• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

TomTom neemt maatregelen: Politie misbruikt data?

Auteur: carbert, gepost 27 april 2011 om 21:52 – 41 Reacties

TomTom Live

TomTom heeft een verklaring over het gebruik van de data door derden vrijgegeven, en zegt het niet eens te zijn met wat lokale overheden nu doen.

TomTom topman Harold Goddijn heeft vandaag per e-mail aan zijn gebruikers laten weten dat de licentievoorwaarden worden aangepast. De grote man schrijft onder andere het volgende:

Gisteren is gebleken dat de verkeersinformatie die wij verstrekken ook is gebruikt door de politie om te kijken waar vaak te hard wordt gereden en op die plekken gericht op snelheid te controleren.

Wij hebben dit soort gebruik niet voorzien en veel van onze klanten zijn er ook niet gelukkig mee. We zullen daarom bepalingen opnemen in onze licentievoorwaarden om dit type gebruik in de toekomst te voorkomen.

De Raad van Korpschefs meldt nog dat de politie de informatie niet rechtstreeks van TomTom ontvangt. Een verkeerstechnisch adviesbureau koopt de gegevens van TomTom en gebruikt ze in analyses en rapporten. In deze rapporten staat bijvoorbeeld informatie over het provinciale wegennet en de snelheid op een bepaalde tijd. Provincies kijken met het Openbaar Ministerie en politie naar plekken waar extra gecontroleerd kan worden. Er wordt dus niet gekeken naar de data die de individuele automobilist aanlevert.

Ook wordt in de slotzin van het bericht nog benadrukt dat het apparaat gratis van de laatste flitscameralocaties is te voorzien. Eet TomTom van twee walletjes? De hele kwestie komt TomTom in ieder geval behoorlijk slecht uit. Vandaag verlaagde TomTom ook de omzetverwachting, en de negatieve publiciteit zal ook zeker niet aan een hogere omzet bijdragen.

Overheden mogen de data dus niet meer gebruiken bij de snelheidshandhaving, maar er staat nergens dat de nieuwe licentievoorwaarden voorkomen dat de overheid de gegevens ontvangt. Toch een wezenlijk verschil. Heb jij na het horen van bovenstaande het delen van data van je TomTom LIVE-apparaat nog aan staan, of ga je lekker old school wegenkaarten in combinatie met de file info op de radio gebruiken?

Ook interessant!

  • Politie neemt supercars
    Politie neemt supercars van belastingontduikers in beslag
  • Video: politie Limburg achtervolgt dikke Peugeots
  • Video: Politie Aalsmeer achtervolgt gestolen voertuig
    Video: Politie Aalsmeer achtervolgt gestolen voertuig
  • Video: beschonken bestuurder spint tegen politie

Nieuwste artikelen

  • Vergeet de huizenmarkt, jullie kopen allemaal een camper
  • Iemand betaalde tienduizenden euro’s extra voor dit krankzinnige interieur
  • Ga vandaag niet de weg op. Ik herhaal, ga vandaag de weg niet op!
  • Porsche mogelijk in de fik door vuurwerkvandalen
FacebookTweetPinLinkedIn

flitsen, politie, tomtom, Verkeer

Vorig bericht: « 80 Jaar Porsche Engineering – de hoogtepunten
Volgend bericht: Geen verrassing: Je stuur is 9x viezer dan een WC »

Lees Interacties

Reacties

  1. vali1992nl zegt

    27 april 2011 om 21:58

    heb dat mailtje ook net binnen xD

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      27 april 2011 om 22:13

      @vali1992nl: Mag ik je aanraken? :oops:

      Login om te reageren
  2. Northwestern zegt

    27 april 2011 om 22:00

    Waar blijft Koos nou?! Kan hij even uitleggen wat dat nou met verkeersveiligheid te maken heeft.

    Login om te reageren
    • booije zegt

      27 april 2011 om 22:03

      @Northwestern: Koos is stil, want die weet donders goed dat dit alleen maar om geld gaat (waar hij ook zelf van betaald wordt)

      Login om te reageren
      • Atenza zegt

        27 april 2011 om 22:23

        @booije: Koos heeft ook een leven en is vast niet na 21:00 op kantoor..

        Login om te reageren
        • mout zegt

          27 april 2011 om 23:15

          @Atenza: Is dat wetenschappelijk bewezen, dat hij een leven heeft?

          Login om te reageren
          • RoT___ zegt

            28 april 2011 om 01:31

            @mout: indien ja, waar zijn de bronnen?

            Login om te reageren
            • Megakix zegt

              28 april 2011 om 10:14

              @RoT___: ik ben hieromtrent een bron; enja, Koos heeft een leven (zijn familie woont naast me).

              Login om te reageren
    • Magnut zegt

      28 april 2011 om 13:29

      @Northwestern:
      Twitter:
      KooSpee KoosSpee:
      Grote advertentie TomTom: Wij leveren niet meer aan de politie (prima) wij geven juist info over de flitspalen (zieltjes terug winnen)
      4 hours ago

      Login om te reageren
  3. Atenza zegt

    27 april 2011 om 22:16

    Zo zie je maar dat men eerst wat research moet of iig moet afwachten voor men maar roept dat TomTom eikels zijn en zogenaamd samenwerken met de politie. Doet me denken aan de problemen met Toyota. Uiteindelijk bleek het allemaal niet waar maar Toyota werd ondertussen afgemaakt in de pers

    Login om te reageren
  4. Esprit_de_Flandre zegt

    27 april 2011 om 22:18

    Wat had je verwacht dan? Politie is niet te vertrouwen…

    Login om te reageren
    • TWJ zegt

      28 april 2011 om 07:33

      @Esprit_de_Flandre:
      Nee inderdaad. De politie is niet te vertrouwen.
      We kunnen, als maatschappij, veel beter afhankelijk zijn van puistige pubers met een petje in een Golf 4 zonder filter in de uitlaat.

      Ik heb liever 50.000 agenten bij mij in het huis wonen, dan één iemand met jouw mentaliteit 2 straten verderop.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        28 april 2011 om 10:14

        @TWJ: deal…zal ik ze achterom in je tuin zetten ? :lol:

        Login om te reageren
      • sportquattro zegt

        28 april 2011 om 22:17

        @TWJ: iet tegen jonge bestuurders?

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        28 april 2011 om 22:50

        @TWJ: Ik heb niets tegen politie-agenten. 50.000 in huis vind ik nu wel wat veel, maar allez, ik snap je punt. Waar ik minder vertrouwen in heb is ‘de’ politie. Zijnde, de organisatie, de overheidsinstantie, die zichzelf de Politie noemt. Grote organisaties als dat worden aan de top bevolkt door mensen die mijlenver van ‘de politieman in de straat’ staan. En die weinig voeling hebben met de realiteit van die straat. En dat is niet goed. Daar heb ik geen vertrouwen in…

        Hetzelfde zie je bvb ook bij socialistische politici die niet meer weten wat een arbeider is, of de Katholieke kerk, of de top van een gigantisch bedrijf die eigenlijk niet echt weet wel product ze maken…

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        28 april 2011 om 22:51

        @TWJ: Vind je mijn mentaliteit wat beter als ik het zo uitleg? ;)

        Login om te reageren
  5. love4sportcars zegt

    27 april 2011 om 22:19

    ha! wij hebben geen tomtom!

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      28 april 2011 om 10:15

      @love4sportcars: jij / je ouders zijn dus al uit elkaar ? ;-)

      Login om te reageren
  6. realcar zegt

    27 april 2011 om 22:22

    Toch Big Brother is watching you. En dat terwijl de overheid er voor ons zou moeten zijn! Ze richten zich op het makkelijke geld verdienen met boetes. Maar dat willen wij (wij = de overheid) niet. Dus ga diefstal en inbraken oplossen want dat gebeurd bijna niet meer (ze komen niet eens meer).

    Login om te reageren
  7. As_long_as_it_is_fast zegt

    27 april 2011 om 22:24

    Nu vraag ik me nog steeds af waarom iemand geen TomTom meer zou kopen. Om NIET op de hoogte te zijn van de laatste nieuwe flitslocaties? What the hell kan je in godsnaam verkeerd doen door een TomTom te kopen?

    Login om te reageren
  8. macready zegt

    27 april 2011 om 22:32

    Precies. Alsof mijn snelheid op een bepaald stukje asfalt significant kan bijdragen aan een tweejaarlijks gemiddelde.
    Deze info verzamelt de politie al jaren middels andere wegen en ik heb niet de illusie dat als het de gemiddelde snelheid op een bepaald stuk aanzienlijk te hoog ligt, de politie er anders niet achter zou zijn gekomen. Kost zo alleen wat minder mankracht (en dus duiten = ook belastinggeld).

    Login om te reageren
    • mout zegt

      27 april 2011 om 23:17

      @macready: Precies. Veel interessanter dan de gemiddelde snelheid, is de gemiddelde afwijking van de gemiddelde snelheid (standaard deviatie, voor wie opgelet heeft bij statistiek).

      Login om te reageren
      • macready zegt

        28 april 2011 om 13:33

        @mout:
        Inderdaad en de vraag is ook of de politie voldoende van statistiek begrijpt. ;)

        Login om te reageren
  9. DePannekoek zegt

    27 april 2011 om 22:42

    Hoezo MISbruikt? staat toch nergens dat het niet voor dat soort doeleinden gebruikt ‘mag’ worden…gaan ze nu veranderen ja door huilende mieps…achja…bigdeal..je telefoon tracked je ook hele tijd (ook al zeggen ze van niet )

    Login om te reageren
  10. spiderman zegt

    27 april 2011 om 22:57

    Ik geloof TomTom graag dat ze geen boze bedoelingen hadden hiermee. Maar overal is handel in te drijven, ook in verkeersinformatie, is altijd wel een adviesbureautje dat gegevens doorverpatst. Privacy is sowieso een illusie in de wereld van vandaag. De natte droom van Koos Spee wordt steeds meer waarheid.

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      28 april 2011 om 09:46

      @spiderman: Ja overal zit handel in maar wil je dat als bedrijf altijd, je kunt het ook niet doen. Ik denk dat de imagoschade al meer bedraagt dan die gegevens opleveren.

      Login om te reageren
  11. Daantje zegt

    27 april 2011 om 22:57

    Koos? Koos? waar ben je? ;)

    Login om te reageren
  12. Benjamin1 zegt

    27 april 2011 om 23:36

    W00t damage control! Effectiever is een hele campagne waarin TomTom de wouten voor schut zetten! Stom mailtje van de CEO gaat echt geen zoden aan de dijk zetten. Flut PR!

    Login om te reageren
  13. Tommy2 zegt

    28 april 2011 om 00:02

    “Wij hebben dit soort gebruik niet voorzien”

    Die uitspraak komt mij iets te bekend voor. :lol:

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      28 april 2011 om 10:17

      @Tommy2: ha, inderdaad, denk aan al die parlementaire enquetecommissies….zitten dan van die omhooggevallen intelligente menschen, die zeggen: “voor zover ik mij kan herinneren…”. Geweldig ! :lol:

      Login om te reageren
  14. tja zegt

    28 april 2011 om 04:52

    Ik zou bijna willen oproepen tot het ritueel verbranden van je tomtom.

    Login om te reageren
  15. Turbo zegt

    28 april 2011 om 08:14

    Waze (www.waze.com) als alternatief?

    Login om te reageren
  16. Alwood zegt

    28 april 2011 om 08:24

    Werkelijk belachelijk en niet eens van tomtom uit, of van de onderzoeksbureau’s uit. Dat de politie hier waarde aan hecht en daadwerkelijk op inspeelt bij controles WTF?!

    Als er al wegdelen zijn waar de gemiddeld gereden snelheid blijkbaar hoog ligt moet dat met bedankje opgestuurd worden naar Schultz. Blijkbaar is de doorstroom hier super, overzicht prima en verkeer dus een plezier. Hardrijden kan hier.

    Zodra hardrijden ergens niet kan krijg je sterke schommelingen in snelheid, wat uiteindelijk voor files zorgt en mogelijk met ongelukken tot gevolg. Het gemiddelde zal dus behoorlijk laag uitvallen.

    Natuurlijk was het al een fabeltje te geloven dat flitsen daadwerkelijk om verkeersveiligheid ging. De manier waarop bovenstaand misbruik van gegevens wordt uitgelegd is werkelijk te triest.

    As for TomTom, het CJIB zal de gegevens niet snel kunnen gebruiken om een individu aan te pakken. Daarom maakt het vrij weinig uit wat ze met de voorwaarden doen. Wellicht moeten deze gegevens wel strenger beschermd worden, zoals mobile telefoon-gegevens misschien. Daar komt toch ook genoeg locatie-data van vandaan?

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      28 april 2011 om 11:54

      @Alwood: Als het ging om verkeersveiligheid stonden er wel meer flitspalen bij scholen en winkelcentra. Maar nee ze staan op snelwegen die (volgens een verkeerskundige) gebouwd zijn voor een snelheid van 140 km/h (normale auto). Waar het gevaar veel minder is, soms is snelheid ook veiligheid, je kan je met snelheid uit benarde situaties helpen (heb ik wel eens toe moeten passen).

      Het is sowieso verstandig om voor 140km/h snelheid wegen te bouwen voor bijvoorbeeld hulpdiensten die snel ter plaatse moeten zijn. Of voor ons grandioze leger die, straks met hun 2 pantservoertuigen en 4 jeeps met bezems snel van lege kazerne naar lege kazerne kunnen vegen.

      Login om te reageren
    • macready zegt

      28 april 2011 om 13:44

      @Alwood:
      Behoorlijk kort door de bocht. De politie geeft aan dat ze meerdere bronnen gebruikt, dus dit is er 1 van. Als ik de politie was, zou het ook welkome info zijn. Bijv. door na inventarisatie van gevaarlijke stukken (ongevalstatistieken), de info over gemiddelden maar vooral std. deviatie ernaast te leggen. Als het gemiddelde ruim boven het maximum ligt, heb je een goede stok. Als de std. deviatie vervolgens ook laat zien dat de afwijkingen aan de bovenkant behoorlijk groot zijn, groeit die stok alleen maar.
      Wat je nu doet is gissen naar het gebruik en in feite draagt niets van deze info bij aan de onderbouwing van dat gissen. Tenzij je kunt aantonen dat overige bronnen door de politie niet meer worden geraadpleegd.

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        28 april 2011 om 20:16

        @macready: je redenatie klopt helemaal, behalve dat ik er niet meer in geloof dat snelheid een grote rol speelt bij ongevallen op de NL snelweg.

        Laatste tijd een aantal keren langs een ‘gevalletje’ gereden. Ze zijn ofwel van de weg geklapt als gevolg van bumperkleven of door met compleet andere zaken dan rijden bezig te zijn. Afdwalen en nonchalance zijn volgens mij echt dodelijk, snelheid en zelfs snelheidsverschillen doen weinig kwaad meer in het huidige wagenpark.

        Kijk je naar het soort controles dat de politie uit kan voeren dan zie ik wel dat de politie goed jou redenatie kan volgen. Het is dan nog een redelijk degelijke manier van controleren. Willen ze écht iets aan de veiligheid verbeteren dan doen ze er in mijn ogen beter aan gekleurde flitspalen neer te zetten en zo veel mogelijk zelf op weggedrag te controleren.

        Login om te reageren
  17. betonstaal zegt

    28 april 2011 om 11:50

    TomTom verkoopt gewoon de gegevens om er geld mee te verdienen. TomTom kijkt naar hun data en combineren gegevens voor pakketten om te verkopen. Zo verdienen ze aan twee kanten, dat is als verdienmodel heel interessant. Veel bedrijven met veel data over gebruikers en klanten verkopen hun gegevens aan derden, vb de Kamer van Koophandel, maar ook Google en Facebook. Als je iets koopt via Facebook word je hele profiel, inclusief je vrienden en andere zooi meegestuurd naar het bedrijf waar je iets kocht. Kijk maar: http://www.flickr.com/photos/erwinboogert/5491716842/in/photostream

    Login om te reageren
  18. Hambiek zegt

    28 april 2011 om 19:57

    -edit: blijven ademen-

    Login om te reageren
  19. Northwestern zegt

    28 april 2011 om 20:08

    @Hambiek: Jij bent best wel triest weet je dat.

    Login om te reageren
  20. Cantago zegt

    5 mei 2011 om 13:04

    Oldscool wegenkaarten hebben wel wat natuurlijk! Maar dan op speciale tripjes natuurlijk. De TomTom mag na deze goede reactie wl weer aan. Data-delen blijft wel uit staan, lekker puh!

    Login om te reageren
  21. betonstaal zegt

    11 mei 2011 om 15:42

    Zo gaat TomTom dus met zijn gegevens om. Worden vermarkt. Ze houden dus ook bij waar ik te hard rijd. Blijkbaar in de software ingebouwd.

    Ik ben vanmiddag met mijn bestelbus over mijn TomTom heen gereden en ben naar de ANWB gegaan om kaarten te kopen. Exit TomTom, it’s my highway!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North