• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

6 ultieme Porsches uit de jaren ’60

Auteur: CasperH, gepost 27 oktober 2014 om 10:16 – 15 Reacties

Porsche 911 1964


In de jaren ’60 kwam de Porsche 911 op de markt. Maar er zijn meer Porsches uit de ’60’s die je moet kennen!

Tussen de jaren ’50 en de jaren ’70 moeten we natuurlijk de belangrijkste jaren uit de geschiedenis van Porsche niet vergeten: 1963 en 1964 waren namelijk de geboortejaren van de 901 en 911. Maar ook andere iconen van het Duitse merk vonden hun oorsprong in de sixties.

356B Abarth GTL (1960)
De 356b Abarth tijdens de Targa Florio
Met hulp van het Italiaanse Abarth creëerde Porsche een lichtgewicht Porsche 356, de 356B Abarth GTL. Deze speciaal ontworpen 356 was kleiner en lichter dan de reguliere 356. De body werd vervaardigd uit aluminium en de eerste prototypes werden in 1960 ingezet tijdens de Targa Florio, die ze meteen wonnen. Het jaar daarop deden ze dat kunstje nog eens voorzichtig over. De oorspronkelijk versie werd uitgerust met een 116 pk sterke viercilinder boxer, later volgde nog een versie met 167 pk.

718/8 W-RS Spyder (1962)
Porsche 718 W RS
Porsche 718 W RS
De 2 liter achtcilinder uit de Formule 1 auto van Porsche leverde iets meer dan 200 pk. Het bleek het ultieme recept voor klasse-overwinningen in Targa Florio in 1962. In 1963 won dit monster met een verbeterd blok (240 pk) ook nog eens het European Hillclimb Championship.

904 Carrera GTS (1964)
Porsche 904 Carrera GTS
Een racer die ook in straatlegale trim werd gebouwd, ontstaan omdat Porsche stopte met Formule 1 in 1962 en zich weer wilde storten op het racen met sportwagens. De straatlegale 904 Carrera GTS was bedoeld als homologatie-auto voor de racers van het merk. Deze kreeg overigens te maken met hetzelfde naamgevingsprobleem als de 901 (zie hieronder) en werd daarom verkocht als Carrera GTS. Een straatlegale versie verscheen in 1964 op de markt, er werden slechts 106 stuks gebouwd.

901 (1963) en 911 (1964)
Porsche 901
De vervanger van de 356 en auto die het merk definieerde was (en is nog altijd) de 911. De Porsche die we nu kennen als 911 moest oorspronkelijk 901 gaan heten, maar Peugeot wilde niet dat dat gebeurde. Het Franse merk heeft immers een handelsmerk met typenamen met een “0” in het midden. Er werden 82 auto’s gebouwd met de typeaanduiding 901, maar toen Porsche de auto officieel aankondigde op de Autosalon van Parijs in oktober 1964 kwam Peugeot in opstand. De auto’s met typeaanduiding 901 zijn officieel nooit in de verkoop gegaan maar ondertussen is bekend dat een aantal van deze auto’s in handen van verzamelaars terecht zijn gekomen. Over de waarde van deze auto’s durven we niet eens te speculeren.

Porsche 911 1964
Porsche besloot na het protest van Peugeot de “0” door een “1” te vervangen en de legendarische Porsche 911 was geboren. Een auto die ondertussen via vele generaties is geëvolueerd tot de 991 in vijftig jaar tijd. De eerste 911’s kregen een 130 pk sterke zescilinder boxer. Dit blok was luchtgekoeld, hing achter de achteras, had een inhoud van 1991 cc en was gekoppeld aan een vier- of vijfbak handgeschakeld. Het ontwerp kwam voor een groot deel van de hand van Ferdinand Porsche jr., maar ook Erwin Komenda bemoeide zich met de tekeningen.

Porsche zette de eerste en laatste generatie ter ere van het vijftigjarig bestaan bij elkaar, waardoor een fotoshoot mogelijk werd die je hier kan vinden.

912 (1965)
Porsche 912
Bedoeld als basic 911: de 912 was het betaalbare broertje van de 911, voorzien van een vier- in plaats van zescilinder boxer. De 912 werd in productie genomen nadat de 356 in 1965 officieel van de markt verdween. De 912 verdween in 1969 van de markt maar kwam in 1976 nog heel even terug als 912E.
Fotocredit: Stratos op Autojunk.nl

914 (1969)
Porsche 914
Op de drempel van de seventies besloot Volkswagen dat Porsche een sportwagentje voor ze moest ontwikkelen ter vervanging van de Karmann Ghia. De bedoeling was dat er een viercilinder VW blok achter de voorstoelen zou belanden en dat die auto als Volkswagen verkocht zou worden. Tegelijkertijd zou Porsche dezelfde auto met een zescilinder gaan verkopen als Porsche. Tijdens de ontwikkeling wist Porsche de directie van Volkswagen te overtuigen dat het onverstandig zou zijn om allebei de auto te gaan verkopen en dus werd de 914 uiteindelijk nooit als Volkswagen op de markt gebracht.

Sommige mensen zien de 914 als de verre voorvader van de Boxster. Een veel gehoord sentiment is dat de 914 een betere auto zou zijn dan de 911 van destijds, met een betere balans en fijnere handling. Feit is dat de 914 destijds beter verkocht dan de 911. Veel beter zelfs.

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
  • 911 SC door Porsche in ere hersteld

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

356, 718, 901, 904, 911, 912, 914, abarth, carrera-gts, lijstjes, Porsche

Vorig bericht: « VVD: “Bijtellingsplannen Wiebes moeten van tafel”
Volgend bericht: Verkoopprognose ook voor 2015 belabberd: 390.000 auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. 123bat zegt

    27 oktober 2014 om 10:25

    Lekkere lijst! Maar ik mis de Porsche 917. Die mag er van mij ook bij, wat een bruut apparaat is dat zeg.

    Login om te reageren
  2. autoblogfan zegt

    27 oktober 2014 om 10:28

    Denk weer terug aan de dagen van Need for Speed: Porsche 2000. Lol mee gehad

    Login om te reageren
    • autoblogfan zegt

      27 oktober 2014 om 10:30

      @autoblogfan: Tot je de schermafbeeldingen weer ziet en je afvraagt hoe je jezelf hiermee hebt kunnen vermaken.

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        27 oktober 2014 om 10:55

        @autoblogfan: Toevallig een week of wat terug Porsche unleashed weer geinstalleerd. Heb er nog steeds net zoveel lol van als toen. Mooie graphics zijn leuk, maar zeggen echt helemaal niks over wat een spel aan lol te bieden heeft.

        *denkt met smart terug aan het oerlelijke en geweldige Ports of Call*

        http://www.abandonia.com/files/games/108/Ports%20of%20Call_8.png

        Login om te reageren
  3. roberto zegt

    27 oktober 2014 om 10:30

    Gisteren nog bij de Porsche Approved Occasion weekend in Nieuwegein geweest, en dan vallen de 356’s / 964’s heerlijk op. En wat een heerlijke blauwe Carrera RS stond er!

    Ik ben benieuwd als PCG volgend jaar als eerste een Porsche Classic Center openen, dat wordt een grote snoepwinkel! (en dat zijn de huidige dealers al)

    Login om te reageren
  4. rickr zegt

    27 oktober 2014 om 10:37

    Mooie jaren voor het merk! Vooral de 904 Carrera GTS is echt een plaatje. Jammer dat daar slechts een beperkt aantal homologatie modellen van zijn gemaakt.

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    27 oktober 2014 om 11:02

    zo,n 914 is als een Fiat Dino ..
    een sympathiekere verschijning dan de zogenaamde “real deal” ..

    Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    27 oktober 2014 om 11:10

    Wat een mooi lijst zeg! En dan idd met name de 904.

    Login om te reageren
  7. donvincenzo zegt

    27 oktober 2014 om 11:16

    De 904 ja – dat zou wel eens de mooiste Porsche ooit kunnen zijn.

    Login om te reageren
  8. series2 zegt

    27 oktober 2014 om 12:05

    Die 356 abarth is erg tof! Net als dat meiske bij die 914.

    Login om te reageren
  9. Vincegail zegt

    27 oktober 2014 om 17:10

    Login om te reageren
  10. Vincegail zegt

    27 oktober 2014 om 17:18

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      27 oktober 2014 om 17:21

      @Vincegail: Nummerbord zegt 906, maar dit niet:

      Login om te reageren
  11. 911GT2 zegt

    28 oktober 2014 om 09:20

    De 914 werd wel degelijk als Voklswagen-Porsche verkocht hier in europa. In de VS heeft men dat echter nooit aangedurfd en hem alleen als Porsche verkocht.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Vw-porsche914-typenbezeichnung.JPG

    Login om te reageren
  12. pudi zegt

    28 oktober 2014 om 10:56

    Beter Dan het heden

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North