Autoblog-advies: Cayenne-opvolger voor 50.000 euro

Auteur: , 172 Reacties

Ook in het nieuwe jaar zijn de first world pains de wereld nog niet uit, zo blijkt.

Mercedes CLS500

Petrolhead Dillon is op zoek naar iets nieuws. Waarom? Omdat hij gewoon zin heeft in iets nieuws, ter vervanging van z’n Porsche Cayenne Turbo. Het budget bedraagt gelukkig 50.000 euro (of meer) en de gezinssamenstelling gooit ook al geen roet in het eten. Met andere woorden: we kunnen lekker losgaan qua suggesties. De overige info vind je hieronder.

Huidige auto:Porsche Cayenne Turbo (955)
Koop/lease: Koop
Zakelijk/privé: Privé
Budget:€ 50.000 (mag iets meer voor de perfecte auto)
Jaarkilometrage:ca. 25.000 km per jaar
Brandstofvoorkeur:Geen voorkeur
Reden aanschaf:Zin in iets nieuws
Gezinssamenstelling:1 volwassene
Voorkeursmerken/modellen:Duitse merken
No-go modellen:Franse merken

Verder vermeldt Dillon nog het volgende:

Ik ben al een ruime tijd aan het zoeken naar een opvolger van mijn 955 Cayenne Turbo en ik dacht, vraag de heren van Autoblog eens om hulp. De voornaamste eis is dat er 4 volwassenen plus bagage in moeten passen en dat hij vlot mee kan komen op de Autobahn, waarop hij voornamelijk gebruikt zal worden. Verder zou het een mooie bijkomstigheid zijn als hij iets zuiniger is dat de Cayenne. Hier rijd ik namelijk gemiddeld 1 op 6 mee. Nog iets belangrijks om te melden is dat ik wel eens de bug krijg om het vermogen op te krikken, misschien dat jullie daar ook iets mee kunnen.

Geen kattenpis, gauw aan de slag dus!

Audi A8

Audi A8 4.2 TDI (D4)

Meteen een hele dikke suggestie die qua power weinig te wensen overlaat. Het verbruik zal een stuk lager liggen dan dat van de Cayenne Turbo, waarbij verder weinig wordt ingeboet op het gebied van comfort. Mocht een hogere instap en nóg meer ruimte gewenst zijn, kijk dan ook eens naar de Q7 met dezelfde dieselmotor. De absolute overtreffende trap is natuurlijk de Q7 V12 TDI, maar de meerwaarde ten opzichte van de V8 diesel is beperkt.

Mercedes CLS500

Mercedes CLS500

Binnen dit budget zijn genoeg aardige CLS500’s te vinden in Nederland. De coupé-achtige koets staat ‘m prima en de V8 doet wat ‘ie moet doen plus nog meer. Qua binnenruimte geen match voor de A8, maar daar staan wel een wat sierlijker uiterlijk en een smeuïg blok tegenover. Denk wel even na voor je een exemplaar met automatische transmissie kiest. Ze zijn niet per se onbetrouwbaar, maar hebben nu en dan wat TLC nodig.

BMW 740d

BMW 740d

We nemen nu de 740d als voorbeeld, maar eigenlijk komt elke 40d in aanmerking voor dit advies. We zouden dit type namelijk altijd adviseren boven de 50d-varianten. De 7-serie biedt net als de A8 zeeën van ruimte en zal de Cayenne wat verbruik betreft absoluut in het stof laten happen. Vergeet echter ook de 6-serie Gran Coupé niet, die min of meer in hetzelfde straatje als de eerde vermelde CLS valt.

Porsche 996 Carrera 4S

Yolo! Porsche 911

Akkoord, de binnenruimte voldoet absoluut niet aan de gestelde eisen, maar stél nou die andere drie volwassenen maar incidenteel met hun bagage meerijden, dan kun je niet om de 911 heen. Een 997 Carrera (4)S ga je binnen dit budget zeker weten vinden. Zijn de koplampen geen probleem, ga dan voor een hele puike Porsche van de 996-generatie.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



172 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Altijd de CLS..want dat is een echte bazenbak! :D
@steef2: Op het kamp misschien, maar een 4 deurs semi coupe is lelijk!
Doe mij die A8, maar dat verplaatst zich echt heerlijk.
@ronnys: kom niet aan het Kamp hehe
Gelukkig geen Tesla, die mankementen bak.
@schellekens006: die valt ook nog eens een behoorlijk eind buiten het budget, zo lazen we hier eergisteren al.
Cls500 , leuk budget.. Maar die Cayenne was natuurlijk ook super. Bij alle genoemde auto’s ga je qua nieuwprijs iets achteruit. Maserati Quattroporte is de Yolo auto. Bmw 650 grancoupe..
Ex-demo Ghibli/QP diesel?
50,000? En geen kinderen? Das een no brainer, m6 v10 met wat geld voor mod’s en/of preventief onderhoud. Of wellicht een 360 modena?
@spykerboy: Ik zal het even voor je herhalen: “De voornaamste eis is dat er 4 volwassenen plus bagage in moeten passen en dat hij vlot mee kan komen op de Autobahn, waarop hij voornamelijk gebruikt zal worden.”. Vier volwassenen plus bagage wordt erg krap in een M6 V10, en met een 360 Modena moet je twee personen en je bagage met de trein sturen ;-)

Mochten de eisen wat anders zijn, dan zijn het zeker heel leuke suggesties voor iemand met 50k te besteden!
@Edge: M5 V10 dus…
@Edge: klopt had ook gelezen, afhankelijk van hoever je moet rijden zou een m6 wel kunnen opzich, staat immers opdezelfde bodem als een m5, dus binnen ruimte is +- het zelfde. 360 zeker niet nee, andere auto die meteen bij me opkomt (geen idee of dat al lukt) een x6m of x5m…
@spykerboy: qua binnenruimte verschilt een 6 nogal van een 5 serie hoor. Waar je bij de 5 nog normaal achterin kunt zitten lukt dat bij de 6 alleen voor kinderen
@cheff6: normaal in een 5, in een E60 5 serie heb je zeeen van ruimte achterin, ik spreek uit ervaring, gewoon de E61 M5 nemen, de spannendste en gaafste optie. En je hebt nog wat over voor het onderhoud… 😁
@wimbraber: zeeën van ruimte heb ik nog alleen nog maar gezien in een verlengde auto (s-klasse lang bijvoorbeeld) of een stationwagen. Dus je vrienden moeten geen lange rug hebben dan.
@lekbak: oh nee ik sprak uit ervaring omdat mn pa een E61 heeft gehad, wist niet zat er verschil zat tussen de beenruimte in de sedan en de station, langere wielbasis?
@wimbraber: geen idee of er verschil zit in beenruimte. Ik heb altijd last van hoofdruimte. Bij een verlengd exemplaar kan ik onderuit zakken, bij een gewone niet. Een station heeft geen last van een te vroeg aflopende daklijn en achterruit.

Ik heb overigens ook bij bijna alle auto’s last van een gekke houding achter het stuur. Lange rug, dus om onder de binnenspiegel door te kunnen kijken moet de rugleuning naar achteren. Waardoor de stoel naar voren moet om bij het stuur te kunnen, waardoor ik met mijn benen in mijn nek zit. Leuk joh, lang zijn…
waarom verkiezen jullie de 40d variant altijd boven de 50d?
@arashrsf: Zes-in-lijn. Progressieve koppelverloop. Soepelere loop dan een V8 op zelfs actieve motorsteunen.
@AutomotiveDesigner: De 50d is ook een zes-in-lijn ;)
@lexlfa: Verrek das waar ook. Ik zat op één of een andere manier met de V8 van 550i in m’n hoofd. Nu ben ik eigenlijk ook wel benieuwd waarom @MauritsH een 740d boven een 750d kiest.
@AutomotiveDesigner: hey kerel, de beste wensen voor jou. Hopelijk maak je het goed ?
@Megakix: Jij uiteraard ook de beste wensen voor 2016. Met mij gaat het uitstekend. Anders even wat mailen? ;-)
@arashrsf: Dat vroeg ik me ook af. Het is beide een 6 in lijn dus dat kan het niet zijn
@arashrsf: drie turbos, meer onderhoud nodig
Jammer dat de Porsche 911 op de foto een 996 is ipv een 997!

-edit: klopt, maar het stukje mbt de 911 gaat ook deels over de 996 :)-
@rufctr01: zag het na mijn reactie
Ik zou voor een BMW 535d of 535i. Is namelijk de perfecte combinatie van sportiviteit en comfort. Het is ten slotte van spreken de perfecte autobahn cruiser!
@kahraman11: 535d touring chippen en dan ben je snelweg op de snelweg ;) (en ruimte) was ook belangrijk
De nieuwe superb heeft veel weg van de A8.. Vooral de voorkant. Terugkomend: Ga voor de CLS wat een gave sinistere snelle bak! En als je echt SUV Wilt blijven rijden is hij ook te krijgen in de ML/GL, Misschien zelfs wel een S500. Of doe lekker gek en koop een Opel insignia OPC, goed op te voeren naar 400 PK. Of daar zelfs boven.
A8 anytime
Lancia Thema. Nog nooit was het zo makkelijk….
Koop dan ook iets nieuws. Ford Focus RS? Leuke alleskunner.
@clarkson: Waarom zou hij een nieuwe auto kopen?
@reistje: Omdat de nieuwe Focus RS er straks is?
@clarkson: knappe jongen als jij 4 volwassenen plus bagage in een focus weet te proppen en dan nog fatsoenlijk mee kunt komen op de autobahn.
@mopar: skibox?
@clarkson: zo’n ding haalt ongeveer 10-20km van je topsnelheid af. En als die toevallig niet op vakantie gaat maar gewoon z’n vrienden naar Schiphol brengt dan moet die dat zeker met een skibox doen? :)
@mopar: Onzin de focus heeft een flinke achterbak. Hou nou maar op en geef me gelijk. De focus rs is altijd de beste keuze.
@clarkson: biefstuk ipv gelijk ook goed? Of krijg ik dan alsnog klappen?
@clarkson: beetje oostindisch doof zijn we? Het gaat niet over de achterbank maar over de ruimte voor de bagage. Daarnaast, als jij denkt dat een focus een ruime wagen is dan heb je blijkbaar nooit in een echt ruime wagen gezeten…
@clarkson: wel een heel erg fijne keuze!
Range Rover Sport. En als het Duits moet blijven een ML of X5 diesel. Eventueel een import.
Panamera Turbo
Ik zou voor de CLS gaan!
En er staat dat je bij de CLS moet opletten als je de automaat kiest, maar je hebt geen keuze bij de CLS, die is er alleen met automaat. :)
Budget iets oprekken en deze halen:

http://link.marktplaats.nl/m1000938540?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=83227

BMW M550D
@rijbewijzer: of budget nog verder oprekken en dan het 2014 facelift model nemen.
@borro4: of het budget nóg verder oprekken en een nieuwe Panamera Turbo S kopen!
Oh nee, want budget is budget… Denk niet dat je je budget zomaar met 20k op kan rekken…
Hoewel ik het er wel mee eens ben dat de facelift M550D een mooi ding is 😉
@jobberns: hahaha of gewoon een Rolls! Nee maar iedereen rekt constant op en met belachelijke auto’s. Dan vind ik mijn aanbod nog best reëel hahaha. Maar dan moet die nog heel even wachten.
@borro4: ja dat klopt opzich wel ja! Even doorsparen en je hebt een facelift idd 😉
@rijbewijzer: in duitsland kijken voor een m550d. Scheelt 30k!
@maxx1: haahahahah
@paulloper: http://m.mobile.de/auto-inserat/bmw-m550d-xdrive-touring-m-sportpaket-navi-prof-weißenburg/216975912.html, 60k, http://www.handelsprijzen.nl/advertentie/auto/bmw/5-serie/4799301/bmw-5-serie-m5.html 91k. Verschil 31k. Nou lolbroek? Zoekerange tot 30000km. scheelt wel twee bouwjaren. Nog steeds zo grappig?
@maxx1: ja maar wat moet je vervolgens aan BPM op een 2014 auto aftikken. Wordt wel flink duurder als 60k.
@remcott: nee… Bereken de bpm maar. Auto is uit 2012. Zit 9k bpm op. De auto kost dus 61k.
@rijbewijzer: Dan zou ik voor deze gaan. Wit staat nogal fout, en die zwarte wielen kunnen al helemaal niet, mijn inziens.
@gtwillem: juist. Maar dat donkere glas staat ook weer fout, zeker bij een sedan. Veel stijlvoller als het normaal getint glas is. Ik laat er een auto voor staan indien er van dat vieze glas in zit.
@cpp1: Volkomen begrijpelijk. Ik zou zelf ook nooit voor een 550d gaan, want dan zit je aan de ordinaire bodykit vast. Bij een 535d of 550i heb je tenminste nog de keuze. En ik zou nooit kiezen voor die Shadow Line hoogglans lijsten, gewoon netjes de aluminium exemplaren graag.
@gtwillem: precies, wij zitten op dezelfde golflengte.
Huh, we hebben hier toch afgesproken dat de Alfa 159 het standaard antwoord is?

(gezien het budget is het antwoord hier dan 3 alfa’s in rood, zwart en donkerblauw)
@escort77: zo dat duurde lang..
@escort77: 50.000 euro te besteden, en dan met een viercilinder gaan rijden?
@melkkoe: Of een 3.2 v6/2.4 JDTM 5 cilinder. Dit is alleen wel ver onder het budget shoppen.
@melkkoe: onderhoud.
Ik zeg een Panamera rijdt geweldig, is praktisch, veel ruimte aan boord.
@michaelcorleone: juist jij snapt het
@michaelcorleone: maar spuuglelijk, met name van achter.
@sbelali: Daar zie je niets van als je erin zit ;-).
@sbelali: dat moet je aan wennen ;)
@sbelali: niet lelijk maar Anders
De F01. De CLS van voor de facelift is niet bijster fraai en de A8 wordt snel oud met zijn driedubbele kerstboom update aan de voorzijde. En de nieuwe Zeven lijkt ook nog eens veel op de vorige. Lijkt mij een makkie.
Nice.

Waarom niet de nieuwe RS?
Kun je hier iets mee?
Phaeton v8 is niet zo snel maar wel zuiniger, ruim en aan opties kom je ook weinig tekort. Bovendien budget om een leuke vakantie of 3 te boeken… http://m.autoscout24.nl/anbod/volkswagen-phaeton-42-v8-tt-aut-full-options-schuifdak-keyless-en-benzine-zwart-282185049
De A8 lijkt me een heerlijke comfortabele wagen met meer vermogen en goodies dan je ooit nodig zult hebben, maar er is nog een gekke optie die tot nu toe over het hoofd is gezien…

Maserati Quattroporte, zo’n helemaal zwarte versie ligt buiten het budget, maar een gewone GT is ook niet mis. Rationeel is de A8 een betere keus en qua verbruik ga je er ook niet op vooruit, maar je hebt wel een drietand in de grille staan: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=281803782
Enigzins vergelijkbaar is z’n conculega Jaguar XJ, een stukje moderner en leverbaar met een 3.0 diesel, maar dit is een dikke V8: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=267772156
Nissan GT-R R35, comfortabel, betrouwbaar, retesnel.
@rb26dett: Dat is geen volwaardige auto om met 4 mensen in te zitten.
@reistje: Passen met gemak vier volwassenen in.
@rb26dett: Dat er vier kleine Aziaatjes in passen geloof ik wel, maar Europese volwassenen van pakweg 1,80m kunnen toch onmogelijk fatsoenlijk zitten achterin een GT-R?
@Edge: Ik pas met m’n 1,88 zonder moeite achterin de GT-R
@rb26dett: en je bagage mag je zeker op de stoep laten….
@mopar: Er is meer ruimte dan je denkt
@rb26dett: iig niet genoeg ruimte voor 4 koffers kan ik je vertellen. En laten we realistisch zijn, als je regelmatig met 4 man en bagage op pad bent dan is zo’n wagen gewoon erg onhandig. Zijn beste bet is hoe saai het ook moge klinken gewoon een dikke Duitse station met een (geblazen) V8/10 onder de kap.
@rb26dett: No offence, maar dit is wel een beetje een standaard reactie. Iedere merkliefhebber noemt alleen hun favoriete merk ook al is het een advies van lik mijn ehh, vestje.

In een Nissan GT-R is het met vierpersonen niet heel erg ruim. Daarbij is de GT-R kneiterhard geveerd, je wordt er helemaal gek van op lange stukken. En dan het vebruik. Hij mag dan maar een V6 hebben, die dingen zuipen als een malle. Daarbij valt ie buiten het budget ook.

De GT-R is een fantastische auto, maar niet echt geschikt ;-).
@gtwillem: Mag jij vinden, ik blijf erbij
@rb26dett: Zeker doen! Als ik het geld er voor had, kocht ik er gelijk eentje! Echt een liefhebbersauto, maar ik kan hem in dit geval niet aanraden, vanwege de gestelde eisen ;-)
-Alpina D/B5 import
-Audi A6/7 3.0 BiTDI/TFSI
-Audi A8 4.2 TDI
-BMW M5 V10
-BMW 535d/i
-BMW M550d, import
-BMW 750d/i
-Mercedes-Benz CLS 500 Shooting Brake, import
-Mercedes-Benz E 500, import
-Mercedes-Benz S 500, import
-Jaguar XF 3.0 V6 diesel/benzine, import
-Jaguar XJ 3.0 V6 diesel/benzine, import

YOLO: Maserati Quattroporte S

Ik zou sowieso bij alle auto’s naar import kijken, je kunt in bv Duitsland zo veel meer voor je geld krijgen en de BPM die je nog moet betalen valt meestal best mee.
@noflexzone: Audi kan niet, namelijk een Frans interieur, Jaguar Diesel kan ook niet want het is een Franse Diesel.
@rufctr01: Audi met een Franse interieur? Das wel een compliment voor de Fransen…
Een Jaguar met een Franse motor? Das weer een compliment voor de Fransen…
Franse motor (diesel dan) in een Japanse auto? Beste auto van de wereld?
@Homer55: de waarheid is hard maar zo is het wel
@noflexzone: de BPM valt vanaf 2015 helemaal niet meer mee, je betaalt gewoon het volle pond over resterende jaren (tot 10). Vóór 2014 was er de tegenbewijsregeling. Nadien vervallen helaas.
Porsche Panamera?
Een Cayenne en budget van 50.000 euro….. kom je uit brabant? 😂😂
@sanderm3: haha, het zuiden van Noord-Brabant denk ik…in een wip over de grens met wat spulletje bij je :)
@sanderm3: nader uitleg aub
@dhrwilders: megakix gaf t antwoord min of meer 😂
@dhrwilders: hij zinspeelt erop dat de persoon voor wie het artikel geschreven is een dealert is. Als jij nu aan de macht komt sluiten we de grenzen en zijn dit soort fratsen ook weer verleden tijd ;)
En ook nu is de 159 toepasselijk. Houd je nog 30k over voor een leuk speeltje in het weekend…..
@dutchdriftking: Haha precies! Een puntgave Honda S2000 ernaast bijvoorbeeld ;)
Maar ik zou een e60 m5 met die heerlijke v10 nemen. Kun je een mooi exemplaar van vinden met lage km stand in dld. Hou je nog wat centjes in je spaarpot voor t onderhoud en brandstof.
@sanderm3: goede suggestie inderdaad alleen 1 op 6 gaat hem niet worden met een E60 M5
@baske: haalt welhaast 1:10 als je ietwat normaal rijdt
@Megakix: bij normaal rijden haal je max 1 op 7. Gewone snelheid op snelweg etc..
@sanderm3: M5 is een fantastische auto om flink mee te sturen, maar man wat het is het een vermoeiende auto voor dagelijks gebruik. Die SMG bak is echt niet prettig, en de motor heeft te weinig koppel om lui te rijden. Daarbij is de vering en demping wel erg hard. Nogmaals: fantastische auto, maar niet voor elke dag.
@gtwillem: oke, zit wat in…dan maar een e39 m5 met atmosferische v8 en handbak. Kun je vast zuiniger mee uitkomen. En qua uiterlijk nog mooier. En met dat budget kun je wel een vertroeteld autoleitnerkwaliteit exemplaar op de kop tikken.
RR Sport TDV8
Maserati Quattroporte, model uit de occasiontest van laatst. Maar gezien de huidige auto en de voorkeuren is die schitterende Italiaan waarschijnlijk te stijlvol.
F10 BMW M5, dé Autobahnknaller https://www.youtube.com/watch?v=Or7u3SLrA4c

Moet lukken rond de 50K, alleen komt er dan nog die Scheiss BPM bij…

http://ww3.autoscout24.de/classified/271699774?asrc=st|as

http://ww3.autoscout24.de/classified/282449108?asrc=pl|as
@clioracing: sorry, maar puur uit principe zou ik die bpm niet betalen, dit land is faliekant doorgeslagen met hun belastingen. Ik zou dit heel simpel omzeilen door of a. Een kennis uit duitsland een maandelijks bedragje aan te bieden om hem op zijn naam te doen of b. Adresje zetten in duitsland, levert je nog meer voordelen op en hoeft je niet meer te kosten dan 200 euro per maand. Maar sst dit mag ik eigenlijk niet zeggen😂😂
@amgsoixanttrois: ik ben het helemaal met je eens. Een ander trucje is om gewoon met exportplaten te blijven rijden en die steeds te verlengen.
Ik kon het toch niet laten om de zoekmachines aan te slingeren…..

Als het niet perse supersnel (wel snel gewoon, maar niet ‘BMW-snel’ zeg maar…), maar wel poepchique wil rondrijden: Daimler Double Six met V12. Klaar.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/276620120?asrc=st|as

Of in dezelfde categorie: Citroen C6. Jaja, een Franse wagen……
http://www.autowereld.nl/citroen/c6/3-0-v6-exclusive-15185457/details.html

En als je toch serieus snel wil gaan en ook de daarbij horende looks wil hebben: SAAB 9-3.
http://www.autowereld.nl/saab/9-3/2-8-turbo-x-v6-280-pk-xwd-sedan-schuifdak-luxe-15863001/details.html
M5
S4
C63
Panamera
M3
2×996 (4pers.)
@spylegion: ghi, precies, 2 porsches achter elkaar laten rijden !
LandRover Discovery 4, met luchtvering 👍
@sjonnie82: Dat zal een shock zijn voor meneer;
Van een sportschool overstappen in een Relaxruimte..
@spylegion: soms ook prettig 😉
Rs6 C6
B6 RS6 Avant, ruimte zat voor 4 man plus bagage en bij MTM of JD (veilig, want het blok kan het zeker aan) op te pompen naar dik 700pk. Dat in combo met Quattro maakt hem vrijwel onverslaanbaar op de autobahn….
@mopar: bedoel natuurlijk de C6 RS6
@mopar: maar ik geloof niet dat deze zuiniger is dan de Cayenne ……..
Mijn voorkeur gaat naar een BMW 535d/i met een heerlijke 6 in lijn (zoals het heurt). Met beide versies rond de 300pk lijkt mij dit een Jack of all trades. Genoeg ruimte, snel genoeg voor op de autobahn en een beter verbruik.

De E300 benzine of E350CDI zijn ook een goede opties. Hoewel dat deze iets minder power hebben dan de BMW vind ik het een mooiere auto.

Yolo advies: Mercedes E63, de pre-facelift met de atmosferische 6.2l V8 zit ongeveer rond de 50k.
@reistje: mensen die zoals het heurt zeggen, rijden zeker weten geen BMW. Veel te ordinair.
Ik zou voor een Mercedes cl gaan denk ik, wat een prachtige bak, alleen wordt het achterin wel een beetje proppen
Bentley Continental GT
@DCG: prima keuze, hoewel de remweg van die auto steeds te wensen overlaat…toch eng als je moet remmen vanaf 320 km/h
Al eens een Audi Rs6 (c6) overwogen? Valt binnen het budget, bloedje snel met een heerlijke V10 en zeeën van ruimte. Verder voelt hij zich prima thuis op de autobaan en staat zijn blok bekend om tunings potentieel. Ook is er een leuke Beierse tegenhanger die wel om wat meer onderhoud vraagt.
RS6 c6: supersnel, ruimte, misschien redelijk ingetogen uiterlijk, maar stiekem is het meteen duidelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.

CLS (shooting brake): want gewoon een prachtige auto, en in SB uitvoering ietsje pietsje meer ruimte. En de mooiste “stationwagen” die er te vinden is.

M3 sedan: 4-persoons auto, en een stuk dikker dan de coupé.

6 Serie Gran Coupé: zelfde reden als de M3.

F-150 Raptor: Oke brandstofverbruik zal uit de klauwen lopen. Maar je hebt dan iets wat iedereen ontzettend gaaf lijkt, maar niet daadwerkelijk durft te kopen.

Mercedes CL: DE te kopen limo coupé.
Kan 4 personen in een zee van luxe vervoeren. Misschien wat ouder, en ruim binnen het budget. Maar who cares, het is een CL.
@rikus: de raptor gaat maar 160. Meer vinden ze van Ford niet vertrouwd ofzo…
50 mille… Wat een bedrag. Nog even door sparen en je kunt een nieuwe STI aanschaffen. Ik heb weer even het Wereld Weide Web afgestruind en ben het volgende tegengekomen. Alle standaardkeuzes ken je vast allemaal al, en zullen zeker door iedereen benoemd worden. Hier wat je ook kun krijgen binnen de gestelde eisen:

Ten eerste deze BMW 550i GT High Executive. Ok, het is niet moeder mooiste, maar dat is een Cayenne al helemaal niet. Het is technisch eerder een  7-serie dan een 5-serie, dus je hebt veel, heel veel comfort. Daarbij is de auto reuzepraktisch en lekker ruim. En ik vind hem gek genoeg steeds mooier worden. Dit is typisch een ‘Panamera’ auto: iedereen vind het niets, maar de eigenaren zijn er gek op. En terecht.

Tsja, en als de Panamera genoemd is, kunnen we hem zeker niet níet benoemen. Voor 50k is de spoeling nogal dun. Kijk uit voor niet originele exemplaren. Deze Panamera 4S ziet er zo op het ook niet verkeerd uit, inclusief de goede velgen en alle gangbare opties. In principe gewoon de Cayenne, maar dan lager en lichter en net zo snel. Ze rijden echt top, deze auto’s. En het verbruik is iets lager dan de Cayenne Turbo, maar verwacht geen wonderen.

Gaan we naar de écht leuke auto’s. Want voor 50k is er voldoende op de markt, zoals deze Caddilac CTS Wagon 3.6 Sport Luxury. Het rijdt veel beter dan vele denken: het is zeker geen zwalkend luchtbed. Daarbij is het een zeer originele auto en praktisch bovendien. Ok, 322pk is niet superveel vermogen, maar de Caddy is ook niet zo zwaar. Alle opties zitten erop en het allerleukste: nog geen 1.200km op de klok…

Ruim, praktisch, snel. Tsja, dan kom je bij deze topper uit: een heuse Mercedes-Benz R63 AMG uit. Yup, die hadden ze ook nog. Sterker, het is de eerste Mercedes welke werd uitgerust met de legendarisch 6.2 V8 van AMG. Hier is ie goed voor 510pk en waarschijnlijk niets zuiniger dan jouw Cayenne. Echter, het is geen SUV (groot voordeel, mijn inziens). Daarbij is het typisch zo’n auto die zijn inzittentenden het zo gerieflijk maakt, in plaats van te laten wat voor grote slang je in de broek hebt.

Een maatje kleiner en minder Duits, is deze Volvo V70 T6 AWD Summum. Ik zocht een S60/V60 Polestar, maar die zijn wel erg klein, en dit is de enige uit 2014. Alle opties zitten erop en je kan hem naar hartelust tunen. Het is geen opvallende auto, alhoewel sommige kunnen denken dat je van de KLPD bent. Het is niet de strakste auto en hij wordt al wat ouder, maar het is een klassieker in wording. Daarbij zitten er zeer, zeer fijne stoelen in een puike stereo installatie in. En ondanks dat ie niet zuinig is, kun je met deze de 1 op 10 nog wel halen ;-).

Uiteraard kan de BMW 535d niet onbreken. Het is een van de beste compromissen tussen snelheid en verbruik. Maar het is zo’n standaardkeuze dat ik hem oversla en deze Jaguar XF-S 3.0D 275 aan beveel. Waar ik een M-sport pakket op een BMW waanzinnig ordinair en een beetje triest vind staan, kan een Jag het gewoon hebben. Deze heeft het hele pretpakket erop zitten met lekker dikke sportstoelen erin. De motoren zijn ook lekker en met een Arden chipje ga je zo over de 300pk.

Ok, dan nu naar de beste auto uit dit lijstje. Want als je comfortabel met 4 man over de Autobahn wilt knallen, kan dat niet comfortabeler dan in deze Lexus LS600h President. De afschrijving is al gedaan, waardoor je voor 10 mille onder het budget in Japans Fijnste kunt zoeven. Meer dan voldoende vermogen, en als je een beetje je best doet kun je er gewoon 1 op 14 mee halen. De stereo van Mark Levinson is zo’n beetje het beste wat je kunt krijgen (degradeert het Burmeister meteen tot verfblikken). En het is een Lexus, dus hij zal het altijd blijven doen.

Als je wel de voordelen van een SUV wilt, maar niet de nadelen, zou ik zeker even kijken naar deze Audi A6 Allroad BiTDI. Voor het comfort hebben ze altijd luchtvering, welke je ook in hoogte kunt verstellen. Daarbij zijn dit zeer fijne Autobahn auto’s. Zeker deze motor is een beul. Veel potenter dan die van de Jaguar en voelt ook flink sterker en sneller aan dan de 535d (omdat die dat eigenlijk ook is). Misschien een beetje saai, maar wel heel erg goed. En een Allroad zie je niet op elke straathoek.

Ik weet dat Duits een voorkeur heeft, maar ik wilde deze Japanner nog even onder de aandacht brengen. Want voor 50 mille heb je ook deze Infiniti Q50 Hybrid Performance Plus. Meer dan 350pk. Ruimte zat, en je hebt nog 4wd ook. Daarbij vind ik het uiterlijk telkens mooier worden. Wit is eigenlijk een kleur die bijna nooit staat op een auto, maar deze Japanner komt er mee weg. En dit exemplaar is nog jong ook. Het stuurgevoel moet je ding zijn, dat is eng licht.

Ok, dan nu het buitenbeentje: Deze Fisker Karma EcoSport. Voor 42,5 mille rijd je in een stuk rijdende geschiedenis. En kijk er alleen al naar: gewoon een rijdende concept car. Onderdelen kan wel een dingetje worden, maar in Nederland zijn er voldoende liefhebbers en specialisten voor. En ergens vind ik een Fisker zo veel cooler dan een Tesla. En je hebt nog altijd een verbrandingsmotor voor als de elektriek op is.

En om af te sluiten deze BMW 640i Coupe High Executive. Het is een beetje lastig om een goede te vinden, maar uiteindelijk toch eentje gevonden. Deze heeft namelijk normale wielen en bumpers, en dan is het van foute kamperbak ineens toch best wel een geslaagde coupe. Deze heeft een licht interieur met donkere hemel en meer speeltjes aan boord dan mijn zus in haar handtas heeft.

Als je bang bent dat je de lokale pomphouder toch wel héél erg gaat missen, en je wilt zo veel mogelijk waar voor je geld, dan zou ik stoppen met zoeken en direct deze Bentley Continental Flying Spur aanschaffen. 322 km/h topsnelheid. Zeer veel ruimte, mega comfort. Beurtjes zullen wel wat prijzig zijn, maar ik zou hem gewoon bij de VW specialist om de hoek brengen. 0-100 in minder dan 5 seconden. En check die kleurstelling!

Dan nu mijn Yolo keuze: Voor de weekenden moet een auto leuk zijn, en kun je dus het beste gaan voor deze Mazda RX-8 Renesis HP voor 10 mille, dan houd je nog 40 mille over. En je moet ook iets hebben om elke dag in te rijden zonder compleet leeg te lopen, daarvoor is deze Alfa Romeo 159 Sportwagon 1750 TBI uitermate goed geschikt. Dan als ultieme Autobahn mobiel deze Audi A8 4.2 TDI quattro voor de snelle en lange ritten. Soms kan het zo makkelijk zijn ;-)

 

Succes met de keuze!
@gtwillem: Ik zou ook voor de combi van jouw laatste drie gaan :)

De Continental Flying Spur had ik ook. Bizar dat je die kunt krijgen voor dit geld eigenlijk!

In plaats van die Jaquar XF kan je ook deze XJ nemen. Vind ik zelf wat mooier, hij is ruimer en met V8.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/267772156?asrc=st|as

En die R63 AMG staat volgens mij al heel erg lang te koop. Volgens mij alles wat je wilt, die auto, maar ik vind hem niet mooi. Doe dan maar deze:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/267772156?asrc=st|as

Dat zou mijn keuze zijn denk ik. En dan het liefst nog een standaard bumpertje achter zonder de dikke pijpen.
@reactief: Zo, die Jaguar is wel heel erg gaaf, zeg. Die Mercedes is ook zeer indrukwekkend, maar wel érg aan de prijs. Nu zijn er niet zo veel E63’s te vinden, en Marco Hof Sportcars heeft een zeer goede naam en altijd topspul staan, maar gevoelsmatig vind ik het erg veel geld. Daarbij vind ik de E55 AMG die ervoor was eigenlijk nog gaver: 700nm over het gehele toerenbereik…
@gtwillem: en toch staat ie al heel lang te koop (kom er geregeld langs).
@e1000bmw523i: De Jaguar of de MB?
@gtwillem: de Jag.
@gtwillem: e55 amg inderdaad misschien nog wel leuker.
@gtwillem: Erg mooie, aparte keuzes uitgezocht! Chapeau!!
Die R63… En Bentley…
Zeer exclusief!!!
@gtwillem: ik zou toch soliciteren bij autoblog je geeft veel beter en fantasierijker advies echt top dit!
@nickdeleeuw: Mee eens die man weet ECHT veel
@gtwillem: ik zou voor de r500 gaan. Het meest comfortabele wat ooit uit de fabrieken van Mercedes-Benz is gekomen.
@gtwillem:
Fisker vind ik leuk dat je die noemt. Is wel een heel krappe wagen, met name achterin. Bagageruimte past net één sporttas in ofzo….. Wel een bijzondere auto waar je lef voor nodig hebt om er ‘em te halen.

En ik zie dat je Cadillac noemt. Puike wagen! Er staat ook een beul van STS te koop:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279547680?asrc=st|as

Wederom, je hebt een beetje lef nodig om zo’n auto te halen… Wat gek is, want eigenlijk doet die auto exact hetzelfde als een Mercedes of BMW……
@Rob: Niet ervaringen met de ruimte ervan, maar kijk er alleen al naar! Wat een auto! 22″ velgen! Hoe cool is dat? Kijk, iedereen weet wel dat de BMW 535d de beste keuze is, dus omdat nog een keer te vertellen, is een beetje overbodig. Nieuw zou ik nooit een Fisker hebben overwogen, maar voor 42,5 mille heb je echt iets bijzonders.

De STS-V heb ik al een keer aangedragen bij AB, echt een bijzondere auto. De STS-V heeft de aandrijflijn voor de XLR-V, een soort SL55 AMG achtige auto. Maar de STS heeft een veel strakker onderstel én meer vermogen. En deze groene is in deze kleur wel heel erg uniek.
@autoblog: mag de reactie worden goedgekeurd? Ik had het alleen maar over de speeltjes van mijn zus. Ik zal het niet meer doen ;-)
Denk dat een lexus rcf net buiten de begroting valt dus dan maar een leuke JAG xf of XJ.
Zo veel geld……………………zo weinig fantasie.

Sorry jongens echt waar sorry.

Iets Duits, 40000 Bratwürsten met brood à € 1,25 per setje ?

3636 Schnitzel mit Bratkartoffeln à € 13,75 ?
@desjonnies:
Audi, BMW, Mercedes of Porsche.
Tsja, ik neem aan dat onze Dillon dat zelf ook wel kon bedenken…..
als je die keuzes hebt zou ik gaan voor degene die het dichtst bij is qua garage.
Ik laat deze volledig aan @gtwillem over. Hij moet immers iets hebben om die draak van een zus te kunnen ontlopen…
1 op 6 voor een cayenne turbo is nog zuinig! 1 op 3 hier 👋🏼
Deze importeren (wel iets boven budget): http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=278294461
CLS is gaaf of ik zou kijken naar een S-klasse
E63 station?
Jaguar XJ, infinity fx?
M5 V10?
50k euri…
Omdat er officieus afgesproken is dat de Alfa 159 altijd binnen het plaatje past binnen dit soort topics: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1750Ti. Houd je nog geld over voor nog wat leuks erbij…

BMW E39 M5. Om rap van A naar B te komen.

Hoorde ik daar iemand wintersport roepen? Dan mag X-drive niet ontbreken…

Ruimte? Dan de mooiste 7-serie, maar dan in Alpina-jasje: Alpina B12

Tot slot een edele Brit: De Bentley Arnage. Verkrijgbaar met een Brits hart als Red Label (persoonlijk vind ik dit een betere kleurencombinatie, maar goed) en met Beiers hart.
@e1000bmw523i: Die Alpina staat er al een tijdje, en ik zat er serieus over na te denken. Heb ik al het goede van mijn oude Impreza en E92 (die er binnenkort uitgaat). Ik heb express geen afspraak voor een proefrit en offerte. Toch een beetje een nest puppy’s gaan bekijken en dan ‘nee’ zeggen. Dat doe je gewoon niet. De prijs is niet eens zo heel gek, alleen wilt vrouwlief wat anders… Moeilijk, moeilijk, moeilijk.
@gtwillem: “Het is geen BMW.”, of trapt ze daar niet in? 😉
@e1000bmw523i: zo ongeveer ja… We gaan van drie auto’s naar twee. En vrouwlief wilt graag een Audi Q3, Mini Countryman, Mercedes GLA of BMW X1 of zoiets. En die zijn gebruikt best nog prijzig.
Ik las hierboven een Mercedes R63 AMG! Is waarschijnlijk niet zuiniger dan de Cayenne, maar wel ruimer! En het geluid van de legendarische 6.2 V8 is geweldig.
Petrolhead. Sure. Met een Cayenne.
@jaccovdzaag: Petrol Heads heb je in allerlei soorten en maten. En een Cayenne Turbo is toch een machtig apparaat? Van alle SUV’s is het de best sturende, dus ja, het kan wel degelijk!
Te veel sedans in deze lijst. Ik zou voor een dikke A6 Avant of M550d Touring gaan. Wellicht een SQ5 of Range Rover Sport als je meer hoogte zoekt.
CLS,S8,A8,7 serie 5serie keus zat denk ik voor 50 mille
Jullie zijn allemaal gek. Gewoon de 740d
@gtwillem we zijn de niet-voor-de-hand-liggende Zweed vergeten: de Saab 9-5 2.8T Aero http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=281765146
Bentley GT
Om dan na een Cayenne Turbo met een flink stevig vermogen naar een 5-serie of A6 gaan zou ik als een downgrade zien. Zou ik niet doen. Wat ik zou overwegen;

S8 V10 (want V10)
G400CDI (want cult auto en wat zuiniger dan de Cayenne)
Bentley Continental Flying Spur (want Bentley, snel, en ruimte)
Bentley Continental GT (want zie voorgaand. Wat betreft ruimte, gooi er dan maar een dakkoffer op)
Q7 V12 TDI (want machtige motor)
612 Scaglietti (want Ferrari. Wel even doorsparen en importeren)

Mijn keuze zou zijn: hou lekker de Cayenne en koop er een Aston Martin V8 Vantage bij, of nog liever, een Ferrari F355 (handbak uiteraard). Moet vast wel lukken.
Dan heb ik alle reacties zitten lezen. Niemand adviseert de RS6 Avant V10?

http://ww3.autoscout24.nl/classified/274204673?asrc=st|as

Geen al te hoge KM stand. En V10 RS6.+ Je houd nog 10K euro’s over voor benzine.
Bmw e60 M5 Touring altijd!
X6 M50D. Met chip.Heerlijke wagen met genoeg power voor de autobahn. En brandstof verbruik lager dan de cayenne.

Evo 7 station. Makkelijk 400+pk uit te krijgen, zuiniger dan de Cayenne en je hebt iets unieks

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).