• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

’63 Corvette Z06 Stingray is de Heilige Graal der Muscle Cars

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 augustus 2014 om 20:55 – 22 Reacties

Afbeelding ’63 Corvette Z06 Stingray is de Heilige Graal der Muscle CarsAfbeelding ’63 Corvette Z06 Stingray is de Heilige Graal der Muscle CarsAfbeelding ’63 Corvette Z06 Stingray is de Heilige Graal der Muscle CarsAfbeelding ’63 Corvette Z06 Stingray is de Heilige Graal der Muscle CarsAfbeelding ’63 Corvette Z06 Stingray is de Heilige Graal der Muscle CarsAfbeelding ’63 Corvette Z06 Stingray is de Heilige Graal der Muscle CarsAfbeelding ’63 Corvette Z06 Stingray is de Heilige Graal der Muscle CarsAfbeelding ’63 Corvette Z06 Stingray is de Heilige Graal der Muscle Cars

Corvette Z06 pr0n
U kunt dus al wel raden dat de toekomstige eigenaar van deze oer-Muscle Car flink de portemonnee moet trekken voor zijn exclusieve speeltje.

Iedereen die een beetje in auto’s geïnteresseerd is weet dat ‘Z06’ een aanduiding is voor een extra heftige versie van de toch al niet heel lullige Corvette, die inmiddels aan zijn zevende generatie bezig is en ook in Z06-trim verschijnt. Sinds 2000 biedt Chevrolet het standaard aan op zijn Corvettes. Echter, lang, lang daarvoor, was er ook een Z06, in de Corvette C2, die in 1962 het levenslicht zag.

Het Z06-pakket debuteerde op de ’63-modellen, waarvan er in totaal 199 verdeeld over zes batches werden gemaakt. Onderdeel van het pakket waren een ‘a 20 percent larger diameter front antiroll bar, a vacuum brake booster, a dual master cylinder, sintered-metallic brake linings within power-assisted Al-Fin drums cooled by front air scoops and vented backing plates, larger diameter shocks and springs nearly twice as stiff as standard‘, aldus het Corvette Museum.

De auto’s hadden een monsterlijke tankinhoud van liefst 138 liter, en werden daarom toepasselijk als “Big Tanks” aangeduid. Dit specifieke prachtig zwarte exemplaar is daar één van, en zijn historie is uitstekend gedocumenteerd.

Corvette Z06 pr0n

Onder de kap draait alles op de 5,4 liter grote V8 (327 cu. in. small-block, de big blocks van 6,5 liter en groter deden in ’65 hun intrede) met 365 pk. Zijn eerste eigenaar, de Amerikaan Paul Reinhart, racete ermee tot en met het seizoen van 1964, en verkocht zijn zwarte schoonheid daarna. In 1982 kocht hij hem weer terug, waarna het exemplaar grondig gerestaureerd werd. Mocht je het hele achtergrondverhaal willen lezen, dat staat hier, bij Meechum Mecum Auctions, dat de Z06 volgende week in Monterey veilt.

Nu heb ik zelf een enorm zwak voor klassieke recht-toe-recht-aan (rechtdoor-) Muscle Cars, dus welllicht is de mening van ondergetekende niet de meest objectieve, maar als ik hier toch ooit mijn knuistjes op kan leggen… Met een geschatte opbrengst van 1,5 tot 1,7 miljoen USD is die kans echter niet heel groot.

Tot slot, voor de ouderen onder ons, een aardige aanvulling: in de gameklassieker Street Rod (1989, dus fokking retro) reed The King ook in een ’63 Corvette. Just sayin’…

Ook interessant!

  • Hagelnieuwe Chevrolet Corvette Z06 knalt je beeldscherm op
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
  • Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!
    Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!
  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

c2, Chevrolet, Corvette, Klassiekers, Stingray, veiling, z06, zwart

Vorig bericht: « Moeder schakelt social media in om aanrijder zoon te vinden
Volgend bericht: Moet Rusland westerse auto’s boycotten op salon Moskou? »

Lees Interacties

Reacties

  1. toyotafortuner zegt

    7 augustus 2014 om 21:30

    NSFW! Amerikaanse klassiekerporno ten top!

    Als ik het kon betalen….

    -=edit: check=-

    Login om te reageren
  2. bozothenutter zegt

    7 augustus 2014 om 21:34

    dacht dat de heilige graal de Grand sport was……5 stuks….

    http://www.corvetteactioncenter.com/specs/c2/1963/grandsport/

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      7 augustus 2014 om 23:35

      @bozothenutter: is het natuurlijk ook :) Alleen zijn dat officieel prototypes dacht ik… Als je dat een leuk ding vindt, zoek ff de GrandSport (replica/continuation) op YouTube!

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    7 augustus 2014 om 21:45

    Wouden jullie beweren dat Nicolas Cage en Angelina Jolie ongelijk hadden en de enige echte heilige graal van de muscle cars geen Mustang is?

    Login om te reageren
  4. jack_abarth zegt

    7 augustus 2014 om 21:48

    Sorry maar in mijn ogen is de heilige graal toch echt de pontiac GTO. Niet de mooiste, maar was wel de trendsetter.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      7 augustus 2014 om 21:52

      @jack_abarth:

      Aanvulling: ik vind trouwens een corvette sowieso geen muscle car, eerder een sportscar. Muscle car is naar mijn mening als basis een normale toegankelijke wagen waar later af fabriek een dikke lompe motor in is gehangen.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        7 augustus 2014 om 23:48

        @jack_abarth:
        Helemaal juist, een Muscle Car is een modale auto met een lomp blok.
        Zowel de Corvette als de Mustang zijn sportauto’s.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          8 augustus 2014 om 08:12

          @jrk68: Mustang ben ik het niet mee eens, dat vind ik toch echt een muscle car. Ford heeft destijds de Thunderbird gelanceerd als Corvette concurrent. Vind ik ook niet echt een sportscar maar die is wel zo bedoelt.

          Login om te reageren
          • griffendahl zegt

            8 augustus 2014 om 08:48

            @E34M5Touring: Mustang is toch eigenlijk een Ponycar?

            Login om te reageren
            • carmasterr zegt

              8 augustus 2014 om 13:57

              @griffendahl:

              De Mustang is in basis een ponycar. Een relatief kleine, betaalbaar sportieve auto. De echt snelle big block varianten worden daarentegen vaak weer aangezien voor Muscle car.
              En dat maakt die discussue eindeloos.
              Maar dat de Corvette er geen is staat vast.

              Login om te reageren
  5. Robert zegt

    7 augustus 2014 om 21:48

    Ik twijfel nog steeds welke Corvettes ik nu de mooiste vind, en dan beperk ik me tot de C2 en de C3. Hoe prachtig en historie-rijk deze C2 ook is, ik neig toch naar de C3. Alhoewel…

    *plaatjes nog eens bekijkt*

    Login om te reageren
  6. kapiteinaudi zegt

    7 augustus 2014 om 22:16

    Buiten de C1 toch echt wel de mooiste Corvette, zeker met die split window!

    Login om te reageren
  7. gash zegt

    7 augustus 2014 om 22:30

    Damn…word ik echt oud? Ik heb Street Rod gespeeld, die graphics! En voor ‘pink slips’ racen….

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      7 augustus 2014 om 23:07

      @gash: je bent niet de enige. Andere versnellingsbak, carburateur en van alles monteren om maar sneller te zijn :)

      Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    7 augustus 2014 om 23:22

    De daklein is zo mooi, maar de rest van deze wagen is toch echt afschuwelijk.
    Mijn appreciatie voor corvettes (voor zover die er is) begint toch pas bij het model hierna. En eigenlijk pas vanaf de C4.

    Login om te reageren
  9. baasbas zegt

    7 augustus 2014 om 23:43

    You dropped the clutch, dummy!

    Login om te reageren
  10. benzinehoofd zegt

    7 augustus 2014 om 23:50

    Mooi blauw is niet lelijk. Maar prachtig zwart is het niet. Of zie jij iets dat ik niet zie, Smoke?

    Login om te reageren
  11. Entwicklung88 zegt

    7 augustus 2014 om 23:51

    138 liter.. 250 eutjes voor een tankje 95. Tering.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      8 augustus 2014 om 00:39

      @Entwicklung88: in de USA is dat zo’n 13 dollar, omgerekend 3 euro, valt daar wel mee dus :-p

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      8 augustus 2014 om 15:40

      @Entwicklung88:

      Ik denk ook niet dat ie 95 slikt.
      Dus dat wordt nog wel wat duurder.

      Login om te reageren
  12. Sracerr zegt

    8 augustus 2014 om 14:56

    Wat een Beauty! heb nog een modelletje van vroeger thuis staan heel veel mee gespeeld. De rest v/d autootjes mochten mijn vriendjes mee spelen maar ik had altijd deze. Vind die Roadrunners v/d 1ste Cannonball race ook zo mooi. Muscle cars :)

    Login om te reageren
  13. baasbas zegt

    8 augustus 2014 om 16:30

    Overigens, koop een ’49 Styleline en sloop daar de motor en bak onder vandaan. Verpats dan de auto voor een hoog bedrag :-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North