Autoblog lease-advies: familie hatchback voor € 25.000

Auteur: , 91 Reacties
Volkswagen Polo

Een dikke B-segmenter zoals de Polo, of een instap C-segmenter. Wat is wijsheid? Team Autoblog zoekt het voor je uit!

Het is een fenomeen wat we vaker tegenkomen. De kleine auto’s groeien dermate dat ze tegen een segment hoger aan schurken. Daardoor is er ruimte onder dat model. Sommige modelgeneraties maken een vrij grote stap waardoor er twijfel kan gaan ontstaan. Dat heeft heeft AutoBlog-lezer Darron ondervonden. Op dit moment rijdt Darron in een Renault Clio. In principe een goede auto en deze voldoet precies aan de eisen, maar het gezin van Darron is aan het groeien van twee naar drie deelnemers.

Tegelijkertijd mag Darron ook een nieuwe auto van de zaak uitzoeken. Het nuttige kan dus met het aangename worden gecombineerd. Omdat de huishouding met de helft gaat groeien, is Darron aan het kijken naar een auto die een stukje volwassener is dan de Renault Clio. Dan rest de vraag: moet je gaan voor een ruime en serieuze B-segmenter of heeft het ook zin om te kijken wat je voor het geld kunt krijgen als je een stapje hoger gaat shoppen? Dat is wat wij vandaag met het AutoBlog advies gaan doen. Zelf heeft Darron al wat vooronderzoek gedaan. De Volkswagen Polo is mogelijk met de 1.0 TSI motor in Highline uitvoering plus een hele lading aan opties. Aan de andere kant valt een Opel Astra ook in het budget. Wat zouden wij Darron adviseren? Uiteraard heeft Darron de tabel ingevuld. Deze kwam er als volgt uit te zien:

Huidige /vorige auto's:vw up + renault clio
Koop / lease:Lease
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:€ 25.000 (€ 500 per maand)
Jaarkilometrage:30.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Werk + nieuwe leaseauto
Gezinssamenstelling:Partner & kind
Voorkeursmerken /modellen:vw polo + opel astra
No-go modellen / merken:Geen

Bij alle auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 35.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs is fiscale prijs, incl. BTW en BPM.

Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 Business Lusso (357)
€ 25.285
€ 480 p.m.

De Fiat Tipo is typisch zo’n auto die erg gunstig uitkomt als ruimte, uitrusting en prijs belangrijk is. De auto is duidelijk gepositioneerd aan de onderkant van het segment. Dat is overigens geen schande. Ondanks dat de Tipo niet zo strak stuurt als een Focus, of zo comfortabel is als een Golf heb je niet het idee te kort te komen. Daar is deze uitvoering debet aan. De 1.4 T-Jet motor zorgt voor uiterst aangename prestaties; dit is gewoon een vlotte auto. Daarbij valt de Business Lusso uitvoering in het budget. Dus je hebt de grote motor, de rijke uitrusting, smakelijk exterieur en voldoende ruimte. Met die kwaliteiten in het achterhoofd in combinatie met de aangename (lease)-prijs vergeef je de auto zijn tekortkomingen op het gebied van verfijning.

Fiat Tipo

Seat Leon 1.4 TSI Style Business (5F)
€ 26.710
€ 510 p.m.

Eigenlijk een beetje hetzelfde geval als met de Fiat. De Seat Leon is een voordelige variant van de Volkswagen Golf. Je krijgt overigens wel dezelfde motor en onderstel, maar het onderstel is van een veel hoger niveau dan dat van de Fiat. De Seat Leon (rijtest) is rustiger, beter gedempt, aangenamer geveerd en strakker in de bochten. Groot nadeel is het flauwe interieur. Niet dat het slecht is, alles zit daar waar je het zou verwachten. Het komt alleen zo saai over, zonder dat je de mooie materialen van een VW hebt. Onderhuids zijn items als navigatie, airco en audio gewoon van VAG, dus je krijgt niet daadwerkelijk andere techniek. Zelfs de configurator is exact gelijk. Waarom dan toch voor de Leon kiezen? In het budget valt dan de potige 1.4 TSI in combinatie met een redelijk complete uitrusting. Opties zijn ook nog eens zeer betaalbaar.

Seat Leon

Renault Megane TCe 130 Limited
€ 24.540
€ 450 p.m.

De Megane (rijtest) is een typisch Franse auto en dat is een compliment. Alles gaat soepel. Het motortje trekt niet de straatstenen uit de grond, maar is wel heerlijk smeuïg in de omgang. Het onderstel is niet straf, alles wordt keurig geabsorbeerd, maar de auto is absoluut niet deinerig. In Limited-uitvoering zitten de meeste items er standaard op. Het interieur is niet verkeerd, maar zeker niet de top van zijn klasse. Het centrale scherm is aardig bedacht, echter niet van Volvo- of Tesla niveau. Toegegeven, dat is de prijs ook niet. Op wat ergonomische missers na is het een prima totaalplaatje. Standaard vijf deuren is jammer voor de liefhebber, maar voor de aanstaande huisvader een zegen!

Renault Megane

Opel Astra 1.4 Turbo Business Plus (K)
€ 23.824
€ 470 p.m.

Met de huidige generatie Astra is Opel weer terug waar ze horen te zijn. Geen faux-premium inspanningen en beloftes, maar gewoon een goede auto voor een goede prijs. Nu moeten we er wel eerlijk bij zeggen dat het interieur bij de vorige versie luxer aanvoelde. Daar staat tegenover dat de Astra nu een stuk lichter is dan voorheen. Dus je hebt betere prestaties, een aangenamer verbruik, lagere kosten voor onderhoud en dergelijke. Dit resulteert toch in een buitengewoon scherpe leaseprijs. Ook in de Astra (rijtest) heb je de beschikking over een best wel pittige 1.4 turbomotor en de uitrusting is ook meer dan voldoende. Nadelen zijn er niet heel erg veel: de styling is een beetje generiek, er is een vrij grote dode hoek door de A-stijl en het touchscreen voor de navigatie is niet logisch geplaatst.

Opel Astra

Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline
€ 21.355
€ 420 p.m.

Dit is die andere auto waar Darron aan denkt. Een verkeerde gedachtegang is het absoluut niet. De Polo (rijtest) is volwassener en ruimer dan ooit. Het interieur is weliswaar niet even ruim als de hier genoemde compacte middenklassers, maar qua sfeer, afwerking en materiaalgebruik is de Polo minimaal op hetzelfde niveau. Eigenlijk zelfs iets hoger. Qua ruimte legt de Polo het wel af. In lengte en kofferbak scheelt het nog niet eens zo gek veel, het is de breedte die opvalt. Je zit wat dichter op elkaar. Ook merk je in het interieur dat je net wat centimeters minder hebt in de lengte, breedte en hoogte. Alles bij elkaar scheelt het toch wel. De uitrusting van de Highline is redelijk voor elkaar en met opties kun je nog altijd binnen het budget blijven. Houd er wel rekening mee dat de auto voorzien is van een driecilinder motor. Je hebt minder vermogen en koppel tot je beschikking. Dat is niet het ergste, het is voornamelijk de rust in het interieur die beduidend minder is. Maar storend is het geenszins: even een proefritje maken om het zelf te ervaren en oordelen.

Volkswagen Polo Highline

Hyundai i30 1.0 T-GDI Premium (PD)
€ 26.497
€ 485 p.m.

We zijn helemaal in ‘Hosanna’-sferen als het gaat om de Hyundai i30 N (rijtest). Een uiterst potente, capabele en betaalbare GTI. Daardoor zou je bijna het basismodel over het hoofd kunnen zien. Hyundai heeft sinds de eerste i30 echt enorme stappen gemaakt. Zowel op het gebied van rij-eigenschappen, comfort, verbruik, afschrijving, betrouwbaarheid en uitrusting is het een prima auto. Dit uit zich ook in de behoorlijk scherpe leaseprijzen. Dat is vroeger wel eens anders geweest. Qua sfeer doet de i30 nog het meest denken aan de Opel Astra. Ironisch genoeg zijn beide auto’s in dezelfde stad (Rüsselsheim) ontworpen en ontwikkeld. In het budget kun je kiezen uit een 1.0T in ‘Premium’-uitvoering. Dan zitten alle opties er wel zo’n beetje op.

Hyundai i30

Mazda 3 Skylease 120 (BM)
€ 24.800
€ 500 p.m.

De lieveling van sommige Autoblog reageerders. Deze Japanse equivalent van de Alfa Romeo 147 is erg populair. Dat is op zich vrij begrijpelijk, want de auto heeft een paar punten die de sportievere automobilist aanspreken. De besturing is vrij direct, de motor is atmosferisch, het lijnenspel is bijna ‘sexy’ te noemen en het interieur is best aantrekkelijk. In het budget is een Skylease met 2.0 motor mogelijk. Die 2.0 herinnert je wel aan hoe motoren vroeger waren: onderin weinig power en bovenin gebeurde er ook weinig. Het is wel een beschaafde motor, maar echt inspirerend is de viercilinder geenszins. De Skylease is behoorlijk compleet, maar de leaseprijs is relatief hoog. Kortom: een uitstekende auto voor de liefhebber, maar het is geen hogere wiskunde om uit te rekenen waarom de auto niet op elke straathoek te vinden is, maar wel bij de Koenigsegg-fabriek.

Mazda 3

YOLO: MINI Cooper 5 door (F56)
€ 24.765
€ 465 p.m.

Het heet even geduurd voordat we de Yolo bedacht hadden. Natuurlijk is het leuk om te zeggen: voor 25 mille heb je ook een C63 AMG (aankoopadvies) en dat klopt ook, maar alleen de aanschafprijs van een bedenkelijk exemplaar komt overeen. De rest staat op een compleet ander niveau. Wat is dan de leukste auto in het leasebudget? Dat is nog altijd de MINI (rijtest). In het budget kun je kiezen uit een One met enkele opties of een kale Cooper. Het is nog altijd een praktische auto, nu het mogelijk is om een vijfdeurs uitvoering te selecteren. In vergelijking met de andere auto’s is de MINI Cooper vrij kaal en behoorlijk krap, bekijk deze video om te zien hoe de vijfdeurs MINI zich verhoudt tot de Peugeot 308. Per generatie verliest de MINI wat van zijn sportieve haren, maar het blijft nog altijd de leukste auto in zijn prijsklasse. Zowel om te rijden om als te zien. Ook je vrouw zal het geweldig vinden.

MINI Cooper

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



91 reacties

De Megane en de Mazda 3 zien er stukken beter uit dan de rest in mijn ogen.
@cossiekiller: kwestie van smaak ik vind de voorkant mooi maar de achterkant erg lelijk
@cossiekiller: gewoon een Dacia Logan MCV BI-Fuel (LPG), overdaad aan ruimte en voor € 16.500,- de meest luxe uitvoering op de stoep met o.a. leer, metallic lak, LM-velgen en een waslijst aan accessoires.
Blijft er nog € 8.500,- over!
@erik2907: zeg je dat nu bij elk advies, begint op trollen te lijken.
@f31bmw320d: bij een goed advies hoort in mijn optiek ook een advies waarbij je geld kunt overhouden, lees, mensen wijzen op andere (goedkopere) opties die mogelijk ook voldoen aan de wens.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-Edit: klopt helemaal! Is gefixt!-

De Mazda is nog leuker. Heerlijk old-school harmonische vermogensafgifte i.p.v een korte turbopush. Zeker ook mijn favoriet. Als je infotainment belangrijk vindt, kun je echter beter elders kijken.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@pitapita: harmonische vermogen afgifte? Terwijl het artikel zegt dat onder- en bovenin het toerengebied er niks gebeurt…
Ik zou nooit voor de FIAT gaan.
Omdat iedereen je die auto zal afraden.
En als je hem wel kiest, schoorvoetend zult moeten toegeven dat het een hele fijne compleet uitgeruste auto is.
En daar kunnen de meesten niet mee omgaan.
Zoals ik nu, ik zit over het jaar de kosten van mijn 10 jaar oude 159 Diesel te bekijken voor de belastingdienst .
En die zijn buiten het reguliere onderhoud, groot een nieuwe accu .
En dat geleuft niemand.
Oh nee ik lieg, er is een nieuwe accu ingekomen. Kostte wel 150 Euries.
@desjonnies: haha! Ook ik zou niet voor de Fiat gaan, wat moet de buurman wel niet denken, of wat voor een gesprek zullen we wel niet krijgen op tante riek haar verjaardag…… super auto die Tipo, heeft alles wat je nodig hebt voor een leuk bedrag. Ik heb er vorig jaar meegereden en doet helemaal Niks onder een VW of Renault. Misschien is zo’n station wel aan te raden.
@henkhupelschoten: ik zou ook niet voor de FIAT gaan. Mijn buurman heeft er namelijk 1 en die staat meer bij de garage dan bij zijn huis. Als je die man hoort praten over zijn Tipo dan wil je er echt nooit meer 1…
@desjonnies: oei.. dat is een tegenvaller.. je hebt vast de maandagochtend uitvoering gehad, schande dat die accu zomaar kapot kan … mijn 159\2.4jtd heeft nu al twee jaar geen kosten, buiten de periodieke motorolie, banden, een draagarm.., inmiddels staat de teller op 260000km…
@desjonnies: Ik heb 2 dagen een Tipo hatchback gereden, vond het uiteindelijk toch tegenvallen. Is al even geleden, maar wat is blijven hangen is dat je uiteindelijk toch krijgt waarvoor je betaalt. Hij is net iets voordeliger geprijsd, maar ik vind dat je dat ook kan merken.
Advies van een nieuwbakken papa: ga voor de grootste auto met noodzakelijkheden als climate control en cruise control. Ruimte met een baby is van levensbelang.
@tvklarenbosch: onzin, mijn Clio Estate (2016) voldoet prima met 2 kinderen… Kan er zelfs mee kamperen zonder aanhanger.

Voor dagelijks vervoer is een A segment ook prima te doen met 2 kinderen.
@flutterby: dan is jouw vrouw bescheidener met de spullen die mee moeten op vakantie😉. Voor dagelijks vervoer nooit een a-segmenter nemen met een baby, je kan nauwelijks zitten als de maxi cosi op de achterbank staat. Zelfs ik niet met 1m73.
@tvklarenbosch: Je moet je vrouw ook niet meenemen, alleen je vriendin.

Overigens kon ik met 1.80 prima voor een Maxicozi zitten in een 108 (voorloopauto). Ik zat niet als een koning in Frankrijk, maar was voor een half uur acceptabel.
@tvklarenbosch: Ik deed het met een Saab cabrio. Mee op vakantie gegaan naar Italië. Zoonlief was 6 maand oud. Geen enkel probleem.
@tvklarenbosch: wat een onzin tegenwoordig! Wij zaten vroeger met 3 kinderen en bagage in een Peugeot 205! En dat ging prima: casette van Kinderen voor Kinderen op, ramen open (geen airco die tijd) en met z’n allen in de file op de dijk naar ‘s Gravenzande 😊
@tvklarenbosch: het is echt bizar wat voor zooi zo’n baby op een dag allemaal nodig heeft. Kijk altijd met lichte verbijstering naar m’n schoonzus en haar vriend.
@r3fl3x: gewoon een kwestie van onervaren en daar is niets mis mee. Iedereen moet ergens beginnen. Beginnende de ouders zijn zeer gevoelig voor marketing.

Kijk maar is bij een gezin van 5 hoeveel er echt nodig is voor één baby. Een goede buggy waar de maxicozi op kan en een luiertas (formaat van handtas) en je bent klaar. Kan in principe allemaal mee op de fiets.
@flutterby: de beginnende ouders willen allemaal het allerbeste voor hun kind. En ze worden dan ook genadeloos uitgemolken door de babyspeciaalzaken. Volgens mij zijn de marges op kinderwagens procentueel gezien nog groter dan op Porsches.
@mashell: “allerbeste voor hun kind”, geloof je het zelf? Ze kopen die baby spullen voor zichzelf. Ze willen namelijk niet overkomen ala de ouders die niet alles over hebben voor hun kind. Volg je me nog?;) Een baby heeft geen behoefte aan materiële zaken, enkel liefde en aandacht.
De i30 vind ikzelf het mooist. Moet niet gekker worden.

De Mini trouwens het minst, de huidige 3-deurs is al uit proportie, maar de 5-deurs helemaal, en de Clubman nog erger…
Ik mis de Honda Civic ?
@ronald: tja er moeten toch keuzes gemaakt worden zo kan je wel ff doorgaan ik mis Peugeot, citroen, skoda, Nissan, Kia etc
@ronald: die is veel te duur. Ook in de lease. Wel een gave auto!
Ik heb in de Fiat en Astra gereden. Fiat een stuk ruimer en wat meer gadgets. Opel dashboard onbegrijpelijke menustructuur en waardeloze hendels. De Astra rijdt beter maar remt matig.
@pees_criem: Remsysteem kan ik beamen, vind het zelf ook onder de maat.

Die menustructuur snap ik niet, persoonlijk vind ik het menu een van de duidelijkste – geen talloze submenu’s en alles zit logisch achter één knop/ touch screen. Ik heb het dan wel over het intellilink 900/950 systeem. Snap ook autoblog niet met onlogisch geplaatst touchscreen : zit in het midden binnen handbereik. Waar zou die anders moeten zitten?

Wat ik wel schandalig vind, is dat Opel tot halverwege 2017 navigatiekaarten van 2014 heeft geleverd. En ze bieden daar 0,0 coulance voor. Ja coulance in de vorm van €179 voor een update naar kaarten van… 2016…
@olivier420:

Ah ik heb in een 2015 gereden die had geen intellilink maar meer dan 40! Knoppen onder het scherm.
@pees_criem: Dat was inderdaad een super onhandig systeem. Hebben ze nu wel veel beter voor elkaar. Behalve dan die navigatiekaarten..
@pees_criem: mocht je voor de Astra gaan, kijk of binnen het budget de ergonomische stoelen kunnen. Dat is echt een meerwaarde, deze zitten echt heel erg goed
@lekkerlinksrijden: Eens! Stoelen zitten erg goed, ook na lange ritten van 5-6u non-stop.

Als je voor de Innovation gaat, dan zitten de stoelen er standaard bij volgens mij. Innovation is sowieso goede keuze – Redelijk schappelijke meerprijs maar zit gewoon heel goed in de spulletjes.

@olivier420: ik weet het omdat een neef van mij ze ook heeft in zijn Astra, en dat valt zeker niet tegen
Zonder BPM is de Fiat de beste keuze! Maar met…. Dan absoluut niet kiezen
-Edit: ja! Is inmiddels gefixt.-
OT: Fiat is waarschijnlijk de verstandigste keuze. Ruim, goed uitgerust en goedkoop. Ik vind de megane de mooiste, maar dat is smaak.
Tip van een papa. Kies wat je prettig vindt rijden, en rij dat alleen zakelijk. Koop voor privé een 10 of 15 jaar oude station, waarbij het niet erg is dat je koter uit frustratie een deurpaneel kapot schopt of iemand over je stoel heen kotst. Bijkomend voordeel, je hoeft niet iedere zondagavond je auto uit te mesten om weer enigszins fatsoenlijk op je werk te kunnen verschijnen.
@xanxion: Misschien wel het beste advies wat hier gegeven wordt.
@ekidey: snap ik ff niet, bij een lease auto is het belangrijker om hen netjes te houden dan bij een eigen auto?
@bluebird: nee, hij bedoelt dat je voor werk een beetje netjes voor de dag moet komen. Privé is dat optioneel. Dus als je maar één auto hebt moet je die elk weekend schoonmaken. Met twee blijft er in ieder geval één schoon.
@xanxion: denk dat ik liever heb dat de leaseauto wordt gesloopt dan je eigen auto. Dat kost voor de meeste leaserijders slechts het eigen risico. (Als deze er al is)
@timowouters: ah, ben jij zo’n asso. Als het van een ander is, maakt het niet uit?
@draadloos: nee hoor. Ik ga met mijn leaseauto om alsof ik hem zelf afgerekend heb. Maar als je mij vraagt of ik liever schade heb aan mijn privé auto, waarmee je verzekeringspremie omhoog gaat en je dubbel en dwars de boot in gaat, of eigen risico aan mijn werkgever betaal dan weet ik het wel.
Jij noemt het aso. Volgens mij denk ik gewoon na. Of denk jij dat je werkgever het ook maar íets interesseert?
@timowouters: aangezien ik de werkgever ben, krijgt zo iemand toch een sterretje achter zijn naam..
@draadloos: dus als jij zelf schade rijdt met je privé auto claim je dit ook maar niet omdat het asociaal is naar de verzekeringsmaatschappij toe? Als jij als werkgever geen werknemers wilt die eigen gemaakte schade kunnen claimen, dan moet je geen leaseauto aanbieden. ;-)
Als ik mest kiezen zal ik eerst voor de Fiat kiezen. Omdat ik weet dt het goede en betrouwbare auto’s zijn en in dit geval ook de ruimste en (naar mijn mening) de mooiste.
Hierna zou ik kiezen voor de Megane. Ik vind de nieuwe wel wat hebben.
De Polo de hemel in prijzen omdat het een interieur heeft welke boven de andere auto’s staan en vervolgens eraan toevoegen dat de 3 cilinder die alle rust uit dat interieur haalt.. Ik begrijp de keuze voor zo een auto niet.
Het is dat het tegenwoordig meer om gadgets en “uitstraling” gaat dan om dingen die er werkelijk toe doen, zoals een fatsoenlijke motor.
De Mini 5 deurs is gewoon een lelijke auto. Kloppen de proporties echt niet van. Staat wel leuk bij de buren..
Lekker die lease auto links laten liggen en fin vergoeding vangen. 4/5 jaar oude 3 serie uitzoeken en je bent helemaal klaar. Beter dan een gloednieuwe astra…
@sjeemsbond: Het beste advies!
Als het dan toch per se een leaseauto moet worden: de Astra. Absoluut de beste keus. Kan geen enkele reden bedenken waarom je zo’n saaie, krappe Polo ipv een ruimere, complete Astra zou kiezen. Of je moet heel erg VW geil zijn. Dan wel.
@rikus: de Polo van nu heeft het formaat van de Golf IV, ruim zat. De Polo kan je met wat kleur op het dashboard krijgen en die is daarmee een stuk minder saai dan de Astra. De Astra is een relatief goedkope C segmenter maar dat zie je vooral binnenin ook aan alles af. Ik zou juist voor de Polo gaan.
@mashell: Dan moet de Polo flink gegroeid zijn. Want ik heb een poos zowel de Astra en een Polo gereden. En dan is de Astra aanmerkelijk ruimer van binnen. In de Polo zit je stijf naast elkaar. En dan hebben we het niet eens over de kofferruimte. Als je een gezin hebt, wil je ruimte. Voor weinig geld als het even kan.
Polo: leuk maar wel wat prijzig voor de ruimte die je krijgt
Leon: leuk maar wel wat goedkoop interieur
Astra: rijdt goed, interieur wat ondoordacht imo, en de altijd terugkomende keiharde stoelen
Megane: rijdt ook prima, interieur is echt Frans, moet je van houden
Mazda: eigenlijk in alles gewoon goed.
Zoals misschien bekend bij sommigen ben ik wel een beetje een Mazda fanboy. De 3 zou dan ook sowieso op mijn lijstje staan. Goeie kleur en velgen kiezen en je hebt echt een dikke bak op de oprit. Opvallend genoeg neig ik net als behoorlijk wat anderen naar de Fiat. Elektrische gremlins heb je vast, maar het is geen gekke auto. Inderdaad heel ruim, rijdt ok en het ziet er goed genoeg uit. VAG rijdt iedereen al, daar zou ik voor passen, net als de Mégane.
@PeugeotGTI: ik had je meer ingeschat als een Peugeot fanboy
Sowieso de Mazda 3 maar ik mis de Kia Rio 120pk Executive. Echt een verassend fijne auto in deze klasse.
Hyundai ioniq EV scheelt ongeveer 3750 euro bijtelling en 1500 euro brandstofkosten, rijd goed en ruimte zat.
Leuk!!
De laatste C4 hatchbacks zitten aardig volgestouwd met allerlei opties en het is nog vlot om mee te rijden, leuk motortje en aardig Frans comfort. Zeker een aanrader met de stockkortingen nu.
Eerlijk gezegd wordt ik van al deze voorgestelde auto’s erg verdrietig :-(
Ik zou zelf kiezen voor de leasevergoeding en tweedehands iets fatsoenlijks aanschaffen… Heb je dat spaargeld niet dan vragen of je mag ‘bijbetalen’ en met een leasebudget van 700 gaan shoppen…
Vergoeding vragen en een 159 station, maxda 6, v60 of 3 serie touring rijden.

Tipo zou ik met 30k per jaar niet doen. Teveel lawaai en t is allemaal wel heel goedkoop
De mini of de megane vind ik het mooiste, alleen de megane heeft dan toch wel een wat betere uitrusting en lijkt wel een prima deal.
Skoda Rapid? Ford Focus?
Kale Octavia 1.0?
Ruimte, dat is wat je nodig hebt. Kan ik je uit ervaring vertellen.
Ik zou zeker niet voor een Polo gaan. Mijn Passat Variant (2017) vind ik al niet overdreven ruim met 3 kids (6, 4, 0)… Een beetje ruimte ga je echt wel waarderen denk ik. Past een Octavia of Focus station niet?
De foto’s van de Mazda, VW, Renault en de Fiat zijn op de (Iphone) app heel erg uitgerekt (verticaal). Bijna 2x zo hoog. Bij vorige adviezen had ik daar geen last van maar bij deze wel.
Megane of polo
Kortom, alles hierboven samenvattend:

Your’e on your own my friend! :)
Peugeot 308? Weet niet of het binnen budget valt hoor, maar een mooie auto vind ik dat altijd. Probeer sowieso iets te fixen met lederen bekleding, mocht daar een keer wat overheen gaan, is het zo weer schoon.
Opel Astra ST, ik heb deze begin dit jaar full option(exclusief automaat) voor een zeer beperkt bedrag kunnen leasen(110 pk diesel, 550 euro, 4 jaar, 50k km p/jaar). Ook net een baby en ben zo blij met de ruimte. Alles past er zonder passen en meten in. Af en toe even tijdelijk een leenauto welke geen station is, dat is behelpen. Een baby het eerste jaar wil je echt niet lopen kutten. Merk dat nu de kleine wat groter is we iets minder ruimte nodig hebben, maar ik zou gewoon coor een c segment station. Toen ik moest bestellen was het kiezen voor een kale golf/Octavia of een full option Astra. Astra is in deze uitvoering gewoon extreem luxe en hij rijdt prettig en comfortable.
@markvansintfiet: 308 hatchback.. Ik hoef niet 4 jaar een stationwagon te rijden omdat ik een maand of 9 met een kinderwagen loop te kloten. Hoedenplank eruit gemikt, kinderwagen op zijn kant, geen dure maar een goedkoop lomp ding.. ging goed.
Met een familie zou ik het veiligheidsaspect zeker meenemen. Veiligheid van volwassen inzittenden scoort de Fiat tegenover alle andere gewoon 15-20% slechter op in de NCAP, bij kinderzitjes zelfs 30%.
Het is een leasebak, als er wat overheen gaat maakt dat voor de restwaarde niet uit.
Waarom €1000 aan leer uitgeven als je er ook andere opties kan kiezen. Waar je meer aan hebt.
@cjdg: omdat niemand in een auto wil rijden die nog drie weken naar limonade en kots ruikt omdat het in je bekleding getrokken is.
@volleyrock: gewoon laten reinigen.
Neem een kijkje bij de Cactus! Ik kan hier een lofzang over opsteken maar je moet het toch zelf ervaren. Ik kan je alleen vertellen dat de 110pk benzine erg rap is, de stoelen bijzonder comfortabel zijn en je bijna alle opties aan kunt vinken en waarschijnlijk nog binnen het gestelde budget blijft. Succes met uitzoeken en gefeliciteerd met de kleine!
@2wheeler: daarbij komt de facelift er aan. Je kunt daarvoor kiezen of wellicht een mooie deal sluiten op het uitgaande model. Het moet uiteraard wel je smaak zijn. Echter, Musketier (tuner) heeft wel wat leuke artikelen in de schappen om hem wat stoerder te maken. Begint toch op een lofzang te lijken..
@2wheeler: Goeie!! Gave auto ook. Lijkt me mooie vervanger voor onze 106 over paar jaar. Liefst wel de automaat, met voorbak ipv stoelen.
@volleyrock: ga je geen spijt van krijgen! Helaas was de automaat er nog niet toen ik de mijne kocht, alleen de gerobotiseerde bak. Dat ding haalde alleen echt alle snelheid eruit. Tegenwoordig worden ze wel aangeboden met een volwaardige automaat en die heeft zich al bewezen in de andere modellen van PSA. Ik heb hem gekocht op de groei, hopelijk hebben wij over een jaar of twee het geluk om kinderen te mogen krijgen. Ik verwacht dat hij hiervoor ruim genoeg is, maar daar heb ik dus nog geen ervaring mee.
@2wheeler: @volleyrock: Gaan we hier nou serieus een Cactus ophemelen? Een auto met legostenen aan de zijkant?? Er is geen hoop meer….
@cloverleaf: gelukkig verschillen smaken. Veel plezier van je 13 in een dozijn!
Persoonlijk vind ik de nieuwe Polo wel een mooie auto, dus ik zou die keuze wel begrijpen.
Man man man ga niet leasen. Alleen zakelijk wel leuk. Koop gewoon een oude volvo of een andere station. Leasen is geld weggooien
@shadowbroker: dit is toch ook gewoon zakelijk leasen? 30k per jaar is voor private lease veel te veel.
Renault Mégane
Renault Mégane, de anderen zijn ook wel aardig behalve de Polo. Veel te duur en te klein, dan kan je beter die Clio houden.
De vraag die nog niemand gesteld heeft:
Hoe oud zijn de 2 kinderen? Dat is een vraag die nu mist. Stel dat je straks 3x een maxi cosi op de achterbank moet zetten, één voor de baby, daarnaast een Priori en daarnaast een Rodi ofzo… dan heb je ook met een C segmenter een uitdaging. Ook als de oudste alleen een stoelverhoger heeft heb je vermoedelijk het probleem al. Die dingen zijn namelijk bijna allemaal op dezelfde hoogte op hun breedst. En dat is precies de hoogte waar de achterdeuren hun handgrepen hebben. In een 308 is het proppen, in een Mazda 3 hoef je er niet eens aan te beginnen… zelfde geldt voor een V40 ofzo. Die zijn duidelijk te smal. Ik heb de nieuwe Polo nog niet gezien, maar ik betwijfel of die breed genoeg is.

Ik eh.. ken iemand die gewoon met de stoeltjes de showroom ingelopen is om het een en ander te testen.
@baasbas: Volgens mij is het eerste kind pas op komst. Met drie kinderen zijn al deze auto’s te klein.
@frederik: Nu ik het teruglees: geen idee hoe ik gedacht heb dat er al 2 kids waren…
onzin, 3 kinderstoelen passen in bijna elke auto, je moet alleen de juiste kinderstoelen halen. Halfjaar met 3 kids in een clio estate gereden, ja het is proppen maar prima te doen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).