5 redenen waarom Hybrid Electric hét alternatief is

Branded content, 52 Reacties

Geen gedoe en schoner op stap.

Met de opkomst van schonere auto’s heb je keuze uit een aantal aandrijflijnen. Waterstof, volledig elektrisch en Hybrid Electric. Met name dat laatste is interessant als je gebruiksgemak en schoon rijden hoog in het vaandel hebt staan. Vooral hybride auto’s zonder stekker spelen een belangrijke rol in dat gebruiksgemak. Niet alleen in vergelijking met volledig elektrisch maar zeker ook in vergelijking met de ‘traditionele keuze’ voor diesel kan Hybrid Electric een interessant alternatief zijn, met name voor leaserijders die veel op weg zijn.

1. Toekomst van mobiliteit
Wanneer je denkt aan de mobiliteit van de toekomst dan past diesel niet meer in dat plaatje, vooral omdat er vaak een duidelijke wens is om op alle vlakken ‘schoner’ te gaan rijden. Steeds meer bedrijven houden zich bezig met duurzaamheid en ‘schonere’ bedrijfsvoering, hier moet ook de zakelijke auto aan voldoen. Een Hybrid Electric auto heeft een lage CO2-uitstoot, heeft een gunstige total cost of ownership (TCO) en is daardoor zeer interessant als zakenwagen. Een (groot) deel van de dagelijkse woonwerkrit kan namelijk volledig elektrisch afgelegd worden. Bovendien is er met een benzinemotor achter de hand nooit angst om met een te kleine actieradius te stranden, wat met volledig elektrisch rijden wel een risico kan zijn.

2. Nieuwe innovaties
Door de jaren heen zijn er grote stappen gemaakt in de ontwikkeling van de hybride aandrijflijnen, deze zijn steeds verder geperfectioneerd. Toyota is met meer dan 20 jaar de pionier op dit gebied. Zo is er bijvoorbeeld naast Hybrid Electric nu ook High Power Hybrid. Deze technologie combineert power met een lage CO2-uitstoot. De nieuwe Corolla met High Power Hybrid legt al snel 50 procent van de tijd volledig elektrisch af. Naast de Corolla zijn ook de Camry en RAV4 uitgerust met de High Power Hybrid technologie.

3. Geen gedoe met stekkers
Volledig elektrisch rijden biedt zeker voordelen, maar wel voornamelijk wanneer je eenmaal in een volgeladen auto zit en je niet al te ver hoeft te rijden. Dat is niet altijd prettig als je naar klantrelaties moet die ver weg zijn. Het is veel fijner om te weten dat een Hybrid Electric energie regenereert waardoor je niet zelf door weer en wind met stekkers aan de slag moet. In een Corolla Hybrid Electric bijvoorbeeld (of een ander hybride model van Toyota) schakel je over naar elektrisch waar mogelijk en beschikbaar. De batterijen regenereren zoals gezegd zichzelf, waardoor onder meer stadskilometers tot 50% van de tijd elektrisch afgelegd kunnen worden.

4. Financiële voordelen ten opzichte van diesel
Omdat een Hybrid Electric auto schoner is dan een diesel zie je dit meteen terug in de portemonnee. De BPM (Belasting Personen Motorvoertuigen) op een Hybrid Electric is aanzienlijk lager in vergelijking met een dieselauto. De BPM wordt berekend op basis van CO2-uitstoot. Hybrid Electric heeft een veel betere ‘real life’ score op CO2 uitstoot in vergelijking met een diesel. Een auto als de Camry, die concurreert met diverse dieselauto’s en leverbaar is als Hybrid Electric, is daardoor financieel ook erg aantrekkelijk als je kijkt naar Total cost of ownership.

5. Ervaring
Omdat Toyota al tientallen jaren ervaring heeft is het merk verantwoordelijk voor de meeste elektrische kilometers ter wereld (CE Delft, 2018). Geen enkel ander merk kan dat zeggen en daarmee heeft Toyota een unieke troef in handen. De Prius heeft daar voor een groot deel aan bijgedragen, deze kwam namelijk in de jaren negentig al op de markt. Toyota is daarmee één van de eerste fabrikanten die concreet aan de slag ging met hybride technologie. Met jarenlange ervaringen op het gebied van hybride techniek voelt plaatsnemen in een Toyota Hybrid Electric als thuiskomen.

Kortom, Hybrid Electric is een erg aantrekkelijke optie. Het beste is natuurlijk om het zelf uit te testen, dus maak eens een proefrit bij de Toyota dealer. Je kunt dan direct de Power Challenge doen. Lukt het jou om ten minste 50% van de tijd elektrisch te rijden? Wie weet win jij wel een jaar gratis rijden.








52 reacties

Knappe auto die Toyota. Wel jammer dat de uitlaten aan de rechterkant hangen, voelt ietwat onwennig.
@571ay: Inderdaad. Knap ding. Zeker in station uitvoering.
Maar tot nu toe nog maar een handjevol 5-deurs zien rondrijden.
Wanneer komt die toch? Wil eens gaan testrijden met die 180pk hybride…
@cossiekiller: met al die vouwen en lijnen begint mijn ADHD een beetje op te spelen….
@potver7: Dan zou ik maar geen enkele dealer showroom meer inlopen tegenwoordig.
@cossiekiller: dan moet je de hybrid challenge doen.
@cossiekiller: Testrijden met de 1.8 HB voor het stukje rijeigenschappen en vervolgens overstappen in de 2.0 Touring voor het vermogen is bij ons mogelijk hoor!
@571ay: waarom hangen die zo vaak links eigenlijk? Valt me pas op na het zien van dit plaatje..
@571ay: Meestal zo met wagens waar men aan de andere kant van de straat rijdt.
Reden 6: 180pk in iets wat ook nog zuinig en betrouwbaar is :)
Hebben ze er ook 1 waarbij je niet 3 kinderen kado krijgt op de achterbank?
@ghost: een gegeven paard mag je niet in de bek kijken
deze auto rijdt dus uiteindelijk gewoon op benzine. Dat regenereren door remmen levert natuurlijk niet veel op.
@jmwy: Het genereren via de remmen is ook slechts onderdeel van het geheel.
@jmwy: het levert je op dat je remmen niet en je banden bijna niet slijten… Ook wat waard.
De techniek is prachtig en de auto ook niet verkeerd. Alleen jammer dat je met de hybride varianten maar 750 kilo mag trekken. Andere varianten zoals de rav4 en de Mitsubishi outlander hebben toch bewezen dat meer trekken ook prima kan met een hybride/phev. Ik vind het een misser van Toyota want afgezien van het trekgewicht is het zeker een alternatief voor veel dieselrijders.
@flik2punt0: precies dit is de reden waarom ik niet gekozen heb voor Toyota. Ziet eruit als een aardige auto maar er zijn mensen die soms voor werk ook onderweg gaan met een aanhanger van ca 1400-1500kg. Daarnaast wil ik geen SUV/ crossover. En volledig elektrisch heeft dan meteen geen zin want het bereik klapt dan ineens heel hard achteruit.
@jpoers: je mag wel zeggen dat je een caravan hebt hoor. Of schaam je je daarvoor 😉
@rutgerg: ja die heb ik ook en schaam ik mij niet voor. Alleen rijdt ik ook regelmatig met een aanhanger. Bouwadviesbureau waarbij soms materialen naar de bouw moeten worden gebracht.
@jpoers: oeps iets te vroeg op enter, was het alleen voor vakantie had ik ook best een auto gehuurd.
@flik2punt0: en dat is nog geremd ook; als je een ongeremde aanhanger hebt mag je nog maar max 450 trekken. Een kleine aanhanger met zand en/of wat stenen kan dus eigenlijk al niet.

persoonlijk vind ik die CVT-automaat beroerd; veel te hysterisch tenzij je ‘m in ecomodus zet. Afgelopen zaterdag nog in gereden en ik waardeer de effort en het design, maar dat maakt het nog niet mijn volgende auto. De rest van de auto is gewoon zeer goed en ik vind dat tov de eerste Priussen er zeker stappen gezet zijn
Ligt het aan mij, of is die Corolla Stationwagon best een dik ding geworden tegenwoordig? Het is niet mijn segment, maar het ziet er zeker niet verkeerd uit.Doen ze goed, zeker in het rood met 180 pk best een leuk ding.
@willeme: prachtige auto!
@willeme: ik snap dat je je adverteerders te vriend moet houden.

Maar ik geloof nooit dat je dit echt meent
Als je het echt over de toekomst van mobiliteit, nieuwe innovaties en financiële voordelen ten opzichte van diesel wil hebben, dan is er maar één optie: een elektrische auto. Maar die heeft Toyota niet.

Verder is het een mooie auto hoor, die Corolla. Hij komt op m’n lijstje zodra er een EV-variant van is.
@krisp: Ze hebben een auto op waterstof en dat hebben de meeste anderen niet.
het grote probleem van puur elektrisch is trekkracht, dus een echte opvolger van Diesel is het nog niet.
@dees: Trekkracht is allerminst een issue. Een elektromotor heeft koppel vanaf de start, wat een wezenlijk voordeel is. Het echte probleem is het (gebrek aan) bereik met een aanhanger. Zelfs met een Tesla moet je elke 150km aan de stekker.
Dikke bak!
Mooie wagen die station versie.
Hij is vooral erg mooi. Een dikke diesel er in zou hem af maken….🙈🙈
Nope. Hybride is zeker niet de toekomst. Complexe techniek, had met de juiste fiscale stimulering nog wel wat kunnen worden en betekenen een aantal jaar geleden maar is nu te laat. Minder CO2 produceren is nog steeds te veel.
@pomoek: Nee echt? En echt complex is het niet. Andere fabrikanten zeggen dit graag omdat hun hybrides zo inefficient zijn. En dat is puur omdat ze hun normale aandrijflijn genomen hebben en daar een elektro motor en accu pakket aan gekoppeld hebben. Inplaats van zoals Toyota en Kia/Hyundai de aandrijflijn te ontwikkelen hiervoor.
@dees: 2 motoren is, nog altijd, complexer dan een motor. kiss principe.
Gedoe met stekkers? Dat is totaal niet wat ik ervaar met elektrisch rijden. Wat ik wél ervaar in mijn vervangend vervoer is het verplichte bezoek aan het tankstation. Wat ben ik blij wanneer ik daar niet meer heen hoef.

Oh en dan vergeet ik bijna hoe verslavend het is om directe respons te hebben op het accelaratiependaal, one-pedal driving en altijd in de juiste versnelling te zitten.
@flutterby: sonder stekker, of te wel we proppen techniek in die wagen die we vervolgens niet volledig uitnutten. Hoe heerlijk is het om thuis gewoon een schone stekker in de auto te steken. En niet meer stinkende handen van de dieselslang. Daarbij ook de luxe smorgens met voldoende accubereik te vertrekken ipv erachter komen dat je eerst moet tanken.
@jpoers: precies, dat is vrijheid! Stroom is overal, in het ergste geval komt het uit een diesel aggregaat, maar probeer een diesel uit maar met een stekker te vullen!
@jpoers: Niet meer stinkende handen van de dieselslang… ’t zijn de mannen vam vroeger niet meer…
@johnhert: Echte mannen zijn niet bang voor een beetje krachtstroom!
@flutterby: Echte mannen kunnen de auto ook in de juiste versnelling zetten
Daar heeft de gemeente Amsterdam een geheel andere mening over.
Als er dan ook nog een mooie cabrio met Hybride techniek wordt gemaakt dan wil ik mijn huidige cabrio best inruilen.
Slechte advertentie: de mensen op dit platform kennen wat van auto’s.
Er wordt wel uitgelegd waar BPM voor staat, maar vervolgens legt men niet uit wat er nou precies bedoeld wordt met ‘Hybrid Electric’ en ‘High Power Hybrid’.
Is dit nou wel of niet een auto met een stekker?
En als dit nieuw is: leg ons even uit waar en hoe ze de energie opwekken en waarom dat de beste oplossing is. (volgens mij is dit er een zonder stekker toch? waarom is ‘zonder stekker’ dan beter?).
En leg ons even uit hoe ze aan de claim van tot-50% komen: welke voorwaarden en hoe lang.
En wtf is High Power and de Hybrid? Hoe uit zich dat?
@gregorius: dit dus. Als je de lezer niet serieus neemt, waarom wij degene die dit schrijft.

Bij de gemiddelde niet-autokenner kun je deze drog argumenten aandragen maar niet bij mensen die iets meer van auto’s weten.
@stephane8200: High Power Hybrid staat voor de 2.0 180 pk uitvoering. De Corolla heeft geen Plug-In uitvoering en dus geen stekker. Energie wordt opgewekt door het afremmen doormiddel van remmen en gas loslaten. Normaal verspil je deze energie.

Met de PowerChallenge (proefrit met een vooraf gekozen route) is het de bedoeling dat je minimaal 50% elektrisch rijdt, dus dat zal daar wel mee samenhangen..
@theladystig: hoe noem je dat ook al weer in het Nederlands: oude wijn in nieuwe zakken?
Ze strooien met termen en binden er een challenge aan terwijl ze niks nieuws verkopen.
180pk is niet High Power. Mensen die dat vinden, zeggen ook over allerdaagse auto’s dat ze er ‘sportief’ uitzien (en bedoelen het nog positief ook).
Elektriciteit opwekken met remmen is niet nieuw; misschien doet Toyota het beter; maar daar lees ik niks over.
Een challenge waarin je in de stad tot 50% elektrisch zou kunnen rijden (TOT 50%, niet minimaal 50%) is ook niet nieuw: vrijwel iedereen die ooit een hybride heeft gereden, heeft dat al een keer geprobeerd.
Kortom: rampzalig slechte reclame op het verkeerde forum.
Branded content heet dat tegenwoordig
“Hybrid Electric heeft een veel betere ‘real life’ score op CO2 uitstoot in vergelijking met een diesel”
Hoe dan? Als je niet op de snelweg rijdt, kan dan maar voor snelweg ridders is diesel echt de real life CO2 keuze.
Hét alternatief voor wat? Voor een ouwe diesel? Ja, duh! Voor een Plugin die alleen op papier goede waardes haalt? Ja, duh! Maar het kan 2 kanten uit: ofwel alle auto’s worden elektrisch (al dan niet gevoed door waterstof) en daarmee is ook deze Corolla een auto uit de 20e eeuw. Of we komen er achter dat elektrisch toch niet de way to go is en dan zal het met name afhangen van welke fossielloze brandstoffen er ontwikkeld gaan worden, die CO2 neutraal zijn… En dan zou diesel of zelfs aardgas/groengas zomaar weer eens in de picture kunnen komen…
Dit ding is alleen schoner dan een dikke diesel tijdens kleine ritjes en in de stad, niet bij 130km/u op de snelweg voor langere tijd … je weet wel: zo ongeveer elke vertegenwoordiger met een lease-auto ? Leasers die er amper 30km per dag mee rijden moet je gewoon de optie bieden om het als – niet extra belast – loon uit te laten betalen …
K kwam er donderdag tijdens het lessen eentje tegen in het vlees, bij het CBR in Amsterdam. Het was geen leswagen. Ik vind het wel een geslaagde wagen geworden.
> Geen gedoe met stekkers
Ofwel de Corolla komt er niet als plugin-variant.
> legt al snel 50 procent van de tijd volledig elektrisch af
Uit elektriciteit opgewekt bij afremmen, uit kinetische energie die is verkregen bij eerder optrekken. Uiteindelijk komt *alle* energie uit benzine aangezien dat de enige manier is om de energie te tanken.

Dit is gewoon een benzineauto die zuinig rijdt, vooral in de stad. Zeg dat dan in plaats van een zwamverhaal over elektrisch rijden zonder stekker.
@koeberg: Precies dat. Dit is een beetje hetzelfde als een vegetarische hamburger. Het is helemaal geen ‘electric’ aangezien alle energie uit benzine komt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).