• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Oud vs Nieuw: Porsche 901 en 911 (991) fotoshoot

Auteur: sir_smokalot, gepost 12 februari 2013 om 15:13 – 16 Reacties

Papa, ik lijk steeds meer op jou


De 911 bestaat dit jaar officieel 50 jaar, en dat zullen we weten. Als opwarmertje mochten een aantal fotografen zich in Stuttgart alvast uitleven op een combo waar een halve eeuw ontwikkeling tussen zit.

Een korte blik op de kentekenplaten zegt genoeg: dit zijn auto’s die in eigendom zijn van Porsche zelf. Een knalgeel persmodel van de 350 pk sterke Porsche 911 (991) Carrera, en een museumstuk van een auto die nooit als zodanig in productie ging, de 901.

Het verhaal hierachter zal velen bekend zijn: Peugeot claimde de ‘0’ in het midden van de typenaam, en zo werd de 911 geboren. De hier afgebeelde 901 is een prototype, waarvan er 81 zijn gebouwd, en dat zijn introductie beleefde op de IAA te Frankfurt, in september 1963.

Zo naast elkaar geplaatst geeft het een mooi beeld van de evolutie in zeven generaties 911, waarin de auto’s breder en gestroomlijnder werden, maar eigenlijk niet heel veel lager, en waarin de breedte van de banden met een factortje twee toenamen. Al dat extra vermogen moet wel beteugeld worden, per slot van rekening.

Alle foto’s, van porsche911turbo2, vind je op autojunk!

Ook interessant!

  • Dit kost een jaar Porsche 911 rijden
    Dit kost een jaar Porsche 911 rijden
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche komt met iconische 911 Dakar!
    Offroad Porsche 911 heet Dakar!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

901, 911, 991, combo, geel, Klassiekers, Porsche

Vorig bericht: « MCCHIP Mercedes C63 AMG: potje tetris?
Volgend bericht: Dit is de Mercedes A45 AMG, met 360 pk! »

Lees Interacties

Reacties

  1. lacker zegt

    12 februari 2013 om 15:19

    Ik kan niet kiezen. Nemen we de 901 als dagelijkse auto en de nieuwe 991 voor de weekend of net andersom?

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      12 februari 2013 om 15:26

      @lacker: Ik ook niet, zal misschien vooral komen omdat k geen Porsche heb.

      Login om te reageren
  2. Vinny_93 zegt

    12 februari 2013 om 15:37

    Even anders wat, inloggen werkt niet meer op de homepage.

    Login om te reageren
  3. bh911 zegt

    12 februari 2013 om 15:53

    Als klein jongetje achterin de auto op vakantie door Duitsland rijdend Porsches tellen en kwijlen. Nu ruim 35 jaar later nog steeds kwijlen bij Porsches, gaat het ooit over…..

    Login om te reageren
    • kapiteinaudi zegt

      12 februari 2013 om 15:57

      @bh911: De 911 is dan ook een tijdloze machine en tevens de beste sportwagen ooit gemaakt!

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 februari 2013 om 16:32

      @bh911:

      kan je inmiddels met stichting Zonnebloem naar Duitsland ..

      Login om te reageren
      • luuktb zegt

        13 februari 2013 om 09:49

        @lincoln: Ja inderdaad hij kwijlt wat af.

        Login om te reageren
  4. baap zegt

    12 februari 2013 om 15:56

    Doe mij de 901 maar.. wat een mooie Porsge is da! Een heerlijkheid om te zien..

    Login om te reageren
  5. lowbird zegt

    12 februari 2013 om 15:57

    Porsche, hate it or love it. Ze hebben wel een ontzettend mooie historie wat hun modellen betreft! Niet alleen wat hun modellen betreft overigens…

    Login om te reageren
  6. Jokkebrok zegt

    12 februari 2013 om 16:01

    Grappig, dat 901 verhaal wist ik niet!

    Login om te reageren
  7. mitsustiggi zegt

    12 februari 2013 om 17:06

    obesitas is n modderfokker

    Login om te reageren
  8. Emile_Benz zegt

    12 februari 2013 om 18:23

    De 901. Waarom? Omdat de 991 aan obesitas lijdt…

    Login om te reageren
    • ronin1130 zegt

      12 februari 2013 om 20:04

      @Emile_Benz: zoals alle moderne autos… De verplichte normen helpen natuurlijk ook niet.

      Login om te reageren
  9. maseratizzzzzzzz zegt

    12 februari 2013 om 21:17

    wat een koekblik die 901, gelukkig zijn we nu jaren verder en is de 991 er.

    Login om te reageren
  10. rc1990 zegt

    12 februari 2013 om 23:41

    Mooier? De 901. Liever rijden? De 991. En ja, meningen.

    Login om te reageren
  11. Arnoud zegt

    13 februari 2013 om 07:47

    In die 50 jaar is de 911 dus geen centimeter hoger geworden. Wel veel breder, veel langer en ook behoorlijk zwaarder. Maar toch ook heel veel sneller. En bij vlagen ook mooier, met als hoogtepunt de 997.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North