• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

5 redenen waarom de Fiat Tipo bij jou past

Auteur: advertorial, gepost 13 december 2017 om 09:46 – 41 Reacties

Fiat


Dit moet je weten over de nieuwe Fiat Tipo.

Als het gaat om naamgeving van auto’s is Fiat lekker eigenwijs, ze laten de namen telkens terugkomen. In 1988 wordt de Fiat Tipo voor het eerst geïntroduceerd als de opvolger van de Fiat Ritmo. De Fiat Tipo wint de ‘Auto van het Jaar’-titel in 1989. De eerste Fiat Tipo werd tot 1995 gebouwd en was een belangrijke auto voor Fiat: diverse Alfa Romeo’s (145, 146, 155), Lancia’s (Delta, Dedra) alsmede de Fiat Tempra en Coupe Fiat werden erop gebaseerd.

Fiat Tipo 1988

De Tipo werd opgevolgd door de Bravo en Brava, een duo dat wederom de titel ‘Auto van het Jaar’ won, ditmaal in 1996. De naam Fiat Bravo was voor Fiat overigens niet nieuw, in de VS kreeg de 131 deze naam toebedeeld. De Bravo was de sportieve driedeurs variant, de Brava had vijf deuren en een afwijkende achterkant.

Fiat

Het verschil tussen een strakke driedeurs en praktische vijfdeurs werd doorgezet in 2001 met de Stilo. Je kon de Stilo destijds krijgen met een panoramadak, ‘City’-stuurbekrachtiging en zelfs een navigatiesysteem. Ook was er een Abarth variant met een 2.4 liter vijfcilinder.

Fiat

In 2007 wordt de Stilo opgevolgd door een nieuwe Fiat Bravo, nu enkel als vijfdeurs. Ook ditmaal is het een belangrijke auto. Bij deze generatie Fiat Bravo breken de T-Jet motoren door. Zuinige en efficiënte motoren met lekker veel power.

Fiat

Deze lijn wordt doorgezet met de nieuwe Fiat Tipo. Ook deze kun je met de befaamde T-Jet benzinemotoren of Multi-Jet diesels krijgen. De Tipo is leverbaar in diverse uitrustingsniveau’s, van luxe tot heel luxe. We geven je graag nog vijf redenen om een Fiat Tipo te overwegen.

1. Keuze uit 3 carosserievarianten
Je kan de Fiat Tipo in drie verschillende varianten krijgen. Het begint met een 5-deurs hatchback. Verlang je naar meer ruimte dan is er de Tipo Stationwagon en wil je zakelijk correct voor komen rijden is er een chique Tipo Sedan.

Fiat

2. Lage luchtweerstand
De nieuwe Tipo ziet er goed uit, maar het is ook functioneel. Vooral wat betreft de aerodynamische wetten. De Tipo Sedan heeft namelijk een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,29 en ook de Tipo Stationwagon (of SW) is ontworpen om de luchtweerstand zo laag mogelijk te krijgen (goed voor de brandstofconsumptie)!

Fiat

3. Ruimte
Letterlijk een groot voordeel: 440 liter bagageruimte (voor de hatchback), 520 liter voor de sedan en maar liefst 550 liter voor de stationwagon. Klap je de bank neer kom je op 1.650 liter uit. Voor een C-segmenter behoort dat tot de absolute top. Ook de wielbasis is behoorlijk met 2,63, ruim genoeg voor de passagiers achterin. Die wielbasis gaat overigens niet te koste van de draaicirkel, want die is met 11 meter lekker compact. Hoef je niet telkens te steken bij het inparkeren.

Nog meer ruimte nodig? De “towing capacity” van de Tipo is tot 1.500 kilo, handig als je met de caravan op weg wil.

Fiat

4. Aantrekkelijke prijzen
Je kan al in een Fiat Tipo rijden vanaf 19.995 euro (rijklaar!). Nu komt het wel vaker voor dat je goedkoop in kunt stappen en vervolgens failliet gaat op de opties. Bij de Fiat Tipo valt dat reuze mee. Een Tipo Stationwagon met 1.4 T-Jet motor (120 pk) in de luxe Business Lusso uitvoering kost net 25 mille. Ook in de lease zijn de prijzen erg gunstig. Vanaf 339 euro per maand rijdt je in een Tipo.

Fiat

5. Prima standaarduitrusting
Het Tipo rijden begint bij de ‘Pop’-uitvoering. Dan krijg je de beschikking over airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, 3,5″ TFT-infoscherm, radio met AUX en USB aansluiting. Niet verkeerd voor een instapper. Ga je voor de meest luxe uitvoering (Business Lusso) dan zitten items als privacy glass, navigatiesysteem, 17″ lichtmetalen velgen, automatische airconditioning en leren bekleding er allemaal op.

Fiat

Meer weten over de Fiat Tipo? Kijk dan HIER voor meer informatie.




Ook interessant!

  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen
  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
  • Fiat Pulse
    Fiat Pulse is een nieuwe stoere crossover

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Advertorial, bravo, Fiat, lijstjes, stilo, tipo

Vorig bericht: « Dit is de Beste Leasemaatschappij 2017/2018
Volgend bericht: Check 9 fijne sneeuwspots tijdens het winterweer »

Lees Interacties

Reacties

  1. g60gti zegt

    13 december 2017 om 10:10

    -edit: dit voegt weinig toe-

    Login om te reageren
    • freekje zegt

      13 december 2017 om 10:12

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      13 december 2017 om 10:13

      @g60gti: Dat is wel echt het benoemen waard…

      Login om te reageren
    • 599gto zegt

      13 december 2017 om 10:15

      @g60gti: Ik bij het woord FIAT ik denk dan aan roest en niet meer starten.
      Tegenwoordig aan hoge aanschafprijzen en hele lage occasionprijzen.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        13 december 2017 om 10:28

        @599gto: De Fiat Tipo had in ‘88 al een verzinkte koets, volgens mij. Dus dat roesten valt wel mee ;). Qua motoren, tsja, er zijn veel auto’s die iedereen gaaf vindt waar een motor in ligt van Fiat of met een motorprincipe ontwikkeld door Fiat.

        Elk merk heeft zijn kuren en ongemakken. Op dit moment zijn de geliefde Duitse merken nogal onderhevig aan kwaliteitsissues en zelfs de Japanners hebben geregeld hun kwaaltjes (ja, ook het door mij geliefde Subaru).

        Sowieso is het een beetje raar om een heel land of een fabrikant een bepaalde eigenschap toe te dichten.

        Auto’s worden wereldwijd gebouwd, ontworpen en ontwikkeld. De badge en land van herkomst is meer het gevoel dat de auto moet brengen dan de daadwerkelijke eigenschappen.

        Login om te reageren
        • 599gto zegt

          13 december 2017 om 10:34

          @willeme: Hoeveel Tipo’s zie jij nog op straat staan ?

          Login om te reageren
          • pa045 zegt

            13 december 2017 om 10:48

            @599gto: hoeveel auto’s van 1988 zie je nog op straat staan?
            En nu weer met beide benen op de grond..

            Login om te reageren
            • pa045 zegt

              13 december 2017 om 11:28

              @599gto: ja. Dus. Hoeveel golfjes 3 en Astra’s zie je nog? En hou dan ook rekening met de enorme verkoopaantallen van deze auto’s.
              Je bent aan het bashen. Als jij Fiat niks vind, prima. Maar praat geen onzin.

              Login om te reageren
          • LaLancia zegt

            14 december 2017 om 13:55

            @599gto: je moest eens weten hoeveel oude Tipo’s er nog rijden in landen als Kroatie. Dáár zijn ze dus, want in W-Europa afgeschreven.

            Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        13 december 2017 om 10:34

        @599gto: Welke roest heb je het over?, okay, in de jaren ’70 was het plaatwerk niet van de beste kwaliteit maar wij zijn inmiddels 40 jaar verder en komt roest bij een Fiat net zo vaak voor als bij een premium Duitser.Ook de aanschafprijs is voor hetgeen je krijgt goed, en wanneer je geen Fiat inruilt is je laatste opmerking alleen maar een voordeel voor de koper.

        Login om te reageren
      • hape zegt

        13 december 2017 om 19:24

        @599gto:
        Kijk dan eens wat een volledig aangeklede Polo kost…. meer dan deze Fiat!

        Login om te reageren
      • ma90ho zegt

        15 december 2017 om 16:16

        @599gto: die Ferrari waar u naar refereert in uw profiel naam is uiteindelijk ook een product uit de Fiat stal.

        Login om te reageren
  2. jack_abarth zegt

    13 december 2017 om 10:14

    De station vind ik toch wel een héle fraaie verschijning.

    Login om te reageren
    • 599gto zegt

      13 december 2017 om 10:18

      @jack_abarth: Design kan je wel aan hun overlaten alleen betrouwbare techniek is niet hun ding. Ze konden vroeger je nog overhalen met een mooie aanschafprijs maar nu schrik je van hun prijzen.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        13 december 2017 om 10:29

        @599gto: Mooie plek om je ongefundeerde verjaardagspraat van een of andere oom die wél een auto heeft te ventileren hier…

        Login om te reageren
        • 599gto zegt

          13 december 2017 om 10:56

          -edit: het vertoonde gedrag begint irritant te worden. Lees even de huisregels door-

          Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        13 december 2017 om 10:39

        @599gto: Mijn vrouw heeft in 2009 een nieuwe Panda aangschaft, inmiddels zo’n 150.000 km. Verder is de enige storing een defect achterklepslot geweest, buiten de normale slijtage delen, ieder jaar een beurtje en gaan!, ik heb in die tijd meer onkosten gehad aan mijn zgn. Duitse degelijkheid.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          13 december 2017 om 11:09

          @599gto: Ik zie de Panda toch anders erg vaak rijden. Mijn moeder heeft er ook 3 gehad. Nooit problemen mee.

          Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          13 december 2017 om 13:40

          @toniominestrone: Kleine karretjes doet Fiat altijd fantastisch.

          Login om te reageren
        • italiano zegt

          13 december 2017 om 23:50

          @toniominestrone: logisch Duits is propaganda kut auto’s en kost veel te veel kale lelijke hokken

          Login om te reageren
  3. Onehp zegt

    13 december 2017 om 10:15

    Leukerds hierboven

    Vond het eigenlijk best een OK artikel, in tegenstelling tot voorheen, en eerlijk, het is gelukt de Tipo positief onder de aandacht te brengen, wist zelfs niet dat ie (weer) bestond :p

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    13 december 2017 om 10:15

    Fiat gebruikte de naam Tipo inderdaad al eerder. Maar Alfa Romeo was er nog eerder mee. Volgens mij begonnen ze vroeg in de jaren ’30 de naam te gebruiken. Maar de meest legendarische is natuurlijk de Tipo 33. Elke autokenner en liefhebber kent dat ding, zou het ding ook moeten kennen. Wat een schoonheid van een wagen.

    Deze Tipo vind ik daadwerkelijk een leuk karretje. Frisse uitstraling, leuk geprijsd en een goede standaard uitrusting.

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      13 december 2017 om 10:51

      @viezefreddyw: wat mij betreft 1 van de mooiste auto’s ooit, ik weet niet of hier onbekend en onbemind speelt maar in lijstjes van mooiste auto’s komt hij eigenlijk nooit voor

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      13 december 2017 om 11:08

      @viezefreddyw: Tipo 33 Stradale is zeker een van de mooiste auto’s ooit ;-)

      Login om te reageren
  5. trustmeiamanengineer zegt

    13 december 2017 om 10:30

    Gewoon een leuke wagen voor niet al teveel geld. Misschien zou een wat groter aanbod aan (modernere) motoren wel wat toevoegen nog.

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      13 december 2017 om 11:38

      @trustmeiamanengineer: Of een automaat.. is om te forensen wel zo fijn. Met zo’n dergelijke auto ga je toch niet de scheuren op het circuit of in de polderwegen dus is een handbak ook niet echt een must.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        13 december 2017 om 13:45

        @ardonjr: Ik dacht dat de TCT wel leverbaar was op een bepaalde versie? Maar idd de sterke benzine en diesel smeken om wen automaat.

        Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        13 december 2017 om 23:42

        @ardonjr: de tct uitvoering is wel degelijk een automatische transmissie met dubbele koppeling. Niet bovengemiddeld goed maar wel ruimschoots voldoende kwaliteit om te overwegen.

        Login om te reageren
  6. Jochempie zegt

    13 december 2017 om 10:45

    Volgens mij is dit best een fijne no-nonsense auto. Ik zou ‘m zeker overwegen, als het bij m’n situatie paste.

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    13 december 2017 om 11:11

    Een Abarth-versie van de Tipo zou ik wel gaaf vinden. Kegel die 1.4 erin met zo’n 200 pk. Kun je een hoop lol mee beleven.

    Login om te reageren
  8. pa045 zegt

    13 december 2017 om 11:34

    @599gto: hey 599gto. Doe jij rustig. Ik heb je niet meer zo actief op 1 artikel zie reageren sinds het artikel (of de reacties hierop) dat in jouw ogen naar praatte over bepaalde mensen uit bepaalde regio’s van de wereld. Toen was het ook jouw taak om de hele wereld van Autoblog het kwaad te laten inzien..

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      13 december 2017 om 11:56

      @pa045: Is dit wel rustig reageren ?

      Login om te reageren
      • pa045 zegt

        13 december 2017 om 12:41

        @dijan: ja. Maak je maar geen zorgen over mij. Ik hoef het gelijk van de wereld niet te hebben. Ook niet van jou. Bovendien heeft AB de reactie van 599gto weggehaald. Dus jij ziet totaal niet waar ik op gereageerd heb. Feit dat het weggehaald is, zou ook jou aan het denken moeten zetten.

        Login om te reageren
  9. allesmetturbo zegt

    13 december 2017 om 14:18

    Erg fraai neusje heeft de nieuwe tipo. Jammer dat er alleen slome uitvoeringen van zijn. Tipo met 2.0T uit de giulia had wel op mijn shortlist gestaan

    Login om te reageren
  10. camber24 zegt

    13 december 2017 om 15:27

    Toevallig kreeg ik vanochtend een leenauto. Een Tipo, waar ik de komende drie dagen mee mag toeren. Ding heeft 900 km gelopen. Gloedjenieuw dus. Ik moet zeggen, wat een top ding!! Ik heb een diesel meegekregen, met handbak. Infotainment werkt dikke prima en de diesel trekt echt veel harder dan ik had verwacht. Voor een (kleine) C segmenter durf ik m gerust snel te noemen zelfs. De reacties van de azijnpissers hierboven doen de auto echt zwaar tekort.

    Login om te reageren
  11. hollandbest zegt

    13 december 2017 om 16:35

    Jammer dat er in verhouding heel wat bpm hierop komt…

    Login om te reageren
  12. sanderm3 zegt

    13 december 2017 om 16:54

    Dat model tipo van eind jaren 80…. Daar heb ik nog een maand mee moeten rondrijden als overbrugging naar een BMW e39. Ik kan je vertellen dat het letterlijk een verademing was toen de e39 arriveerde! Gare bak, reed voor geen meter, handmatige choke (!), en een pedaalgevoel van lik mn re%t..

    Login om te reageren
    • musje83 zegt

      14 december 2017 om 17:32

      @sanderm3: Oh ja joh? Merkte je verschil tussen een basis-uitvoering van een ‘ 88-er C-segmenter van € 13.000 en een luxe ’95-er E-segmenter van € 45.000? Wat knap zeg, dat zou je namelijk helemaal niet verwachten!

      Login om te reageren
  13. snorrie zegt

    13 december 2017 om 16:56

    Ziet er prima uit. Doe wel even een sport versie uitbrengen met een multiair met 140 pk of meer. Misschien dat ik dan de Bravo vervang.

    Login om te reageren
  14. italiano zegt

    13 december 2017 om 23:53

    Nogmaals Nederland is niet belangrijk als markt in Italië kost deze auto 12000 euro en zijn al 274000 van verkocht zonder probleem poeplandje telt niet mee voor de cijfers wat in Rome en Milaan woont is net zoveel als Nederland mooie station of familie wagen gemaakt voor mensen die wat minder hebben maar toch alle luxe voor weinig wie is de echte Volkswagen niet vw maar fiat is voor het volk dag dag

    Login om te reageren
    • shadowbroker zegt

      14 december 2017 om 00:21

      @italiano: Nu moet ik even bijkomen na deze hele lange zin

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North