• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

80 Jaar Porsche Engineering – de hoogtepunten

Auteur: robbie, gepost 27 april 2011 om 21:21 – 44 Reacties

Linde vorkheftruck by PorscheEngineering
Je zou het misschien niet verwachten, maar bij Porsche schijnen toch echt ontwerpers te werken. Je dacht misschien dat ze in Zuffenhausen alleen maar bezig waren met het bedenken van actiemodellen, maar ze ontwerpen blijkbaar ook wel eens iets. Wist je bijvoorbeeld dat Porsche in 1931 begon als ontwerpbureau en pas in 1948 haar eerste auto bouwde?

Op 25 april 1931 richtte Ferdinand Porsche een designbureau op met de naam “Dr. Ing. h.c. F. Porsche Gesellschaft mit beschränkter Haftung, Konstruktion und Beratung für Motoren- und Fahrzeugbau“. Dat bedrijf bestaat tegenwoordig nog steeds, maar dan onder de naam Porsche Engineering Group GmbH. Het bedrijf houdt zich bezig met ontwikkelwerk voor andere automerken, toeleveranciers en bedrijven buiten de autobranche. Omdat ze dit jaar 80 zijn geworden is er in het Porsche Museum een leuke tentoonstelling met de hoogtepunten van dit bedrijf. Geen zin om naar het museum te gaan? Dan kan je hieronder de foto’s bekijken. Je ziet dan oa Hans Stuck en Ferdinand Porsche met een Auto Union raceauto, een Lohner-Porsche hybride, een voor Harley Davidson ontworpen V2 V-Rod motorblok en een Linde vorkheftruck.

Ook interessant!

  • Dit kost een jaar Porsche 911 rijden
    Dit kost een jaar Porsche 911 rijden
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Porsche, Techniek

Vorig bericht: « Alleen de Playstation-generatie kan een 458 besturen?
Volgend bericht: TomTom neemt maatregelen: Politie misbruikt data? »

Lees Interacties

Reacties

  1. porsche911turbo2 zegt

    27 april 2011 om 21:24

    Hahahah die heftruck, wie heeft dat ooit bedacht, grappig ding.

    Login om te reageren
  2. zakar36 zegt

    27 april 2011 om 21:24

    Nice Gefeliciteerd Porsche!!! Maar blijf wel doorgaan met lekkere modellen maken:)

    Login om te reageren
  3. Roelio zegt

    27 april 2011 om 21:24

    Nooit geweten dat er maar ook een connectie tussen Porsche en vorkheftrucks was. Altijd leuk om te weten :D

    Login om te reageren
  4. Citrofiel zegt

    27 april 2011 om 21:25

    Wat een heerlijke Harley.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 april 2011 om 22:02

      @Citrofiel: Yep, V-Rod. Onlangs nog eentje gezien. Mocht wel eens, een beetje een moderne Harley.

      Big-Ass Pic!

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        27 april 2011 om 22:26

        @Esprit_de_Flandre: Jammer dat mijn scherm te klein is. Ik zou hem wel willen rijden die Harley… Ben overigens zinnens een Suzuki GSX 650F te kopen.

        Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        27 april 2011 om 23:34

        @Esprit_de_Flandre: Modern, ouderwets, care. Harley-Davidson is het enige merk dat ik mogelijk zou overwegen mocht ik ooit motor gaan rijden. Zit ik 30 jaar te vroeg in mijn midlife-crisis? :mrgreen:

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          28 april 2011 om 15:45

          @Citrofiel: ja? Harley is toch dat merk dat er al jaren steeds niet slaagt een motor mooi rond te laten lopen?

          Login om te reageren
          • Citrofiel zegt

            28 april 2011 om 15:57

            @mashell: Care. Ze zien er stoer uit en maken een lomp geluid. ;)

            Login om te reageren
  5. rotarypowah zegt

    27 april 2011 om 21:36

    img src=”http://www.siemens.nl/persinfo/image/porsche.jpg” width=”450″ />

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      27 april 2011 om 21:37

      @rotarypowah: edit:

      Login om te reageren
      • Alpinaa zegt

        27 april 2011 om 21:44

        @rotarypowah: Lelijk spul…

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        27 april 2011 om 22:04

        @rotarypowah: Is niet van Porsche Engineering, maar van Porsche Design. Twee verschillende bedrijven…

        Login om te reageren
        • rotarypowah zegt

          27 april 2011 om 22:06

          @Esprit_de_Flandre: verrek! jij bent altijd wel helder he :D

          Scusi.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            27 april 2011 om 22:55

            @rotarypowah: Bwa, niet speciaal, maar dat Siemens-Porsche spul ken ik redelijk goed…

            Login om te reageren
  6. S65AMG zegt

    27 april 2011 om 21:40

    haha die heftruck is gewoon een overgespoten Linde heftruck ! moeilijk hoor designen..

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 april 2011 om 21:59

      @S65AMG: Niets overspoten. Linde heftruck worden ontworpen door Porsche. Moeilijk hoor, lezen…

      Login om te reageren
      • rotarypowah zegt

        27 april 2011 om 22:08

        @Esprit_de_Flandre: zelfde als de waterkokers dus?

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          27 april 2011 om 22:54

          @rotarypowah: Nope, heftrucks ontworpen door ‘Engineering’, waterkoker + koffiezet gestyled door ‘Design’.

          Login om te reageren
      • S65AMG zegt

        27 april 2011 om 22:15

        @Esprit_de_Flandre: soms wel he? gelukkig heb ik oplettende mede-bloggers ;p

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      27 april 2011 om 22:01

      @S65AMG: ehm…NIET helemaal… wat je hier ziet is het feitelijke ontwerp in een 1:1 model van een -destijds- nieuw type heftruck voor Linde.
      Dat Linde ‘m vrijwel ongewijzigd in productie nam (afgezien van de kleuren) zegt veel over de kwaliteit van het “Porsche Design”.

      Login om te reageren
      • S65AMG zegt

        27 april 2011 om 22:12

        @406_v6: oke,weer wat geleerd ! hebben deze namenlijk aan de zaak dus dacht dat het gewoon een gepimpte linde was

        Login om te reageren
      • robbie zegt

        28 april 2011 om 00:00

        @406_v6: niet Porsche Design, maar Engineering. Ze hebben dus de technische kant gedaan en niet zozeer de looks ;)

        Login om te reageren
  7. Gideon zegt

    27 april 2011 om 21:55

    Waar is de rest van het artikel?

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      27 april 2011 om 21:59

      @Gideon: denk dat ’t er zo weer is, ditmaal met minder sgreivfauten.

      Login om te reageren
  8. Bracket zegt

    27 april 2011 om 22:02

    @S65AMG: Kan wel kloppen, Linde doet wel iets met Porsche: http://www.motraclinde.nl/www/index.php/publisher/articleview/action/view/frmArticleID/266/

    Login om te reageren
  9. lennertg zegt

    27 april 2011 om 22:04

    Een van de grote takken van Porsche staat er niet in. Ze hebben gedurende een behoorlijke tijd zelfs tractoren gebouwt nadat ze het Duitse Allgaier hebben overgenomen.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 april 2011 om 22:08

      @lennertg: Dat is al langer bekend. http://www.porsche-tractoren.nl

      Maar heeft waarschijnlijk niet veel met Porsche Engineering te maken. Porsche tractoren waren producten van een ander bedrijf dat de naam Porsche droeg. Net zoals die Siemens koffiezet hier een beetje hoger van Porsche Design is…

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 april 2011 om 22:16

      @lennertg: En in feite was het zelfs geen tak van Porsche AG zelf. Porsche had een aantal ontwerpen gemaakt van een tractor voor WO2, maar mocht die niet produceren van de Geallieerde overheid, dus verkocht hij de licentie op de modellen+merknaam aan Allgaier. Toen Allgaier overgenomen werd door Mannesmann (grote speler geweest in staal) werd de naam Porsche-Diesel. Maar had in feite niets te maken met Porsche zelf…

      Login om te reageren
      • lennertg zegt

        28 april 2011 om 20:33

        @Esprit_de_Flandre: Als het zo onbelangrijk zou zijn voor Porsche moet je mij eens uitleggen waarom Porsche in Essen ieder jaar aan Porsche Master op de vloer heeft staan.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          28 april 2011 om 22:41

          @lennertg: Omdat het de naam Porsche draagt en ontwikkeld is door de OerMeneer Porsche? Ik zeg niet dat het geen belang heeft, maar dat het geen echte divisie van de Porsche-groep was, in tegenstelling tot Porsche Engineering en Porsche Design bvb…

          Login om te reageren
  10. C6_R zegt

    27 april 2011 om 22:27

    Mijn persoonlijke favoriet:

    Login om te reageren
    • mout zegt

      27 april 2011 om 23:31

      @C6_R: Nou, ik geef toe: die mag er zijn!

      Login om te reageren
  11. rufctr01 zegt

    27 april 2011 om 22:48

    Porsche rules!
    Die Harley is echt heel mooi.

    Login om te reageren
  12. huge zegt

    27 april 2011 om 22:55

    De producten van Linde worden allemaal vormgegeven door Stefan Stark, een ex-Porsche designer (hij werkt nog steeds als freelancer voor Porsche)
    http://red-dot.org/1374.html

    Login om te reageren
  13. mout zegt

    27 april 2011 om 23:30

    ‘Onder andere’ schrijven ze. En sommen de ondertiteling van vier van de vijf afbeeldingen op.
    Laat mij dan een bod doen voor de ondertiteling bij foto twee.
    “Wereldleider draagt bij aan raszuivere lijnen voor wagen voor het volk. Een ontwerp dat Ferdinand dan ook raszuiver kopiëerde van Béla Barényi.”

    Lees meer op http://www.bestofbenz.nl/Columns.htm

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      28 april 2011 om 08:53

      @mout:
      Juist, jij kent de geschiedenis!
      De Kever is idd gewoon jatwerk geweest, al deze mannen kwamen uit de “Ledwinka school”

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        28 april 2011 om 09:10

        @desjonnies:
        Hell no, niemand kent de geschiedenis exact. Erwin Komenda wordt bijvoorbeeld steeds over het hoofd gezien…

        Login om te reageren
        • mout zegt

          28 april 2011 om 10:12

          @StijnB: Da’s een leuke. Die werkte zo te zien bij Steyr, Porsche en Mercedes. Laten er nou Kever-afgeleiden bestaan van alledrie die merken! En hij werkte ook nog samen met Barényi, in de drie jaar nadat die bovenstaande tekening maakte.
          Ik zie dat hij veel heeft bijgedragen. Maar wat betreft de Kever lijkt hij me vooral de geestelijk vader van Julian Assange ;)

          Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          28 april 2011 om 22:43

          @StijnB: Idd, het is verdomd moeilijk om een rechte lijn in de Kever Genesis te trekken…

          Login om te reageren
  14. Rsimon zegt

    28 april 2011 om 06:28

    die eerste foute lijkt toch een Audi te zijn ipv een porsche

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 april 2011 om 22:42

      @Rsimon: Is een Auto Union idd, maar ontwikkeld door Porsche, voor hij onder eigen naam begon te werken.

      Login om te reageren
  15. mikeslsamg zegt

    28 april 2011 om 07:19

    en de mercedes ssk dan ?? die is toch ook door F. Porsche ontworpen?

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      28 april 2011 om 08:16

      @mikeslsamg: Ja, maar toen werkte hij bij Mercedes en had hij z’n eigen bedrijf nog niet.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North