404 pk in een Abarth 500, Pogea doet het

Auteur: , 41 Reacties

Een kruisraketje op wielen!

Naar eigen zeggen heeft Pogea Racing er vier jaar over gedaan om deze super-Abarth te ontwikkelen en dan hebben we het niet over de carbon fiber bodykit. De auto werd in totaal 48 millimeter breder en ook de verlichting werd verder op punt gezet. Het resultaat checkt u op de fotootjes, door naar de motor upgrades.

Het 1.4 liter blokje levert nu een duizelingwekkende 404 pk @ 6.400 rpm en 445 Nm @ 3.350 rpm, waarmee de Abarth in 4,7 tellen van 0-100 km/u sprint. Die tijd valt wellicht een beetje tegen, maar doorspinnende voorwielen maken dat het niet veel sneller kan. De topsnelheid is overigens met GPS vastgesteld op een bizarre 288 km/u!

De lijst met modificaties aan het blok is lang, maar we hebben de belangrijkste zaken voor je op uit het persbericht gekopieerd:

• forged pistons
• H-shaft connecting rod
• Compression reduction to 8.9:1
• Enlarged exhaust valves
• CNC cylinder head machining
• Reinforced valve springs
• Pulse turbocharging manifold
• Increased Turbocharger
• Special cylinder head gasket
• Wheel studs instead of expansion bolts in the cylinder head
• Reinforced engine block
• Modified oil pan
• Additional oil cooling
• Larger oil and water channels for cooling the engine
• Racing camshaft intake and exhaust
• Facilitated crankshaft
• Racing spark plugs and ignition coils
• Modified air intake
• 70 mm charge air system with XXL center charge air cooler
• Modified aluminum CNC injection body with increased throttle (70 mm instead of 52 mm)
• Large injectors (deliver up to 500 HP)
• Adjustable fuel pressure regulator
• External additional fuel pump (not in the tank)
• 200CPI HJS catalyst with EEC approval
• 70 mm exhaust system with valve control

Ook de versnellingsbak kreeg een upgrade om alle Nm’s aan te kunnen en voor de handling zorgen een sperdifferentieel, betere remmen en KW Clubsport veerpoten. Met volle tank en zonder bestuurder weegt de Ares (zo heet dit ding, vernoemd naar de Griekse oorlogsgod) 977 kg. De meest uitgebreide conversie kost 62.000 euro en er worden in totaal slechts vijf exemplaren gebouwd.

Wie alleen de motor upgrade wil is minstens 21.000 euro kwijt en de basisconfiguratie inclusief bodykitje kost je minimaal 58.500 euro, maar daar zit de Abarth 500 bij ingebrepen. Een rijtest met de Abarth 595 vind je HIER.



41 reacties

288 kph in zo’n klein autootje lijkt me niet echt fijn.
@focusrs1: dan heb je idd flink grote ballen nodig.
@dutchdriftking: Die zijn zo groot dat ze niet eens in dit koekblik passen.
404 pk, Abarth not found.
@mrb: na 100k kilometers bedoel je zeker
@dare2think: Met dit bommetje in 4,7 seconden ;)
Dus je koopt 404 pk voor €58k?! We hebben een nieuwe Bang for the Buck kiloknaller!
@volvo-s60-adept: nee niet helemaal, 58k is inclusief bodykit. Een abarth 695 is er vanaf een kleine 27k + motorupgrade 21k = 48k. Das pas bang-for-buck.
@jpoers: jawel toch, want als je het hele pakket koopt voor €58.000 dan is de auto bij die prijs inbegrepen toch?
Pogea klink als een ziekte met de dood als gevolg. Met 404 pk ben je wel lekker snel bij de dokter, als je het overleeft.
Lijkt mij wel gaaf voor de 100-200km/u sprintjes. 288km/u durf ik denk ik niet te rijden in zo’n auto.
@rufctr01: 4,5 sec lijkt me ook niet erg snel trouwens voor zoveel pk
@thesis: heb ook mijn vraagtekens bij de vermogensopbouw. Piekvermogen is leuk, maar koppel is fijn. En dan het liefst vanaf een laag toerental en niet pas bij 6000 toeren.
@thesis: tekst lezen! Iets met wielspin..
Hahaha geweldig zeg! Vlagele carrosserie met de carbon onderdelen ongespoten en 404pk op je schoot, heerlijk!
Error 404, horsepower not found
En hebben ze de zetel een centimeter of 10 naar beneden gekregen? Of is dat tegenwoordig al af fabriek verbeterd? Want die zitpositie op de eerste versies was echt verschrikkelijk…
Nou, als we dan toch een gelimiteerde 500 moeten kiezen ga ik wel voor de 695 Tributo Ferrari. 180pk is meer dan voldoende in zo’n smal autootje.
@Edge: Deze is al 48mm minder smal… ik zeg doe me deze maar.
Denk dat je nu ook wel aan de max zit met die 1.4. Ben benieuwd hoe dat loopt. Nog steeds mooi vlak en linear of zo’n bokkig blok wat onder de 4k rpm loopt alsof de bougiekabels eraf liggen.
@e34m5touring: of dat je een speciale advent kalender krijgt om te wachten tot de turbo op toeren is
404 PK in een 500 Abarth. Leuk dat het kan maar moet er niet aan denken. Nee, een 595 is voor mij ruim voldoende. Dat vind ik echt geweldige dingetjes om te rijden. Een 695 lijkt me ook wel wat, maar bovenstaande 500 is mij te veel van het goede.
Dat blijft nooit heel. Als ze nu een engine swap hadden gedaan dan had ik het wel geloofd. Maar 404PK uit een 1.4. Damn, daarnaast denk ik dat het gewoon erg eng wordt om daar in te rijden.
@kilum: want 1900 pk uit een Toyota supra blok is geen gekkenwerk.. als je alles een beetje professioneel te werk staat dan moet het echt wel een poosje heel blijven.
Lijkt me een hele beleving om volgas te gaan met dit.
Ik zie wel tegenstrijdigheid in deze wagen. Je gaat voor extreem vermogen uit een piepklein blok, probeert gewicht te besparen met allemaal carbon toe te passen overal maar je zet er wel gigantische wielen onder met standaard straatbanden. En dan bovenop nog een hoop leder, zware kuipstoelen (bestaan een pak lichter dan de Recaro Sportster CS) en nog steeds de achterbank?

Ik zou bij Pogea aankloppen voor de bodykit en de motortuning, maar zet een lichtgewicht setje 17″ wielen eronder met (semi)slicks en een spartaanser interieur. Dan haal je misschien wel een respectabelere 0-100 tijd?
@GeoBem007: ik denk dat nog minder gewicht alleen maar nadelig uitpakt voor de 0-100
@2wheeler: Ik snap wat je bedoelt, maar die (semi)slicks gaan de grip veel meer helpen dan het gewicht gaat tegenwerken. Achja, ik zou er toch nooit mijn geld aan geven. :-D
Dat kan mijn vriendin niet aan denk ik..
Ik heb eens gereden met eentje met 180 pk en dat was al snel genoeg in die auto… 404….
Wel echt bizar dit!
plak deze bodykit en smijt het blokje in dat 124spiderdingetje van abarth.
Ik word er niet echt warm van
Beetje overkill vind ik. Een 695 Biposto is mooi genoeg.
Jammer dat er geen Abarth meer is op basis van de huidige Punto. Iets meer auto, weliswaar oudere basis, maar ook veel mogelijkheden en misschien wel leuker dan een zoveelste variant op basis van de 500.
Voor de snelste kapper van het land. Vast leuk maar elke 10.000 vast ook een motorrevisie. En die topsnelheid, liever niet met die kleine bandjes en nog geen 1000kg. Wel respect voor mensen die de auto zo aanpassen en dit vermogen eruit halen!
Vind dit wel heelt gaaf hoor. En als ik die hele lijst aan modificaties zie zal het ook echt niet meteen stuk gaan, hier zal wel flink over nagedacht zijn, en niet zoals bij veel andere tuners die zo snel mogelijk een tune pakket willen leveren.
Knappe prestatie hoor. Maar mij niet gezien.
Zet maar voor de deur! Lekker Audi’s en Seats er uit trekken. En andere auto’s waarvan de eigenaren denken dat dit alleen Tupperware is…
Vind de bodykit nogal kinderlijk over de top. Lijkt wel een trapauto. Lekker alleen de motor upgrade zetten op de 595 en dan gaan.
En nu op naar de 500.
Mijn vrouw heeft een 595 Turismo met 160pk. In het begin heel leuk maar na 5000 km begint er al van alles te rammelen en los te trillen. En echt comfortabel rijdt dat speeltje zeker niet. Voor korte sprietjes heel leuk. Voor lange ritten absolute afrader. Zeker op de snelweg met maar 5 versnellingen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).