9 redenen waarom Nordschleife rondetijden waardeloos zijn

Auteur: , 46 Reacties

En één reden waarom het idee briljant is.

Nurburgring

De Nordschleife van de Nurburgring geniet al jarenlang een mythische status. Het 20,8 kilometer metende circuit kent nauwelijks zijn gelijke. Helaas hebben de marketingafdelingen van fabrikanten dat ook ontdekt. Want de 0-100 of V-max weten is leuk, maar met een rondetijd over de Nordschleife maak je pas echt indruk. Om de zoveel weken worden we weer op de hoogte gebracht van een auto die het nóg sneller kan, met de Lamborghini Huracan als laatste wapenfeit. Deze wist onder de tijd van die 918 Spyder te duiken.

Leuk weetje: eigenlijk was de Aventador SV ook al sneller. Al bij de eerste paar oefeningen dook de Aventador onder de 7 minuten. Vanuit het hoofdkantoor werd echter verzocht niet verder te gaan. Concerngenoot Porsche mocht niet in verlegenheid gebracht worden door een veel goedkopere (en ouderwetsere) auto die met het record aan de haal zou gaan. Daarom hebben we 9 redenen waarom de tijden op de Nordschleife eigenlijk compleet waardeloos zijn:

Nurbugring

1. De tijden per auto schelen per coureur
Eigenlijk de belangrijkste reden. 99% van de wereldbevolking, dus jij ook, gaat niet eens in de buurt komen van de maximumpotentie qua rondetijd. Dat is in principe niet erg, maar ook na een intensieve cursus ga je het niet redden. Ervaring, talent, kunde zul je in het kwadraat nodig hebben. Maar ook tussen topcoureurs werd duidelijk dat er verschil is. De Belg Dirk Schoysman was met een Nissan GT-R aanzienlijk sneller dan Walter Röhrl dat was. Diezelfde Walter Rohrl had het tijdens een test met een 599 GTB aan de stok met een andere 599 GTB, waar toevallig ene Michael Schumacher in reed. Walter was sneller. Dus als die heren al niet een gelijke tijd neer kunnen zetten…

Nissan

2. Het zijn tegenwoordig do-or-die momenten
De ene Ringtijd is de ene Ringtijd niet. De Nurburgring kent veel bochten en hoogteverschillen. Het is erg lastig, zelfs voor een topcoureur, om een foutloos rondje te maken (of de ronde überhaupt te repliceren). Dus vroeger was het vaak een indicatie van de tijd die je kon halen, als je de auto op bijna de top van zijn kunnen reed. Het is tegenwoordig van levensbelang om een toptijd te rijden op de Nordschleife. Het is een reputatie die je hoog hebt te houden. Kijk naar de video’s van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio of Honda Civic Type-R. Dat gaat in sommige situaties maar nét goed. Zo’n tijd is bijna niet dupliceerbaar. En als zo’n coureur dat wel kan: er komt binnenkort vast bij Williams een stoeltje vrij.

Honda

3. De weersomstandigheden variëren nogal
In principe geldt dit natuurlijk voor elk circuit. In de regen zullen de tijden minder snel zijn. Maar het gaat nog een paar stapjes verder. De Nordschleife is dermate lang dat de weersomstandigheden per sectie kunnen verschillen. Stortregen en zonneschijn kunnen elkaar afwisselen. Dus alle tijden zijn in principe niet vergelijkbaar.

BMW

Fotocredit: vanwilgenphotography

4. De Nürburgring wordt telkens sneller
Bij de Fluglatz is het steile gedeelte omhoog ietwat afgezwakt. Dit scheelt een seconde of twee. Ook kun je bij het uitgaan van brunchen meer risico nemen door een bredere uitloopstrook (niet meer van zand, maar steen). Ook veranderd het asfalt nog wel eens (sommige delen zijn opnieuw bedekt moeten worden). Ergo: al die kleine veranderingen zorgen ervoor dat een tijd uit 2003 niet te vergelijken is met eentje uit 2017.

BMW

5. Onduidelijkheid over uitvoering
Vroeger was het zo simpel. Er was gewoon één topuitvoering. Maar dat is tegenwoordig iets anders. De Seat Leon verbaasde vriend en vijand door een tijd van minder dan 8 minuten neer te zetten. Voor de goede orde: de tijd was ongeveer gelijk aan die van de Honda NSX Type-R (2002). Maar was dit een normale Seat Leon? Nou, nee. De remmen waren extreme Brembo’s. En het onderstel was wat aangepast. Nu kon je sommige van die opties bestellen in de vorm van het Sub-8 pakket, maar dan nog moet je andere banden monteren. Dus de verkoopbabbel dat ‘deze Leon de Ring in minder dan 8 minuten’ doet is niet helemaal waar.

Seat

6. De banden zijn nauwelijks geschikt voor straatgebruik
De toptijden worden bijna allemaal gehaald op speciale banden. Pirelli P Zero Trofeo R. Michelin Pilot Sport Cup 3. Toyo R888. Yokohama Advan. Kortom, het echte plakkerige spul. Dit zijn semi-slicks die net voldoende profiel hebben om straatlegaal te zijn. Op koude dagen en/of met nat weer zijn ze hopeloos. Ze slijten ook erg snel. Voor een paar snelle ronden heeft het zin, maar voor een straatauto is het ronduit hopeloos.

TOYO

7. Als straatauto is zo’n Ringridder behoorlijk waardeloos
Een goede circuitauto is zelden een goede straatauto. Bij Porsche lijken ze het te begrijpen, maar meestal zijn de auto’s veel te hard geveerd. De keramische remmen zijn op een circuit wenselijk, maar je zult in real life echt je best moeten doen om de meerwaarde te merken. Sterker nog: vaak zijn stalen remmen op een straatauto effectiever.

Lotus

Fotocredit: jorisk

8. De Nordschleife is láng. Heel lang.
Meer dan 20 kilometer. Dus een klein verschil in temperatuur, luchtvochtigheid of verkeer kan een enorme impact hebben op de uiteindelijke tijd. Op Dunsfold (het circuit van wijlen Top Gear) werd rekening gehouden met een tijdsverlies van 4 seconden. Dat was een klein baantje. Op de Nordschleife kan het zo 30 seconden schelen. Maar ook temperatuursverschillen kunnen er voor zorgen dat er een verschil van een tiental seconden is.

Nissan

Fotocredit: dennisvandemeijs

9. De prijs van onderdelen (en dus de auto) is veel te hoog.
Carbon body’s, polycarbonaat ruiten, magnesium velgen, titanium kunstgebithouders. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de auto zo licht mogelijk is. Hoe minder gewicht, hoe beter de acceleratie, hoe beter het weggedrag en hoe korter de remweg. Gewicht reduceren heeft enorm veel voordelen. Een groot nadeel is dat de laatste paar procenten erg kostbaar zijn. Carbon splitters en spoilers staan niet alleen genant, maar zijn peperduur als je ze beschadigd (en ja, je zult ze beschadigen).

Audi

Uiteraard is er ook één reden waarom dit eigenlijk allemaal niet uitmaakt. En daarom gebeurt het ook…

1. Omdat alle disciplines bij elkaar komen.
Een auto kan versnellen, remmen en bochten maken. Als je kijkt naar hoe de Amerikaanse media dit test zie je de ¼ mile, remweg van 60-0 mph en the figure 8. Prima. De magie van de Nordschleife is dat al deze facetten meerdere malen voorbij komen. Bij BMW maken ze graag gebruik van de baan omdat ze in 20 kilometer informatie winnen waar ze op de openbare weg 200 kilometer voor nodig hebben. Het is het ultieme podium om te laten zien wat een auto kan. Net als met een duikhorloge hoef je niet gebruik te maken van de engineering om het wel te kunnen waarderen. Met een Lamborghini Hurucan LP640 Performante is het krek eender.

AMG



46 reacties

Leuk artikel!
Twee opmerkingen:
– Er is geen Michelin Pilot Sport Cup 3, enkel de 2 (die je in de meeste landen bij je Leon Cupra kon kopen).
– Oneens over de harde vering. Op de ring heb je juist een volgzame, goed gedempte vering nodig en dat werkt prima op echte wegen.
@Onehp: nog een kleine toevoeging: Brünchen is weer deels met grind belegd om aan het FIA reglement te voldoen :)
@Onehp: sterker nog; wij, en elk ander raceteam, zetten de auto hoger en slapper voor op dit circuit. Overigens is dat nog altijd vele malen harder dan een straatauto
@964rs: je zegt het zelf al: voor een straatauto is de vering dus juist veel te hard als die optimaal is.
@Onehp: de Pilot Sport Cup 3 is voor zover ik weet wel uit hoor, pas nog een event gezien waar een aantal youtubers voor waren uitgenodigd, ik meen in California..?
@kalslasie: tik op de vingers, ‘pilot sport cup 3’ googelen had minder moeite gekost dan deze ‘alternative fact’ te verspreiden.
De youtubers testten overigens de Pilot Sport 4S. Opvolger van de Pilot Super Sport. Wat de geestelijke opvolger was van de Pilot Sport 2. Een rol die niet gedragen werd door de Pilot Sport 3 want die was te allround. De Pilot Sport 4 zonder S is dat dan weer wel een beetje en is goed beide in het natte en het droge, maar bedient de maten onder 19″, terwijl de 4S eigenlijk het speelveld op alle vlakken (niet enkel in het droge) op een nieuw niveau brengt waar nog geen enkele andere band geweest is. De Pilot Sport Cup 2 is meer een band geoptimeerd voor het droge, al kan die best wat regen aan zolang er niet teveel water staat en de banden goed op temperatuur gebracht zijn.
Al deze Michelin (M) modellen worden overigens verkort als respectievelijk PS4S, PSS, PS2, PS3, PS4 en Cup 2.
Dat je Michelin benamingen door elkaar haalt is dan weer foei aan hun marketing afdeling :)
De hype van de Nürburgring is ondertussen al een paar jaar wel over het hoogtepunt heen. En dat heeft er inderdaad juist mee te maken dat toptijdrondes niet reproduceerbaar zijn. Zeker niet voor de gewone sterveling.
James May zou het niet eens beter kunnen verwoorden.
Leuk artikel over een legendarisch circuit
Ondanks al deze redenenblijft het een machtig stukje asfalt en een heerlijke plek om als petrol head eens naar toe te gaan. Zie het dan als een leuke bergrit en niet als ultieme poging om met je golf 2gti onder de 8 minuten te duiken en je hebt een topdag. Lekker sturen en de meest fantastische bolides langs zien komen die gebruikt worden waar ze voor gemaakt zijn.
Maar het blijft een heerlijk stukje marketing!
Ik heb er een paar keer gekeken. En hoe leuk het kan zijn heb ik totaal niet de drang om het circuit te rijden. Heb het 1 keer gedaan. Het grootste nadeel op een drukke dag is dat iedereen op dat circuit wel even een wereldtijd denkt neer te zetten met zijn getunede 316i. Sommigen halen echt vreselijke capriolen uit. En om nou te zeggen dat het even een lekker potje sturen is vind ik ook wat overdreven.

Leuk om 1 keer te doen. Leuk om er rond te kijken maar voor mij houd het dan wel op.
@viezefreddyw: Het is voor mij echt dag en nacht verschil wat het verkeer betreft. Ik heb toevallig laatst een aantal ronden Nordschleife. De eerste paar ronden heb ik best veel last van die 316i-helden gehad, en dat was inderdaad niet prettig, maar later werd het een stuk rustiger. Wat mij betreft wordt de Nordschleife dan echt een stuk leuker.
@viezefreddyw: daar komt denk ik nog bij dat als je het met je normale auto doet, laat staan je F430, dat je dan ‘te voorzichtig’ bent om echt lol te hebben. Pas met een oud barrel/circuitauto/alles wat niet erg is als er een deukje in komt, kan je denk ik echt lol hebben, omdat je dan niet bang bent om lekker door te rijden. Maar misschien heb ik het wel helemaal mis, ik ben er nog nooit geweest!
@jobberns: Wat je ook rijdt, deuken of überhaupt schade wil je pertinent niet oplopen. Basta. Anders heb je tijdens de TOURISTENFAHRTEN gewoon niets op de schreef te zoeken. Vroegah postte je geen filmpjes van crashes, tegenwoordig staat YouTube vol met compilaties. Maar echt: de meesten maken hun rondjes zonder enige schade. En dan heb je in je fonkelende nieuwe Porsche 911, oude Mazda 323F, Honda S2000 of Peugeot 308SW gewoon heel veel plezier.
@viezefreddyw: dat was ook grotendeels mijn idee na mijn eerste rondje. Met klamme handjes heelhuids de baan af weten te komen, wat was ik opgelucht! Daarna echter toch nog een aantal keren de ring gereden en ik kan niet anders zeggen dan het ieder rondje leuker wordt. Wel geef ik absoluut de voorkeur aan de iets rustigere momenten en dat is dus niet die prachtige warme zondag in het voorjaar.
@serialchiller: Ik kan me best voorstellen dat andere mensen het wel leuk vinden. Het is ook wel een prachtig circuit met heel veel geschiedenis. Maar ik persoonlijk voel er niet zo veel voor. Wat heb ik er aan om er rondjes te rijden vraag ik me dan af. Ik ben ook geen meesterlijke coureur. Ik persoonlijk geniet ook niet van een auto om zo hard mogelijk over een circuit te rijden. En voor dat ik het weet zet ik de auto tegen de vangrail aan en een paar dagen later kan ik dat terugvinden op YouTube aangezien er honderden mensen met camera’s klaar staan om jouw fout op film te hebben.

Nee, laat te Nordschleife maar over aan mensen die het wel leuk vinden om er te rijden. Ik rij wel over bergweggetjes, de Friese leuke wegen en alles daaromheen. Beleef ik meer plezier aan.
@viezefreddyw: het is magisch maar je mag er niet rijden op toeristen farten. Tenzij je zelf met een trage auto rijdt, dan kan het wel. Het verschil is te groot en er rijden veel prutsers dan. Veeeeel beter om naar een trackday te gaan, die je dan zorgvuldig uitkiest naar het deelnemersveld.
@viezefreddyw: Wij hebben toen na goed overleg besloten een circuitdag op Spa te doen. Veel meer uitloopmogelijkheden en veel minder verkeer. Was echt geweldig om een keer te doen. Een van m’n allerleukste auto ervaringen moet ik zeggen. En ik heb er best een paar keer naast gezeten, zonder schade oid. Gewoon omdat de uitloop daar veel groter is. Kan ik echt aanraden.
@e34m5touring: Spa Francorchamps zou ik ook eerder doen dan de Nurburgring. Veel mooier circuit met inderdaad meer uitloop.

Over Spa gesproken. Er komt weer een mooi evenement aan, Spa Classic. Een aanrader.
@viezefreddyw: Ja is een mooi evenement. Ik ken het wel.
Leuk artikel! Jammer dat ik niks zie of lees over de dikke Ferrari 488 crash van afgelopen zaterdag…
https://www.youtube.com/watch?v=vgnQzqzOAFw
@vaursechs: wat een pannekoekenactie van die 488 zeg. De tering
De Amerikaanse media mag het dan wel zo testen maar in de top 35 staan toch veel USA cars dus de fabrikanten vinden het wel degelijk belangrijk en dat sijpelt vanzelf door naar de media die ook vaak wel test op circuits maar dan Amerikaanse. Willow Springs bv (Head to head) Eigenlijk zelfs meer als de NLse media btw.
@robusa:
Laguna Seca is toch ook een geliefd benchmark?
Die rondetijden maken me ook niet zoveel uit.. het gaat mij meer om de beleving over de groene hel.. dit seizoen hoop ik voor het eerst wat rondjes te rijden, in de ST170.. Een paar puntjes van aandacht die echt perfect moeten zijn voordat ik me er aan waag: nieuwe remschijven rondom, EBC Yellow Stuff blokken, remklauwen goed nakijken en evt. reviseren, remvloeistof verversen, remleidingen controleren, alle stuurkogels, draagarmrubbers en stabi-rubbers nalopen en waar nodig vernieuwen, vier Pilot Super Sport banden rondom monteren en de auto uitgebreid laten uitlijnen. Dan lijkt ‘ie me er klaar voor!
Ik vind de Nordschleife echt geweldig om te rijden als het rustig is. Ik ben onlangs een dag daar geweest met een vriend van mij die bij Mini werkt en voor zijn werk regelmatig de Nordschleife mag bedwingen. Het geeft echt een geweldig gevoel wanneer je de Nordschleife bedwingt en dan dankzij de tips die je krijgt merkbaar beter en sneller rijdt.

Maar goed, rondetijden als marketingpraat zijn natuurlijk gewoon onderdeel van een potje verplassen. Net als die hele pk-wedloop. Het gros van de autokopers gaat toch nooit die Nordschleife op en heeft voor de kilometers die hij rijdt ook geen 600pk of iets dergelijks nodig. Maar toch vinden we het ontzettend gaaf en krijgen we allemaal een bol broekje van een snelle auto met veel paardjes onder de kap.
Ben het niet helemaal eens over de keramische remmen. Bij een bijvoorbeeld RS6 zijn de keramische remmen vele malen fijner ook voor de normale wegen.
@g60gti: leg eens uit? Want volgens mij moet er redelijk wat warmte in de schijven zitten voordat ze consequent presteren…
@jochempie: een Audi rs is constant aan het remmen, die blijven dus wel warm. Daarom slijten ze ook zo hard.
@jochempie: geen eigen ervaring want veel te duur, maar was dat van niet consequent remmen niet iets van de eerste generaties? Nu zijn we stukken verder en hoor ik er nooit meer over klagen… behalve over de prijs.
Good verhaal, Meer van dit graag!
Overigens, men kan een gelijkaardig verhaal neerzetten over de 0-100 tijden die nog steeds de maatstaf zijn over welke auto het ‘snelste’ is.
Persoonlijk heb ik dan veel liever een auto die de ring doet onder pakweg de 8 minuten, dan een auto die 0-100 doet onder de 4,5s. Eerstgenoemde heeft dan hoogst waarschijnlijk rijkwaliteiten die ik zeer apprecieer, terwijl die snelle 0-100 een zeecontainer kan zijn met een te grote motor…
@onehp:… En bij uitbreiding is zowat elk prestatiecijfer onzinnig voor de gewone bestuurder in een tijd waar zowat elke wagen, zelfs de kleintjes, zonder probleem 120 aanhouden ook bergop (op Nederlandse snelwegen). Comfort is dan veel relevanter eigenlijk.
@Onehp: Eens. 0-100 is perfect in staat om het prestatie effect van veel te lange eco-overbrengingen te verbloemen.

80-130 is een veel betere graadmeter, maar minder eenvoudig te vergelijken. Persoonlijk vind ik de 80-200 tijd het belangrijkst. Lang leve YouTube…
Fantastische baan kan niet anders zeggen – heb hem zelf de laatste jaren ook meerdere keren mogen rijden echt super!
Wat overigens aan te raden is als je hem nog nooit gereden hebt is een aantal sessies doen in een race simulator zodat je ronde tijden stukken beter zijn.
@focusrs1: Zeker, je leert de layout van de baan kennen (wat geen overbodige luxe is met die afstand), maar een hoop playstationridders denken dat ze vervolgens koud vanuit de luie stoel wel ff een sub 8 minuten neerleggen en dat zijn nou net de grootste idioten op de baan.
@gulli: je doet er zowiezo goed aan de eerste rit van de dag niet voluit te gaan
10) het zal me worst zijn al die semi-Senna’s, Schumachers en Prosts met die lullige ‘ magische’ ring stickertjes achterop hun auto alsof, ze lid zijn van een geheim auto-genootschap.
De fillempies op youtube waarbij deze wannabee racers de fout in gaan zijn echter weer kostelijk vermaak – schadefreude????- of van die sneue koppies in het voertuig wat een opgekruld wrak trekt op de auto ambulance omdat het ff niet helemaal goed ging.
Het irritante gedrag van onze wannabee racerts op de autobahn onderweg naar de groene hel, dicht op je reet zitten omdat onze driving-Gods daar al hun rijders capaciteiten moeten demonstreren.
Nog een pluspunt, wel een beetje aansluitend bij het enige pluspunt dat genoemd wordt; er rijdt zoveel lekker spul rond. Ik weet nog goed, jaar of tien geleden, dat ik samen met een vriend in mijn kleine rode coupéetje best hard de baan over knalde, en ik een hoop herrie in mijn rechteroor hoorde (was niet die vriend). Toen ik in mijn binnenspiegel keek zag ik niets maar tegelijkertijd hoorde ik de tweetonige hoogtoerige huil van een Porsche V10 mij links voorbij gieren. Samen de bocht naar links door met nog geen anderhalve meter tussen ons in en toen was hij ineens weg. Wát een sensatie was dat, heb de rest van de route met een enorme grijns op mijn gezicht afgelegd :D
Bij punt 9 staat nog niet eens de vangrails genoemd. Bij de Nurgburgring schijnen ze hele speciale vergulde vangrailplanken te gebruiken die na een krasje meteen vervangen moeten worden :P

Zoals gezegd is het eigenlijk totaal geen geschikte baan om naar de snelste rondetijd te jagen. Het is leuk om er eens je auto uit te laten en te kijken wat je zoal kan, want jij bent de beperkende factor. De baan is 20km lang en kent meer dan 100 bochten, waarvan velen blind. Dirk Schoysman heeft meer dan 10.000 rondjes achter de kiezen en kent de baan letterlijk uit z’n hoofd. Als jij 10 rondjes hebt gereden dénk je alleen maar dat je de baan kent en dan gaat het vaak ook mis.

De Ring is leuk om een weekend naartoe te gaan, lekker toeren door de omgeving en een paar rondjes maken op de baan. Maar voor rondetijden ga ik wel naar een trackday op bijv Zandvoort, Assen of Zolder.
Toch blijven circuit tijden wel mooi. Het laat namelijk mooi zien dat je niet zoveel geld hoeft neer te leggen voor die veel te dure Porsche of ander merk.
Zo af en toe komen de Amerikanen langs met een betaalbare Mustang, Corvette of Viper, of de Japanners met een GTR. Die zetten dan een heel zootje veel te dure Europese auto’s op zij. Heerlijk is dat.
@fanboy: Heb ik ook last van, soort van calimero/underdog syndroom. Hetzelfde met die megane rs-en die vervolgens menig porsche rijder zoek rijden! Ook al weet ik dat het misschien makkelijker is om hard te rijden in een goedkope auto dan om bang te zijn je dure geliefde auto op de grens te rijden. Ik blijf het mooi vinden!
Vorig weekend nog rondje BTG in 09:06. Veel verkeer helaas, vooral Golf GTI rijders die alleen rechtdoor durven rijden.
@schwedenkreuz: Wow, 9.06. Spannend geweest? …………….. Ik ben een watje. Mij zie je daar niet met mijn auto. Ik rij liever over de binnenwegen richting Luxemburg of een ritje over een paar Alpenpassen in Zwitserland. Daarmee zet ik geen 70.000 Euro op het spel. Maar ieder zijn meug.
Waar is nou precies het verhaal van die huracan?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).