Wow, de Corvette Z06 krijgt 650 pk

Auteur: , 36 Reacties

Daarmee wordt het de meest krachtige productie-auto die General Motors ooit op de weg heeft gezet.

Bij de onthulling van de Corvette Z06 was niet exact bekend hoeveel vermogen Chevrolet uit de 6.2-liter LT4 V8 zou peuteren. Inmiddels is bekend dat dit 650 pk is geworden, dat piekt bij een toerental van 6.400 tpm. Het koppel van de agressieve Yank komt uit op 881 Nm, dat zijn hoogtepunt bij 3.600 tpm beleeft. Echter, wanneer je de 2.800 tpm aantikt heb je al 96 procent van het koppel tot je beschikking. Dat worden dus rappe (tussen)acceleraties, al heeft Chevrolet die nog niet vrijgegeven.

Naast aluminium cilinderkoppen, titanium inlaatkleppen en directe injectie wordt het vermogen voornamelijk bewerkstelligt door de Eaton R1740 TVS-supercharger (1,7 liter), die maximaal 20.000 weet te draaien. De Corvette kan uitgerust worden met een handgeschakelde zevenbak, maar wie een hekel heeft aan zelf roeren kan de achttraps automaat aanvinken, hoewel je met deze 8L90-bak ook zelf van verzet kan wisselen middels stuurflippers.

Chevrolet heeft, met gepaste trots, meteen een lijstje gemaakt met de meest krachtige productie-auto’s in de VS. Hij valt precies tussen de Ferrari FF en de McLaren 650S.

De meest krachtige productie-auto's in de VS

De eerste Z06’jes worden begin 2015 uitgeleverd.



36 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Nou hopen dat ie ook hard de bocht om gaat
@mrrallycross: en de dooddoener van de week gaat naar…


OT: dayum 650 peekaa’s! Wat een bruut apparaat zeg!
De mustang shelby gt500 hoort toch ook in dat rijtje thuis?
@ormagic: dat was precies wat ik dacht. Hennessey Venom misschien ook.
Zo hoeveel gaat de ZR1 dan wel niet krijgen. Die had 647 pk geloof ik!
@Rudolf: Die komt niet, zoals de zaken er nu voor staan.
Horen de mustang GT500 en SuperSnake niet bij productieauto’s. En mis er nog wat… In ieder geval, een heerlijk wrede auto, schat de 0-100 rond de 3.3 seconden, en een top van rond de 335-340? Hopen dat hij met de Europese auto’s mee komt!
Apart lijstje.. Een SLS Black Series heeft 630 pk en is volgens mij ook gewoon te koop in de VS. Een continental GT Speed heeft er 635.. Waarom de Huracán dan in dit rijtje staat is mij een raadsel.
@yannickvanas:
Waren er geen problemen met Huracan in Amerika? Ik dacht iets met goedkeuring ofzo…?
@yannickvanas:

Inderdaad, wist ook niet dat de Veyron al uitverkocht was.
@jack_abarth: Pagani’s worden niet verkocht in de US? En Koenisggssgies ook niet? En een S65-AMG (630 pk) past ook wel in het lijstje.
@yannickvanas: De Amerikanen hebben in dit lijstje alleen sportauto’s gezet , die andere zijn GT’s. Opvallend vind ik het vermogensverlies bij de P1, scheelt 26pk.
via Android app
Kneiters dat je in de US of A zoveel pk’s voor relatief weinig geld kunt krijgen, hier zal ie wel duur worden door de co2
Ben benieuwd naar het gebrul hiervan, en met rijgedrag zal het ook wel goed zitten.
Zou er nu überhaupt nog wel een ZR1 komen?
@mclarenf1lm: GM zou bij de introductie van de Z06 hebben gemeld dat er geen ruimte meer is voor een ZR1, ook gezien het feit dat deze C7-Z06 al sneller is dan de C6-ZR1. Maar ja…. wie weet
r1lub via Android app
Het gaat dan ook om de 2015 modellen en niet van die ervoor! Wat ik hiervan begrijp.
Die zal ik vast vaak in Dubai gaan zien, ze zijn hier gek op dit type Amerikaanse bakken.
Ze vergeten de Shelby GT500 2013.
Die heeft 662PK. Al denk ik dat ze die expres vergeten zijn…
volgend jaar te zien bij de gumball rally gegarandeerd! :P wel uber gave auto dit!
Ben benieuwd naar het model dat het gat op gaat vullen wat deze Z06 in de line-up slaat. Hij vervult nu de rol van ZR1. De Z06 was de lichtere “track-oriented” NA variant. Die is er nu niet meer…
@baasbas: Idd, de vorige Z06 was wat dat betreft waarschijnlijk stiekem leuker met die NA 7.0 V8. Maar ja, tegenwoordig worden de drie traditionele musclecars (Camaro, ‘Stang, Challenger) al geleverd met vermogens van richting 600pk of meer dus dan ‘moeten’ de snelle versies van de ‘vette mee…

Vind dit weer een beetje die ‘van dik hout…’ stijl van de amerikanen die weer een beetje doorslaat (net als de wielen waarschijnlijk met zoveel koppel), men neme een hele dikke V8, schroeft er een dikke compressor op en klaar.
@baasbas: Zal de Grand Sport wellicht die rol op zich gaan nemen. Dat was nu een beetje een sticker modelletje, eventueel kunnen ze een NA 7.0l nemen met 427 als uitv.naam. Historisch verantwoord dus er zijn nog wel mogelijkheden.
@Ricardo
Hij heeft dus een kleine 660PK, die 650 zijn BHP als ik de bijgevoegde tabel bekijk.
650 Brake horsepower [bhp] = 659,0152825256 Paardenkracht [PK]
De McLaren 650S staat in die tabel op 641BHP en dat is hier immers 650PK.
De nieuweste SRT Viper vind ik persoonlijker mooier en een lekkedere sound hebben. Trouwens ik las ergens dat de productie van de Viper een tijdje stilstond is dat waar, weet iemand daar meer over?

Viper en Corvette zijn vooral in de States zeer populair vanwege de aanschafprijs lekker veel geweld voor een betaalbare prijs.
@agera: Volgens mij was dat omdat de Viper niet zo goed verkocht werd (en nog steeds niet echt wil aan slaan).

Ik ben benieuwd naar de prestaties van dit apparaat. Zou hij de strijd An kunnen met bijv. een 650s?
@berlinetta: Ben persoonlijk ook benieuwd naar de prestaties van dit apparaat in feite hebben de Amerikanen de gat met de GT-R en de 911 verkleind, maar is dat genoeg? Belangrijker nog is het een auto voor dagelijks gebruik, wat dat betreft zijn de GT-R en de 911 heer en meester. Enig minpunt is de achterkant van deze nieuwe Corvette, kan er maar niet aan wennen.

Is een moeilijke de 650s is in feite ik weet niet of je dat mag zeggen, maar een facelift van de 12c(vind ik mooier dan de 650s) en daarnaast komt de facelift van de Ferrari 458 uit. Ik ben niet de grootste Ferrari liefhebber, maar elke autojournalist is zeer lovend over de 458. Plus daarnaast hebben we ook nog de splinternieuwe Huracan? Worden leuke rijtesten die ons te wachten staat.
@berlinetta:
De vorige ZR-1, waar deze Z06 veel in gemeen mee heeft, deed in 2011 een rondje ring in 7:19.63. Er is al gezegd dat deze nieuwe Z06 sneller is op VIR dan die ZR-1.. dus dat wordt eventjes afwachten op officiële nummers.. maar ik ben benieuwd.
@berlinetta: Nee. niet op een circuit tenminste, in een rechte lijn misschien. Meer gewicht en minder superieure electronica.
@jaapiyo: Is achterhaaald de Amerikanen hebben ook niet stil gezeten en trouwens een circuit is niet een zo belangrijk, hoe vaak ga je ermee naar het circuit. Gewoon even afwachten dus..
@jaapiyo: Daar kan je het nog eens heel fout in hebben. Die vorige ZR-1 had al het ronde-record op de ring te pakken en deze zal daar niet ver van af staan. Wel [email protected] superieure electronica……als je dat nodig hebt om hard een bochtje om te kunnen gaan dan kan je wat mij betreft gewoon niet rijden. Corvette’s zijn altijd echte rijdersauto’s geweest zonder poespas (hoewel deze dus wel auto revmatching en magnetische schokdempers heeft).
@mopar: Die Macca is ook niks voor mij…maar als puur de vraag is gaat deze ‘vette sneller zijn dan de 650s zeg ik nee…

Overigens wordt er op de amerikaanse sites ook geklaagd dat de echte hardcore vette nu 1) een supercharger krijgt maar vooral ook 2) een cabrio variant krijgt en 3) met een automaat leverbaar wordt (IIRC). Kortom dat ‘ie soft(er) is geworden qua auto en filosofie.

Maar dat terzijde, blijft een serieus apparaat natuurlijk en voor de prijs heb je niks vergelijkbaars.
Volgens mij gaat het om “productie motoren” .. Dus af fabriek.. Een Hennessey, een Pagani, Koenigsegg, Shelbey, enz zijn allemaal aangepast of Bugatti en nog wat anderen worden niet meer geproduceerd..

De Bentley GTC 626 pk, AMG Black 630pk, en bijv de RR Wraith 633pk zouden er volgens mij wel in moeten staan alhoewel dat dan weer geen “supercars” zijn dus misschien dat ze er daarom uitgelaten zijn…
Lijkt wel zon wagen uit Transformers… Lelik dus.
Man wat ziet dit ding er lekker uit.
Ongeloofelijk dat er nog steeds mensen zijn die onder stenen wonen hier, hoe simpel ben je dan ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).