• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpina B6 Gran Coupé is voortaan sneller dan de M6

Auteur: ricardo, gepost 12 februari 2015 om 11:39 – 58 Reacties

Afbeelding Alpina B6 Gran Coupé is voortaan sneller dan de M6Afbeelding Alpina B6 Gran Coupé is voortaan sneller dan de M6Afbeelding Alpina B6 Gran Coupé is voortaan sneller dan de M6Afbeelding Alpina B6 Gran Coupé is voortaan sneller dan de M6Afbeelding Alpina B6 Gran Coupé is voortaan sneller dan de M6Afbeelding Alpina B6 Gran Coupé is voortaan sneller dan de M6Afbeelding Alpina B6 Gran Coupé is voortaan sneller dan de M6Afbeelding Alpina B6 Gran Coupé is voortaan sneller dan de M6

Alpina B6 Gran Coupé is voortaan sneller dan de M6
Nu de facelift voor de reguliere 6 Serie Gran Coupé onthuld is, mag Alpina zijn licht laten schijnen op de vierdeurs coupé uit Beieren.

De BMW-fetisjisten uit Buchloe hebben de 6 Serie Gran Coupé uitgerust met een nieuwe spoilerlip onder de originele voorbumper, evenals een herziene gril. Ook de motorkap werd aangepast om het geheel meer in lijn te krijgen. Op de achterkant komen we Alpina’s bekende kofferbakspoiler tegen. Subtiele wijzigingen, maar dat zijn we gewend van Alpina. Wie het uitbundiger wilt gooit zijn drugseuro’s maar op de balie van een foute tuner.

Alpina B6 Gran Coupé is voortaan sneller dan de M6

Achter de 20-inch Alpina-velgen werden grotere remschijven gemonteerd. 374 x 36 mm op de vooras en 370 x 24 mm achteraan. Extra stopkracht die beslist niet als overbodige luxe moet worden aangemerkt, want de 4.4-liter V8 met dubbele turbo werd qua vermogen verder omhoog gekrikt. Gooide de vorige Alpina B6 er nog 540 pk en 731 Nm uit, de 2015-variant herbergt 600 pk en 799 Nm onder de kap.

Meer pony’s dan in een M6 Gran Coupe (560 pk) en dankzij all wheel drive is ‘ie ook een klapje sneller in de sprint. Een 0-100 sprint verloopt in 3,6 seconden, de M-versie doet daar een ellenlange 4,0 tellen over (met Competition Package). De topsnelheid van de Alpina ligt op een aangename doch begrensde 322 km/u (200 Mph).

Prijzen zijn nog niet bekend, wel weten we dat de orderboeken in maart open gaan. U heeft dus nog even om uw auto, vrouw en linker nier van de hand te doen.

Ook interessant!

  • Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
    Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
  • Video: gloednieuwe Alpina B8 Gran Coupé crasht hard
    Video: gloednieuwe Alpina B8 Gran Coupé crasht hard
  • Officieel: BMW 4 Serie Gran Coupé
  • Dít is de Alpina B8 Gran Coupé met 621 pk!

Nieuwste artikelen

  • Video: Volvo-rijder laat zich niet inhalen
  • Nieuwste Renault zou hier een topscorer zijn (maar wordt dat niet)
  • Oeps: fout maakt getunede BMW M5 Touring stukje fraaier
  • 625 pk BMW X5M van Léon is de ultieme gezinsraket #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

6-serie, alpina, b6, BMW, gran-coupe, tuning

Vorig bericht: « Dit is Spykers nieuwe elektrische vliegvriendje
Volgend bericht: Ook de Pagani Huayra is stijf uitverkocht »

Lees Interacties

Reacties

  1. 123bat zegt

    12 februari 2015 om 11:47

    Heeft Alpina weer prachtig gedaan. Zou ‘m verkiezen boven de M6. Beide helaas voor mij niet te betalen, en ik denk ook niet dat ik hem kan inruilen op m’n 205’je :’)

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      12 februari 2015 om 11:53

      @123bat: denk dat je op zo’n Alpina een fantastische inruilprijs voor je peu krijgt.

      Login om te reageren
      • 123bat zegt

        12 februari 2015 om 12:26

        @spidermann: *duwt de 205 naar de Alpina dealer* (Echte Franse degelijkheid)

        Login om te reageren
  2. jrmpower24 zegt

    12 februari 2015 om 11:47

    Prachtig!!! Bizar mooie wagen maar een M6 Gran Coupe vind ik zelfs nog mooier. Wel in deze kleur graag!

    Login om te reageren
  3. ferrari94tr zegt

    12 februari 2015 om 11:49

    De neus is eigenlijk best wel lelijk met die lampjes en kleine luchtinlaten. Voor de rest ziet hij er wel echt dik uit. En die prestaties, daarmee laat je een supercar van 5 jaar terug mee in het stof bijten. Ondanks dat gaat mijn voorkeur toch uit naar een CLS AMG.

    Login om te reageren
  4. 9000cse zegt

    12 februari 2015 om 11:51

    Mag ik hem in het donkergroen met beige/witte lederen bekleding? Wat is dromen toch mooi! Maar helaas. Had ik vroeger beter m’n best moeten doen. Maar hoe dan ook, zo’n Alpina is altijd al mijn favoriet geweest. En deze zeker! Prachtige “wolf in schaapskleren”, die wat mij betreft veel mooier rijdt dan de “gewone” M6!

    Login om te reageren
    • kampioentje zegt

      12 februari 2015 om 15:04

      @9000cse: goh mag ik dan een bakje, wat een kleurstelling man man man…

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        12 februari 2015 om 19:57

        @kampioentje:
        Ja, hoor! Dat mag. Graag gedaan.

        Login om te reageren
  5. peke zegt

    12 februari 2015 om 11:53

    Vind de aanpassing aan/op de voorbumper door Alpina meestal een misser, zo ook hier. Maar dat is een mening.

    De briljante velgen daarentegen blijven voor mij een lust voor mijnen oogballeke:)

    Login om te reageren
  6. toniominestrone zegt

    12 februari 2015 om 11:57

    De orginele Ronal, sorry Alpina wielen blijven toch de fraaiste.

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    12 februari 2015 om 12:01

    Holy sweet baby Jesus wat een wagen! Fantastische specs en heerlijk uiterlijk. Ik zou hem verkiezen boven de M6. Komt hier ook nog eens geluid uit of hebben ze dat bij Alpina ook niet voor elkaar gekregen?

    Login om te reageren
    • jrmpower24 zegt

      12 februari 2015 om 12:35

      @berlinetta: bij Alpina niet: https://m.youtube.com/watch?v=SM9DlBfxW_s Bij BMW zeker wel: https://m.youtube.com/watch?v=ijVD3SbaqWo ‘komt er ook nog eens geluid uit?’.. Waar je die vraag vandaan haalt is mij een raadsel. gewoon een bijzonder goed geluid voor een V8 biturbo, de M6. In het echt is het geluid zelfs nog dieper en voller. Geen idee of deze nieuwe Alpina B6 beter klinkt dan de vorige maar ik vrees van niet.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        12 februari 2015 om 14:20

        @jrmpower24: We weten allemaal dat jij bij elk topic over de M5/M6 loopt te verkondigen dat die auto fantastisch klinkt. Nou bij deze, IK (lees: ik) vind van niet.

        Login om te reageren
        • jrmpower24 zegt

          12 februari 2015 om 15:58

          @berlinetta: ja het is duidelijk dat je het niet mooi vind, helemaal prima natuurlijk, maar ben gewoon benieuwd waarom. Er is vaak dat gezeur over het geluid van bij die V8 biturbo en ik begrijp dat gewoon niet

          Login om te reageren
          • jzaero zegt

            12 februari 2015 om 21:32

            @jrmpower24: omdat het blok niet rauw genoeg klinkt. Van buiten klinkt hij ook synthetisch. Een M moet rauw klinken, scherpe tonen met een diepe brom wanneer je rustig rijd. Dit is ‘geluid’, maar meer ook niet. Geen gehamer, diepe V8 brul oid, zelfs met veel uitlaten niet duidelijk te verbeteren.

            Login om te reageren
            • erwh zegt

              12 februari 2015 om 22:06

              @jzaero: een M blok hoort niet rauw te klinken, maar met een metalige huil van het aanzuigen en een relatief bescheiden diep uitlaat geluid. Dus geen roffels en nep geknetter zoals dat bij de huidige M’s te horen is (en bijna alle auto’s van dat caliber)

              Login om te reageren
              • jzaero zegt

                13 februari 2015 om 08:10

                @erwh: Je begrijpt mijn definitie van rauw dan niet denk ik, want we zeggen volgens mij hetzelfde. Om even buiten de M-modellen om een voorbeeld te geven. Mijn E36 328i met stock uitlaat heeft veel meer dynamiek in het geluid in vergelijking met mijn E46 328i, ondanks dat de E46 een spaghetti spruitstuk heeft en straight midpipes. Pruttels en een hele mooie 6 cilinder ‘huil’ bij de E36, met een heerlijke pruttelende uitlaat bij de overrun.

                De E46 daarentegen heeft een heel metaalachtig geluid en een goed volume, maar desalniettemin klinkt de E36 toch voller als het om een mooie sound gaat, ook vergeleken met mijn E46 toen die ook stock was. Ik mis alleen het volume bij de E36. Toch, beide auto’s vind ik een rauw geluid hebben. Eén omdat er gewoon een mooi vol geluid in zit, en de ander omdat je echt hoort dat er een goede 6 cilinder in zit en dat deze ook bij gas los op de achtergrond mooi blijft knetteren en ook echt racy klinkt bij volgas wegrijden.

                De nieuwe auto’s zijn veel te synthetisch, ik heb nooit het gevoel dat er echt een sterk blok in zit. Net zoals ik dat vind van nieuwe 4 cilinders, het klinkt allemaal zo gemaakt. Alsof het geluid zo uit de synthesizer komt, voor een spel als Forza of Gran Turismo. Een 335i met performance uitlaat klinkt echter wel weer heel mooi, omdat daar lichtjes de snerp in terugkomt en die ook veel meer doet met het geluid. Er is meer naar te luisteren, als je snapt wat ik bedoel.

      • gtwillem zegt

        12 februari 2015 om 14:38

        @jrmpower24: die Alpina klinkt meer als een V8 dan die M6, wat meer klinkt als ren soort super 4-cilinder. Zeker onder deellast en vollast klinkt de M6 nogal teleurstellend (en de vorige klonk zo mooi ;-))

        Login om te reageren
        • jrmpower24 zegt

          12 februari 2015 om 16:02

          @gtwillem: super viercilinder? Hoe kom je er bij!? De enige die een volle, V8 sound heeft is die M6. Iedereen kan horen dat die B6 telleurstellend klinkt en meer als een stofzuiger dan een V8.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            12 februari 2015 om 16:25

            @jrmpower24: omdat jij de enige bent die het S63B44 blok mooi vind klinken. De M5/M6 zijn erg snel, de motor heeft altijd en overal koppel, als je wilt valt het verbruik mee (lastig) en het is nog relatief licht ook. Dat zijn belangrijke voordelen.

            Feit is gewoon dat ie niet klinkt. De RS6, E63 AMG, XFR-S, CTS-V en GS-F klinken gewoon allemaal beter.

            Login om te reageren
            • jrmpower24 zegt

              12 februari 2015 om 17:46

              @gtwillem: Feit is dat het geen feit is maar jouw mening.
              Denk je serieus dat ik de enige ben die het geluid mooi vind? :D Hou je zelf niet voor de gek. Check dan maar op youtube M5 F10 geluid vs E63 filmpje van Berlintomek. In de reacties kiezen de meesten de M5 als winnaar. Ook de nieuwe filmpjes van Windingroad van de nieuwe X6M.. iedereen vindt het geluid mooi. Als jij het niks vindt.. Helemaal prima maar van die onzin praten als in die laatste reactie is niet nodig.

              Login om te reageren
              • berlinetta zegt

                12 februari 2015 om 18:10

                @jrmpower24: Maar waarom moet je bij ieder topic lopen verkondigen dat jij het zo’n waanzinnig geluid vindt?

              • gtwillem zegt

                12 februari 2015 om 18:42

                @jrmpower24: ik heb het geluid meermaals in het echt gehoord, daar heb ik geen filmpjes voor nodig :-). Zelfs een standaard 550i klinkt beter en meer als een V8.

              • jrmpower24 zegt

                12 februari 2015 om 19:10

                @gtwillem: Ik heb ze natuurlijk ook in het echt gehoord. Maar ja,.. Ieder zn mening.

              • ibmg zegt

                12 februari 2015 om 18:53

                @jrmpower24: Heb jij toevallig ook een speelkaart met een wasknijper tussen je spaken?

              • E34M5Touring zegt

                12 februari 2015 om 19:02

                @jrmpower24: ‘Iedereen vind het geluid mooi’…. Wie houd wie nou voor de gek…. Klinkt toch voor geen meter. Na de E39 V8 en E60 V10 gewoon een blamage. En gezien de sound engineering en fabrieks af Akrapovic optie weet BMW dit ook wel.

              • jrmpower24 zegt

                12 februari 2015 om 19:32

                @E34M5Touring: je hebt me verkeerd begrepen. Ik heb het over de reacties onder die filmpjes. Het is namelijk grote onzin dat ik de enige ben die het geluid mooi vindt. Natuurlijk klinkt die V8 biturbo niet zo geweldig als een M5 E39 of E60 dat is logisch.. maar dat ‘meh de vorige klonk zoooveel beter’ wordt vrijwel alleen bij BMW gezegd en dat is raar. Bij welk merk dat over is gegaan op turboblokken is dat niet zo? De nieuwe E63 klinkt zwaar belabberd vergeleken met de 6.2 V8 versie en de nieuwe RS6 klinkt ook nergens naar vergeleken met een Audi RS4. BMW doet dit alsnog veel beter naar mijn mening.

            • berlinetta zegt

              12 februari 2015 om 18:12

              @gtwillem: Met de RS6 ben ik het dan weer niet eens. Die vind ik echt nergens naar klinken. Wat gerammel en geknetter. De M5 klinkt inderdaad als een viercilinder, maar dat vind ik dan toch nog mooier dan die RS6.

              Login om te reageren
    • timb91 zegt

      12 februari 2015 om 16:38

      @berlinetta: Deze is op basis van de 650i (xDrive), die klinkt af fabriek al meer als een V8 en daardoor lekkerder dan de M6. Geen idee waarom ze dat bij BMW zo hebben gedaan, maar goed. Ik denk dat Alpina dus wel wat lekkers kan produceren met een andere uitlaat.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        12 februari 2015 om 18:11

        @timb91: Het is overigens wel zo dat het uitlaatsysteem van Alpine in samenwerking met Akrapovic wordt gefabriceerd geloof ik. Niet helemaal een eerlijke vergelijking dus.

        Login om te reageren
  8. AMGS zegt

    12 februari 2015 om 12:22

    Doe mij maar CLS 63 AMG S.

    Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    12 februari 2015 om 12:24

    Alpina heeft met dit model wel een voordeel.
    Normaal baseert Alpina hun topmodellen op de 1 na sterkste versie van een model en zet ze dan op de hoogste van de M versie. Nadeel was dat je dan niet de echte M-motor had, ondanks dat de prestaties wel in de zelfde buurt lagen.
    Nu kan je ze gewoon de 650i geven, maken ze dit ervan en heb je t zelfde blok voorin liggen als bij de M6. Mooi!
    (Alpina-Z8: mijn droombak.)

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      12 februari 2015 om 16:34

      @gregorius: Ze hebben ‘hetzelfde’ blok maar stiekem niet echt. Het blok in de M5/6 heeft bijvoorbeeld gesmede zuigers terwijl het gewone ’50i’ blok gegoten zuigers heeft. De M divisie heeft nog niet al hun principes overboord gegooid.

      Ik vraag me af of Alpina zelf gesmede zuigers maakt voor dit model maar ik vermoed eigenlijk van niet. Dat soort onzichtbare dingen zou voor mij reden zijn om toch voor de M6 te gaan.

      Ik vond Alpina juist mooier toen ze zelf nog wat motoren uitboorden et cetera, maar volgens mij is het laatste model waarvoor ze dat gedaan hebben de eerste gen Z4 met (na Alpina behandeling) 3.4 I6.

      Login om te reageren
    • s62b50 zegt

      12 februari 2015 om 17:50

      @gregorius: dit was dus precies wat ik ook dacht.

      Login om te reageren
  10. E34M5Touring zegt

    12 februari 2015 om 12:33

    Ik vind hem op de foto’s niet echt lekker uit de verf komen. Staat een beetje hoog op de poten of de velgen ogen te klein. Vind de bodykit wel netjes. Sportief maar niet overdone. Die zal vast ook op een 640d te leveren zijn. Doe maar zo dan. Kan ik er dagelijks van genieten.

    Login om te reageren
    • Femme zegt

      12 februari 2015 om 12:55

      @E34M5Touring: Qua stance is het inderdaad net niet. Doe er de 21 inch velgen van de B7 onder, verlaag ‘m een beetje en zet de wielen wat naar buiten en je hebt een hele andere auto. Op de tweede foto van voren met de camera op een hoog standpunt ziet ie er wel bad-ass uit.

      Login om te reageren
    • crackdavid zegt

      12 februari 2015 om 20:16

      @E34M5Touring: Dat is iets wat Alpina juist niet doet, losse bodykits verkopen.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        13 februari 2015 om 09:41

        @crackdavid: Dat klopt. Maar ze maken vaak wel een diesel variant, bijv. de B3 en D3 Alpina 3series. Dan heb ik goeie hoop op een ‘D6’. Daar doelde ik op.

        Login om te reageren
  11. kapiteinaudi zegt

    12 februari 2015 om 12:41

    Mooi werk van Alpina. Nu is de 6-Serie ook wel een van de weinige BMW’s die ik mooi vind. Ziet er erg sleek uit, weinig mis mee.

    Login om te reageren
  12. bouwvakkert zegt

    12 februari 2015 om 12:45

    Heerlijk dikke stijlvolle cruiser, deze zou ik verkiezen boven de m6. Het liefst in het blauw.

    Login om te reageren
  13. mrrallycross zegt

    12 februari 2015 om 12:46

    Ik vind die voorkant met die velgen niet echt mooi verder echt een dikke auto!

    Login om te reageren
  14. granlusso zegt

    12 februari 2015 om 13:22

    Mooie, ingetogen auto. Subtiele spoiler, niet te uitbundig. Dikke power en vierwielaandrijving. Waarom nog een M6? :)

    Login om te reageren
    • schellekens006 zegt

      12 februari 2015 om 13:30

      @granlusso: Waarom nog een Alpina?

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        12 februari 2015 om 14:11

        @schellekens006: 4WD en een dikke bodykit die over 5 jaar geen tokkie/petjes uitstraling heeft

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          12 februari 2015 om 17:56

          @granlusso: die tokkie uitstraling is er al vanaf dag 1, kijk maar naar dat Alpina op de voorbumper. Ordinair is er een te duur woord voor.

          Login om te reageren
  15. schellekens006 zegt

    12 februari 2015 om 13:32

    Die velgen heeft de buurman hier ook onder zijn E46, E39 en E60 gehad. Kunnen ze niet eens met wat originelers komen.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      12 februari 2015 om 14:59

      @schellekens006: replica’s

      Login om te reageren
  16. sr20det zegt

    12 februari 2015 om 13:33

    geweldig mooie auto dit!

    Login om te reageren
  17. gtwillem zegt

    12 februari 2015 om 14:40

    Wellicht ben ik de enige, maar zou het niet veel leuker zijn om dit blok te hebben in de B5 Touring? 600pk op de achterwielen, Alpinagroen, gouden alpina srtiping: zou wel mijn ideale droomauto zijn!

    Login om te reageren
    • bouwvakkert zegt

      12 februari 2015 om 16:59

      @gtwillem: ooh da’s helemaal top, wel met trekhaak he.

      Login om te reageren
  18. valentinorossi zegt

    12 februari 2015 om 14:48

    Met alle respect voor Alpina, maar ik vind hun kenmerkende velgen niet mooi. Doe mij maar een setje willekeurige M-velgen.

    Login om te reageren
  19. Hupke zegt

    12 februari 2015 om 14:51

    Zonde dat de basisvorm zo lelijk is. Alpina weet wel altijd het beste eruit te halen.

    Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    12 februari 2015 om 15:53

    Dik apparaat, alleen zie ik liever het oude model Alpina velgen, die zijn net even strakker.

    Login om te reageren
  21. e1000bmw zegt

    12 februari 2015 om 19:37

    Gewoon voor een 650i gaan en die enkel laten chippen. Het aerodynamica pakket vind ik hier niet geslaagd. Lijkt net een muis/rat.

    Login om te reageren
  22. v60polestar zegt

    12 februari 2015 om 22:35

    En dit vind iedereen zo geweldig??

    Login om te reageren
  23. toyotafortuner zegt

    12 februari 2015 om 23:23

    Op de ledjes in de voorbumper na helemaal perfect! Wat zijn Alpinas toch prachtig!

    Login om te reageren
  24. baap zegt

    21 februari 2015 om 16:48

    Wat een Alpina onwaardige voorkant! Bah..

    Login om te reageren
  25. The Alpina fan boy zegt

    22 januari 2020 om 22:02

    Mooi al die meningen van mensen die er nog nooit in gereden hebben, laat staan er een hebben. Nou, ik heb dus een sinds kort een B6 biturbo Gran Coupe Allrad voor de deur staan. De vergelijking met een M6 gaat niet op want het is een totaal andere auto voor een totaal andere doelgroep. Een B6 is veel meer een GT dan een circuit monster. Hij is veel luxer dan een M6, veel comfortabeler dan een een M6, stiller en sneller. Heeft gelukkig ook de ‘normale’ ZF 8-bak in plaats van de bonkige DSG bak. De motor van de B6 heeft speciale gesmede zuigers, aangepaste drijfstangen en een veel beter koelsysteem met 3 extra radiatoren. Ook andere/grotere turbo’s waardoor hij veel meer koppel levert dan een M6 blok. Alles bij elkaar een veel fijnere auto om elke dag mee te rijden. Een M6 is prima en sneller op het circuit, maar wie rijdt daar regelmatig in zo’n grote en zware bak??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North