• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

6 Tips om de Dakar te winnen

Auteur: perry_snijders, gepost 2 januari 2016 om 16:02 – 40 Reacties

Afbeelding 6 Tips om de Dakar te winnenAfbeelding 6 Tips om de Dakar te winnenAfbeelding 6 Tips om de Dakar te winnenAfbeelding 6 Tips om de Dakar te winnenAfbeelding 6 Tips om de Dakar te winnenAfbeelding 6 Tips om de Dakar te winnenAfbeelding 6 Tips om de Dakar te winnenAfbeelding 6 Tips om de Dakar te winnen

6 Tips om de Dakar te winnen
Vandaag gaat de Dakar van start. We maakten een afspraak met Peugeot-rijder Cyril Despres voor een flut-interviewtje van een kwartier, maar Despres belde af; hij keek liever naar de MotoGP. Maar we waren welkom om aan te schuiven voor de televisie – en daar gaf hij ons een uur lang uitgebreid tips over hoe we ooit Dakar kunnen winnen.

Dat Cyril Despres interesse in motorfietsen heeft, is niet zo gek; hij reed er zelf immers jarenlang op. Vijf keer won hij de Dakar op een motor, voordat hij vorig jaar overstapte naar de auto’s. Daarom keek hij tijdens de Dakar Pre-Proloog liever naar een motorrace dan dat hij korte interviews gaf. ‘Valentino Rossi is een vriend van me en vandaag kán hij winnen, maar dan moet er heel wat gebeuren. Het is de spannendste race van het jaar en ik zou hem voor geen goud willen missen.’ En zo komt het dat we in een montagewagen zitten om naar een motorrace te kijken. ‘Maar ik kan je best wat uitleggen over motorraces, en dan vertel ik je in de tussentijd hoe je Dakar op een dag kan winnen, al komt er ook veel geluk bij kijken.’

1. Onderschat het niet
‘Ik snap wel dat je denkt dat Dakar nu veel gemakkelijker is dan vroeger,’ zegt Despres. ‘In de tijd van Ari Vatanen en Jan de Rooy was het ook veel zwaarder. Het was maar de vraag of je zou finishen, het was zelfs de vraag of je het zou overleven. Maar Dakar is nog steeds geen walk in the park. Toen lag de nadruk meer op het avontuur, nu ligt het meer op de sport, op de competitie.’

2. Leer van je fouten
‘Vorig jaar eindigden we op plek 34,’ blikt Despres met enig chagrijn terug. ‘Het was de eerste keer dat ik met een auto meedeed. Bovendien deed Peugeot ook voor het eerst sinds 1990 weer mee, met een compleet nieuwe auto. Dat zijn geen smoesjes, het is gewoon een illusie om te denken dat je met zo’n combinatie direct kunt winnen.’

3. Zorg voor het juiste materiaal
‘Meedoen met Dakar is hard werken,’ zegt Despres. ‘We hebben dit jaar verschillende rally’s gereden, zodat we de auto verder konden verbeteren. In vergelijking met vorig jaar hebben we dit jaar iets meer vermogen, maar vooral meer koppel. Daarnaast is de auto zelf veranderd; vorig jaar was hij smaller en hoger. Maar hij is niet alleen lager en breder, waardoor het zwaartepunt lager ligt, ook de overhang aan zowel de voor- als achterkant is kleiner. Bovendien hebben we lichtere wielen.’

4. Vergeet wat je van andere rally’s weet
‘In andere rally’s kun je je voorbereiden op de route, vaak kun je die zelfs verkennen. In de Dakar kun je dat vergeten. Je kunt alleen bedenken wat de beste route is, maar je ziet het voor het eerst in de rally. En dan moet je er maar het beste van hopen.’

5. Zorg dat je topfit bent
‘Lichamelijk is de Dakar een loodzware rally. Je draagt je overall en je helm in een auto waarin het toch al bloedheet wordt. Door de snelheid krijg je enorme klappen. Daarom moet je zorgen dat je topfit bent,’ aldus Despres. Hij houdt er daarom extreme trainingsmethoden op na. ‘Ik train al maanden voordat de rally begint in een ruimte waarin het 45 graden is. Ik train in sessies van een kwartier, maar ook in de pauzes blijf ik in dat benauwde zweethok. Alleen zo kun je zorgen dat je in Argentinië niet wordt overvallen door de hoge temperatuur.’

6. Overschat jezelf niet
‘Mijn teamgenoten hebben al aardig wat laten zien. Carlos Sainz heeft de Dakar al eens gewonnen. Sébastien Loeb niet, maar dat die kan rijden is wel duidelijk – anders win je het WRC geen negen keer. En dan is er Stéphane Peterhansel, die maar liefst elf keer gewonnen heeft. Zelf heb ik ook vijf keer gewonnen, maar dat was op een motorfiets. Op de motoren zat ik aan de top, bij de auto’s ben ik nog maar een beginner.’

Ook interessant!

  • Dakar uitvaller
    Dakar begint pas over 2 dagen, nu al eerste uitvaller
  • Audi verliest Dakar, wil soepelere regels voor hun RS Q e-tron
  • Audi RS Q e-tron is high tech rallymonster
  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

dakar, dakar-2016, how-to, lijstjes, Peugeot, Racing

Vorig bericht: « Autoblog-advies: Cayenne-opvolger voor 50.000 euro
Volgend bericht: Bizar: de Williams Formule 1-auto’s met zes wielen »

Lees Interacties

Reacties

  1. philipf zegt

    2 januari 2016 om 16:10

    Gaat me nooit lukken!

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      2 januari 2016 om 17:42

      @philipf: gaat mij wel lukken

      Login om te reageren
    • jeppie zegt

      2 januari 2016 om 18:06

      @philipf: ik rijd wel

      Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    2 januari 2016 om 16:20

    Trainen in een ruimte van 45 graden?
    Waarom niet gewoon zorgen voor een fatsoenlijke airco in die wagen?

    Login om te reageren
    • jaguarjunk zegt

      2 januari 2016 om 19:45

      @alcantara: iets met gewicht en vermogensafname?

      Login om te reageren
      • wildbeest zegt

        3 januari 2016 om 01:39

        @jaguarjunk: heel apart, je zou zeggen dat dat in schril contrast staat met een goede binnen tempratuur waardoor je de hele dag scherp bent

        Login om te reageren
    • tjorque zegt

      2 januari 2016 om 19:59

      @alcantara: airco kost vermogen, is extra gewicht, kan kapot, zal kapot gaan, had ik al gezegd dat airco misschien kapot gaat? En zorgt voor extra verbruik…

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      2 januari 2016 om 20:31

      @alcantara: Misschien zit die er ook wel gewoon in? Anders wordt het in zo’n auto, waarvan nauwelijks een raampje open kan, al snel vééél warmer.
      Maar toch zullen de deelnemers ook moeten kunnen functioneren in hoge temperaturen. Zo’n airco kan stuk, en bij pech moeten ze in de hitte kunnen sleutelen – en snel ook.

      Login om te reageren
      • p993 zegt

        3 januari 2016 om 14:32

        @potver7: misschien wel ja, vanavond eens een vraag naar rtl7 sturen? : )

        Login om te reageren
    • mauricerma zegt

      2 januari 2016 om 23:29

      @alcantara: het is een race, niet 1 of ander vakantie tripje

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    2 januari 2016 om 16:22

    Ik wens ze vooral veel succes, dat het maar weer een mooie rally mag worden!

    Login om te reageren
  4. mrrallycross zegt

    2 januari 2016 om 16:33

    7. Zorg dat je de minste tijd nodig hebt om de gehele afstand te overbruggen

    Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      2 januari 2016 om 16:40

      @mrrallycross: Dat heeft hij niet genoemd. Ik denk dat hij het niet wist.

      Login om te reageren
    • thijse zegt

      2 januari 2016 om 20:46

      @mrrallycross: 8. Zorg voor een hele goede relatie met de ASO. Noodzakelijk als er weer eens een van de vele regels in je voordeel moet worden uitgelegd.

      Login om te reageren
  5. norge zegt

    2 januari 2016 om 16:39

    7. Een heleboel centjes..

    Login om te reageren
  6. phaeton zegt

    2 januari 2016 om 16:45

    Wilden die twee dames niet een uurtje gezelschap houden?

    Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      2 januari 2016 om 16:49

      @phaeton: Jawel en dat was heel gezellig, maar omdat het niet zoveel met auto’s te maken heeft, heb ik dat verder niet opgeschreven ;-)

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        2 januari 2016 om 17:38

        @perry_snijders: Check ;-)

        Login om te reageren
  7. clarkson zegt

    2 januari 2016 om 16:51

    Ik denk dat tip 3 de sleutel tot succes is. Met perfect materiaal kan je winnen. Dat staat ook direct gelinkt aan een grote bak met geld.

    Login om te reageren
  8. toniominestrone zegt

    2 januari 2016 om 16:53

    Moet ik nu denken aan een AB equipe voor 2017?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      2 januari 2016 om 21:41

      @toniominestrone: Yves, we zijn de Mondeo V6 van 500 euro al aan het prepareren.

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        2 januari 2016 om 21:56

        @dizono: Ik zie een uitdaging?

        Login om te reageren
  9. edjehaze zegt

    2 januari 2016 om 16:56

    Leuk artikel!

    Login om te reageren
  10. agera zegt

    2 januari 2016 om 17:00

    Ik vraag me af of je de dakar ook zou kunnen rijden in bijvoorbeeld een g63 amg 6×6.

    Login om te reageren
    • gerjan zegt

      2 januari 2016 om 17:16

      @agera: ik welke klasse kom je dan uit? Alles kan als het met een eend en een porsche kan.

      Login om te reageren
    • ronnys zegt

      2 januari 2016 om 17:36

      @agera: ik denk dat vooral het verbruik een issue zal worden.

      Maar probeer het eens, dan weet je het zeker…..

      Login om te reageren
    • ko3n zegt

      2 januari 2016 om 18:15

      @agera: zou moeten lukken. Wat je nodig hebt zijn in iig een grotere tank en een goedgekeurde rolkooi. Dan kan je wel mee doen. Winnen is een ander verhaal. (Wil je dan trouwens mee rijden als truck of auto?)

      Login om te reageren
  11. faalhaas zegt

    2 januari 2016 om 17:30

    Bedankt!, ik zal de tips meenemen als ik weer eens de Dakar ga rijden.

    Login om te reageren
  12. trustmeiamanengineer zegt

    2 januari 2016 om 17:40

    Als iemand mij een paar miljoen wil geven, zorg ik dat ik die 6 genoemde punten op orde heb!

    Login om te reageren
  13. ko3n zegt

    2 januari 2016 om 18:16

    Toch lijkt e er niets gavers dan zelf een team opbouwen en auto ontwikkelen en dan de Dakar proberen te winnen. Ik droom er van om Dakar een keer te doen met een 911

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      3 januari 2016 om 00:22

      @ko3n: Een tijdje geleden waren er een paar mensen gesteund door een sigarettenmerk en wat directieleden uit Stuttgart je al voor.

      Login om te reageren
      • ko3n zegt

        3 januari 2016 om 23:31

        @sydney: klopt precies zo maar dan met een nieuwe 911

        Login om te reageren
  14. martijn11 zegt

    2 januari 2016 om 19:49

    Mooi artikel

    Login om te reageren
  15. tjorque zegt

    2 januari 2016 om 20:02

    8. Probeer je auto heel te houden ?

    Login om te reageren
  16. Edge zegt

    2 januari 2016 om 20:41

    Ik weet ook nog wel een tip: Neem een auto met vierwielaandrijving. Dat aankloten met tweewielaangedreven auto’s is leuk, maar het lijkt gewoon niet te werken.

    Login om te reageren
  17. sydney zegt

    3 januari 2016 om 00:26

    Ik heb het nog steeds superoriginele “Franse rommel” nog niet voorbij zien komen van onze usual suspects.Beetje jammer.

    Login om te reageren
  18. pinut187 zegt

    3 januari 2016 om 08:03

    En had Rossi nu gewonnen?

    Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      3 januari 2016 om 10:17

      @pinut187: Nét niet, maar dat was evengoed een knappe prestatie aangezien hij als laatste startte.

      Login om te reageren
  19. mylvan zegt

    3 januari 2016 om 11:00

    Tip 7: Rijd niet het publiek in

    Login om te reageren
  20. lekbak zegt

    3 januari 2016 om 14:32

    Echt winnen doe je door meer gewone auto’s te verkopen.

    Dus mijn tip: ga weer rijden met echte auto’s ipv een paar aan elkaar gelaste buizen met wat plastic erop! Alle races met zogenaamde silhouet racers kunnen mij gestolen worden. Heeft niks met straatauto’s te maken terwijl ze dat wel proberen te suggereren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North