De 6 mooiste VW Karmann Ghia’s op Autojunk

Auteur: , 21 Reacties

In een tijd waarin Volkswagen alleen nog maar bekend stond als massabouwer van de Kever en Transporter, kwam Wilhelm Karmann in 1953 met het idee voor de Ghia. Gewoon zomaar. Volkswagen besloot eens gek te doen en nam de auto in productie. Tijd om met een spotoverzicht terug te blikken op 60 jaar Ghiagedoe.

OHAI

Carrozzeria Ghia

De vormen van de slanke coupé werd getekend door het Italiaanse Carrozzeria Ghia, en voor de techniek deed Wilhelm Karmann een beroep op de Kever. Zo ontstond er een best wel fijne Kever-variant, en toen de auto op de Salon van Parijs in ’53 werd getoond schijnt Volkswagen-baas Heinrich Nordhoff er zo van onder de indruk te zijn geweest dat hij maar één ding kon doen: de Karmann Ghia in productie nemen. (Het feit dat Karmann al vanaf 1949 cabrioversies van de Kever maakte zal er ongetwijfeld aan hebben bijgedragen, maar toch.)

Honderdduizenden Ghia’s

Na enkele aanpassingen aan de buitenkant en wijzigingen in het interieur werd de auto, intern aangeduid als Type 14, in 1955 in productie genomen, gevolgd door een cabrioversie in 1957. De productie liep door tot in 1974 en in die tijd werden er in de Osnabrück-fabriek 362.601 coupés en 80.881 cabrio’s gemaakt. Machtig veel, maar natuurlijk een schijntje vergeleken met de productieaantallen van de Kever. Logisch. Ook werden er tussendoor nog vierpersoons versies gemaakt: de Type 34, die 8 jaar in productie bleef maar vanwege zijn prijsstelling – bijna even duur als een Porsche 356- nooit de populairste variant werd.

De wereld kent momenteel aan Ghia’s geen gebrek. Je vindt ze zestig jaar na dato nog steeds in grote getallen, soms voor minder dan 10k. We vonden het tijd om de juweeltjes van het spotterslegioen op Autojunk.nl in de spotlight te zetten. Klik op de afbeeldingen voor meer foto’s.

06. Blauwe, simpele, degelijke Karmann Ghia

05. Beige Volkswagen Karmann-Ghia houdt het laag
Beige Volkswagen Karmann-Ghia houdt het laag

04. Een Ghia met zijn geestelijk vader op de achtergrond
Een Ghia met zijn geestelijk vader op de achtergrond

03. Een Volkswagen Kermit Ghia
Een Volkswagen Kermit Ghia

02. Een Karmann Ghia Type 34
Een Karmann Ghia Type 34

01. Fuchsgevelgde Ghia als Nürburgringtijger



21 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
mooi, heel mooi
Ik vind kermit de mooiste in combinatie met de grote velgen.. Fuchs staan er ook heel mooi onder
@laulau:

deze auto zou louter en alleen willen aanschaffen om zijn daklijn ..
@lincoln: dus geen cabrio voor jou.. ik persoonlijk vind de cabrio wel iets hebben..
en tevens de enige 6 “duidelijke” foto,s van een Karmann op autojunk ..
Prachtige auto’s, go karmann!
Leuk, heb liever een kever.
@norge: Die zijn ook leuker.
Misschien wel de mooiste Volkswagen aller tijden! Prachtige overzicht!
Het liefst een Lowlight Karmann Ghia, eerste types met lager geplaatste koplampen, kleine achterlichten. Superwagens! Verder alles met kleine knipperlichten, binnenvuller of niet. De latere versies met grotere knipperlichten vind ik echt een heel stuk minder. Ohja, en een Type34 is altijd super!
Allen de laatste oftewel nummer 1.
@v12biturbo: Alleen*
Dit zijn echt leuke wagentjes!
Eeuwige zonde dat m’n moeder de hare ooit weg heeft gedaan.
Prachtige auto’s, maar ik de eerste versie:

http://www.classicvws.com/sale/57ghia-1.jpg
Karmann Ghia type 14 en 34 zijn echt gave auto’s, maar de type 147 (Fridolin) is nog gaver.
Doe mij maar ’65 Karmann cabrio, geslammed op early Fuchsen, airride en een rappe motor…
Ik vind de ‘simpele’ blauwe Karmann Ghia van nummer 5 het mooist. Juist omdat hij zo elegant is door de eenvoud.
haha, leuk om mezelf in de wagen van mijn oom te zien op foto nummer 02

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).