5 redenen waarom de Fiat Tipo bij jou past

Branded content, 41 Reacties
Fiat

Dit moet je weten over de nieuwe Fiat Tipo.

Als het gaat om naamgeving van auto’s is Fiat lekker eigenwijs, ze laten de namen telkens terugkomen. In 1988 wordt de Fiat Tipo voor het eerst geïntroduceerd als de opvolger van de Fiat Ritmo. De Fiat Tipo wint de ‘Auto van het Jaar’-titel in 1989. De eerste Fiat Tipo werd tot 1995 gebouwd en was een belangrijke auto voor Fiat: diverse Alfa Romeo’s (145, 146, 155), Lancia’s (Delta, Dedra) alsmede de Fiat Tempra en Coupe Fiat werden erop gebaseerd.

Fiat Tipo 1988

De Tipo werd opgevolgd door de Bravo en Brava, een duo dat wederom de titel ‘Auto van het Jaar’ won, ditmaal in 1996. De naam Fiat Bravo was voor Fiat overigens niet nieuw, in de VS kreeg de 131 deze naam toebedeeld. De Bravo was de sportieve driedeurs variant, de Brava had vijf deuren en een afwijkende achterkant.

Fiat

Het verschil tussen een strakke driedeurs en praktische vijfdeurs werd doorgezet in 2001 met de Stilo. Je kon de Stilo destijds krijgen met een panoramadak, ‘City’-stuurbekrachtiging en zelfs een navigatiesysteem. Ook was er een Abarth variant met een 2.4 liter vijfcilinder.

Fiat

In 2007 wordt de Stilo opgevolgd door een nieuwe Fiat Bravo, nu enkel als vijfdeurs. Ook ditmaal is het een belangrijke auto. Bij deze generatie Fiat Bravo breken de T-Jet motoren door. Zuinige en efficiënte motoren met lekker veel power.

Fiat

Deze lijn wordt doorgezet met de nieuwe Fiat Tipo. Ook deze kun je met de befaamde T-Jet benzinemotoren of Multi-Jet diesels krijgen. De Tipo is leverbaar in diverse uitrustingsniveau’s, van luxe tot heel luxe. We geven je graag nog vijf redenen om een Fiat Tipo te overwegen.

1. Keuze uit 3 carosserievarianten
Je kan de Fiat Tipo in drie verschillende varianten krijgen. Het begint met een 5-deurs hatchback. Verlang je naar meer ruimte dan is er de Tipo Stationwagon en wil je zakelijk correct voor komen rijden is er een chique Tipo Sedan.

Fiat

2. Lage luchtweerstand
De nieuwe Tipo ziet er goed uit, maar het is ook functioneel. Vooral wat betreft de aerodynamische wetten. De Tipo Sedan heeft namelijk een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,29 en ook de Tipo Stationwagon (of SW) is ontworpen om de luchtweerstand zo laag mogelijk te krijgen (goed voor de brandstofconsumptie)!

Fiat

3. Ruimte
Letterlijk een groot voordeel: 440 liter bagageruimte (voor de hatchback), 520 liter voor de sedan en maar liefst 550 liter voor de stationwagon. Klap je de bank neer kom je op 1.650 liter uit. Voor een C-segmenter behoort dat tot de absolute top. Ook de wielbasis is behoorlijk met 2,63, ruim genoeg voor de passagiers achterin. Die wielbasis gaat overigens niet te koste van de draaicirkel, want die is met 11 meter lekker compact. Hoef je niet telkens te steken bij het inparkeren.

Nog meer ruimte nodig? De “towing capacity” van de Tipo is tot 1.500 kilo, handig als je met de caravan op weg wil.

Fiat

4. Aantrekkelijke prijzen
Je kan al in een Fiat Tipo rijden vanaf 19.995 euro (rijklaar!). Nu komt het wel vaker voor dat je goedkoop in kunt stappen en vervolgens failliet gaat op de opties. Bij de Fiat Tipo valt dat reuze mee. Een Tipo Stationwagon met 1.4 T-Jet motor (120 pk) in de luxe Business Lusso uitvoering kost net 25 mille. Ook in de lease zijn de prijzen erg gunstig. Vanaf 339 euro per maand rijdt je in een Tipo.

Fiat

5. Prima standaarduitrusting
Het Tipo rijden begint bij de ‘Pop’-uitvoering. Dan krijg je de beschikking over airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, 3,5″ TFT-infoscherm, radio met AUX en USB aansluiting. Niet verkeerd voor een instapper. Ga je voor de meest luxe uitvoering (Business Lusso) dan zitten items als privacy glass, navigatiesysteem, 17″ lichtmetalen velgen, automatische airconditioning en leren bekleding er allemaal op.

Fiat

Meer weten over de Fiat Tipo? Kijk dan HIER voor meer informatie.






41 reacties

-edit: dit voegt weinig toe-
-edit: nutteloze bijdrage-
@g60gti: Dat is wel echt het benoemen waard…
@g60gti: Ik bij het woord FIAT ik denk dan aan roest en niet meer starten.
Tegenwoordig aan hoge aanschafprijzen en hele lage occasionprijzen.
@599gto: De Fiat Tipo had in ‘88 al een verzinkte koets, volgens mij. Dus dat roesten valt wel mee ;). Qua motoren, tsja, er zijn veel auto’s die iedereen gaaf vindt waar een motor in ligt van Fiat of met een motorprincipe ontwikkeld door Fiat.

Elk merk heeft zijn kuren en ongemakken. Op dit moment zijn de geliefde Duitse merken nogal onderhevig aan kwaliteitsissues en zelfs de Japanners hebben geregeld hun kwaaltjes (ja, ook het door mij geliefde Subaru).

Sowieso is het een beetje raar om een heel land of een fabrikant een bepaalde eigenschap toe te dichten.

Auto’s worden wereldwijd gebouwd, ontworpen en ontwikkeld. De badge en land van herkomst is meer het gevoel dat de auto moet brengen dan de daadwerkelijke eigenschappen.
@willeme: Hoeveel Tipo’s zie jij nog op straat staan ?
@599gto: hoeveel auto’s van 1988 zie je nog op straat staan?
En nu weer met beide benen op de grond..
@599gto: ja. Dus. Hoeveel golfjes 3 en Astra’s zie je nog? En hou dan ook rekening met de enorme verkoopaantallen van deze auto’s.
Je bent aan het bashen. Als jij Fiat niks vind, prima. Maar praat geen onzin.
@599gto: je moest eens weten hoeveel oude Tipo’s er nog rijden in landen als Kroatie. Dáár zijn ze dus, want in W-Europa afgeschreven.
@599gto: Welke roest heb je het over?, okay, in de jaren ’70 was het plaatwerk niet van de beste kwaliteit maar wij zijn inmiddels 40 jaar verder en komt roest bij een Fiat net zo vaak voor als bij een premium Duitser.Ook de aanschafprijs is voor hetgeen je krijgt goed, en wanneer je geen Fiat inruilt is je laatste opmerking alleen maar een voordeel voor de koper.
@599gto:
Kijk dan eens wat een volledig aangeklede Polo kost…. meer dan deze Fiat!
@599gto: die Ferrari waar u naar refereert in uw profiel naam is uiteindelijk ook een product uit de Fiat stal.
De station vind ik toch wel een héle fraaie verschijning.
@jack_abarth: Design kan je wel aan hun overlaten alleen betrouwbare techniek is niet hun ding. Ze konden vroeger je nog overhalen met een mooie aanschafprijs maar nu schrik je van hun prijzen.
@599gto: Mooie plek om je ongefundeerde verjaardagspraat van een of andere oom die wél een auto heeft te ventileren hier…
-edit: het vertoonde gedrag begint irritant te worden. Lees even de huisregels door-
@599gto: Mijn vrouw heeft in 2009 een nieuwe Panda aangschaft, inmiddels zo’n 150.000 km. Verder is de enige storing een defect achterklepslot geweest, buiten de normale slijtage delen, ieder jaar een beurtje en gaan!, ik heb in die tijd meer onkosten gehad aan mijn zgn. Duitse degelijkheid.
@599gto: Ik zie de Panda toch anders erg vaak rijden. Mijn moeder heeft er ook 3 gehad. Nooit problemen mee.
@toniominestrone: Kleine karretjes doet Fiat altijd fantastisch.
@toniominestrone: logisch Duits is propaganda kut auto’s en kost veel te veel kale lelijke hokken
Leukerds hierboven

Vond het eigenlijk best een OK artikel, in tegenstelling tot voorheen, en eerlijk, het is gelukt de Tipo positief onder de aandacht te brengen, wist zelfs niet dat ie (weer) bestond :p
Fiat gebruikte de naam Tipo inderdaad al eerder. Maar Alfa Romeo was er nog eerder mee. Volgens mij begonnen ze vroeg in de jaren ’30 de naam te gebruiken. Maar de meest legendarische is natuurlijk de Tipo 33. Elke autokenner en liefhebber kent dat ding, zou het ding ook moeten kennen. Wat een schoonheid van een wagen.

Deze Tipo vind ik daadwerkelijk een leuk karretje. Frisse uitstraling, leuk geprijsd en een goede standaard uitrusting.
@viezefreddyw: wat mij betreft 1 van de mooiste auto’s ooit, ik weet niet of hier onbekend en onbemind speelt maar in lijstjes van mooiste auto’s komt hij eigenlijk nooit voor
@viezefreddyw: Tipo 33 Stradale is zeker een van de mooiste auto’s ooit ;-)
Gewoon een leuke wagen voor niet al teveel geld. Misschien zou een wat groter aanbod aan (modernere) motoren wel wat toevoegen nog.
@trustmeiamanengineer: Of een automaat.. is om te forensen wel zo fijn. Met zo’n dergelijke auto ga je toch niet de scheuren op het circuit of in de polderwegen dus is een handbak ook niet echt een must.
@ardonjr: Ik dacht dat de TCT wel leverbaar was op een bepaalde versie? Maar idd de sterke benzine en diesel smeken om wen automaat.
@ardonjr: de tct uitvoering is wel degelijk een automatische transmissie met dubbele koppeling. Niet bovengemiddeld goed maar wel ruimschoots voldoende kwaliteit om te overwegen.
Volgens mij is dit best een fijne no-nonsense auto. Ik zou ‘m zeker overwegen, als het bij m’n situatie paste.
Een Abarth-versie van de Tipo zou ik wel gaaf vinden. Kegel die 1.4 erin met zo’n 200 pk. Kun je een hoop lol mee beleven.
@599gto: hey 599gto. Doe jij rustig. Ik heb je niet meer zo actief op 1 artikel zie reageren sinds het artikel (of de reacties hierop) dat in jouw ogen naar praatte over bepaalde mensen uit bepaalde regio’s van de wereld. Toen was het ook jouw taak om de hele wereld van Autoblog het kwaad te laten inzien..
@pa045: Is dit wel rustig reageren ?
@dijan: ja. Maak je maar geen zorgen over mij. Ik hoef het gelijk van de wereld niet te hebben. Ook niet van jou. Bovendien heeft AB de reactie van 599gto weggehaald. Dus jij ziet totaal niet waar ik op gereageerd heb. Feit dat het weggehaald is, zou ook jou aan het denken moeten zetten.
Erg fraai neusje heeft de nieuwe tipo. Jammer dat er alleen slome uitvoeringen van zijn. Tipo met 2.0T uit de giulia had wel op mijn shortlist gestaan
Toevallig kreeg ik vanochtend een leenauto. Een Tipo, waar ik de komende drie dagen mee mag toeren. Ding heeft 900 km gelopen. Gloedjenieuw dus. Ik moet zeggen, wat een top ding!! Ik heb een diesel meegekregen, met handbak. Infotainment werkt dikke prima en de diesel trekt echt veel harder dan ik had verwacht. Voor een (kleine) C segmenter durf ik m gerust snel te noemen zelfs. De reacties van de azijnpissers hierboven doen de auto echt zwaar tekort.
Jammer dat er in verhouding heel wat bpm hierop komt…
Dat model tipo van eind jaren 80…. Daar heb ik nog een maand mee moeten rondrijden als overbrugging naar een BMW e39. Ik kan je vertellen dat het letterlijk een verademing was toen de e39 arriveerde! Gare bak, reed voor geen meter, handmatige choke (!), en een pedaalgevoel van lik mn re%t..
@sanderm3: Oh ja joh? Merkte je verschil tussen een basis-uitvoering van een ‘ 88-er C-segmenter van € 13.000 en een luxe ’95-er E-segmenter van € 45.000? Wat knap zeg, dat zou je namelijk helemaal niet verwachten!
Ziet er prima uit. Doe wel even een sport versie uitbrengen met een multiair met 140 pk of meer. Misschien dat ik dan de Bravo vervang.
Nogmaals Nederland is niet belangrijk als markt in Italië kost deze auto 12000 euro en zijn al 274000 van verkocht zonder probleem poeplandje telt niet mee voor de cijfers wat in Rome en Milaan woont is net zoveel als Nederland mooie station of familie wagen gemaakt voor mensen die wat minder hebben maar toch alle luxe voor weinig wie is de echte Volkswagen niet vw maar fiat is voor het volk dag dag
@italiano: Nu moet ik even bijkomen na deze hele lange zin

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).