• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

6 elektrische auto’s uitgebrand bij pretpark in Biddinghuizen

Auteur: willeme, gepost 7 juli 2023 om 07:48 – 42 Reacties

6 evs vatten vlam

Biddinghuizen, dat is Walibi Holland! Daar zijn 6 elektrische auto’s helemaal uitgebrand en liepen er nog een paar schade op.

Bij pretpark Walibi Flevo in Biddinghuizen is er een autobrandje geweest. Het gaat – zoals we in de titel al een beetje weggeven – 6 elektrische auto’s die spontaan in de brand vlogen. Of wacht, nee, dat is niet correct. Niet spontaan. Het begon allemaal bij een auto die aan een laadpaal stond. Daar is er kennelijk iets is mis gegaan.

Een auto vatte daardoor vlam en dat vuur is overgeslagen naar de andere auto’s die ernaast stonden. Zes EV’s brandden aardoor helemaal uit en nog eens 3 andere auto’s hadden schade door de brand. Dat meldt Omroep Flevoland.

6 elektrische auto’s uitgebrand

Wat er precies gebeurd is, is nog niet helemaal duidelijk. De hulpdiensten uit de regio waren gelukkig heel erg snel ter plekke. Uiteraard moet je bij een elektrische auto het vuur net eventjes iets doven dan een auto met interne verbrandingsmotor.

Vanwege de aanhoudende hitte in een accu kan een elektrische auto niet op een normale manier geblust worden. De auto kan namelijk weer opnieuw vlam vatten door die hitte.

Dompelmethdoe

In plaats daarvan moet er gebruik gemaakt worden van de dompelmethode. Dat is een grote container vol met water waar de auto’s in zijn geheel in gedompeld worden.

Dat smoort de brand maar koelt als het goed is ook de accu’s af waardoor deze niet spontaan ontbranden. Dus in plaats van één brandweer die gaat blussen, komen bergingswerkers met een grote bak water:

Uiteraard is zes auto’s (plus drie andere beschadigde wagens) veel werk voor één sleepwagen en een dompelbak. Daarom werkten diverse bergingsbedrijven samen om zo de brand te blussen en de auto’s af te voeren. Alle zes elektrische auto’s zijn ‘geborgen’, de drie andere auto’s die beschadigd raakten zijn ook afgesleept.

Fotocredits: News United

Ook interessant!

  • D66 stelt aparte rijbaan voor elektrische auto voor
  • Goedkoper elektrische auto opladen met deze tips
    Goedkoper elektrische auto opladen met deze tips
  • Subsidiepot elektrische auto raakt niet op
    Subsidiepot elektrische auto raakt niet op
  • Eindelijk een goede caravan voor je elektrische auto
    Eindelijk een goede caravan voor je elektrische auto

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

brandweer, Elektrisch, vuur

Vorig bericht: « GP Engeland 2023: tijden en wat je moet weten
Volgend bericht: Verkoopflop blijkt verkooptopper na 8 jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. heckblende zegt

    7 juli 2023 om 08:38

    met het tanken van een benzine auto is nooit wat misgegaan

    Login om te reageren
    • dalmore zegt

      7 juli 2023 om 08:51

      Ooit van YouTube gehoord?

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        7 juli 2023 om 09:52

        Jij van sarcasme?

        Login om te reageren
    • Fernando zegt

      7 juli 2023 om 08:54

      Nou dat is zekerst en vast niet juist.

      De schade die zo´n brandende EV veroorzaakt is wel een dingetje.
      Stel je voor in een ondergrondse parkeergarage of parkeertoren.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        7 juli 2023 om 09:16

        Een EV in een (ondergrondse) parkeergarage is zeker wel een dingetje. Het is er al lastig om een ‘reguliere’ autobrand te blussen, dus dan moeten er sprinklers worden toegepast. Voor een EV is dat echter niet voldoende en ‘even’ uittillen of slepen is ook vaak geen optie.

        Eigenlijk zouden parkeergarages zo moeten worden ontworpen of aangepast, dat je een vloer (gedeeltelijk) kunt laten onderlopen. Op die manier zou je EV’s, waar de accu’s vrijwel altijd op of in de bodem zitten gemonteerd, kunnen koelen om (her)ontbranding te voorkomen.

        @willeme: waarom nou weer ‘wachten op moderatie’?

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          7 juli 2023 om 09:36

          @rrrobert:

          Ik heb echt geen flauw idee. Je staat niet op de modlist, namelijk.

          Het filter pakt dingen als een teveel aan linkjes, tekst, bepaalde woorden en dergelijke eruit. Bij nieuwe reaguurders de eerste paar reacties. Dat soort dingen.

          Als je reageert op iemand die WEL op de modlist staat, dan moet die reactie ook altijd eventjes wachten. Dus er zijn genoeg redenen waarom dat het geval kan zijn.

          Soms vist het filter er iets uit dat gewoon direct erop had gemogen. Dat laten we dan ook altijd door, net zoals jouw reactie ;-)

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            7 juli 2023 om 11:13

            @willeme: dank voor de uitleg.

            Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          7 juli 2023 om 10:05

          Ik ben allesbehalve een expert maar ik meende wel eens begrepen te hebben dat je met een goede sprinklerinstallatie in de garage in beginsel genoeg tijd kan kopen voor de brandweer. Er zijn grofweg 2 uitdagingen: 1) bij veel garages kan de bluswagen er niet in (te groot) en moet je dus met slangen helemaal daarheen – lange aanlooproute dus en 2) zo’n dompelbak krijg je er volgens mij niet in. Je moet m dus blijven sproeien totdat je m eruit kan slepen, maar dat kost veel tijd.

          Zou helpen als je EV oplaadpunten / parkeerplekken zoveel mogelijk bij de ingang maakt maar op lange termijn (als we allemaal EV rijden) is dat ook geen optie meer lijkt me. Dan moeten garages dus nog meer maatregelen nemen, brandwerende materialen / beperkte laadpalen / veel sprinkler, om uitbreiding van de brand te voorkomen. En misschien ontwikkelt men ooit een blusbak die je eromheen kan zetten en vullen.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          7 juli 2023 om 13:30

          Voordat we allerlei bouwkundige aanpassingen gaan doen als dure symptoombestrijding zullen we niet gewoon ons best doen om de auto’s en de laadpalen brandveiliger te maken? Dan zijn die dure bouwkundige aanpassingen waarschijnlijk helemaal niet nodig.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        7 juli 2023 om 09:27

        De schade veroorzaakt door een EV brand en een brandstofauto brand is ongeveer gelijk. De hoeveelheid energie die vrij komt (pakweg 8MW) is ongeveer gelijk en voor beide geldt: dat wil je niet in een parkeergarage.

        Login om te reageren
    • dailydriver zegt

      7 juli 2023 om 18:21

      Jawel. Pitstop bij Jos Verstappen ik meen in 1995 Barcelona!! Just kiddin :)

      Login om te reageren
  2. cdlop01 zegt

    7 juli 2023 om 08:50

    Geweldig nieuws weer, laadpaal ellende. Gisteren ook in nieuws dat 50% EV rijders geen EV meer neemt, nog beter!

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      7 juli 2023 om 09:52

      Beter voor wie? De oliesjeiken?

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        7 juli 2023 om 14:45

        Voor ons als auto liefhebbers allemaal, houd in dat er gebruikt keuze blijft voor autos ipv duracell konijnen die niet groen zijn

        Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      7 juli 2023 om 09:57

      Dat bericht stond in maart ook al op AB. Denk dat we het met korreltje zout moeten nemen. De EV heeft zich inderdaad stormachtig ontwikkeld door de fiscale incentives die bij de lease rijder (in elk geval in Nederland) vrijwel altijd leidend zijn. Als dat wegvalt, is het (nu) een dure optie. Echter, het gaat niet lang meer duren voordat je überhaupt geen ICE meer kan krijgen (als leaserijder). A) omdat ze niet meer geproduceerd worden, B) omdat de ICE’s die er nog wel zijn fiscaal bizar onaantrekkelijk worden gemaakt en/of C) omdat de werkgever simpelweg oplegt dat men alleen een EV kan kiezen. Bovendien verbeteren een hoop punten ook in de tussentijd, zoals range. Dus ik denk wel dat dit een geval is van hard roepen door mensen die wat frustraties hadden met de vakantierit en laadpalen maar verder eigenlijk weinig te kiezen hebben.

      Login om te reageren
  3. Rokende Wielen zegt

    7 juli 2023 om 08:59

    Oké, ik parkeer dus maar niet in de buurt van een setje laadpalen. Ik word dan wel nieuwsgierig naar statistieken hierover; onder welke omstandigheden komt dit het vaakst voor? En is er een relatie te leggen tussen aantallen en fabrikanten of zelfs modellen van EV’s of laadpaal-apparatuur? En dan de controle vraag: hoe betrouwbaar/compleet zijn die statistieken dan? Want ik meen wel eens gelezen te hebben dat niet elke fabrikant even scheutig is met medewerking in de trant “leren van je fouten”?

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      7 juli 2023 om 10:33

      “Op dit moment is nog onduidelijk hoe de brand precies kon ontstaan.” (112vandaag)

      Het kan ook maar zo een van de EV-haters van hier zijn geweest die een dagje naar dat Tokkiepark is geweest.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        7 juli 2023 om 17:36

        Of dat het park een laadpaal gemaakt door de sociale werkvoorziening in Wuhan geïnstalleerd had en Hu Lang een paar weerstandjes vergeten was.

        Login om te reageren
  4. raoufff zegt

    7 juli 2023 om 09:37

    Die Tesla is nog wel te redden met een soort van Landaulet constructie

    Login om te reageren
  5. THSD zegt

    7 juli 2023 om 09:38

    Dit gaat niet lang duren dus kom er maar in @steephh wat zijn jouw bevindingen want uiteraard heb jij hier de onderste steen boven gehaald 😉

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      11 juli 2023 om 00:04

      @enginethsd Ben nu pas even terug aan het lezen van de afgelopen dagen haha. Brandjes van een EV zijn niet zo fijn, ze zijn lastig te blussen. Vandaar dat ze nu nog in een container gedropt worden. Je ziet overigens al wel dat er allerlei oplossingen bedacht worden om in de toekomst het risico op brand te minimaliseren / makkelijker te blussen.

      Is dat een probleem? Auto’s waren vroeger ook maar lastig te blussen en paarden vlogen nooit in brand; het werd allemaal een stuk gemakkelijker toen met ging blussen met poeder en schuim. Wat ik persoonlijk wel interessant vind is:

      https://www.trouw.nl/binnenland/elektrische-auto-s-blijken-relatief-veel-minder-in-brand-te-vliegen~bbdc94c5/

      Omdat het nog allemaal “nieuw” en “spannend” is en mensen nu eenmaal erg graag lezen over elektrische voertuigen die branden haalt elk geval het nieuws; daar waar je vrijwel nooit leest over branden van een brandstofauto.

      Login om te reageren
      • THSD zegt

        11 juli 2023 om 00:36

        Belangrijk punt is ook dat er tijdens het laden niet continu toezicht kan zijn en dat is wel belangrijk in het geval dat het fout gaat.Om maar een voorbeeld te noemen…ondergrondse parkeergarage waar ev’s staan te laden en het gaat dan fout.
        Ice’s staan dan gewoon uitgeschakeld.

        Login om te reageren
        • steephh zegt

          12 juli 2023 om 12:47

          @enginethsd

          Terecht punt :) ik zit er niet zo diep in dat ik weet in hoeverre veiligheidssystemen reageren op een fout tijdens het laden, maar wellicht dat daar nog wel eens wat aanvullende wetgeving voor zou mogen komen om dat af te dwingen.

          Nieuwere ICE’s staan overigens tegenwoordig absoluut niet uitgeschakeld. De brandstofmotor draait dan weliswaar niet, maar de elektronische systemen staan wel degelijk standby / aan. Uiteraard is het risico bij het laden van EV’s wel vele, vele malen groter.

          Login om te reageren
  6. mashell zegt

    7 juli 2023 om 09:39

    Vroeger was alles beter:
    Opa: vroeger in 1983 waren we na een dagje pretpark teleurgesteld dat er een sticker op je auto geplakt was.
    Zoon: vroeger in 2003 waren we na een dagje pretpark teleurgesteld dat de autoradio uit de auto gestolen was.
    Kleinzoon: in 2023 waren we na een dagje pretpark teleurgesteld dat de auto afgefikt was.

    Login om te reageren
    • b00st zegt

      7 juli 2023 om 10:49

      De pretpark stickers waren wel legendarisch. Wat een vakantiejob!

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        7 juli 2023 om 11:19

        Julianatoren in Apeldoorn was erom berucht.

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      7 juli 2023 om 22:18

      @mashell: In het jaar 2043: Teleurgesteld dat de auto zelf is weggevlogen.
      2063: ?

      Login om te reageren
  7. willemveenstra zegt

    7 juli 2023 om 09:51

    Sterkte met het parkeren van je elektrische vlammenwerper naast je woning!

    Login om te reageren
  8. Oscar zegt

    7 juli 2023 om 09:55

    Ik ben benieuwd hoe dat onderdompelen werkt, lijkt me dat je geen brandende auto in zo’n hijstuig krijgt. Dus eerst blussen en dan onderdompelen?
    En de auto op de laatste foto (BYD?) ziet er onbeschadigd uit; worden ze ook ondergedompeld als ze te dichtbij hebben gestaan oid? Want dat lijkt me een direct total loss.

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      7 juli 2023 om 10:31

      Hij gaat er inderdaad in als hij geblust is, om te voorkomen dat hij opnieuw gaat branden.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      7 juli 2023 om 14:11

      Die BYD is wel degelijk uitgebrand; alleen de voorkant en linkerzijkant (die je op de foto’s ziet) lijken onbeschadigd. De rechterzijkant, achterkant en het dak laten wat anders zien. Check het bericht van Omroep Flevoland, met daarin een paar filmpjes waarop dat vrij duidelijk te zien is.

      Login om te reageren
  9. Batterijlikker zegt

    7 juli 2023 om 10:01

    Lekker zuur dit voor de eigenaren.

    Bijzonder ook om meteen weer de fundamentalisten vol op het orgel te zien gaan terwijl er nog niks bekend is over de oorzaak. Aanname is dat het door het laden is gekomen. Zou kunnen. Kan ook brandstichting zijn. Of een peuk in het droge gras.

    Login om te reageren
  10. jje003 zegt

    7 juli 2023 om 10:09

    Ik blijf het herhalen, in de luchtvaart gelden accu’s en zelfs kleine batterijen als dangerous goods en zijn we gelimiteerd in het aantal mede door de onvoorspelbaarheid en de eigenschap van spontane zelfontbranding wanneer de temperatuur op loopt. Het is altijd heel stil geweest op dit gebied met betrekking tot elektrische auto’s , maar dat haalt niet weg dat er wel degelijk een probleem is. Een grote accu kan dagen branden en na 30 uur nog steeds zelf vlam vatten. Zet er meerdere bij elkaar en dit geeft een soort lucifer effect.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 juli 2023 om 12:01

      Kleine accu’s hebben geen actieve cooling en monitoring en zijn dus een stuk gevaarlijker dan de accu’s in een auto. Uiteraard is het wel een probleem dat als er één cel fikt dat de cellen ernaast ook vlam kan vatten en er in een autobatterij veel cellen dicht op elkaar zitten.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      7 juli 2023 om 22:22

      @jje003: Als hij ontbrand door te hoge temperatuur is dat geen spontane ontbranding. Of noem jij een diesel ook een spontaanontbrander?

      Ik zou de gemiddelde brandstoftank trouwens ook niet op dat soort temperaturen gaan houden.

      Ik vermoed dat hier gewoon een lader te warm is geworden, de paal of in de auto. We hebben gewoon betere producten nodig, beter getest.

      Login om te reageren
  11. driver79 zegt

    7 juli 2023 om 11:42

    Vroeger… kon je niet voor een pretpark of aan huis tanken.

    Tuurlijk schrik ik hier wel van, ik schrik ook van een benzine geur bij een auto. Ook link.

    Het betreft een Skoda Enyaq die de aanstichter was. Toevallig de post van de eigenaar op LinkedIn gezien.

    Ik hoop dat ze de oorzaak kunnen vinden.

    Login om te reageren
  12. thomcarspotter zegt

    7 juli 2023 om 12:29

    Ik zie een BYD op de foto die niet helemaal afgefikt is, maar toch moest ik even denken aan deze video:

    https://m.youtube.com/watch?v=yOA7qKMcjcE&pp=ygUJc2VycGVudHph

    Login om te reageren
  13. 3246cm252kw zegt

    7 juli 2023 om 16:00

    Je mooie ros met verbrandingsmotor zou maar naast die rommel staan…

    Login om te reageren
  14. racerx zegt

    7 juli 2023 om 18:22

    Erg vervelend voor de eigenaren, lijkt me echt waardeloos na een dagje lol om je auto zo terug te vinden: in een dompelbak.

    Ik zet m’n auto vaak niet naast een EV oplaad plaats. Tuurlijk, de kans is enorm klein maar als je dit soort dingen dan weer leest… better safe than sorry.

    Login om te reageren
  15. reset zegt

    8 juli 2023 om 07:10

    Was een leuke puzzel. Ik zet in op een Q4 etron, ID3, Enyaq, Seal, Twingo, Model X, Mokka, Laadpalen EVBox Business Line.

    Login om te reageren
  16. pimk68 zegt

    8 juli 2023 om 07:17

    Toch ben ik stokbenieuwd welke er nu als eerste gegaan is. Tesla heeft op dat vlak een naam hoog te houden (onterecht denk ik) maar die lijkt nu alleen als slachtoffer aanwezig te zijn.
    Ook zie ik een BYD en een Twingo. What else?

    Login om te reageren
  17. Dutch79 zegt

    9 juli 2023 om 11:25

    Wordt tijd voor veilige accu’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North