borrelnoot: maakt niet uit welke pepernoot van welke partij er zit

      Login om te reageren
  10. wpgt zegt

    28 maart 2019 om 09:21

    Dat van die teller is toch de reinste onzin. Je weet dat je teller afwijking heeft dus rijdt je op een gps teller en die geeft de juiste snelheid aan. Of je kent je teller afwijking.

    Login om te reageren
    • emping zegt

      28 maart 2019 om 09:28

      @wpgt: GPS teller is ook niet 100% accuraat.

      Login om te reageren
      • sirprize zegt

        28 maart 2019 om 12:53

        @emping: maar meestal wel iets accurater dan de meter op je dashboard.

        Login om te reageren
    • Al_caPino zegt

      28 maart 2019 om 09:44

      @wpgt: de snelheid van GPS is inderdaad nauwkeuriger dan je tellen, maar nog steeds niet 100%

      Login om te reageren
  11. Rick-dos zegt

    28 maart 2019 om 09:21

    Okééé….iemand anders hier die de tweet van Peter met de stem van Peter las?

    Login om te reageren
    • sanderp zegt

      28 maart 2019 om 10:40

      @Rick-dos: Goenavund

      Login om te reageren
  12. twiggaa zegt

    28 maart 2019 om 09:31

    Ajoh, eens in de zoveel tijd een bekeuring op de snelweg neem ik voor lief. Zie het als een rekening achteraf voor het, zo nu en dan, te hard rijden.

    Login om te reageren
  13. frank2b zegt

    28 maart 2019 om 09:31

    Zo is het spel, dat zijn de regels, zo wordt het gespeeld.

    Gewoon cc op 130 en verder lekker cruisen maar…..

    Login om te reageren
  14. geelbarrel zegt

    28 maart 2019 om 09:41

    Wacht maar, zometeen wordt het nog erger zoals in -geloof ik- Zwitserland >> inkomensgerelateerd. Of werkt dat zwartwerken in de hand? ?

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      28 maart 2019 om 10:23

      @geelbarrel: ik denk dat we met het belastingklimaat hier niet meer incentives voor zwartwerken nodig hebben…

      Login om te reageren
  15. azuli zegt

    28 maart 2019 om 09:43

    Rij overal op de CC de GPS snelheid. Dat gaat prima.

    Login om te reageren
  16. bartsss zegt

    28 maart 2019 om 09:45

    Te hard is te hard vind ik. Risico ervan. Tuurlijk blijft het balen maar je weet dat je ‘m thuis kan krijgen.

    Login om te reageren
  17. imaginenl zegt

    28 maart 2019 om 09:54

    Als je een boete krijgt voor 1 km/u te hard rijd je gewoon niet hard genoeg.
    Past wel goed in Nederland gedoogland dat we kleine snelheidsovertredingen gewoon accepteren. Ik stel voor dat we ook alle borden overschilderen naar 131. Welk land heeft dat?

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      28 maart 2019 om 12:54

      @imaginenl: nou ja gedogen… Anders zit iedereen alleen maar naar z’n snelheidsmeter te kijken. Dus een kleine marge is veiliger.

      Login om te reageren
  18. svdnick zegt

    28 maart 2019 om 09:55

    Als je een BMW 650 uit 2016 kan rijden moet je niet zeiken?

    Login om te reageren
  19. Edge zegt

    28 maart 2019 om 10:01

    Gezeur om niks natuurlijk. Zoals in het artikel al staat, is die 1 km/u te hard ná aftrek van de correctiekilometers én heb je nog wat marge dankzij het verschil tussen de kilometers op de daadwerkelijke snelheid.

    Daarnaast: Waar trek je de grens? Op het moment dat we de boetes van 1 km/u na correctie niet meer uitschrijven, kun je die van 2 km/u net zo goed ook niet meer uitschrijven. Immers is dat ook maar één km/u harder dan de op dat moment toegestane snelheid. En na een tijdje krijg je dan hetzelfde gezeur met 133km/u, 134 km/u enzovoorts.

    Login om te reageren
    • menaz zegt

      28 maart 2019 om 10:04

      @Edge: dit dus.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 maart 2019 om 13:37

      @edge: om de glijdende schaal die beschrijft te voorkomen wordt er dus bij 130 km/h met een kleinere marge gehandhaafd. Het is gewoon ouderwets keihard aanpakken van hardrijders, dat is waar het volk om vraagt en waar datzelfde volk over klaagt.

      Login om te reageren
  20. volvologisch zegt

    28 maart 2019 om 10:03

    Wat een zinloos krantenartikel vind ik dit, terugkijken tot en met 2012 om maar een beetje op aantallen te komen om het artikel enigszins relevant te maken. Ik hou zelf ook wel vanaf af en toe een beetje doorrijden en daarbij hou ik me soms ook niet exact aan de toegestane snelheid. Dat daar een risico op zit dat ik bekeurd kan worden neem ik dan voor lief. Dat zouden mensen die “1km te hard rijden” (die eigenlijk gewoon 6 a 7km te hard rijden op de teller) ook moeten doen. Te hard rijden betekent dat een risico nemen op een bekeuring dan moet je ook de gevolgen van een boete kunnen inzien.

    Het “spekken” van een staatskas met €5 miljoen in 7 jaar tijd, is als €5,- in de portemonnee van de gemiddelde consument…

    Login om te reageren
  21. yipikaye zegt

    28 maart 2019 om 10:07

    Ik rij altijd één kilometer te hard.
    Daarna doe ik wel weer rustig aan hoor. ?

    Login om te reageren
  22. lekkaah zegt

    28 maart 2019 om 10:07

    Ja hoor daar heb je grootste TV troll van NL

    Login om te reageren
  23. RobUSA zegt

    28 maart 2019 om 10:10

    Voor mijn haters weer even een vergelijking met de VS en wel in FL ik kan niet spreken over andere staten.
    Nog steeds hier wonende na 6 jaar 0,0 snelheidsboetes !!! (eerst in mijn 2013 Camaro ZL1 conv en nu in mijn 2019 Camaro ZL1 conv dus geen gebrek aan power zeg maar en snel over elke snelheids limiet)
    Waarom : Geen flitskasten of mobiele flitsbusjes , geen traject controles en geen overijverige laser gun politie mannetjes. Wat je hier hebt is dat er wel zat politie let op je maar ze halen alleen degene eruit die het echt te bont maken (zoals het hoort imo) Dat betekend in de praktijk dat ik bijna altijd 10 miles ,in de stad=16km/pu te hard rij en op de rijkswegen 14 miles =20km te hard rij en zonder problemen !!
    Dit is niet om op te scheppen wat iedereen doet dit haast en geeft op rijkswegen juist een heel mooie doorstroming, niet zoals in NL 1 iemand die 80 rijdt en een ander 140 dat geeft een heel onrustig verkeersbeeld buiten dat hier de wegen veel ruimer zijn. Iedereen hier rijd tussen 120/140 zelfs de vrachtwagens. Amerika het mooiste autoland ter wereld !! (speciaal vr alle haters :)

    Login om te reageren
    • porker zegt

      28 maart 2019 om 10:46

      @RobUSA: goed verhaal Rob. Het is wel zo dat er daar meer ruimte is en de politie er voor de boeven is. Hier is het een bron van inkomsten om de sociale welvaartsstaat te kunnen blijven draaien. Die ontbreekt daar natuurlijk een beetje hè.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        28 maart 2019 om 13:26

        @porker: bizar toch? Dat jij nu al denkt dat het normaal is om de burger vrijheden af te nemen om de welvaartsstaat te betalen. Terwijl wij daar al belasting voor betalen. Heel, heel veel meer dan in de vs. Omdat wij die welvaartsstaat hebben natuurlijk.

        Login om te reageren
      • RobUSA zegt

        28 maart 2019 om 13:45

        @porker: Klopt maar wat hier groot is de wil/saamhorigheid van de mensen dmv charity, fundraising, kerk enz om vele mensen te helpen in dat soort situaties. En om het woord sociaal te hergebruiken ik vind het niet zo sociaal van het type werkeloze in NL zegt/denkt “nou ik blijf lekker thuis zitten op de bank laat al die werkende mensen maar mijn uitkering betalen ” Niet echt sociaal tov die werkende mensen toch ?

        Login om te reageren
    • sirprize zegt

      28 maart 2019 om 12:57

      @RobUSA: ach ja. Kiezen tussen hard mogen rijden of een goed sociaal vangnet met verplichte zorgverzekering? Ik weet ’t wel hoor.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        28 maart 2019 om 13:24

        @sirprize: dat is geen keuze. Voor het sociale vangnet hebben we belastingen. Waar we volledig terecht dan ook meer van hebben dan in de vs.

        Login om te reageren
        • sirprize zegt

          28 maart 2019 om 13:50

          @lekbak: inkomsten uit boetes verlagen de belastingdruk. Dus hoe meer mensen te hard rijden, hoe beter, mijns inziens.

          Login om te reageren
      • RobUSA zegt

        28 maart 2019 om 13:53

        @sirprize: Het is niet zo zeer het hard rijden als gegeven maar meer hoe een politiecorps/overheid daarmee omgaat. Ik heb veel liever zoals hier dat boeven vangen boven flitsen staat.
        Wat betreft zorg is makkelijk ik ga eens in de 4 jaar nr de dokter maar ik geniet ELKE DAG van het vrijheidsgevoel rijdend in mijn auto. Toen ik nog in NL vond ik rijden niet meer leuk, ik was meer aan het opletten op laser agentjes achter bomen en omgebouwde kliko’s dan dat ik op het verkeer lette.
        Hier komt de politie nog als er wat aan de hand is in NL vragen ze eerst of je dood bent want anders hebben ze andere “prioriteiten” lol— lees flitsen vanachter bomen.

        Login om te reageren
        • sirprize zegt

          28 maart 2019 om 13:57

          @RobUSA: prima. Ik hoop voor je dat je nooit een slepende ziekte krijgt met torenhoge ziekenhuisrekeningen. Want pas dan realiseer je je hoe goed ons sociale stelsel is en hoe blij je bent dat je het niet zelf hoeft te betalen.

          Login om te reageren
          • RobUSA zegt

            28 maart 2019 om 14:20

            @sirprize: Dat hoop ik ook niet maar toch bedankt :) Maar door een lijdensweg gaan voor jaren met bijbehorende pijn en zeer slechte kwaliteit van leven geef mij maar een spuitje van de Kruidvat voor 15 euri (als dat zou kunnen lol )

            Login om te reageren
  24. ghost zegt

    28 maart 2019 om 10:11

    2020:

    Lelijk hoofd! €1,- boete!

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      28 maart 2019 om 12:57

      @ghost: ik ben voor hogere boetes

      Login om te reageren
  25. Dutchdriftking zegt

    28 maart 2019 om 10:11

    Blijft lullig. Doen we helaas niets aan.

    Login om te reageren
  26. saxoke zegt

    28 maart 2019 om 10:21

    Begrijp ik het nu goed dat de /-4km/u correctie wordt afgeschaft?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      28 maart 2019 om 10:51

      @saxoke: Nee de correctie blijft gewoon bestaan.

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        28 maart 2019 om 11:04

        @berlinetta: dan is er in mijn ogen niet echt nieuwswaarde aan dit artikel. Als je 140 op de teller rijdt, en je werkelijke snelheid is dan 135, van die 135 gaat er 4km correctie af, dan heb je een boete van 1€ aan de natte broek. Lijkt me logisch. Over het bedrag van 11€( 9€ debiele administratiekosten) valt nog niets te klagen, hier in Belgie is het minstens 53€ voor die 1km/u te snel (Tot 10 blijft het dan wel 53€ dus je kan hier beter 9km/u te snel rijden dan slechts 1km/u te snel)

        Login om te reageren
        • saxoke zegt

          28 maart 2019 om 15:13

          @saxoke: van 1km/u ipv 1€ dus….

          Login om te reageren
  27. baklava zegt

    28 maart 2019 om 10:36

    Maar er zit toch altijd een afwijking in?

    Login om te reageren
  28. steelfighter zegt

    28 maart 2019 om 10:47

    Komt gewoon te weinig geld binnen…. Let maar op dat FM zometeen ook illegaal wordt verklaard

    Login om te reageren
  29. caprio zegt

    28 maart 2019 om 11:00

    Welkom in NL. Hoe pest je je burgers het land uit, les 1.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 maart 2019 om 12:22

      @caprio: als mensen met de huidige inkomstenbelastingtarieven, de BTW tarieven blijven dan doet ze een boetetje van €20 ook geen pijn.

      Login om te reageren
    • sirprize zegt

      28 maart 2019 om 12:58

      @caprio: ga dan. Kijk maar of ’t elders beter is. Doei!

      Login om te reageren
      • RobUSA zegt

        28 maart 2019 om 14:07

        @sirprize: Heb ik 6 jaar geleden al gedaan en is het beste wat ik ooit gedaan heb :) doeiii

        Login om te reageren
      • caprio zegt

        28 maart 2019 om 23:42

        @sirprize: dat heb ik al gedaan, genieten van vrijheid onder de zon zonder dit soort onzin

        Login om te reageren
  30. gregorius zegt

    28 maart 2019 om 12:05

    hier bewijst Peter R zelf dat het een rukker is.
    Een normaal persoon is boos. Praat even met een naaste. De naaste zegt: kut voor je, ik voel voor je mee. Vervolgens ga je naar je e-banking app en betaal je de bekeuring. Les geleerd.
    Deze 8e rangs boterhamworst doet het compleet verkeerd. Hij heeft een voorbeeldfunctie. Met een bericht als deze wakkert hij het typische Wilders volk aan: als iemand anders iets fout doet: KEIHARD aanpakken. Als je zelf wat fout doet: klagen.

    Als eerst neerbuigend doen naar de regels ‘gut o gut’. Wakker je de verkeerde gevoelens aan bij het volk. Vervolgens herhaalt ie dat nog een keer (met zn 1 km).
    En dan maakt hij de typische ‘Ga boeven vangen’ opmerking. Nee, we hebben al vastgesteld dat deze camera geen boeven KAN vangen, het is een camera. En als het gedaan was door een mobiele flitser: dan hebben we ook al vastgesteld dat die persoon in die auto OOK niet geschikt is om boeven te vangen.

    Die gast moet echt eerst even nadenken. Hiermee laat ie gewoon zien dat hij een domme Tokkie is.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 maart 2019 om 12:20

      @gregorius: Peter R. de Vries is een bekende Nederlander, niet vanwege zijn sombere kijk op de zaken of zijn nasale stemgeluid maar vanwege zijn kennis van en connecties met de onderwereld. Om in die wereld serieus genomen te worden moet Peter R. af en toe duidelijk maken dat ook hij langs de rand van de wet durft te opereren. Vandaar ook het delen van deze snelheidsovertreding.

      Login om te reageren
  31. michiel_vandelft zegt

    28 maart 2019 om 12:29

    Ik moest vanochtend lachen dat ze niet kunnen tellen op de radio: Je moet door de correcte van 1 Km/h toch twee kilometer te hard rijden, wil je een boete voor 1 KM/h te hard krijgen?

    Login om te reageren
    • michiel_vandelft zegt

      28 maart 2019 om 12:32

      @michiel_vandelft: nvm, ik snap het al. De gewone correctie blijft in stand, echter is de boete drempel lager (1km/h)

      Login om te reageren
  32. jhoogie zegt

    28 maart 2019 om 12:36

    Niet janken als je een boete krijgt. Het is je eigen schuld.
    Als de maximum snelheid 130 is, kun je ook 125 rijden. Dan hoef je ook niet zo zenuwachtig op je snelheidsmeter te kijken en hoef je dus niet te janken als je een boete krijgt.

    Login om te reageren
  33. snorrie zegt

    28 maart 2019 om 12:45

    Prima toch. Ergens moet de grens liggen. Maakt niet uit waar. Rij je 1 km sneller dan de grens, dan krijg je ‘m ook.

    Login om te reageren
  34. tommycooker zegt

    28 maart 2019 om 12:54

    Uitleg OM: https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/snelheid/meetcorrecties/

    Login om te reageren
  35. lekbak zegt

    28 maart 2019 om 13:21

    @Willeme: waarom zet je er nou in godsnaam dat non-argument bij van de snelheid op de teller. Al geeft die teller aan dat ik 500kmh ga, het gaat om echte kilometers. Gemeten geijkte kilometers en niks anders.

    Dit is alleen maar weer voer voor die hersenloze niksnutten die hun blufsuf met 95 naar links gooien terwijl er een normaal mens aan komt met de volledig legale snelheid van 130kmh. De “ja maar ìk heb geen haast met mijn gepensioneerde harses” en “hard rijden is gevaarlijk dus ik rij langzaam om vooral grote snelheidsverschillen te creëeren” typetjes. En die gaan straks allemaal naar dit artikel wijzen nadat ze heel hip en modern gegoogled hebben.

    Sorry, maar ik moest dit ff kwijt want ik word oprecht pissig van dit soort onzin. En al helemaal als het in het nieuws gebruikt word (en dat is dit toch gewoon). Het hoort gewoon correct te zijn, vooral hier.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      28 maart 2019 om 13:50

      @lekbak: De snelheidsmeter in je auto geeft een indicatie van de gereden snelheid. Het argument om te benoemen is dat mensen, zoals Peter R., enorm lopen te zeuren over de boetes.

      Dit terwijl in werkelijkheid men echt zelf de keuze maakt om te hard te rijden. 99% van de tellers kent een marge en bij de meeste auto’s wordt er ietsjes te veel aangegeven. Dus als je in dit geval te hard rijdt, heb je ook een hogere snelheid op de meter staan. Ergo: je weet dat je in de risicozone zit.

      130 km/u is de MAXIMALE snelheid. Niet de MINIMALE. Het is ook niet eens de adviessnelheid. Het is de maximale snelheid. Dus het is niet zo dat iedereen op de snelweg 130 MOET gaan rijden. Nee, het is de maximum toegestane snelheid. Dus als iemand daar niet gebruik van wenst te maken, dan staat die gene dat vrij, vermits de MINIMALE snelheid aangehouden wordt. Ergo: je zult moeten leren leven met die irritatie, er zijn meerdere mensen op de weg ;-).

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        28 maart 2019 om 14:15

        @willeme: het is geen argument, niet voor de voorstanders en niet voor de tegenstanders. Het heeft niks te maken met wat wel of niet mag en het heeft niks te maken met waar je wel of geen boete voor krijgt.

        Overigens is het gewoon verboden om je auto naar links te gooien voor iemand anders. In tegenstelling tot 130 rijden. Ook is langzamer dan de rest van het verkeer rijden gevaarlijk.

        Ik heb trouwens geen enkel probleem met mensen die langzaam rijden. Zelfs niet als ik er achter kom te zitten op de linkerbaan. Als ze met minimaal snelheidsverschil inhalen en te beroerd zijn iets harder te rijden vind ik het altijd een beetje jammer. Als ze niet naar rechts gaan terwijl er een gat tussen de vrachtwagens is van 400 meter word ik wel wat geïrriteerd. Gooien ze hem ervoor waardoor ik in de ankers moet word ik pissig. Maar gooien ze hem ervoor terwijl ze nog ver achter de vrachtwagen zitten en hebben ze mij gezien en doen ze het erom dan word ik direct kwaad. Opzet is erger dan een foutje.

        Ik rij vlot maar hou altijd afstand, geef richting aan en laat andere mensen indoen nodig er altijd tussen. Dat noemen ze beleefd. Langzaam rijden hoeft niks mis mee te zijn, maar heel veel slome drollen zijn ontzettend egoïstische klootzakken. Absolute klootzakken, net als die hele zeldzame puber die met veel teveel gang door het verkeer laveert. Maar er zijn er heel veel van en het is zelfs maatschappelijk geaccepteerd om zo asociaal te doen. Rij gewoon beleefd, óók als je langzaam rijdt!

        Login om te reageren
  36. schuimbekje3 zegt

    28 maart 2019 om 15:20

    #1 die 7km/h buiten de autowegen+ marge is omdat juist mensen/menselijke hersenen het veel makkelijker hebben om een streef snelheid aan te houden dan om te zorgen dat er niet boven een limiet gekomen kan worden. Anders gezegd, mensen kunnen beter ‘ongeveer’ 60km/h rijden dan maximaal 50 met 0 marge aan de bovenkant.

    #2 die 5km/h marge is niet omdat mensen dan al 140 rijden op hun teller, nee, die is omdat:
    #2a de apparatuur een vette afwijking heeft in +35 in de zon en -20 in de vorst
    #2b de controlleurs de apparatuur ook perfect moeten afstellen voordat deze apparatuur als werkt MET deze afwijking. Anders gezegd, een radar afstellen in de berm waar je amper fatsoenlijk kunt lopen met hobbels en gaten en konijnenholen, een weg die niet perfect parallel loopt aan de vangrail, een weg die niet kaarsrecht is, zorgen allemaal voor extra afwijking. En dat is als ze het dus ook nog eens GOED doen.

    #3 roepen dat mensen 140 op hun teller rijden als je 130 echt rijden is helemaal bullshit, want mijn teller wijkt 0% af. Niet iedereen rijdt een Toyota Prius met 10% afwijking.

    Dus als mensen een bekeuring krijgen voor 1km/h is dat ook voor 1km/h te snel, niet omdat ze 140 op de teller reden. En inderdaad, ben ik het eens met PRDV dat de politie veel dingen laat liggen, varierend van inbraak via verkrachting tot moord. En dat kan ik zeggen omdat ik er zelf last van heb.

    Login om te reageren
  37. slowland zegt

    28 maart 2019 om 16:08

    Toch grappig…. Hier in Canada kun je ook een boete krijgen als je 10km te langzaam rijdt…
    Ten eerste moet je hier worden aangehouden, geen flitspalen ( op een paar na in de grote steden)
    Ten tweede bepaalt de agent je boete. Hij schat de ‘gevaarzetting’ in. Dat betekend in de praktijk dat je ook in discussie kan. Je kunt je verdedigen. Er is soms een goede reden om te hard of te langzaam te rijden…

    Wat ook goed werkt is wildlife :)
    Met heel veel dieren op de weg, denk je wel drie keer na om te hard te rijden….

    Login om te reageren
  38. scorer zegt

    28 maart 2019 om 16:33

    Leve Europa… ha ha ha. Europa lijd aan regelitis…

    Login om te reageren
  39. TheKeymaker zegt

    28 maart 2019 om 17:07

    Bij een boete voor 1km/h te snel bij 130 heb je minimaal 140 op te teller staan. Dus niet zeiken, is je eigen schuld.

    Login om te reageren
  40. bakingmynextbenz zegt

    28 maart 2019 om 19:07

    Eerlijk gezegd snap ik dat gezeur om die boetes van 1km te hard nooit zo. Dat er na corectie 1km kan overblijven waar dan een boete over betaald moet worden is niet meer dan logisch. Waneer je die ene km niet mee zou laten tellen omdat het maar 1 km is wordt de volgende km te hard automatisch weer die ene km te hard. Of moet er dan ineens 2 km te hard gerekend worden?

    Login om te reageren
  41. lucasspeedo zegt

    28 maart 2019 om 20:23

    Als het dan toch over boetes, inkomsten en ‘buiten de grenzen’ gaat: stuurt NL al boetes als er een buitenlands kenteken geflitst wordt? Heb hier op AB eens gelezen dat het ICT systeem daar nog niet klaar voor was. De Fransen bijvoorbeeld hebben dat wel voor elkaar weet ik uit ervaring…

    Login om te reageren
  42. spykerboy zegt

    29 maart 2019 om 14:16

    Dit gebeurt in UAE standaard, maakt niet uit welke snelheid er mag gereden worden, 1 kph te hard is een boete…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North