Mitsubishi heeft aangegeven dit jaar 7.000 Outlander PHEV’s te kunnen leveren. Op basis van 10.500 bestellingen (voor 2013) betekent dit dat er 3.500 klanten geen 0%, maar 7/8% bijtelling over hun elektro-SUV moeten betalen.
De laatste keer dat we met de Mitsubishi-importeur spraken, verwachtten we in augustus meer duidelijkheid te hebben. Deze duidelijkheid is een maandje eerder gekomen, want BNR meldde zojuist bovenstaand verhaal. Voor de volledigheid namen we zelf ook even contact op, met de volgende vragen:
Wie krijgen deze 7.000 Outlanders?
De importeur hanteert zelf een strategie ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’. Wel zo eerlijk om vroege bestellers het voordeel te gunnen natuurlijk, maar dit gaat over de keten importeur-dealer. Hoe de dealer zijn klanten bedient moet het zelf weten, wel ‘adviseert’ de importeur zijn dealers eenzelfde strategie toe te passen.
2014: afbestellen of uitleveren?
Wederom: dit is tussen de dealer en de klant. Hierbij is leidend wat voor soort contract er is afgesloten (is levering in 2013 als bindende voorwaarde opgenomen?), en bovendien is er een verschil tussen particuliere en zakelijke klanten. De importeur kon niet aangeven in hoeverre de extra bijtelling voor klanten leidt tot afzeggingen, aangezien deze informatie hen op termijn vanuit de dealers moet bereiken.
De situatie is dat er augustus voor twee landen wordt geproduceerd: Japan en Nederland. Bovendien heeft Japan nog zijn eigen terugroepactie van geëlectrificeerde voertuigen, wat ook extra werkdruk op de fabriek zal leggen.
Wat wordt ingeruild tegen een Outlander PHEV?
Niet heel relevant, wel een leuk weetje. Dit zijn voor het overgrote deel 25% bijtellers met een flink formaat. Logisch, je stapt niet van een Aygo naar een SUV over, maar in plaats van alleen maar D-segmenters (Passat Kombi, Mondeo Wagon enz.) schijnt er ook volwaardig SUV-spul terug te komen: Q7’s, X5’en, en meer van zulks. Ja, de crisis slaat ook in Nederland toe kennelijk.
Update: relatief opbeurend nieuws van Mutsubishi: ze hebben nog iets meer Outlanders uit Japan weten te ronselen, 78% van de bestellers krijgt 0% bijtelling.
Oeew lekker genaaid door mitsubishi..
Zo, dus de shit heeft toch de ventilator gehit… Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. De kopers hebben de PHEV natuurlijk állemaal gekozen voor het milieu, dus ik verwacht niet zoveel klachten…. WHOAHAHAHA! Alle hypocrieten unite…
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ah kijk de eerste mitsubitchi klant.
Voor de leaserts is het niet zo vreselijk, denk ik. 8% is ook nog wel te overzien.
Maar wat gebeurt er met de prive-rijders? Gaan die ineens de volle mep aan wegenbelasting betalen? Want dan is zo’n mits toch wel weer wat aan de dure kant.
Zou het een streek zijn van de (r)overheid omdat mitsubishi uit Limburg vertrokken is?
@Simpson: maar de reden zal zijn om 0% bijtelling te rijden en geen 8%. Ik zou hem dan niet meer moeten en ergens anders gaan kijken
@mightymike: ach, je rijdt dan wel voor 150~200/mnd in een dikke wagen, mijn huidige leasewagen kost me meer.
@Simpson: Levering na 1 januari 2014 heeft alleen invloed op de bijtelling (7% in plaats van 0%), niet op de wegenbelasting. Die blijft voor auto’s met een uitstoot van (theoretisch) minder dan 49 gram tot 1 januari 2016 op nul euro.
Wat er daarna gebeurt is nog onbekend, maar waarschijnlijk gaat dan het hele stelsel van wegenbelasting op zijn kop en maakt het autogewicht mogelijk plaats voor de CO2-uitstoot als basis voor de berekening van de hoogte van de wegenbelasting.
@mattraket: dank voor de uitleg!
het leek me ook al zo raar, net zoals dat er wel drie tarieven voor bijtelling zijn, maar slechts twee voor wegenbelasting.
Die mensen moeten niet zeiken, je rijd al bijna gratis in een dure auto. Dan betaal je maar 7% bijtelling, wat een ramp zeg.
@gop1: die 8% betaal je ook nog is over slechts een bedrag rond de €25.000 van een auto die in de catalogus rond de €45.000 euro geprijsd is. Koopje dus.
@Jipp: Hoe dat? Die bijtelling gaat toch echt over de cataloguswaarde, dus over €45.000.
@mattraket: met aftrek van alle investering’s kortingen en milieu kortingen vanuit de belastingwet blijft er een dergelijk bedrag over. Vandaar ook de grote toeloop van ondernemers op deze auto.
@Jipp: De bijtelling blijft over de cataloge waarde. Dus ze hebben hem goedkoop kunnen leasen/kopen. Maar hun bijtelling blijft op waarde van +/-50.000,-. ;-)
@Jipp: jullie vergeten de btw de bijtelling gaat over euro 54.000,00 als je het model hebt met alles erop en eraan.
Bij een grijskenteken auto is het nog gekker: bedrag van de auto +bpm die het bedrijf niet hoeft te betalen ivm grijskenteken en de btw en daarover heb je bijtelling. Dus je kan maat beter vertegenwoordiger worden rij je goedkoper in je station dan in je bestelbus met 2 stoelen erin
Gierigheid loont dus niet. De zeepbel is gebarsten.
Schaf die onzin eens even snel af voor deze dure auto’s.
Als je een dure bak wilt rijden betaal je er maar gewoon voor.
@azenomei: Hallo, onder welke steen heb jij gelegen? Deze ‘onzin’ zoals jij het noemt ( iemand anders noemt ’t een stimuleringsregeling ) wordt dus per 1-1-2014 al afgeschaft.
Dus dat ‘even snel afschaffen’, daar gaat ’t nu juist om: Dat is al gebeurd.
@sjamp: YAY ^_^
Mijn fiets heeft wel 0% bijtelling.
@betonstaal: raar, die van mij niet
@betonstaal: elke fiets heeft toch een bijtelling ?
@bempi: ligt aan de CO2 uitstoot. ;-)
Passat kombi? Schaam je; Passat Variant bedoel je.
@Jipp: klopt, Combi is bij Skoda
@volvov70: en Mercedes zo uit m’n hoofd…
@Jipp: of Estate, om de variatie erin te houden ;)
De Metsubsidie Outlander…. De gestaalde (im)perfectie?
Lijkt me.leuk.als.dealer; degene die net buiten de boot vallen voorstellen dat ze.ff een paar k neerleggrn om hoger op de wachtlijst te komen, en je hebt de misgelopen.orders.alweer terug verdient!
@alassad: of je cancelled alle orders en geeft klanten hun geld terug en gaat ze vervolgens veilen. Denk dat er wel mensen 70 a 80 duizend zakelijke euro’s willen neerleggen voor 0% bijtelling.
@flutterby: zeker, en wel meer ook.
Maar dan wel voor een Tesla model S.
Ik zal hiermee wel wat reacties krijgen van sommigen wiens groot-opa dacht: natuurlijk snellere paarden ipv een T-Ford;
En wat is je vervoer nu: een paard? Je draait zeker ook nog steeds CD’s of LP’s, en hebt geen smart-phone.
EV’s beteken een betere toekomst. Sta open voor vooruitgang. Zonder dat had ik dit bericht nooit kunnen plaatsen.
Net bevestiging van Mitsubishi dat alle bestellingen van NA 1 MAART 2013, in het voorjaar 2014 worden geleverd.!!!
Toch knap dat er eind maart 2013 ruim 3000 auto’s waren besteld, er nu 7000 beschikbaar komen, en we opeens 4000 auto’s te kort hebben.
Hebben enkele partijen soms voorrang of zo (leasemaatschappijen en Top dealers…)