8 smakelijke Alpina’s op Nederlands kenteken

Auteur: , 58 Reacties
Alpina

Een mooie onderscheiding op al die andere BMW's.

Alpina is ook in Nederland populair. Dat zie je wel aan de vele spots op Autojunk. Het maakt een standaard BMW een stuk specialer. Dikke power, zonder meteen het opzichtige uiterlijk van een M GmbH-model. Je hebt ze in alle soorten en maten, van oud naar nieuw. Hier 8 voorbeelden van fraaie Alpina’s die werden gespot op de Nederlandse wegen. Klik op het plaatje om meer foto’s te zien.

Alpina B10
In combo met een M5. Deze E39 is alweer bijna 18 jaar oud.
Alpina B10

Alpina D4 Biturbo
Wat opzichtig in deze witte kleur, maar hij komt erdoor!
Alpina D4 Biturbo

Alpina XD3 Biturbo
De X3 is met vier stortkokers en de grote velgen iets minder subtiel.
Alpina XD3 Biturbo

Alpina B6 Biturbo
Met 540 pk heeft deze 6-serie een affengeil vermogen.
Alpina B6 Biturbo

Alpina D3
De E90 3-serie blijft een lekkere generatie en is zeker Alpina-trim een fraaie verschijning.
Alpina D3

Alpina B6
Een oudje, deze Dreier. Wat een heerlijk model is dit toch ook.
Alpina B6

Alpina B7 Biturbo Allrad
Wellicht een beetje too much?
Alpina B7 Biturbo allrad

Alpina D5 Biturbo
Dat is fijn diesel-kilometers maken.
Alpina D5 Biturbo



58 reacties

Ik heb wel wat met alpina’s. Met name de oudere modellen.
Zoals de e39 en ouder.

Volgens mij heeft de M6 van die generatie 560 pk?
@tvklarenbosch: ja of 575 of 600… Dus de stelling klopt niet
@srthellcat: ook al niet, meerdere fouten in dit artikel…
@srthellcat: de M6 competition package heeft idd 600 pk
@srthellcat:
Hoe zit ’t nou? Nam Alpina voor de B6 Biturbo een 650i als basis of een M6?
Want als ze met een 650i beginnen dan gaan ze van 450 naar 540 pk’s en dat vind ik best wel netjes. Maar als ze met een M6 beginnen dan zou ’t betekenen dat ze het vermogen terugschroeven…. En dat klinkt raar!
Maar goed, dat hebben ze ook eerder gedaan met de Alpina Roadster V8 (380 pk tegenover de 400 pk’s van de standaard Z8). Oké, die vermogen werd bereikt bij een lager toerental, maar toch, een vermogen afname is niet iets waar een tuner mee te koop loopt….
@bennyweisz: op de 650i. Zit een n63 blok in met een normale steptronic.
@bennyweisz: en Alpina is geen tuner… maar een echt officieel merk
@tvklarenbosch: Precies ja! 560, toen 575 of 600 idd. :)
@tvklarenbosch: 560pk idd!
@tvklarenbosch: ik denk dat ze hem op de v10 vinden lijken
Die B6 is een 2.8/1…geen 6 serie E24 maar 3 serie E30 ;-) Klein verschil…
Die klassieke B6 is een 3-serie E30 en geen 6-serie.

Verder fraaie auto’s.
B6 is een E30 ;)
Ik snap niet wat mensen mooi vinden aan deze Alina’s, ze worden hier echt constant onder de aandacht gebracht. Wordt er eentje gespot, dan haalt ie binnen no-time de voorpagina. Vergeleken met de M modellen hebben ze altijd van die huge letters achterop, vaak te grote uitlaten, lelijke striping en pauper spoilers als op die e39. Motorisch zijn ze vaak ook nog minder krachtig dan de M modellen of worden gedowntuned. Allemaal rare veranderingen waar naar mijn mening de auto’s echt niet mooier van worden.
@NiNja: Iedereen z’n ding. Ik vind een Alpina’s juist een stuk exclusiever dan standaard BMW’s en halen qua vermogen hetzelfde (of meer) als de M-modellen. Alpina staat juist voor exclusiviteit en kwaliteit.
@skinnybmw: Snap ik, alleen wordt hier op AB gesmeten met petje dit en petje dat zodra een tuner een (al vrij vette) auto onder handen neemt. Alpina maakt ze naar mijn mening er niet mooier op, maar wordt altijd positief vergeleken met andere tuners.
@NiNja: Alpina is een merk op zich, geen ‘tuner’. Ze staan ook als BMW/Alpina op kenteken. Wil je een snelle, originele en bijzonder BMW dan kun je kiezen tussen het meer schreeuwerige M of een wat subtielere Alpina. Of je het nu mooi vindt of niet.

Ik zie Hartge en AC Schnitzer meer als minder subtiele tuners.
@skinnybmw: hartge ben ik niet met je eens maar schnitzer kan ik me in vinden.
@bmwfreak038: Smaak hè? ;-) Hartge is nog het meest ingetogen van die twee. Al vond ik de AC Schnitzer E30’s altijd wel gaaf, de jaren 80 Schnitzer’s waren goed te pruimen maar de laatste tientallen jaren is het veel te goedkoop geworden, vind ik.
@skinnybmw: ik begrijp no g steeds niet dat het een merk is. Ze pakken gewoon een afgeleverde BMW met een bepaald aantal opties dat moet kloppen ed, waarna ze er vrij kleine aanpassingen aan doen. Dit is in mijn ogen geen auto bouwen maar een auto aanpassen en verdient dus ook geen eigen merknaam. Want als de basis slecht was geweest had alpina ook slechte autos gemaakt. Daarnaast halen ze bij iedere bmw hetzelfde trucje uit; veelspaaks wielen, logos vervangen(ontzettend lelijk), spoibblerlip achter met 4 uitlaten, spoilerlip voor met lelijke alpina tekst erop, en ergens een stiksel, preeg of logo met handtekening in het interieur. Ik vind de alpina nooit subtieler dan de M al is het alleen al vanwege eigen logos(die er niet altijd op zitten btw) die verschrikkelijke voorspoiler met tekst en die eeuwige wielen..
@wouterjeuring: Al die dingen die jij opnoemt zijn opties op een Alpina…je kunt een Alpina zo anoniem bestellen als je maar wil. Uitlaten zijn niet altijd 2 x 2, er zijn genoeg Alpina’s (de oudere modellen) met 1 x 2. Stickers/striping en logo’s zijn een optie. Velgen vind ik persoonlijk één van de mooiste voor welke BMW dan ook. Sowieso is het spoilerpakket op een Alpi veel minder schreeuwerig dan op een M. Een M is meestal een stuk dikker met spoilers en lipjes etc. Een E30 M3 was toen ook een spierbundel vergeleken met een E30 B6 Alpina.

Dat het een merk op zich is, is ook bijzonder voor een ‘tuner’. Maar zij verbeteren een standaard BMW wel degelijk door luxere materialen in het interieur, motorisch kwalitatief goede tuning etc. Niet zo protserig als al die andere tjoeners. En ze doen al jaren verdienstelijk mee in de racerij.

Ik denk dat je eens een poos in een Alpina moet rijden om het te snappen. Daarna weer terug stappen in een standaard, volle 540i bijvoorbeeld. Dan snap je de klasse, het speciale en unieke van een Alpina. Geloof me ;-)
@ninja: Ja net zoals met Alfa zeg maar, overgewaardeerde status enz.
@NiNja: U weer niet waar U het over hebt meneer. Appels en peren vergelijken.
@NiNja: voor een deel eens met je!! Het is zeker niet chique wat vaak geroepen wordt… hele achterkant volgekalkt. Vind het vaak juist ordinair. Doe mij maar een ///M
@NiNja: zorg dat je eerst eens weet waar je over praat, alvorens allerlei dingen te zeggen die van geen kant kloppen…
@bmwzcsi: Voelen fanboys zich anders op hun teentjes getrapt?
@romeoalfa: nee hoor, totaal niet. Maar je kunt er ook bij Alpina voor kiezen om de type aanduidingen achterwege te laten en dat ze motorisch teruggeschroefd zijn klopt totaal niet.
@bmwzcsi: Oh, dat klopt niet? Kijk dan maar eens naar de Z8. Ik heb geen zin om te googlen, maar er zijn vast meer voorbeelden.
Dat is de enige waar ze minder vermogen aan hebben gekoppeld ja. Met een heel bewuste reden overigens. Daarnaast hangt er geen officieel M label aan, alleen het blok wat er in ligt.
@NiNja: Die is niet teruggeschroefd, ligt gewoon een ander blok in…
@NiNja: die te grote letters kan je afbestellen en de striping is cultuur… van dit merk
@doublechevron65: ze zijn al erg traditioneel daar in Oberbayern en de Schwaben zijn nog een tandje erger. Dus altijd dezelfde striping, uitlaateindstukken, letters voor slechtzienden, stiksels en veel te veel spaken wielen monteren vinden ze heel normaal.
Best gek eigenlijk dat alpina geen versie heeft van de 1 serie als instapper. Brabus en abt hebben dat wel met de smart en de A3
Alpina’s zijn gaaf! Afgezien van die 4 uitlaatjes… dat vind ik echt ontiegelijk pauper.
@jaso013: en een compleet boek aan chromen letters op de achterkant niet te vergeten
@janmetdelangeachternaam: maar nog altijd minder tekens dan jouw naam.😉
@janmetdelangeachternaam: en de striping aan de zijkant, de tekst aan de voorkant, de stiksels en die drukke wielen. Die motorische aanpassingen zijn het ook vaak net niet. Als ik een Alpina zou samenstellen wordt het gewoon een blauwe BMW…
D3 biturbo touring aub, mooie vervanger voor mijn 328i :)
De E30 en de E39, de rest doet me niet zo veel, geldt net zo voor de BMW versies, hoe nieuwer, hoe minder interessant.
@alfablog: dat geldt voor elk automerk.
De nieuwe B5 heeft 608PK en een top van 330km leuk toch een standaard B5.
@alpinafanb10: gaat als de feuerwehr.
Doe mij maar een e36 touring alpina, jammer dat die er niet tussen staat. B3 dacht ik..
@sanderz28: Die had je zelfs met een V8!
Hoop nog een keer een E60 B5 te kunnen bezitten
De lekkerste alpina’s blijven voor mij toch de e12 B7 turbo en de e34 B10 biturbo, snoeiharde sportwagenkillers in hun goed tijd.
Mijn collega heeft een hele mooie nette e46 Alpina.
Allemaal mooie alpinas, maar geef mij maar een b10 V8S
@trolle: in Alkmaar staat er een te koop…
@trolle: die zou ik graag willen scoren
Broekhuis Oost BMW heeft nog een zwarte Alpina D4 en een grijze XD3. Beide dikke 350pk bi-turbo diesels
Ik heb wel wat met Alpina, levert top wijnen die meneer von Bovensiepen… in een Mercedes bus 😊
Haha, wat een grap dit artikel. Het enige dat Alpina levert dat BMW zelf niet in een betere variant levert is de mooie kleur blauw. En dan is geen van de wagens op deze foto’s Alpina blauw…
Hoewel absoluut geen BMW-fan kan ik Alpina’s wel waarderen, ze hebben een bepaalde uitstraling die de gewone BMW overstijgt. Alleen dat halve alfabet op de kofferklep is mijn echt een raadsel.
Vraag me af wie van alle “Alpina haters” er wel eens in heeft gereden. Ik spreek uit ervaring en heb zowel M als Alpina gereden, en kan je verzekeren er gaat niets boven een Alpina. Souplesse kracht in ieder toerental sportief en toch comfortabel geveerd. M auto’s zijn gewoon stuiterbakken en alleen fun op een circuit. Maar ja wie rijdt daar iedere dag? 😎
@bmwcsi: eindelijk iemand met verstand van zaken!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).