9 auto’s met een bizarre PK/gewichtsverhouding

Auteur: , 27 Reacties

Pk's en Nm's zijn gaaf, evenals 0-100 km/u sprinttijden. Een belangrijke indicator voor de prestaties die er écht toe doen, is echter de pk/gewichtsverhouding. Wij zochten voor je uit welke vierwielers exorbitante vermogens combineren met een (relatief) bescheiden massa.

9 auto's met een bizarre PK/gewichtsverhouding

Vooraf wel even de spelregels. Gewaardeerd collega WillemE aka Williepedia (die gast weet alles. Nee, echt) wees erop dat het enkel gaat om gewichten van droge auto’s. Een, spoiler alert, Caparo T1 heeft qua gewicht natuurlijk veel meer last van een bestuurder van rond de 80 kg dan een Koenigsegg One:1. Dat doet verder geen afbreuk aan de lijst, maar houd het in je achterhoofd.

Exoten als de LaFerrari, de 918 Spyder en de McLaren P1 zul je in deze lijst overigens niet tegenkomen. Deze hypercars blijven “hangen” onder een miezerige 600 pk per ton. Het gaat hier alleen om de échte grote jongens. Tot slot: als we die ene kanjer over het hoofd hebben gezien, ben je natuurlijk vrij om ons erop te attenderen in de comments. Daar gaan we!

9. Saleen S7 TT Competition

Saleen S7 TT Competition

1.013 pk bij 1.338 kg, 757 pk per ton.

8. TVR Cerbera Speed 12

TVR Cerbera Speed 12

830 pk bij 1.070 kg, 776 pk per ton.

7. 9FF GT9R

9FF GT9 R

1.140 pk bij 1.346 kg, 847 pk per ton.

6. Ariel Atom 500

Ariel Atom 500

500 pk bij 550 kg, 909 pk per ton.

5. Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1

1.361 pk bij 1.361 kg, 1.000 pk per ton.

4. Hennessey Venom GT

Hennessey Venom GT

1.261 pk bij 1.244 kg, 1.014 pk per ton.

3. SSC Ultimate Aero TT

SSC Ultimate Aero TT

1.305 pk bij 1.247 kg, 1.046 pk per ton.

2. Caterham RST-V8 Levante

Caterham RST V8 Levante

550+ pk bij minimaal 520 kg, 1.057 pk per ton.

1. Caparo T1

Caparo T1

583 pk bij 470 kg, 1.240 pk per ton.

*bonus* Porsche 917/30

Porsche 917/30

1.580 pk (in kwalificatie-modus) bij 800 kg, 1.975 pk per ton. PS: dit moet de sterkste raceauto ooit zijn, afgezien van dragracespul uit de States. Meer info HIER.

*bonus 2* Benetton B186

Benetton B186

1.370 pk (in kwalificatie-dus-het-mag-na-één-rondje-kaduuk-modus) bij 548 kg, 2.500 pk per ton.



27 reacties

Venom gt <3
Die Bennetton.. De waanzin. Volgens mij had de Brabham er nóg iets meer, niet dat het wat uitmaakt overigens. Alsof je denk nog merkt.
@lambo4all: Ik meen wel eens verhalen gelezen te hebben van Brabhams die tegen de 1500 of 1600pk aan zaten. Ik heb alleen geen flauw idee hoe de qua gewicht zaten.
Die Benetton is trouwens wel echt geweldig, zeker zo met die gekleurde wangen van de banden!
@Edge: De top qua vermogen werd gehaald in 1986 maar BMW wist niet zeker hoeveel vermogen de motor had want de testbank ging niet ver genoeg. Geschat werd 1450pk. Zal het eens nakijken in mijn bron.
@lambo4all: Ik denk dat die doodeng is!
Leuk lijstje! Oude landrovers hebben overigens ook bizzarre pk/ gewicht verhouding, zon 30pk per ton, das toch niet normaal?
@undifined1: het andere einde van het spectrum zou inderdaad ook een mooi lijstje opleveren. Bijvoorbeeld dikke oude Mercedes met 45 pk
@undifined1: dan doet mijn bolide het nog niet eens zo slecht met 54pk op 915kg (rijklaar!)
Toch zo’n 60pk/ton!
Mooi dat dit soort spul bestaat, kan de gewone man ook eens ervaren hoe het is om een superbike de sporen te geven. 😉
Zo die TVR ziet er niet uit zeg. Leuk lijstje trouwens, die Ariel is toch ook wel relatief gezien goedkoop en leuk speelgoed.
@pinut187: De speed 12 is niet moeders mooiste nee, de normale Cerbera vind ik dan wél weer een prachtige auto !
Zou het lijstje NM per ton er anders uitzien? 🤔
Mooie lijst trouwens. +1
Een kennis van me heeft zo’n top methanol funny car. Doet er bijna alles zelf aan en is intussen bij de Europese top.
Weegt iets meer dan een ton en heeft ergens tussen de 4000 en 5000pk. Kan het niet testen op de rollenbank…
Verbruikt ongeveer 30l methanol per rit (burnout +400m) en ongeveer 200l olie per weekend als hij naar de finales kan. Rijdt nu ergens in de 5 sec, maar volg het niet veel meer.
http://Www.Dannycars.be voor de geïnteresseerden.
Er zijn mooiere auto’s
Als ik me niet vergis zijn de TVR en Caparo de enige die het zonder drukvulling doet.Die dikke TVR knots van een V12. Crazy styling ook.
@E34M5Touring: de Atom heeft ook geen drukvulling. Er ligt een hoogtoerige 3.0 V8 in, bestaande uit 2 gemodificeerde en aan elkaar geplakte Hayabusa motoren.
De Ariel en Caterham hebben dezelfde powertech v8. En in latere versies van de Caparo hebben ze de Menard 3.5 ook vervangen door deze krachtbron. Technisch gezien is de v8, 2 aan elkaar gekoppelde Hayabusa blokken.
Ergo, als je nog eens iets “betaalbaar” licht en snel wilt bouwen…
Leuk lijstje
Zeg die 1361 kg bij de Koenigsegg One:1 is dus geen drooggewicht, maar het ‘curb’ gewicht. Dus, 50% brandstof en 100% overige vloeistoffen. Dan kan er dus nog zo’n 40-50 kg af(?).
Ad lightness!
Ach mn’ R1 doet 200pk op 199 kg, kost een stuk minder en is leuker dan alles hier boven in t lijstje
@ocda: zelfde geldt voor mn S1000RR.
Leuke topic! Die laatste twee zeker!
Een belangrijke indicator voor de prestaties die er écht toe doen, is echter de pk/gewichtsverhouding

fout fout fout -> wanneer gaan mensen het eens leren “horsepower sells cars, torque wins races”

pk/gewichtsverhouding is enkel een indicatie voor topsnelheid

acceleratie indicator is

koppel (aan de wielen) / gewicht

en die aan de wielen is ook nog best voornaam, want transmissie overbrengingen hebben hier ook nog heel veel invloed op, niet enkel motor
@david-e30: wat heeft gewicht met topsnelheid te maken? Dat klein beetje extra rolweerstand?
@laurensvd: en je versnellingsweerstand. Lucht weer. Kun je ook redeneren door te zeggen dat je frontale oppervlak meestal groter is.
@mauritsh De ultima gtr evo met een gewicht van 950 kg en 1020pk http://www.ultimasports.co.uk/Evo/Coupe

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).