• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

850kg Honda voorzien van 210pk VTEC #katsjing

Auteur: Alwood, gepost 8 juni 2011 om 23:00 – 38 Reacties

Winning Honda Insight
Een van de truttigste kleinste Hondaatjes volstoppen met een van de lekkerste motoren die het merk maakt. Het kan en sommigen zijn zo gek het ook te doen. Een bijzondere wolf in schaapskleren is het resultaat.

De originele Honda Insight is een bijzonder autootje wat we hier eigenlijk nooit hebben gekend. Een super zuinige hybride nog voor Toyota met haar Prius aan kwam zetten. Met een 1.0 driecilinder en een elektromotor verbruikte de Insight eind jaren ’90 niet veel meer dan 4 liter benzine op 100km. Minder was mogelijk. Niet enkel de aandrijving was aangepakt, het hele concept ‘auto’ kreeg een makeover. De Insight had een erg laag gewicht (840-890kg) en nog veel lagere luchtweerstand.

Leuk en aardig, dat zuinig en efficiënt, maar met zo’n licht chassis kan je veel meer. Stel je voor als je daar een 210pk blok (supercharger-loos) van hetzelfde moederconcern in zou hangen.

Dat is precies wat ene Cheezoto ook dacht. Dat autootje verdient meer power. Hij vond in 2007 een geschikte sloper. Vele delen van de aandrijflijn en ophanging moesten overgezet worden. Met de motor als belangrijkste onderdeel natuurlijk. De donorauto was een Acura RSX Type S, daar hangt standaard een 210pk K20A2 blok in. VTEC just kicked in yo! Alles is overgezet, alles werkt en de auto staat nu te koop. (bron: cincystreetscene.com via autoblog.com)

Ook interessant!

  • Video: haastige Honda heeft heel veel haast
  • veranderd
    Lief en schattig? Deze Honda e is stoer en wild
  • Honda
    Video: verwarde Honda moet deur uitdeuken
  • Honda's blijven steken
    Honda's blijven steken in 2002, frappant

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Honda, insight, tuning, vtec

Vorig bericht: « Anouk krijgt haar Porsche, maar geen Turbo S
Volgend bericht: Pagani ontwerper tekent Electrodynamics Concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. Roelio zegt

    8 juni 2011 om 23:04

    Wie ziet er nog meer de achterkant de nieuwe CR-Z in dit model?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      8 juni 2011 om 23:25

      @Roelio: Mijn oma van tachtig ziet het ook ,wel zonder leesbril ;)

      Login om te reageren
    • mout zegt

      8 juni 2011 om 23:46

      @Roelio: Vind je het gek? In de Golf 5,5 zie ik zelfs iets van de Golf 1,2,3,4 en 5.
      De CR-Z is de tweede hybride coupé die Honda maakt. Voor inspiratie kijk je dan ff bij de eerste.

      Login om te reageren
      • hectorae86 zegt

        9 juni 2011 om 00:55

        @mout: Euhm…. de Insight zelf is al gebasseerd op de CRX, de Insight was honda’s eerste poging, een meer “verantwoorde”versie van de CRX te bouwen, gezien het feit dat de CRX nogal johnny en Anita rijstijl (met als gevolg veel crashes) gevoelig was.

        Login om te reageren
        • Stino zegt

          9 juni 2011 om 11:22

          @hectorae86:
          ik heb een crx gehad en idd als het regende bv, was ik eerder aan het varen, dan rijden!

          Login om te reageren
      • Roelio zegt

        9 juni 2011 om 02:07

        @mout: VW heeft bij elk model Golf ongeveer gezegd dat ze niet het hele model compleet willen veranderen omdat anders de verkoop misschien in gevaar zou komen. Maar met dat argument hoeft Honda niet aan te komen aangezien de eerste generatie Insight niet overal te koop was en de CR-Z wel bijna overal. En zeg nou zelf, is dit nou de juiste auto om visuele inspiratie uit te halen? Nee, maar toch doen ze het, alleen ziet dit er niet uit en de CR-Z wel.

        Login om te reageren
    • Wouter-Klinge zegt

      9 juni 2011 om 18:22

      @Roelio:

      Wanneer je goed kijkt herken je een beetje de T-Ford.

      Login om te reageren
      • Roelio zegt

        10 juni 2011 om 01:24

        @Wouter-Klinge: Haha vier wielen en een stuur… Behalve dat je deze WEL in elke kleur kunt krijgen en niet elke kleur zolang het maar zwart is…

        Login om te reageren
  2. Klassiekerrally zegt

    8 juni 2011 om 23:05

    Als ‘ie niet zo hondslelijk was, zou het cool zijn.

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      9 juni 2011 om 04:02

      @Klassiekerrally: Maakt dat hem juist niet extra cool? :)

      Login om te reageren
  3. W115 zegt

    8 juni 2011 om 23:10

    205 gti gevoel dus :)

    Login om te reageren
  4. RickB zegt

    8 juni 2011 om 23:12

    Een echte sleeper! Standaard buitenkant, maar trekt je d’r vol uit!

    Login om te reageren
  5. Lan_Evo zegt

    8 juni 2011 om 23:17

    Haha, te cool. Een goeie sleeper kan ik wel waarderen.

    Login om te reageren
  6. floryn zegt

    8 juni 2011 om 23:27

    Cool ding en lekker onopvallend. Lijkt op de Mercedes Bionic Concept uit 2005. Met zo’n afgehakte kont krijg je een lagere luchtweerstand.

    Gelukkig hebben we nog de Italianen, die kennen het al jaren en noemen het Coda Tronca en maken er nog iets moois van.

    Login om te reageren
  7. Flatfour zegt

    8 juni 2011 om 23:36

    Heb hem weleens op de A16 gespot.
    Is de Insight hier eigenlijk geleverd?

    Login om te reageren
  8. mout zegt

    8 juni 2011 om 23:48

    Meesterlijke sleeper. En nog helemaal met Honda onderdelen ook. Prachtig!

    Login om te reageren
  9. Brutus zegt

    8 juni 2011 om 23:48

    Pfoe.. iets met een aap en een gouden ring!

    Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      9 juni 2011 om 00:05

      @Brutus: +1

      Login om te reageren
  10. mightymike zegt

    8 juni 2011 om 23:50

    Wat een lelijke bak zeg, waarom zou je hier de moeite voor nemen om een ander blok er in te plaatsen? Niet iets waar je gelukkig van wordt toch?

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      9 juni 2011 om 07:30

      @mightymike: Maar jij zo niet verwachten, dat dit jou vanaf de verkeerslichten helemaal zoek rijdt. Nu denk je wel twee keer na, als er ooit één naast je komt staan, toch maar even het raampje openen, om te luisteren, of je hem hoort.

      Één van de meest über-coole auto die ooit gemaakt is. En met dit pakket aan maatregelen helemaal, ontegezeggelijk cool.

      Login om te reageren
  11. EJS zegt

    8 juni 2011 om 23:56

    Het 210 pk blok uit de Acura RSX is volgens mij niet de K20A2 maar de K20Z1, die is iets krachtiger dan de K20A2 die namelijk 200 pk heeft en die wij kennen uit de Civic TypeR..

    Login om te reageren
  12. GOD zegt

    9 juni 2011 om 00:19

    Zulke plannen heeft iedereen wel maar echt uitvoeren doen er maar heel weinig dus respect daarvoor.
    Grootste probleem is dat die auto totaal niet is gebouwd voor zon vermogen en dat gaat problemen geven.
    Daarom zal ie ook wel in de verkoop staan, of omdat ie zelf niet zo gek is om in zon honds lelijke auto te gaan rijden dat kan natuurlijk ook nog.

    Login om te reageren
  13. Northwestern zegt

    9 juni 2011 om 01:00

    Ik zou best wel eens voor de gein een V6 in een Prius willen proppen :D

    Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      9 juni 2011 om 01:52

      @Northwestern: Check, sluit ik me bij aan. Aan de lichten gaan doen alsof je een eco, treehugger bent en dan even die V6 of V8? :D laten horen en vooral zien! Lachen.

      Login om te reageren
      • Northwestern zegt

        9 juni 2011 om 08:04

        @As_long_as_it_is_fast: Het moet natuurlijk wel voorin passen. De enige V8 die er dan héél misschien in zou kunnen is die dwarsgeplaatste van Volvo, maar die heeft niet zoveel kracht als ik zou willen. Ik dacht zelf meer aan een Nissan blokje met twee turbo’s ofzo :D

        Login om te reageren
  14. janklaassen zegt

    9 juni 2011 om 07:09

    0-100?

    Login om te reageren
  15. glashelder zegt

    9 juni 2011 om 07:57

    Een Prius heeft geen V6 nodig. Wel eens geprobeerd een standaard Prius (laatste generatie) een beetje bij te houden bij het stoplicht?
    Het is dat de meeste Prius piloten hun neus ophalen voor dat soort spelletjes en vrij rustig rijden. Maar het “leuke en aardige” van electrische assistentie is dat ze vanaf stilstand 100% koppel hebben.
    Denk zelfs dat deze Insight door alle huisvlijt er op achteruit gegaan is op dit punt.In de hoge toeren zal hij veel meer in zijn mars hebben, maar daar heb je in de praktijk heel weinig aan.

    Login om te reageren
    • Northwestern zegt

      9 juni 2011 om 08:05

      @glashelder: Ik trek zo’n Prius er met gemak uit.

      Login om te reageren
    • pexiges zegt

      9 juni 2011 om 09:29

      @glashelder: Weleens geprobeerd en ze zijn inderdaad snel weg, maar daarna is al het vermogen ook foetsie en dan vlieg je er voorbij.

      Login om te reageren
  16. baasbas zegt

    9 juni 2011 om 09:48

    Leuke oude Honda Insight! Gelukkig dat hij een sloper voor de ombouw gebruikt heeft, want ze zijn best zeldzaam geloof ik? In ieder geval is die eerste Insight in tegenstelling tot de huidige wél geniaal.
    En nu nog net iets genialer haha.

    Login om te reageren
  17. TSI-tje zegt

    9 juni 2011 om 09:57

    Super! Zo te lezen goed opgebouwd en uiterlijk onveranderd.
    TopJob !

    Login om te reageren
  18. Jochempie zegt

    9 juni 2011 om 11:16

    Ik weet niet hoe lang die nog meegaat, het chassis heeft een half miljoen kilometers gelopen.

    Login om te reageren
  19. sjoerdjuh zegt

    9 juni 2011 om 11:55

    Honda NL heeft één van de rode monsters in de opslag staan. Dit is een toenmalig pre-serie model dat zij voor shows en dergelijke ontvangen hebben. Toen in een laat stadium besloten werd hem niet in Europa te leveren bleef deze staan. Op mijn stageplaats was ik zo gelukkig dat ik hem een werkweek mocht testen. In eerste instantie was ik er niet zo heel gelukkig mee, maar na verloop van tijd ga je van zoiets aparts houden! Wat mij verbaasde was hoe snel de auto eigenlijk nog was. Bij het stoplicht kwam je goed weg, topsnelheid was iets van 150 als ik me goed herinner. Wat me het meest verbaasde was dat op de grens het onderstuur overging in overstuur. We hebben er zelfs nog even mee in de grindbak gestaan toen een minder ervaren collega een foutje maakte :) In die periode waren de wegen compleet onder het ijs, hiervoor was de Insight echt geschikt door de dunne bandjes.

    Login om te reageren
  20. glashelder zegt

    9 juni 2011 om 12:18

    @pexiges

    Dat zie je verkeerd. De meeste Prius piloten liften het gas als ze de maximum snelheid ongeveer hebben bereikt. Dat jij er dan weer voorbij gaat zien ze glimlachend aan. Zij hebben hun lol dan alweer gehad.

    Overigens natuurlijk alles per prijsklasse. Je vergelijkt een Golf 2 liter natuurlijk ook niet met een 911.

    Login om te reageren
    • pexiges zegt

      9 juni 2011 om 17:12

      @glashelder: Een nieuwe Prius trekt in 10,4s naar de 100. Een oude in 10,9. Ga me niet vertellen dat als ze het gas niet zouden liften sneller zouden zijn.

      Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      9 juni 2011 om 18:54

      @glashelder: lol juist niet , ze trekke traag op , met zo’n automatische (CVT?) bak , heb je veel motorlawaai, en dat hebben prius juist niet graag

      Login om te reageren
  21. KaCh1ng zegt

    9 juni 2011 om 18:52

    #Kach1ng :)

    Login om te reageren
  22. Civic_Owner zegt

    9 juni 2011 om 20:24

    kheb ook een crx vtec gehad is verkocht nu net 2maand geleden. dat apparaat ging loeiend hard,te hard voor mij met als gevolg dat ik mijn muur kon behangen met “tickets”.
    Nu, al leggen ze een veyron motor in die insight, ik wil em niet,konde ze geen ander model nemen van honda?? zu een lelijk ding

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North