Het zijn niet alleen supercars die hier de klok slaan, wij denken natuurlijk ook aan onze 0%-bijtellingsgeile medemens. In het kader daarvan een kakelverse update omtrent de door accuproblemen geplaagde Outlander PHEV. Komen ze nog voor 2014 naar Nederland?
We belden met Willem-Jan Oosterveld, PR-manager van Mitsubishi Nederland. De hoofdpunten uit het gesprek vind je in onderstaande tekst.
Eind maart werd duidelijk dat er een fout in het productieproces van de accu’s was geslopen, welke moeilijker te herstellen bleek dan aanvankelijk verwacht. Een maand later zat er nog steeds geen schot in de zaak.
Ook in de tussenliggende periode is er geen enkele Outlander meer geproduceerd, en de verwachting (let wel: dit is geen enkele garantie) is nu dat de productie eind augustus herstart kan worden. De eerste exemplaren zouden dan eind september, danwel oktober bij de dealer moeten staan.
De productiecapaciteit in de fabriek in Japan is vergroot van een aanvankelijke 2.000 exemplaren naar 4.000 exemplaren per maand. In theorie betekent dit dat er 12.000 exemplaren naar Nederland kunnen komen, mits alles goed gaat. In totaal hebben 10.500 klanten de indicatie ‘levering voor eind 2013′ gekregen. Als je er nu eentje bestelt is de indicatie februari/maart.
In de fabriek van Japan is sprake van een korte zomerstop van 8 tot 10 dagen, maar indien er al geproduceerd kan worden, dan lijkt het Oosterveld niet onaannemelijk dat er extra shifts gedraaid gaan worden. Overigens schijnt het zo te zijn dat de accu’s na de productie (die, voor de goede orde, bij een externe leverancier plaats vindt) even een tijdje (3 weken) moeten ‘afkoelen’/’rusten’ alvorens ze in een auto gemonteerd worden, maar dit is informatie die we niet officieel bevestigd krijgen.
Resumerend kan je zeggen dat het in prinicipe niet onmogelijk is dat alles wordt geleverd zoals oorspronkelijk was voorzien, maar dan moet de productie wel in augustus starten, en mag er helemaal niets meer mis gaan. We kunnen ons voorstellen dat ze de komende maanden meer dan eens met samengeknepen billen zullen zitten op het kantoor van Mitsubishi Nederland.
Eind augustus/begin september zullen we er ons licht wederom opsteken, tenzij voor die tijd positief bericht volgt.
Gaat het allemaal niet volgens plan, dan zit het er in dat een deel van de klanten (of in het ergste geval allemaal) geen 0%, maar 7% bijtelling zal moeten aftikken. Nog steeds geen wereldschokkend bedrag, maar als je met 0% rekening mee hebt gehouden wil je niet dat de kosten hoger uitvallen.
lamborgfan zegt
Mwah.. Hoeft niet van mij hoor. Mag best wel wat betaald worden inmiddels. Liever voor zon windmolen dan voor een oldtimer!
norge zegt
Outlander Poef?
stirling zegt
Ik denk, wanneer het niet volgens plan gaat, Mitsubishi het probleem heeft, niet de klanten.
Iedereen leased ( 0.1 %, koopt), deze auto voor de 0%-bijtelling, wanneer het 7% wordt dan, zal iedereen weer afhaken, no deal!
robbie zegt
@stirling: het is nog maar zeer de vraag of je zomaar kan afhaken.
Het feit dat een auto enkele maanden later uitgeleverd wordt zal niet altijd een legitieme reden zijn om je contract zomaar te ontbinden.
jrk68 zegt
@robbie:
Zelf heb ik ooit zo’n geintje gehad, eerst zou die in November komen toen werd het december en uiteindelijk mocht ik van PON blij zijn als het eind april zou worden.
Omdat zij hun gemaakte afspraken niet konden nakomen heb ik de koop ontbonden.
In dit geval komen daar nog extra financiële consequenties bij die Mitsubishi waarschijnlijk niet kan compenseren. Kortom, juridisch genoeg rede om de koop te ontbinden. In de praktijk zal dat weinig gebeuren maar van de leasemaatschappijen kunnen ze wel wat claims tegemoet zien.
stirling zegt
@robbie: Het zijn geen enkele maanden, het is bijna een half jaar.
Ik denk dat Mitsubishi aan het kortste eind trekt.
robbie zegt
@stirling: onzin. Het lijkt mij namelijk sterk dat alle 10.500 klanten als *verwachte* leverdatum te horen hebben gekregen: juli 2013.
Hoe later mensen besteld hebben, hoe later de leveringsdatum geweest zal zijn.
Ga er dus maar vanuit dat het gros, in eerste instantie, een datum ergens in Q4 2013 te horen heeft gekregen. Die mensen zullen (wellicht) enkele maandjes langer moeten wachten en (helaas pindakaas) valt de aflevering dan net in 2014 ipv in 2013.
ThomasBol zegt
@robbie: in een leaseovereenkomst staat dat
als de levering 5 maanden of langer duurt het contract ontbonden mag worden.
ThomasBol zegt
Ik vind het belachelijk dat over volledig elektrische auto’s ook 7% bijtelling dient betaald te worden. De overheid had beter een trap erbij kunnen maken. Auto’s zonder verbrandingsmotor 0% en alles met een c02 uitstoot 7%.
stirling zegt
@ThomasBol: Mijn opa heeft een electrische scootmobiel, krijgt hij dan ook te maken met die 7%?
stirling zegt
Geen helaas pindakaas, Mitsubishi komt zijn verkoop argument niet na (0% bijtelling).
De rechter zal oordelen in voordeel van de klant.
tezla zegt
Ik heb in het koopcontract van onze drie Outlanders laten opnemen dat bij levering na 31-12 wij geen afnameverplichting hebben.
C6_R zegt
Bij deze wil ik namens alle ijsberen en overige wereldbewoners, de 10.500 toekomstige mutsibushi phew eigenaren bedanken voor het redden van de wereld! Bedankt, we owe you one!
potver7 zegt
@C6_R: Ik wou eigenlijk, namens minister De Jager, Mitsubishi en zijn leverancier(s) bedanken voor deze problemen, zodat heel wat automobilisten alsnog belasting gaan betalen voor hun mobiliteit (is het niet voor de Mits, dan wel voor het alternatief dat ze uit gaan zoeken)
nvu078 zegt
“Resumerend kan je zeggen dat het in prinicipe niet onmogelijk is dat alles wordt geleverd zoals oorspronkelijk was voorzien, maar dan moet de productie wel in augustus starten, en mag er helemaal niets meer mis gaan. ”
Dit klopt dus niet, want de eerste mensen die hem bestelde kregen 1 juli te horen. en de volgende boot zou 1 september komen. Als ze in augustus starten lijkt me dat dus niet helemaal “zoals oorspronkelijk was voorzien”.
arno34 zegt
Tja je kon dit voor een deel zien aankomen dus ik heb die van mij besteld met een levering garantie 2013. Als hij niet geleverd wordt kan ik/leasemaatschappij kosteloos van de levering af. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die zo slim is geweest de dealer dit te laten bevestigen.
johnnyr zegt
Ik ben niet gewend om in dergelijke dure auto’s te rijden.
Maar dit is een buitenkans zonder bijtelling
En dan vind ik een bijtelling van 7 % over ca € 50.000 (!) nog veel geld als de levering toch pas in 2014 plaats vindt.