5 perfecte hatchbacks als Private Lease-auto voor het gezin

Branded content, 139 Reacties
Volkswagen Polo

Waarom zou je een oude tweedehandsauto kopen?

Als we het over een auto hebben, wordt vaak de ‘eerste’ auto besproken. De ‘hoofd’-auto. De auto waarmee de meeste kilometers gemaakt worden en waar een huishouden de meeste kosten aan heeft. Daardoor zou je bij ‘auto voor het gezin’ kunnen denken aan een ‘gezinsauto’, zoals een Ford S-Max, Citroen C4 Picasso of Volkswagen Touran. Maar tegenwoordig hebben veel gezinnen een tweede auto. Vaak een stuk kleiner, ouder en goedkoper. Dat is eigenlijk best opmerkelijk. Tuurlijk, je zet niet twee keer een BMW 530d Touring voor de deur (alhoewel het van ondergetekende best zou mogen). Vaak is het relaas: het moet natuurlijk niet teveel gaan kosten.

Dat is volkomen begrijpelijk, juist daarom is Private Lease voor een compacte auto zo interessant. Natuurlijk, voor niets gaat de zon op, maar de veelgehoorde kritieken worden de kiem in gesmoord. Private Lease heeft namelijk zo zijn voordelen. Zo weet je van te voren exact hoeveel je kwijt bent. Bij iedere vorm van mechanische malheur kun je de auto gewoon naar de garage brengen. Ook de onderhoudsbeurten zijn meegenomen. Belastingen en verzekeringen dan? Jazeker, ook dat zit in de leaseprijs. Het enige waar je zelf naar om hoeft te kijken is het benzineverbruik. Dat zijn de enige kosten die je zelf moet beheren. Voor Private Lease kun je overigens ook gewoon terecht bij de ANWB, een zeer interessante aanbieder want je krijgt dan tevens de zekerheid van de Wegenwacht en het Keurmerk Private Lease.

In dit overzicht gaan we kijken naar 5 voorbeelden van een ideale auto voor het gezin, oftewel vijfdeurs B-segment hatchbacks. Ten opzichte van een (jong gebruikte) auto heeft een gloednieuwe B-segmenter een paar grote voordelen. Dankzij de laatste techniek zijn ze zuiniger dan ooit. In verband met milieuzones en strengere regelgeving is het prettig om te weten dat je met een compacte hatchback met zuinige benzinemotor bijna overal kan komen. B-Segment hatchbacks zijn ook volwassener dan ooit. Qua ruimte, rijeigenschappen en uitrusting heb je erg weinig te klagen. Als laatste willen we veiligheid benoemen. Deze moderne auto’s zijn veiliger dan veel grotere auto’s van pak ‘m beet 10-15 jaar oud.

Private Lease? Yes. B-Segment hatchback? Yes. Dan nu vijf voorbeelden van wat dit je daadwerkelijk gaat kosten. De afbeeldingen zijn van de genoemde modellen. Dus die auto kun je ook voor die prijs krijgen. Voor alle auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden en een jaarkilometrage van 10.000 km.

Nissan Micra Acenta 1.0
€ 219 per maand
Gevoelsmatig zat de vorige Micra altijd tussen het A- en B-segment in. De spiksplinternieuwe Micra is echter een volwaardige B-segment auto. De Micra is tegenwoordig standaard een vijfdeurs hatchback, dus voor de extra deuren hoef je niet extra te betalen. Op dit moment heeft de ANWB een speciale actie met de Micra Acenta, want voor 219 euro per maand heb je een behoorlijk complete auto. Het is een Acenta die beschikt over andere cruise control, airconditioning en audio met bluetooth-aansluiting. Nog een groot voordeel, het brandstofverbruik van de Micra 1.0 is met 1 op 21,7 erg gunstig. Daarmee blijven de kosten bovenop de leaseprijs beperkt.

Nissan Micra ANWB Private Lease '18

Citroën C3 Feel Pure Tech
€ 289 per maand
De Citroën C3 is een kleurrijke toevoeging aan het B-segment, aangezien de C3 in tal van verschillende kleurcombinaties is te leasen. Zo is er voor ieder wat wils. Hulpsystemen zoals verkeersbordherkenning en ‘lane departure’ zijn bij de prijs inbegrepen. Verder is het een vrij zuinige auto, waardoor je niet constant bij de pomp staat. Voor 289 euro rij je zelf in deze nette hatchback.

Citroen C3

Ford Fiesta 1.1 Trend
€ 265 per maand
De Fiesta staat bekend als dé rijdersauto in zijn klasse. De nieuwe Fiesta is volwassener dan ooit, maar weet de betrokken bestuurder nog altijd te enthousiasmeren. Ook deze Fiesta is niet de absolute instapper. Zo is de Fiesta in kwestie uitgerust met de 85 pk sterke 1.1 in plaats van de versie met 70 pk. Op papier lijkt het verschil van 15 pk niet zoveel, maar in prestaties scheelt het wel degelijk, terwijl het gemiddelde verbruik exact gelijk blijft (1 op 22,7). Hoe zit het dan met de uitrusting? Niet verkeerd: airconditioning, radio met bluetooth, centrale deurvergrendeling en zelfs een boordcomputer zijn gewoon aanwezig.

Ford Fiesta ANWB Private Lease '18

Peugeot 208 1.2 PureTech Active
€ 279 per maand
Een stijlvolle Fransoos voor zo weinig geld? Jazeker. Compleet met i-Cockpit en een ruime uitrusting als airco, radio, info-touchscreen interface, centrale deurvergrendeling en elektrische ramen aan de voorzijde. Het interieur van de Peugeot 208 is zeer kenmerkend. Het stuurwiel is compact en de tellers zitten in een kleiner cluster dan normaal. Het is de bedoeling dat je zo meer bij het autorijden betrokken bent. Op het gebied van techniek staat de 208 ook zijn mannetje, de 82 pk sterke PureTech motor is pittig en zuinig met een gemiddeld verbruik van 1 op 22,7. En dat voor 279 euro per maand.

Peugeot 208 '18

Volkswagen Polo 1.0 TSI Comfortline
€ 289 per maand
De Polo is zeker niet de grootste pretletter uit dit rijtje. Het is een hele solide en degelijke auto waardoor je je afvraagt: waarom zou je überhaupt een klasse hoger gaan shoppen? Op het gebied van ruimte scheelt het niet heel erg veel. Zelfs langere mensen kunnen goed een zithouding vinden in de Polo. Die 289 euro per maand is in dit lijstje relatief hoog, maar je wordt niet afgescheept met een instapmotor. Nee, de Polo is de enige die is gezegend met een turbomotor. Qua vermogen en koppel staat de Polo net even op een hoger plan: 95 pk en 175 Nm zijn prima waarden voor dit type auto. De Comfortline-uitvoering biedt over het algemeen een prima uitrusting.

Volkswagen Polo ANWB Private Lease '18

Conclusie:
Voor 300 euro per maand heb je keuze uit heel erg veel auto’s. Als je kijkt naar de luxe, prestaties en ruimte die zo’n B-segmenter tegenwoordig biedt, kun je niet meer spreken van kleine autootjes. Qua uitrusting al helemaal niet. Toegegeven, de echte liefhebber ziet graag een kek kleurtje en een setje gave lichtmetalen velgen, maar die zijn tegen bescheiden meerprijs gewoon leverbaar. Radio, airco, centrale deurvergrendeling en elektrische ramen zijn echter altijd present. Verder hoef je je geen zorgen te maken om onderhoud, extra reparaties, verzekering en belasting. Dat zit er allemaal bij in. De enige kosten die je bovenop het maandbedrag betaalt is benzine. En juist deze 5 auto’s zijn daar extra omzichtig mee.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met ANWB, de genoemde prijzen zijn eind april 2018. Ben je nog niet helemaal overtuigd van de meerwaarde van Private Lease? Check het dossier Private Lease van de ANWB met alle informatie.




139 reacties

Waarom zou je een oude 2ehands auto kopen?
Omdat je dan veel minder geld kwijt bent. Het is geen vergelijk, een 2ehandsje met een nieuwe, maar dat is voor mij toch wel een reden om gewoon in goedkopere auto’s te rijden…. als de baas je leasebedrag betaalt wordt het een ander verhaal..
@rnej: private lease is voor mensen zonder rekenmachine. Een sjiek woord voor een persoonlijke lening waarin je het bedrag voor vaste lasten meefinanciert.
@coffeecup: fout, het is een operational lease voor particulieren.
En ik reken meer dan de meesten maar van IPV de leaseauto van de zaak een privé lease rijden.
@w0o0dy: ja klopt. Het is niet helemaal hetzelfde. Aan het einde van de lening-rit ben je eigenaar geworden. Aan het einde van de lease-rit niet. Terwijl je ongeveer hetzelfde bedrag hebt uitgegeven.
@rnej: als je de afschrijving, kosten voor reparaties en slijtage + je verbruik meerekent valt het verschil vrijwel weg hoor..
@peekaas: Precies,
Voor de kosten van wegenbelasting, verzekering en onderhoud van mijn oude auto, kan ik nu een nieuwe rijden. (weliswaar iets kleiner en minder luxe)
En afschrijving / restwaarde… daarvan was bij mijn oude auto toch geen sprake meer van.
@peekaas: jij bent ook al in de advertentie getrapt lees ik…
@rnej: ze zal je een hoedje schrikken wanneer je alle kosten van je 2e hansje op een rijtje zet.

De echte reden om lekker in je 2e handse bak rond te rijden is dat je niet in zo’n klein neukerig autootje wilt rijden. De liefde voor je auto telt…

Je kunt ook ‘gratis’ auto rijden. De truuk met de 1000 euro sloopregeling. Je koopt een auto van 1000 ballen. Komt ie door de APK ben je weer een jaar verder. Komt die niet door de APK ga je voor de sloop regeling en ga je opnieuw naar auto van 1000 euro of minder. Zijn leuke auto voor te krijgen… ;-)
@BrutaalAapje: bestaat er nog zoiets als een sloopregeling dan?
@hondar: dat is al even geleden haha! 2009 ofzo?
@neleev: Je hebt gelijk. Ik word een oud aapje. 2010 al opgeheven… En al die jaren nog altijd gedacht om die truc toe te passen… ;-).
@peekaas: Vergelijk het dan eens met een nieuwe auto in 1 keer afrekenen.
@peekaas: Je moet ook vooral niet vergeten dat die tweedehands auto ook van jou is. Die lease-auto niet. Na afloop van je leasetermijn ben je dan wellicht even veel kwijt geweest als bij koop, maar je moet dan wel je lease-auto inleveren terwijl je bij koop nog steeds een auto hebt.
@rnej: Vooral de private lease auto’s die rond de 200 euro zitten, dat ga je echt niet goedkoper dan met je tweedehands autootje. Als je dan ook echt alles mee telt.
Om het dan nog niet te hebben over de verschillen in comfort, zuinigheid en veiligheid van de nieuwere auto. Die ook nog eens beter verzekerd zal zijn omdat de oude 2e handsjes vaak op WA verzekering staan.

Bij de grotere en duurdere auto’s loopt dit helemaal uit en ben je vaak wel goedkoper met een mooie 2e hands. Dit ligt ook aan het feit dat grote auto’s relatief harder afschrijven.
@fanboy: ik reken voor mijn V70 uit 1998: 66 MRB, 24 verzekering, 65 onderhoud (750/jr). Ik schrijf de aanschaf 50% af in 2 jaar =€25,-. Dat maakt 180,- per maand. En dan is dit niet de meest economische auto. Maar wel hele andere koek dan zo’n vreselijk ding uit de onderste regionen van alle prijslijsten.
@coffeecup: wacht even… 25e/pm over 2 jaar is de helft van de aanschafwaarde? Dus je vergelijkt een auto van 1200e nu met nieuwe auto’s?
@davelepeef: eh ja. Want daar gaat het hierboven toch om.

Maar niet getreurd. Ik heb de berekening ook losgelaten op m’n andere auto, een CT200h die ik in 2015 kocht voor 15.000,- met 130.000km.

Nu bijna 3 jaar later op 215.000km is deze auto 4 cent per kilometer voordeliger dan een private lease contract van een nieuwe zou zijn geweest.
Over 3 jaar en 90.000km heb je het dan over €3.600,- voordeliger.
@coffeecup: ik zie ‘jong gebruikt’ staan, niet lang en breed youngtimer, zoals oude auto’s eufemistisch genoemd worden…
Die Lexus is dan een beter vergelijk, en zo doe ik het ook. Liever wat meer auto voor hetzelfde (of liefst minder) geld. Maar dan nog steeds is het appels met peren. Want als jouw ‘bak het loodje legt, ben je je voordeel kwijt. Ff afhankelijk van de verzekering, bij een glijer ook. Het ding heeft 130k gereden in plaats van fris en vers, en hoewel iedereen er anders over denkt ken ik maar weinig mensen die tweedehands schoenen of kleding kopen, als je begrijpt wat ik bedoel. Punt is, er zijn mensen zat die graag zorgeloos rijden en minder kritisch zijn op de auto zelf.
M’n schoonmoeder bijv; die heeft nu een Fiesta uit 2000, ding loopt op z’n eind, en ze moet wat nieuws. Heeft onvoldoende spaargeld maar wel zat maandelijkse inkomsten om 250e te dekken. Dan zie ik liever dat ze wat leaset ipv dat ze weer een oud gebakje van 1000e koopt, aangezien ze er ook met mijn kinderen in rondtuft, en ik bij elk mankement moet aantreden. Keuzes…
Voor nog geen tientje per dag !!
Dan doe ik het serieus verkeerd met die ouwe grafbende van me ..

Soort zoekt soort dan waarschijnlijk ..
Zou helemaal apathisch worden in een 100% functioneerde auto ..
@lincoln: Welk stuk ouwe grafbende heb jij wat meer dan een tientje per dag aan bezit en onderhoud kost?

Het duurste stuk ouwe grafbende wat ik ooit heb gehad heeft me 1500 per jaar gekost en dat was incl 40 per maand wegenbelasting. Je krijgt maar één auto voor dit geld hè, geen 10.

Alleen het verbruik is aanzienlijk minder, maar nooit dat dit spul zuiniger is dan 1:17. En dan moet je de snelweg niet eens op gaan. Ik zou de 1:14 nog niet halen met dit spul en rij net onder de 1:10 met de meeste ouwe bende (4cil allemaal in dit geval) van mij.
@lekbak: theoretisch verbruik van 1:21 is in de praktijk toch echt ongeveer 1:16. Tenzij je rechtervoet van lood is gemaakt. Grootste nadeel vind ik dat het allemaal instaptorretjes zijn. Wil je een beetje vlot meekomen, een andere kleur dan wit en een paar lichtmetalen velgen, dan zit je zo tegen de 400 per maand aan. Dan liever een goede tweedehandse waar de kop vanaf is en de eerste eigenaar al de grootste afschrijving voor zijn rekening heeft genomen.
@henk_he: Ik snap niet hoe mensen zo zuinig kunnen rijden zonder een rijdende chicane te zijn. Een c3 rij ik 1:14/15 mee terwijl ik voor mijn doen rustig rij. Mijn vrouw ook trouwens. Boven de 110 op de snelweg is bijna elke moderne hatchback een zuipschuit. Ze zijn er door de verbruikstests niet voor gemaakt. Wij rijden bijna alleen autoweg en snelweg. Stadsverkeer en regionaal verkeer doen we bijna niet omdat we omcirkeld zijn door goede wegen en een hekel aan steden hebben.
@lekbak:

Bij elkaar ??

Ik moffel mijn automotieve onzin administratie altijd vakkundig weg onder de mantel der liefde ..
Ga het echt niet redden met 5 rooitjes per jaar ..
@lincoln: Niet bij elkaar, alleen mijn (achteraf gezien) duurste exemplaar. Helaas moet ik wel bewust met geld om gaan, dus ik weet het allemaal precies. Met lease krijg je ook maar één auto natuurlijk dus vandaar het vergelijk.
@lekbak:

Laat je niet gek maken door al die lui die het “zo goed doen” ..
En geld uitgeven aan domme meuk (zoals auto’s) ..

Beter investeren in je eigen vrouw en kinderen i.p.v. de vrouw en kinderen van 1 of ander obscuur beursgenoteerd pharma dingetje ..

1 advies kan ik je wel geven .. doe meer zwart ..
@lincoln: Ik laat me niet snel gek maken door dingen die er toe doen…

Zwart is leuk met handel en klusjes doen bij/voor particulieren. Het word echter steeds lastiger om zwart bij te verdienen bij een (scheepvaart)bedrijf. Als het wel lukt is dat erg lucratief en minder risicovol dan handel. Want ik ben erg goed in kopen, maar wil alles zelf houden. Verkopen valt me zwaar. Maar het schuift toch steeds meer naar handel…
Ik vind het allemaal maar duur.
Als je bedenkt dat ik voor de zelfde prijs (meteen even voor beide situaties de benzine meegerekend) een 4×4 rijd waar ik net zoveel mensen in kan proppen, meer bagage mee kan nemen en een zware aanhanger mee mag trekken. Goed ik heb geen airco of cruisecontrol, maar wel een radio met Bluetooth (en een CB, eat that ANWB).
Ik snap best dat een 4×4 niet voor iedereen geschikt is (sommige mensen willen comfort, snelheid en veiligheid) maar als je de koste zo even vergelijkt lijkt mijn auto zijn geld meer waard dan zo’n Polo.
Leuk artikel! Goeie ervaring met private lease voor de tweede auto en aan het eind van het jaar toe aan een nieuwe.

Polo heeft mijn voorkeur, maar vrouwlief is niet zo van de VW’s..
@peekaas: Zo te zien heeft je vrouw meer verstand van auto’s dan jij ;)

(ik kijk trouwens nog altijd met verbazing naar de nieuwe Polo, wat is daar gebeurd? Die oude Polo was een prima ontwerp)
@peekaas: nieuwe Micra ziet er in het echt heel tof uit. VW is idd een stuk anoniemer
@peekaas: gewoon de Polo nemen R pakket erbij en gaan
Ik ben kleine 2 jaar terug overgestapt op een private lease upje en moet zeggen, nog geen dag spijt gehad. En rij 25000 per jaar.
Gewoon instappen, starten en rijden. Werkt altijd en kost haast geen drol. (en deze auto geef je zonder angst en beven gewoon mee aan je puberdochter, omdat er toch niets aan kapot valt te maken)

Kan nu mijn aandacht en geld richten op iets leuks welke niet zo betrouwbaar hoeft te zijn.
@hubert: 25000km per jaar? Dat is zo’n 70km per dag. Dan zit je dus zeker een uur per dag in de Up. Erger je je niet kapot aan zo’n ding? Als je er een uur per dag in zit; wil je dan niet een beetje luxe? Mooie omgeving?
Als je een uur per dag tv kijkt; wil je toch ook geen 30″ Alibaba tvje?
Als je een uur per dag kuilen moet graven, doe je dat toch ook niet met een strandschep?
@gregorius: Heb je wel eens in een up! (of Mii/Citogo) gereden? Absoluut geen verkeerde auto’s hoor! Prima comfortabel, lekker behendig en nog redelijk pittig ook. Niets mis mee.
@gregorius:

100km en meestal 2uur per dag.
Ik heb er geen moeite mee.
Muziekje aan, beetje appen. Dan kom ik de tijd wel door.
@gregorius: Het is maar net wat je standaard is. Ik heb in 2016 ook 40k in een Panda afgelegd. Ging prima. Daarvoor heb je echt geen grotere of luxere auto nodig.
@Hubert: je bent qua kosten elke maand iets minder kwijt als bij dezelfde auto als je hem aanschaft.

De eerste 2 jaar kan je niet zoveel gebeuren met een eigen koop UP omdat er nog gewoon fabrieksgarantie op zit.

En de winst behaal je als je hem verkoopt of inruilt want hij for s van jou.

Een up van 3 jaar oud met 75000km op de klok is ongeveer €6000 a €7000 waard.

Ik weet wel wat goedkoper is onder aan de streep.
@dirkiii: Precies dit dus. Mensen zien vaak over het hoofd dat die lease-auto niet van jou is. Bij het berekenen van de kosten nemen ze dan ook vaak de restwaarde van de koopauto niet mee.
@berlinetta: Je kan voor 500€ pm een nieuwe BMW 118i Executive rijden met 30.000km pjaar voor 36 maanden. Ga jij mij eens vertellen hoe dat goedkoper kan als je zelfs die auto tweedehands koopt? Alleen al afschrijving is bijna 300€, banden/onderhoud 50-100€ pm, belasting 50€ pm, verzekering (leuke postcode waar ik woon): 150€ pm. Kom ik al op €650 pm bij kopen (Nieuw €35,000, verkoop voor €25.000 of zelfs tweedehands heb je bijna dezelfde afschrijving)
@toeteren: Als jij 650 euro vaste kosten per maand hebt, dan doe je toch iets fout. Daarvoor kun je iets veel leukers rijden dan een 118i.
@berlinetta: Mijn budget is 600€ pm. Dus ik ben benieuwd wat je kan rijden voor een periode van ongeveer 36 maanden en 30.000 km/jaar, daarna ben ik op de auto uitgekeken. Vaste kosten met elke auto, zelfs tweedehands liggen op minimaal:
€100 verzekering pm (vanwege postcode) voor WA+
€50 belasting pm (benzine 1200 kg)
€150 onderhoud/banden

Blijft er €300 over per maand. ~ €10.000 afschrijving. Lijkt mij niet dat je daarvoor groter/sneller kan rijden, een tweedehands 320i of 120i van 5 jaar oud zit je zelfs al hoger (2e hands kost €15.000, met 80.000km. Kom je alsnog op een restwaarde van rond de €5.000 uit, dus na afloop 170.000km). Mocht het wel zo zijn, graag :), dan heb ik meer leuks om te kiezen!
@toeteren: Kerel 150 euro per maand voor onderhoud? Jij geeft dus een kleine 2k per jaar uit aan onderhoud. Nogmaals: dan doe je iets fout.

Daarnaast even voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen private lease. Er zitten heus wel goede aanbiedingen tussen en ik snap ook wel waarom mensen ervoor kiezen. Er zullen heus wel voorbeelden zijn waarin leasen of kopen nagenoeg even duur zal zijn. Maar uiteindelijk moet die leasemaatschappij ook geld verdienen en daar betaal je ook voor.
@berlinetta: Helemaal mee eens, als er een aanbieding is is het scherp (groepsinkoop auto/verzekering). Echter met 75% noclaim en een beetje handigheid kan je natuurlijk die kosten enorm inperken.

Ik had de ANWB kosten calculator gepakt trouwens, 2e hands BMW 118i, 70.000 km, 2012. Dan staat er het volgende:
Reparatie en onderhoud: 4,9 ct
Banden: 1,2 ct
Carroserie ed: 0,8 ct

Met 30.000 per jaar (2500km per maand) kom ik zelfs op €172,50

Fijne dag verder :)
@toeteren: Nou prima dat de ANWB-site dat aangeeft, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand zoveel geld kwijt is aan onderhoud. Maakt ook niet uit, jij ook een fijne dag verder.
@berlinetta: idd ik had zaterdag nog een vrouw in de showroom die betaalde met haar kilometers 20.000km per jaar €320,- per maand voor een VW UP! Dat to s €3840,- per jaar x3 is €11520 in 3 jaar voor een UP.

3 jaar later heb je niks krijg je weer hetzelfde liedje,
@dirkiii: en je hebt haar met een glimlach het contract laten tekenen waarschijnlijk ;) Heb je de leenvariant ook voor haar doorgerekend?
@dirkiii: als je een auto koopt, heb je ook afschrijving, verzekering en onderhoud
@nautique206: heeft elke auto.
@dirkiii: dus je schrijft zo’n 6000 af in 3 jaar. Is per maand 166 euro. Hsb is 25 per maand, verzekering ook zoiets. Kosten dus al boven de 200 euro. Onderhoud zal niet veel zijn. Private lease up is wel te vinden voor 200 per maand.
Heerlijk hoe dit in Donald Duck taal is geschreven (zonder de uitroeptekens dan).
Iets met 82-Peugeot-pk’s ‘technisch zijn mannetje staan’ en ‘pittig’ noemen?
Of 95pk ‘een hoger plan’ noemen.
“De nieuwe Fiesta is volwassener dan ooit, maar weet de betrokken bestuurder nog altijd te enthousiasmeren.” Wat is dat nou weer voor vergelijking?
“Niet verkeer ….. zelf een boordcomputer is gewoon aanwezig”. Nooohhhh… echt?
Heerlijk.

Huur voor de grap eens zo’n A of B segmenter voor een dagje (in NL, of op vakantie). Het mag dan allemaal wel nieuw zijn, maar bij werkelijk alles dat je aanraakt krijg je het gevoel dat het automerk hier zoveel mogelijk bespaard heeft. Ik snap dat er mensen zijn voor wie dat genoeg is.
Ik vraag me oprecht af of er iemand is op autoblog voor wie dat ook genoeg is.
@gregorius: ik heb tussen twee leaseauto’s in een Peugeot 208 Active zoals hierboven aangeprezen als huurauto. Twee maanden, en ik hoef geen peugeot meer op dat instapniveau. Positief is dat de verwarming goed is en dat de radio zonder problemen bluethooth verbindingen, usb en ipods aankan. O ja, telefoneren gaat ook prima. Tot zover het positieve gedeelte:
– de “kenmerkende” zitpositie is alleen goed met stevige stoelen. De stoffen prullaria die ze er bij mij in gestopt hebben zit als een spons en biedt geen enkele steun. Ik moest het stuurtje helemaal omlaag zetten en de stoel zover mogelijk naar achteren om geen last van mn rug te krijgen.
– De auto heeft een stuurbekrachtiging die altijd dezelfde hulp biedt, of je nu 20km in een woonerf of 120 op de snelweg rijdt. Hoe harder je dus rijdt hoe meer stuurcorrecties je maakt, hoe zenuwachtiger je onderweg bent. En op den duur krijg je spierpijn van het corrigeren, zeker bij zijwind.
– Heel snel zul je overigens niet gaan: het “pittige motortje” heeft ellenlang de tijd nodig om op snelheid te komen, zeker als mensen vergeten dat het kreng geen turbo heeft en bij 2500 rpm al schakelen. Dat ding moet ZINGEN tot op 4400 toeren en dan loopt ie pas lekker (hij zuipt dan ook veel, een op 15 ongeveer)

Ik heb sinds een paar weken mn Mazda 2 en ben heel blij dat Franse koekblik weer te in te hebben geleverd (Koekblik vanwege het degelijke ‘kloing’ waarmee ik de deur achter me dicht gooide). Daar zitten wel goede stoelen in, plus een stuur dat niet op playstation grootte is gehouden. Jinba Ittai. Banzai!
Voor 4.000 heb je een redelijke tweedehands. Die het nog vier jaar prima doet. + wegenbelasting + verzekering + onderhoud (400 per jaar). Zit ik op 167,- (83,33+25+25+33,33) Dat is in veel gevallen 100 goedkoper per maand. Dus 4800 over die 4 jaar. Nog los van de restwaarde.

Voor een eerste auto snap ik private lease. Voor een tweede, waar het gezin minder van afhankelijk is, niet. Als de tweede auto kapot gaat is er altijd nog de eerste auto.
@leefvrij: 4000 is een hoop geld voor een Starlet
Waarom zou je een oude tweedehands auto kopen? Omdat je arm blijft van rente betalen. Meer hoef je niet te weten.
@jochempie: Mensen willen graag arm zijn en rijk overkomen. Daarom huren ze koophuizen van de bank (totdat er regeltjes tegen komen). Huren ze hun telefoon van de provider. En klagen ze dat het leven zo slecht is als ze aan hun pensioen toe zijn of hun baan verliezen…
@lekbak: Blijkbaar. Laat mij maar lekker in een studentenstudio modderen totdat ik m’n huisje bij elkaar gespaard heb.
@Jochempie: De enige lening die ik heb lopen is een hypotheek. Aangezien ik geen miljonair ben, kan ik mijn huis niet zo aftikken bij de bank. Verder leen ik nergens voor of huur ik niks (behalve een huurauto tijdens de vakantie), dus leasen is voor mij een absolute no-go. Tenzij je trouwens enorme zakelijke ambities hebt wens ik je de komende tientallen jaren nog succes in je studentenstudiootje. :-)
@tge1: Die 250 mille kun je met een beetje werk ook in 10 jaar aflossen. Het kost je een aflossingsboete, maar de 20 jaar daarna werkt je geld voor jou, niet voor de bank.
@jochempie: 250k is wat de (iets boven) gemiddelde arbeider in tien jaar tijd netto binnenkrijgt. Dat sparen kan alleen als je een flink inkomen hebt en leeft als een bijstandstrekker. We zitten hier wel op .nl en niet op .ch natuurlijk ;)
@lekbak: wil ik net zeggen… Succes met 2k per maand netto overhouden ~ ff afhangende van je vak weliswaar… Met een partner gaat het sneller, maar ik wens ‘m nog meer succes met het zoeken van een meid die 10 jaar in een studio blijft zitten :)
@lekbak: Je hebt gelijk. Daarom is het belangrijk om je inkomen te verhogen als dit niet toerijkend is (nee, er zijn meestal geen excuusjes waarom dit niet kan lukken). Je inkomen is je belangrijkste financiële wapen.

Leven als een uitkeringstrekker.. Tijdelijk, ja. Dat bouw je af naarmate de tijd verstrijkt. Net als dat je vermogen toeneemt naarmate de tijd verstrijkt. Mits je er iets mee doet tenminste. Wat ik wel zou doen, want anders doet de bank dat voor je, en geeft je er bijna geen stuiver extra voor terug.
@jochempie: Als je minder hoog opgeleid bent (gelukkig is niet iedereen even slim) of als je pas echt gelukkig bent met een minder verdienende baan kan je hooguit enkele honderden euro’s erbij krijgen. Wat jij zegt met 250k in tien jaar is voor 95% van de mensen volstrekt onmogelijk zelfs met de beste wil van de wereld. Als jij het tegendeel beweert is het tijd om je te verdiepen wat mensen nou eigenlijk verdienen in de praktijk.

Dat jij het wel kunt en probeert, top. Respect. Maar dat is echt een uitzonderingspositie.
@lekbak: Ik word zo moe van die overmacht-denkers. Je leeft 1 keer. Je hebt je lot in eigen handen. Kannie ligt op het kerkhof en Wilnie ligt ernaast.
@Jochempie: Ik wens je succes met in relatieve eenvoud leven… Reken voor het gemak ook even uit wat je de staat gunt zodra je meer dan €100000,- op je rekening hebt staan… Sparen levert niets meer op, maar je bent vrij om (meer dan) 10 jaar op een houtje te bijten om daarna meteen een modaal huis te kunnen betalen.
@tge1: Tsjongejonge, niet zo vijandig gelijk joh. Als ik sparen zeg bedoel ik geld op een beleggingsrekening zetten. Sparen is alleen effectief als je de inflatie verslaat.
@Jochempie: Nee joh. Ik ben niet vijandig… Je moet zelf weten wat je doet. Ik wil alleen zeggen dat ik het zelf ontzettend zonde van de centen vind om jaren te huren (waarvan de prijs ieder jaar hoger wordt en een of andere huisjesmelker spekt) in plaats van meteen te investeren in een koopwoning, de rentes staan behoorlijk gunstig. Beleggen met spaargeld dat je nodig gaat hebben lijkt me ook behoorlijk risicovol.
@tge1: This thread is useless without sommetjes.
@tge1: “Beleggen met spaargeld dat je nodig gaat hebben lijkt me ook behoorlijk risicovol”

Je gaat je pensioen nodig hebben, en raad eens hoe dat bij elkaar gespaard wordt. Los van of het risicovol is om te beleggen of niet, zolang je je geld niet in een een matras stopt wordt ermee belegd. Dat kun je toch beter laten doen door degene die het meeste oplevert? En hoe langer je belegt, hoe lager je risico wordt. Wat jij risico noemt, wordt dan puur een fluctuatie. Je kunt een lijn leggen door de fluctuaties om te zien waar je ongeveer op uit komt na een aantal decennia.
@Jochempie: Beleggingsrekening? 100k sparen en klein kut huisje kopen of appartementje en die verhuren. Van dat huur geld betaal je je hypotheek
@shadowbroker: Ja ook een goed idee, er zijn meerdere wegen naar Rome, als je er maar voor zorgt dat iemand rente of huur aan jou betaalt.
@jochempie: Ik heb wel geleend voor mijn huis. Betaal nog geen 150 per maand aan rente (bruto) en zit op nog geen 65% van wat ik mag lenen (55% van de woningwaarde momenteel). Een studio en sparen tot ik af kan tikken is echt geen optie want ik heb gewoon een gezin met twee kinderen. En huren is nu altijd duurder. Maar verder heb ik geen cent schuld en dat zal ook niet snel gebeuren.
@lekbak: Heb je de boete voor versneld aflossen wel eens vergeleken met wat je kunt sparen en investeren tot je theoretisch klaar bent met nomaal aflossen? Je verdubbelt je spaargeld in de regel iedere zeven jaar als je het degelijk belegt.
@jochempie: Beleggen is risicovol en dat moet je nooit doen als je het niet kunt missen. Wat jij nu voorstelt is geld lenen om te investeren, erg onverstandig. Pas als je afgelost hebt kan je in mijn ogen het geld missen.

Persoonlijk zit ik trouwens in een hele nare situatie omdat mijn vrouw nog studeert, wat klauwen met geld kost en nog niks oplevert. Sparen is er echt niet bij dus risicovol beleggen al helemaal niet. Het is dat ik vroeger enorm heb kunnen sparen dat ik nog een huis heb kunnen kopen…
@lekbak: Ik zou helemaal niets lenen, en al helemaal niet om te beleggen. Beleggen is alleen risicovol als je het kortstondig doet, en geen omvangrijk beleggingsportfolio hebt. Gooi het bijvoorbeeld in een pensioenpot. Je pensioen loopt dat risico immers ook.
@lekbak: tussen twee haakjes; je vrouw studeert nog (~20 jaar oud) en je spreekt over een hele nare situatie???

:P
@davelepeef: Nice..
@davelepeef: Ze is 25 ja. Financieel gezien is het niet te doen iemands volledige studiekosten te dragen en twee kinderen naar de opvang te doen. Studeren is immers meer dan een voltijd baan, maar je krijgt er geen cent voor. Ik moet nu minimaal 300 per maand zwart bijverdienen naast een voltijd baan. Dan is er nog geen geld voor extra’s zoals vakantie, uit eten of andere luxe dingen. Een nare situatie noem ik dat. Gelukkig is het maar tijdelijk…
@lekbak:

Stilzitten als je geschoren wordt ..
Absoluut leerzame periode waar je nu inzit ..

Investeren in je kinderen is tenslotte altijd vruchtbaarder ..
Top maat ..
@jochempie: En in al die maanden dat je aan het sparen bent, gooi je iedere maand geld aan huur weg. Kan je dan niet beter een hypotheek nemen en investeren in een huis?
@berlinetta: Je moet het wel naast elkaar leggen: https://www.youtube.com/watch?v=NZR_vMTLfIk
@Jochempie: het blijft lastig. Maar wat je nu wil sparen kun je toch ook maandelijkse aflossen, dan bouw je tegelijkertijd ook bezit op? Er zit immers ook een stukje waardeverloop en inflatie op. Het is zeeer tijdsafhankelijk, maar m’n huidige woning is nu een kwart meer waard dan ik ervoor heb betaald. Het kan ook andersom, maar dat heb je met beleggen net zo goed. Huren kost wellicht minder, maar uiteindelijk hou je er niets aan over.
@davelepeef: Zolang het doel maar is dat je zo snel mogelijk rente over je vermogen gaat ontvangen in plaats van rente blijft betalen omdat je van iemand anders’ vermogen gebruik maakt. Dan maakt het waarschijnlijk niet veel uit of je het linksom of rechtsom doet.
@jochempie:

Onder aan de streep doen we het allemaal verkeerd .. period ..
@lincoln: Het is maar waar je je lat legt. Mijn leefcomfortgrens is al bereikt en hier en daar al overschreden! Zelfs met een hypotheek erbij.
@lincoln: Jawel, maar enkelen doen het minder verkeerd dan anderen. Als je het geen probleem vindt dat je daar niet bij hoort, more power to you. Maar dat gezeur dat het ongelijk verdeeld is in de wereld… Of erger nog, in Nederland.. Daar is iedereen debet aan.
@lincoln: er is één streepje waar ik veel goeds onder doe hoor…
@Jochempie: dat is wat makkelijk gezegd als het om een hypotheek gaat. Niet iedereen wil z’n leven in de wacht zetten om het aan te pakken zoals jij stelt, en maakt daarom de keus om een deel geld de deur uit te smijten – zolang je er maar tevreden mee bent wat je ervoor terug krijgt, moet dat maar goed zijn. En dat (terugkeer naar topic) geldt net zo goed voor deze auto’s… Kan het goedkoper? Vast. Kan het leuker? Vast. Zitten er voordelen aan? Zeker… Choices… Choices…
@davelepeef: Het klopt, niet iedereen wil z’n leven in de wacht zetten (als dat überhaupt door zuinig zijn gebeurt, maar goed), en iedereen mag leven zoals hij of zij wilt. Maar laat de personen die piepen vanwege ongelijke welvaartsverdeling niet degenen zijn die aan een ander rente betalen, want dat is de reden..
@Jochempie: van autorijden wordt je zowieso arm
Ik heb me laatst ook georiënteerd op de private lease, maar wat me zo tegenvalt is dat de markt je dicteert te kiezen voor een bepaald model/type, tenzij je bereid bent extra te betalen. Correctie: fors extra te betalen.

Voorbeeld:
Mazda 6 (SW) vs. CX5 (SUV): nieuwprijs allebei ongeveer gelijk, vanaf ca. € 32000,-
Het verschil in full operational leaseprijs per maand, bij gelijke looptijd en kilometers: € 200 / maand(!) in het nadeel van de stationwagen, helaas (voor mij). In procenten uitgedrukt, is het verschil nog schrikbarender: dan blijkt de SW zo’n 40% duurder te zijn dan de SUV!

Die SUV is ‘populair’ dus dwingen de leasemaatschappij je daarmee voor dit model te kiezen. Je zou zeggen, dat e.e.a. wordt gedicteerd door afschrijving en restwaarde, maar als ik vervolgens op zoek ga naar een gebruikte stationwagon, kom ik erachter dat -mede door de ‘schaarste’- hiervoor vaak hogere ocassionprijzen worden gehanteerd dan voor de veel vaker aangeboden SUV’s… Zo wordt het dictaat van de leasemarkt een soort van self fulfilling prophecy. Waardeloos.
@rrrobert: eens, ik maak zelf gebruik van private lease maar haat de marktmanipulatie door importeurs / leasemaatschappijen intens. De enige reden die er vaak achter zit is dat ze van het goedkopere model nog een hoop voorraad hebben waar ze vanaf moeten, of omdat ze bij een bepaald aantal verkopen een leuke bonus kunnen pakken bij importeur of het merk zelf.
Zou wel handig zijn om er ook bij te vermelden wat de leaseprijs is bij 15000 en 20000 km/jaar. Niet iedereen blijft steken op 10000 km/jaar, maar daarboven lopen de prijzen sterk op, en wordt zo’n tweedehandsje ineens weer héél aantrekkelijk. En dan kun je nog kiezen voor een leukere motor en rijkere aankleding ook.
Daar gaan we weer. Allemaal mensen die niet kunnen rekenen en niet snappen hoe geld verdiend en verloren word gaan verdedigen waarom ze hiervoor gekozen hebben. En mensen die het wel kunnen spuwen hun gal hierover.
@lekbak:

Nee hoor.
Mensen die gewoon er geld voor over hebben om geen gedoe met je auto te hebben.
Je maakt 1 bedrag per maand over en verder hoef je nergens aan te denken.
Kan ik al mijn aandacht aan mijn hobbie auto besteden.
@hubert: Daar heb je wel een punt. Feit is dat private lease gewoon duurder is, maar je krijgt er wel zekerheid en gemak voor terug. Daar betaal je uiteindelijk dan ook voor. Dat is een keuze die je moet maken.
@berlinetta: Je kan ook gewoon een betrouwbare auto kopen met eventueel een goede garantie.
@tge1: Tuurlijk. Je hebt helemaal gelijk. Maar niet iedereen wil zich daarin verdiepen. Die willen geen gedoe en gewoon een nieuwe auto onder hun kont. Iedereen moet het dus lekker zelf weten. Mijn voorkeur gaat zelf ook uit naar tweedehands kopen. Vind ik veel leuker.
@berlinetta: Maar een nieuwe auto is net zoveel gedoe als een tweedehands. Beide keren moet je het ding weg brengen en ophalen. De ene keer word er elke maand 1 enorm bedrag afgeschreven, de andere keer meerdere kleinere bedragen en moet je zo nu en dan je pinpas uit de zak halen. Zoveel geld weg smijten omdat je geen zin hebt om een te pinnen snap ik dus niet.
@hubert: Ik heb ook zekerheid. Ik weet zeker dat ik voor heel veel minder geld rij. En betrouwbaarheid heeft niks met leeftijd te maken. De enige zorg die ik heb is dat ik eens per jaar een dagje onderhoud moet doen en dat ik daarna een apk moet laten doen. Onderhoud kan ik ook nog laten doen. Dus je bevestigd mijn punten alleen maar.
@lekbak:

Gefeliciteerd met je keuze!!!
Tja, of je koopt voor 1200 euro een 15 jaar oude Starlet, rij daar nog zo’n jaar of 5 in rond en breng hem dan naar de sloop. De extra onderhoud en verbruikskosten tov de nieuwe vallen wel mee. Maar dan kom je wel in een oud brik voorrijden, dat wel inderdaad.
@dutchdriftking: Imago kan héél duur worden.
@dutchdriftking: 1200??500!
Koop als tweede auto als je kinderen hebt gewoon een veilig uitgeruste Volvo 850/Passat B5 oid veel kilometers maakt die auto wss toch niet. Voor €3000 heb je een erg nette auto waar je nog jaren plezier van hebt, goed mee voor de dag kan komen, en ook nog meer auto is dan de genoemde voorbeelden.
@1audi1: ik héb een 12 jaar oude Passat (met good-old pompverstuiver TDI), maar dat ding kost me alleen aan verzekering en motorrijtuigenbelasting al 200 euro per maand. tel daarbij de kosten voor brandstof, onderhoud en (helaas nog steeds) afschrijving en je tikt toch wel snel weer de 400 euro per maand aan.

Dan wordt de stap naar een private lease contract voor een splinternieuwe C-segmenter stationwagen in eens een stuk kleiner…
@1audi1: De Volvo ken ik niet maar een Passat B5 is geen drol meer waard maar kan wel flinke kosten krijgen aan bijv. de wielophanging. Mensen die private lease kiezen willen juist geen onverwachte hoge kosten. Zo’n B5 is ook economisch total loss bij duur onderhoud want dat zie je nooit meer terug.

Nee, dan is een gebruikte oudere Fiesta bijv. een beter idee. Technisch lekker simpel, distributieketting. Even 1500,- bij elkaar sparen en wat achter de hand houden voor onderhoud en je kan jaren vooruit.

Maargoed, sommige mensen lenen graag.
@1audi1: hmhm. Verzeker ‘m goedkoop en rij ‘m op een hoop. Hell, laat iemand anders ‘m kapot rijden, krijg je ook niks. Als je leaseauto in de soep loopt, of je rijdt ‘m op een muur, heb je de week erop weer een nieuwe. Maar voor een nieuwe ouwe Passat mag je weer 3k neerleggen.
Keuzes… Ik heb ook een ouwe occasion, maar feit blijft wel dat je met een leasebakje op zeker kan spelen
Ik ben benieuwd hoelang we nog mogen reageren onder advertorials :)
@tstile: ik merk dat ze m meestal uitzetten na een uurtje of 3 – 6; als de comments te negatief worden. Dan krijg je de ‘241 comments’ te zien, maar zijn er eigenlijk geen comments :). Ik begrijp t wel: net zoals die big-brother dongle waar je voor moet betalen van ANWB; het zijn nou niet echt producten die getarget zijn voor mensen met een scherpe mening.
@gregorius: Dat ding waarbij je beloond wordt door te rijden als een mobiele barricade zonder enig verkeersinzicht?

Oh wacht… doe ik het weer
Thanks but no thanks. Liever een tweedehands gebakje dan een nieuwe in de lease. Dan is ‘ie toch echt van mij, kan ik er mee doen wat ik wil en kan je iets kopen wat ook echt een leuke of mooie auto kan zijn. Het hoeft niet eens duur te zijn in aanschaf. Voor, pak ‘m beet, 5000 euro heb je een leuke auto waar je prima mee vooruit kan. Dat liever dan een lease ding.
@viezefreddyw: er zijn genoeg mensen die maandelijks geld overhouden maar niet direct 5k of meer paraat hebben liggen voor de aanschaf van een okkasie. Bijvoorbeeld omdat ze liever ergens anders voor sparen dan voor iets wat in principe toch alleen maar fors in waarde afneemt.
“Waarom zou je een oude tweedehandsauto kopen?”

Simpel, omdat ik er dan lekker zelf aan mag rommelen. Niet panisch hoef te zijn als er een paaltje of stoeprand geraakt wordt. De boodschappen lekker op het dak kan zetten. Kan eten en drinken zonder bang te zijn voor vlekken.
@tenck: Ik hou niet van rommelen, ik hou van gloednieuwe auto’s.Beetje afhankelijk wat ik rij, maar na twee maanden ben ik m’n demo al meer dan zat. Het kan niet altijd, sterker nog; vaak zit je er minimaal 6 maanden aan vast maar ik verkoop m’n demo’s het liefst zo snel mogelijk.Ander kleurtje, carrosserievariant, stapje hoger of juist lager.Ik hou ervan.Maar ik krijg al vieze handen als ik ook alleen maar door de werkplaats loop, ben dus een slecht voorbeeld.
@noosaheads: Dat mag, iemand moet toch die dikke uitvoering kopen/leasen voordat ik em ergens down the line koop :).
Mooi allemaal. Maar geen van de modellen doet me iets. Dus ik shop wel lekker 2ehands.
@e34m5touring: dan ga je toch voor wat leukers? altijd die onzin dat je per se moet kiezen uit die lauwgekookte voorraadmodellen van volumemerken.. Je kan heel verrassende auto’s leasen als je wat verder zoekt. bovendien, en dat is een groot voordeel, hoef je geen rekening te houden met alle eisen die je werkgever / leasemij stelt aan je nieuwe waggie als je voor private kiest (merk, brandstof, energielabel, carrosserievorm, kleur, etc)
@maarten_zoutendijk: Ja maar wat leukers is ook duurder waardoor andere dingen weer interesanter worden. Ik houd het wel op jong gebruikt kopen. Ik pas ook niet zomaar overal in dus ook daar zal ik meteen aan duurdere/grotere modellen vast zitten. Voor mij is lease sowieso niet interessant want ook qua kilometrage worden lease en ik geen vrienden.
Ik betaal iets meer dan 800,- per maand voor mijn drie auto’s aan wegenbelasting en verzekering. Hobby’s kosten geld. Wil niet weten wat ik per jaar kwijt ben aan vaste lasten en onderhoud voor die oude meuk… Liever mijn youngtimers dan zo’n nieuwerwetse muesli wagen.
@maxidyne: 800€? Ik kom voor mijn 3 hobby auto’s niet verder dan 200€ voor verzekeringen en wegenbelasting.
@toniominestrone: Excuses, 800,- per kwartaal. 266,- per maand.
Ik lease nu een Renault Clio voor €200 per maand. Plaats genoeg en ik moet alleen aan de benzine denken. Ik kan ondertunneling verder sparen voor een deftige wagen
@trolle: Ik vraag mij af wat voor werk je doet dat je “ondertunneling” in je woordenboek/autocorrect hebt staan.
@daihatsucuore: hah, had het niet gezien dat ondertunneling was. Heb misduwt, maar ondertunneling heeft niets met mijn werk te maken :)
@trolle: misduwt? Dude, tf?
Voor een redelijk bedrag per maand met een zeer beperkt risico een nieuwe auto, zonder investering vooraf. Er zit veel verschil tussen de verschillende aanbieders, maar er zitten prima voorstellen bij. Ik heb er in ieder geval voor gekozen. Wat ik alleen niet snap, is waarom sommigen daar zo geïrriteerd op reageren. Het woord lease is voor sommigen gewoon instant irritatie.
@jelmer: eens. ik geniet ook volop van de voordelen. het heeft er soms een beetje de schijn van dat sommigen je zo’n auto niet ‘gunnen’ omdat ze het in hun hoofd niet recht krijgen hoe het mogelijk is dat jij in een nieuwe auto rondknort en zij in een oud gebakje.
Ik rijd liever een bijzondere zelf aangeschafte nieuwe tweedehands auto dan die voorgekauwde “private lease” showroom bakjes die je overal ziet. Ik doe dan ook het eerste. En het voordeel daarbij is dat ik gewoon eigenaar ben en kan blijven rijden tot ik de auto beu ben.
@tge1:

Voorgekauwde private lease??

Nee, een tweede hands.. die is pas lekker voorgekauwd.
@Hubert: We hebben twee nieuw aangeschafte en twee tweedehands auto’s. Niet geleased, dus helemaal van onszelf! Ik ben geen voorstander van leasen…. Dan komt allemaal terecht in de CBS statistieken, wat weer gevolgen heeft voor een mogelijke hypotheek die je wilt afsluiten. Zelfs een simpel telefoontje gekoppeld aan een abonnement of creditcard wordt geregistreerd en kan gevolgen hebben.
Zoals met alles: je ogen goed open houden en jezelf niet rijk rekenen. Private lease kost geld en levert de aanbieder geld op. Dat betaal jij, de consument. Dus weggevertjes moet je niet verwachten.

Maar zo negatief als het door sommigen wordt gesteld is pure kolder. Als je het niet te gek maakt kun je prima gebruik maken van een dergelijke dienst. Je weet van te voren waar je aan toe bent qua kosten, dat is een geruststellende gedachte.

De vergelijking met een tweedehands auto van 4.000 euro is snel gemaakt. Maar eerlijk is dat niet. Ten eerste omdat de onderhoudskosten veel hoger zijn en het risico voor jezelf. Ga je voor een oudere grotere auto, dan schieten die kosten helemaal omhoog uit.

Maar met private lease heb je geen oude auto, maar je rijdt rond in een spiksplinternieuwe. Dus op het gebied van emissies, veiligheid en uitrusting op een veel hoger plan. Als autoliefhebber ga je liever voor een Alfa 159 of Mazda RX-8, maar voor de mensen die voornamelijk betrouwbaar, deugdelijk en veilig vervoer zoeken is het een prima uitkomst.
@willeme: amen. En wat te denken van mensen die misschien niet direct beschikken over voldoende geld voor aankoop van een auto, maar wel dergelijke maandelijkse kosten kunnen dekken. Dan kan je het alsnog vergelijken met een nieuwe auto, maar voor je 10k bij elkaar hebt gelegd…
@willeme: of je geeft iets meer uit aan per maand en rijd gewoon in iets fatsoenlijks. Ik heb een paar maanden geleden leuk zitten rekenen tussen een Z4 2.5 uit ’04 en een nieuwe MX-5 via lease, en het ontloopt elkaar niet veel in het voordeel van de BMW. Waarbij uiteraard gezegd moet worden dat je in dat geval op geen enkele manier zekerheid hebt over het geschatte bedrag voor onderhoud.
Leuk hoor, al dat geneuzel over kosten. Maar ik wens de gezinnen die in de advertentie worden aangehaald veel succes met een maxicosi op de achterbank frotten én er zelf nog fatsoenlijk voor te kunnen zitten…
Wat een hokken…
Prima advertentie-artikel. Private lease kan zeker interessant zijn. Ik wil diegenen die het overwegen echter wel op het hart drukken iets leuks te leasen, in plaats van de zoveelste basis Polo in wit of grijs met wieldoppen. In het C- en D-segment rijdt al genoeg zakelijk leaseblik rond, dus wees niet te gierig om te investeren in die oranje lak (micra, polo) of een fatsoenlijke motor (fiesta, 208 – 82 turboloze pk’s zijn in niemand’s woordenboek pittig). Ik roep overigens niet alleen maar van de zijlijn, want ik heb ook een private leasert. Maar wel een leuke, nl. een MX-5 1.5 SkyActiv GT-M. Geweldige roadster voor ca anderhalf keer het maandbedrag van de gemiddelde bak hierboven. Hét bewijs dat leasen niet saai hoeft te zijn.
“Luxe en prestaties” is niet wat ik associeer bij modellen waar je voor het invoegen eerst de airco uit moet schakelen om op tempo te kunnen komen.
Disclaimer: Auto’s lenen kost geld.
Net zoals een huis kopen of een huis huren. Als je op langere termijn dan een jaartje of wat kijkt weet ik het wel hoor. En dat onderhoud wat mee “inbegrepen” is, als ik kijk wat ik betaal aan onderhoud aan mijn tweedehandsauto (niet bij een officiële dealer uiteraard)… . Enfin, mensen die niet rekenen kunnen (of willen) zullen hier misschien wel op ingaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).