• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat de Formule 1 kan leren van de MotoGP

Auteur: Author, gepost 10 april 2017 om 22:57 – 76 Reacties

Wat de Formule 1 kan leren van de MotoGP


De F1-wereld sidderde en beefde na wederom een weergaloze prestatie van Max Verstappen. Gisteravond stond echter de MotoGP race in Argentinië op het programma. En dat was pas écht een bloedstollend schouwspel.

Niet om nu te stellen dat MotoGP leuker is dan Formule 1, want dat moet ieder lekker voor zichzelf bepalen. Toch zijn er dingen die de organisatie achter de F1 kan opsteken van de koningsklasse van de motorsport. En nee, we gaan nu niet lopen zeuren dat motoren smaller zijn dan auto’s en dat inhalen daardoor een stuk makkelijker is op een tweewieler. Dat zou een beetje flauw zijn.

Overigens tikten we eerder al een verhaal over het verschil in snelheid tussen MotoGP en F1, je vindt het HIER.

1. F1-auto’s rijden te makkelijk op de limiet

De risico’s in de Formule 1 zijn vrij beperkt. De auto’s zijn zo veilig als iets, grindbakken zijn grotendeels vervangen door geasfalteerde uitloopstroken en mocht het alsnog misgaan, dan blijft de schade beperkt tot wat gesneuveld carbon en mogelijk ook een kapotte reputatie. Denk aan Pastor Maldonado. In de MotoGP ligt dat geheel anders en dan heb ik het nog niet eens over het risico op lichamelijk letsel. Motorcoureurs kunnen zich geen foutje permitteren, want dan is het einde race.

Ons idee: zorg ervoor dat F1-auto’s weer listig worden om mee te racen. Hoe? Verklein de rol van de ingenieurs en de elektronica! De wagens zijn dermate ingewikkeld geworden dat je onderhand een raketgeleerde moet zijn om er hard mee te gaan. Schaf die meuk (grotendeels) af en we krijgen misschien wel weer foutjes van andere coureurs dan Lance Stroll en Antonio Giovinazzi!

Nog een extra toevoeging bij dit puntje. Als je een motorrace bekijkt is zelfs voor een leek vrij duidelijk dat die mannen bizar goed met een motor overweg kunnen. Bij de F1 is dat wat minder duidelijk. We durven dan ook te beweren dat het optreden gisteren van Max Verstappen één van de weinige momentjes is waarop duidelijk wordt dat deze mannen een serieus potje kunnen sturen. Da’s overigens wel inherent aan het feit dat je motorcoureurs ook echt aan het werk ziet. Bij de F1 zie je louter een helm. Toch minder spannend.

2. MotoGP is goedkoper voor teams = meer concurrentie

Niet dat je voor een appel en een ei een team in de MotoGP kunt runnen, maar dat deze sport toegankelijker is dan de F1 behoeft geen uitleg. Da’s niet alleen fijn voor degene die de rekeningen betaalt. Het werkt namelijk ook meer concurrentie in de hand (denk aan KTM) en daar plukt de kijker de vruchten van, waarmee we meteen bij het volgende puntje komen.

3. De onderlinge verschillen tussen motoren zijn kleiner

Een Mercedes wint van een Williams en een Red Bull zal, in principe, altijd sneller zijn dan een Haas. Dergelijke verhoudingen worden eigenlijk alleen op de schop gegooid bij aparte (weers)omstandigheden en da’s in de MotoGP toch echt anders. Zo reed rookie Johann Zarco tijdens de eerste race van het jaar in Qatar vrolijk enkele rondjes aan kop op z’n klanten-Yamaha, voor gevestigde namen als Marquez en Viñales die op fabrieksspul rondrijden. Kortom: een goeie motorcoureur kan ook op minder materiaal meekomen aan de kop van het MotoGP-veld. In de Formule 1 is dat in principe uitgesloten omdat de onderlinge verschillen tussen de auto’s veel groter zijn.

4. MotoGP = no pain, no gain

Elke motorcoureur weet: vroeg of laat ga je een keer op je snufferd en de kans op serieuze blessures is altijd reëel. Die mannen zijn dus tot op zekere hoogte knettergek en dat dwingt nét iets meer respect af dan wanneer iemand een rijke pa heeft die 35 miljoen euro voor een stoeltje betaalt. Bij die laatste opmerking hebben we verder niemand in het bijzonder in gedachten.

Daarop voortbordurend: het is praktisch onmogelijk om jezelf met een zak geld in te kopen bij een MotoGP-team, want dat kan serieus letsel (of erger) voor het rijkeluiskind in kwestie betekenen. Bovendien is de concurrentie in de opstapklassen naar de MotoGP dermate hevig dat je jezelf al lang en breed bewezen hebt voor je überhaupt kans maakt op een zitje tussen Rossi en de mannen. Daar kan geen zak geld tegenop.

5. F1 is in beginsel saai, MotoGP niet

Een puntje dat ongetwijfeld op de nodige kritiek zal stuiten, maar dat zij zo. Een F1-race is in principe niet heel spannend tenzij er “iets” gebeurt. Een MotoGP race is in beginsel spannend en kan alleen nog maar spannender worden. De race in Argentinië durven we zelfs in de categorie “bizar spannend” te scharen.

Bij F1-races is het de start die je sowieso even meepikt. Vaak is het daarna gebeurd met de harde actie en sukkel je mogelijk rustig in slaap, om pas bij het Britse/Duitse/Italiaanse volkslied weer te ontwaken. Weinig kans dat je dat bij een motorrace overkomt, al is het maar omdat die races veel minder lang duren. In principe zit het er na 45 minuten wel op, waar een F1-race twee keer zo lang duurt.

Wat de Formule 1 daaraan kan doen? Gooi het format van de raceweekends overhoop, doe iets aan het bandenreglement, stop met die irritante brandstofbeperking (hypermilen in de F1, komaan man), laat de atmosferische gillende motoren terugkeren, trek de polesitter desnoods een konijnenpak aan, maar gooi de boel op de schop! De enige die nu vrijwel consequent voor leven in de brouwerij zorgt is Max Verstappen, en dat zeggen we niet omdat hij ook een Nederlands paspoort heeft.

6. Your turn!

Heb je aanvullingen, ben je het eens met dingen of zit je met het schuim in de mondhoeken omdat je het er ab-so-luut niet mee eens bent? Je weet waar.

Ook interessant!

  • Video: MotoGP circuit gaat in lichterlaaie
  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1
  • Formule 1 vindt straaljagers écht niet meer kunnen
  • "Alfa Romeo Racing krijgt nieuwe (bekende) investeerder"

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, lijstjes, motogp, Racing, Vergelijkingen

Vorig bericht: « 9 redenen waarom Nordschleife rondetijden waardeloos zijn
Volgend bericht: Dit is de drukste snelweg van Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. klotskuukske zegt

    10 april 2017 om 23:12

    Zelfs het geluid is beter. I rest my case.

    Login om te reageren
    • baske zegt

      11 april 2017 om 09:34

      @klotskuukske: en niet zo’n beetje ook. Wat klinken die Ducati’s geweldig!

      Login om te reageren
      • poes zegt

        11 april 2017 om 11:27

        @baske: Want? De Ducati heeft een V4 blok. Net als de Aprilia. En de Honda. De Yamaha heeft een 4-in-lijn, maar met een gedraaide krukas waardoor die ongeveer als een V4 klinkt.

        Ze klinken allemaal nagenoeg hetzelfde.

        Login om te reageren
        • rickthestig zegt

          11 april 2017 om 12:44

          @poes: vanaf 2021 motogp blokken in f1! Twee vliegen in 1 klap. En downsizing en beter geluid. :)

          Login om te reageren
        • baske zegt

          11 april 2017 om 12:50

          @poes: persoonlijke voorkeur heet zoiets…

          Login om te reageren
          • poes zegt

            11 april 2017 om 13:00

            @baske: Van iets dat nagenoeg hetzelfde klinkt. Knap.

            De Superbikes, die klinken echt anders. Ducati met de een dikke 2-cilinder, Honda, Kawa en MV Agusta met een “standaard” 4-in-lijn, Yamaha met een 4-in-lijn met gedraaide krukas, Aprilia met een V4, etc. Allemaal met een eigen sound.

            Bij de Superbikes is er sprake van onderscheid. Bij de MotoGP nauwelijks.

            Login om te reageren
            • racerx zegt

              11 april 2017 om 18:04

              @poes: Dat verschil hoor je wel hoor, vrij duidelijk ook nog wel. Zeker als je (met oordoppen) langs de kant zit. Verschil tussen Honda en Ducati is qua sound wel kleiner geworden nu ze geen screamer meer gebruiken maar een big bang ontstekingsvolgorde. Je hebt gelijk dat de geluidsdiversiteit in het WSBK groter is, maar om te zeggen dat het in de GP’s grotendeels hetzelfde klinkt… Mwoah, daar ben ik het niet mee eens.

              Login om te reageren
  2. fiestacruizer zegt

    10 april 2017 om 23:12

    Wie van echt racen houdt weet dat de MotoGP een van de leukste klasses is om te volgen.

    Maargoed, je moet je er wel ff overheen zetten dat het allemaal dudes in lederen pakjes zijn, die de hele tijd aan tweewielers hangen. #Mijnietgelukt.

    Login om te reageren
    • sudsprint zegt

      11 april 2017 om 10:13

      @fiestacruizer: De DTM is anders ook een leuke spannende klasse om naar te kijken.

      Login om te reageren
    • kle500 zegt

      11 april 2017 om 19:14

      @fiestacruizer: moto3 nog leuker! Minder spannend en mindwr bekende namen, maar wat een heerlijke chaos kan het daar zijn!

      Login om te reageren
  3. suheyl zegt

    10 april 2017 om 23:14

    De trainingen zouden ook mee moeten tellen voor de kwalificatie, net als in de MotoGP. Wordt er tenminste altijd voluit geknald!

    Login om te reageren
  4. wpgt zegt

    10 april 2017 om 23:22

    Bananen, paddestoelen en schildjes.

    Login om te reageren
    • serialchiller zegt

      10 april 2017 om 23:33

      @wpgt: en sterretjes niet te vergeten!

      Login om te reageren
    • dieselkameel zegt

      11 april 2017 om 08:15

      @wpgt: Een vadsige Italiaanse loodgieter op een kart…

      Login om te reageren
  5. Robbert89 zegt

    10 april 2017 om 23:29

    Misschien simpel beginnen bij aërodynamica. De FIA kan vast de regels zo maken dat de hele aërodynamica simpeler moet zijn. Dan wordt dicht op elkaar racen al makkelijker.

    Login om te reageren
  6. bazzelijn zegt

    10 april 2017 om 23:30

    “In de MotoGP ligt dat geheel anders en dan heb ik het nog niet eens over het risico op lichamelijk letsel. Motorcoureurs kunnen zich geen foutje permitteren, want dan is het einde race.” Dat is nou juist wat BrommerGP minder interessant maakt dan de Formule 1, dat lokt alleen maar voorzichtig rijden uit. In een Formule 1 auto is er tenminste wat serieus duw en trekwerk mogelijk, zonder dat dat direct einde race is. Zie bijvoorbeeld het ‘wheelbangen’ tussen Vettel en Ricciardo afgelopen zondag: prachtig racen op de limiet!

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      11 april 2017 om 00:08

      @bazzelijn: volgens mij heb jij afgelopen jaren toch echt niet opgelet in de motogp… rossi die start als laatste na een touche, rossi die een honda onderuit tikt, ducati die ducati raakt, en dat waren nog maar de grootste klappers. Iannone heeft zelfs een meeuw geraakt met zn machine vorig jaar en de race gewoon uitgereden, terwijl ze in de f1 na de eerste beste touche binnenkomen voor banden en nieuwe aero…

      Login om te reageren
    • suheyl zegt

      11 april 2017 om 00:12

      @bazzelijn: nooit de bodychecks gezien? Of zoals Marquez al stuiterend een bocht in zien remmen. Duels van Marquez en Rossi zijn briljant om te zien! Bochtenlang naast elkaar. Geweldig!

      Login om te reageren
      • napo zegt

        11 april 2017 om 19:46

        @suheyl: marquez is zelfs afgestapt op mugello wat ze in de F1 nog eens in topsnelheid halen. (331 kmh meen ik me te herinneren)

        Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      11 april 2017 om 00:22

      @bazzelijn: hahaha man, motogp is pas écht close racing. Ga maar kijken de volgende keer, dan kun je je mening wel herzien geloof ik. Die coureurs zijn echt getikt. Allemaal maximaal rijden. Hoe vaak vliegen sam lowes en cal crutchlow er wel niet af… En maar doorgaan… In qatar ging crutchlow er wel 4x af volgens mij, maar stapt gewoon elke keer weer op. Rins rijdt met een gebroken enkel, ging er afgelopen weekend af, strompelt terug naar z’n motor, springt erop en gaat verder. Lorenzo tijdje terug in assen, crasht méga hard, laat zich opereren in barcelona en vliegt een dag later weer terug om te racen en wordt 5e… Dit lijken mij geen jongens die “voorzichtig” in hun woordenboek hebben staan.

      Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        11 april 2017 om 08:18

        @thijsj: inderdaad wat Lorenzo toen deed is alleen voor echte bikkels.

        Login om te reageren
        • yajouri zegt

          11 april 2017 om 19:27

          @pinut187: hoe weet jij dat Lorenzo 1 bal heeft?

          Login om te reageren
    • racerx zegt

      11 april 2017 om 07:23

      @bazzelijn: wat een kolder… Los van de reacties hierboven, in Moto2 heeft Brad Binder op zijn KTM het afgelopen weekend de gehele race met een fractuur in zijn onderarm gereden. Dat zie ik die F1 mannetjes nog niet doen.

      En als je bang bent voor risicobeperking: kijk de mannen van het Road Racing circus eens tekeer gaan. Een tak van sport waar een foutje redelijk snel bestraft kan worden met de dood. Die gasten houden zich ook niet in. Als je voorzichtig bent win je geen enkele race, dat geldt voor alle takken van sport.

      Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      11 april 2017 om 08:20

      @bazzelijn: kijk anders de docu: Hitting the apex. Dan kijk je er heel anders tegen aan. Kan je zelfs met de vrouw kijken.

      Login om te reageren
    • kaymommer zegt

      11 april 2017 om 17:08

      @bazzelijn: Je hebt volgens mij nog niet veel MOTO GP races gezien…

      Login om te reageren
  7. cbsevenfifty zegt

    10 april 2017 om 23:32

    Bij punt 4 zit je er wel naast.
    Karl Abraham Sr. heeft namelijk vele jaren het team van zijn zoon Karl Abraham Jr.gewoon zelf gefinancierd en is eigenaar van het circuit in Brno.

    Ik zal zoals gevraagd een ander punt toevoegen.
    De rijders in MotoGP hebben echt interessante dingen te vertellen én hebben een persoonlijkheid.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      11 april 2017 om 00:18

      @cbsevenfifty: daar dacht ik ook aan, maar je moet toch wel een beetje kunnen motorrijden wil je meekomen in ’t veld. En zijn 2e startplek op een 2 jaar oude motor afgelopen weekend onderstreepte dat toch wel.

      Login om te reageren
      • cbsevenfifty zegt

        11 april 2017 om 10:29

        @thijsj: Abraham is zeker niet talentloos, maar zonder het geld zou hij het niet hebben volgehouden.
        Toen hij vorig seizoen verdwenen is naar de Superbikes bakte hij er ook niets van.
        Die 2 plaats in de qualifying is uiteraard omwille van de bijzondere omstandigheden maar daarom niet minder verdiend. Als je echter vergelijkt hoe zijn teammakker het er in de race van af heeft gebracht, twijfel ik sterk of Abraham wel in staat is om met de druk om te kunnen.
        Ik heb hem enkele keren voor eigen publiek zien rijden in Brno en daar ging het ook telkens wat minder ondanks, of net omwille van, de extra druk. Als je dan ziet hoe de rookies van Tech3 nu presteren, vind ik het toch spijtig dat Abraham wel een plaatsje heeft en het talent uit de lagere klassen zo moeilijk in MotoGP geraken.

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          11 april 2017 om 13:49

          @cbsevenfifty: abraham heeft zeker nog niet echt de racepace, maar laten we dit seizoen afwachten, in de opstapklasse werd hij wel als een talent gezien, maar bij velen komt het er toch niet echt uit. Bradl bijvoorbeeld was kampioen in d moto2, maar heeft het in de motogp nooit waar kunnen maken. Maar ik had dit jaar idd graag ook luthi, en misschien aergerter, in de motogp gezien. Kijken wat ze kunnen. Alleen aergerter lijkt ook racepace te missen.

          Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    10 april 2017 om 23:37

    T was gister toch wel een spannende race om te zien. Deels te danken/wijten? aan wel erg veel uitvallers. Heb weer genoten met mijn ouwe heer

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      10 april 2017 om 23:41

      @toyotafortuner: wie/wat is jouw ouwe heer?

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        11 april 2017 om 07:25

        @banaan7: je bent in de war met jongeheer

        Login om te reageren
        • banaan7 zegt

          11 april 2017 om 10:08

          @racerx: op bepaalde leeftijden is die ook niet jong meer denk ik!

          Login om te reageren
  9. banaan7 zegt

    10 april 2017 om 23:39

    Brrrr, ondanks dat ik ook een motor wil, zal ik nooit zo ver zijwaarts durven gaan als op de artikelfoto!

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      11 april 2017 om 07:37

      @banaan7: Waar mannen zich van de jongens onderscheiden.

      Login om te reageren
    • Christiaanvdd zegt

      11 april 2017 om 09:20

      @banaan7: 1 tip; probeer dat ook niet met de gemiddelde motor die voor de openbare weg bedoeld is :)

      Login om te reageren
      • ricksmits zegt

        11 april 2017 om 11:11

        @Christiaanvdd: gaat redelijk goed, alleen geen hellingshoek van 65 graden

        Login om te reageren
  10. marinepower zegt

    10 april 2017 om 23:40

    Ik heb geen motor, laat staan een motor brevet. Ik ben diverse keren naar F1 races geweest, echter nog nooit naar de TT o.i.d., maar de Moto GP is in mijn beleving sinds jaar en dag op TV een stuk spannender dan een F1 race.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      11 april 2017 om 00:10

      @marinepower: ik heb nog geen motor, omdat ik simpelweg het geld niet voor over heb om 3x examen te moeten doen. Toch blijft motogp zowel in tsjechie als assen leuker als de f1 op spa.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        11 april 2017 om 01:10

        @peug206: ik had mijn A voor 1800 euro. Het is best goed te doen hoor als je een beetje feeling hebt. Ervaring op een brommer is een pre.

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          11 april 2017 om 07:47

          @lekbak: en da’s nog vrij prijzig ook, ik was 8 jaar geleden zo’n 900 kwijt.

          Login om te reageren
          • suheyl zegt

            11 april 2017 om 08:08

            @racerx: ook dat vind ik veel. Was klaar met 600 :D

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              11 april 2017 om 08:46

              @suheyl: jij hebt maar 3 of 4 lessen gehad?

              Login om te reageren
              • suheyl zegt

                11 april 2017 om 12:58

                @lekbak: iets meer, 8 van een uur in totaal. 5 daarvan AVB. Overal in één keer voor geslaagd uiteraard

              • racerx zegt

                11 april 2017 om 18:07

                @suheyl: nice. Ik deed zo’n cursus van 2,5 dag… ochtendje AVB, ’s middags examen. Tussendoor een keer theorie halen, daarna dagje rijden en de dag erop examen.

              • suheyl zegt

                11 april 2017 om 18:26

                @racerx: ja en daarom schrok ik van die bedragen. Uiteindelijk stelt het geen ruk voor. Al krijg ik de indruk dat het tegenwoordig wat lastiger is allemaal. Veel mensen om me heen slagen niet in één keer. Of ik was zo goed :p
                Ik wilde ook zo’n spoedcursus doen binnen een paar dagen. Mijn instructeur raadde het af. Voor mij goed uitgepakt.

          • lekbak zegt

            11 april 2017 om 08:48

            @racerx: ik vond het meevallen vergeleken bij veel medeleerlingen. De eerste 500 gaat al op aan examens en een lesje is ook 40+ euro. Wellicht helpt het ook niet dat ik midden in de winter heb gelest hoor.

            Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          11 april 2017 om 08:03

          @lekbak: Dat is nog serieus veel geld. Tegenwoordig haal je het voor minder.

          Login om te reageren
        • Christiaanvdd zegt

          11 april 2017 om 09:21

          @lekbak: Bij mij juist niet, moest eerst 100 foute gewoontes afleren :p

          Login om te reageren
      • basvspr zegt

        11 april 2017 om 07:18

        @peug206: all inclusief was ik voor 999,- klaar. Beste mille ooit besteed! Heb je autorijbewijs? Dan heb je aan een pakket van 24u (zoals ik had) meer dan voldoende!

        Login om te reageren
  11. peug206 zegt

    11 april 2017 om 00:19

    Close racing, meer touche’s, groter veld, hoge mate van concurrentie want misschien is ducati wel het snelste, maar de yamaha het meest wendbaar, en de honda de beste rijder (nee niet pedrosa) waardoor het aan het einde van het seizoen altijd weer close in punten eindigt op een aantal plekken. 1e en 2e rijder? Nah, iedereen rijd voor het kampioenschap… en het belangrijkste: zo hoog mogelijk finishen. Oh en geen domme regelementen over wat wel en niet mag. Wordt wel bekeken, maar is voornamelijk race incjdent zorgt ervoor dat het leuk blijft de komende jaren. F1 probeer ik elke keer weer, maar uiteindelijk zijn het een paar momenten dat ik op het puntje van de stoel zit, terwijl bij de motoren dat de hele race het geval is.
    Tip voor @MauritsH kijk ook eens moto3 en moto2. Bijna nog vermakelijker.

    Login om te reageren
    • soes750 zegt

      11 april 2017 om 09:18

      @peug206: vergeet Neerlands trots Michael v/d Mark niet in het World Superbikes Championship. Ook schitterend om naar te kijken.

      Login om te reageren
    • napo zegt

      11 april 2017 om 19:49

      @peug206: moto3 is prachtig! Binken van 16 die met zn zessen op de laatste ronde laatste bocht altijd maximaal (eraf) gaan…

      Top entertainment en knap hoe ze hard gaan met die hokkies!

      Login om te reageren
  12. Edge zegt

    11 april 2017 om 00:20

    Wat punt twee betreft: Hier ben ik het wel deels mee eens, maar we moeten ook oppassen dat we daar niet in doorslaan. De Formule 1 is de top van de autosport en zal dat ook altijd moeten blijven. Het is wellicht leuke TV, maar voor het merk Formule 1 en het aanzien van de sport is het niet goed als er elk seizoen teams bijkomen en weer (voor het einde van het seizoen) afhaken omdat een of andere multimiljonair op een blauwe maandag denkt F1 kampioen te worden.
    Ik ben dan ook groot voorstander van een maximumprijs voor klantenmotoren. Laat Ferrari, Mercedes, Renault en Honda zelf maar beslissen hoeveel geld ze in de motoren steken, maar met relatieve lage maximumprijzen zouden ze voor alle teams betaalbaar moeten zijn. Daarmee zou je een van de grootste kostenposten van de kleinere teams aanzienlijk kunnen verkleinen.

    En wat punt 3 betreft: Dat is ook niet zo heel gek hè? Iedereen rijdt daar in principe op een fabrieksmotor. Iemand die op minder materiaal rijdt, rijd vrijwel altijd op een fabrieksmotor van het jaar daarvoor of twee jaar geleden. Een team als Tech 3 koopt gewoon complete motoren bij het fabrieksteam van Yamaha in en heeft daardoor gelijkwaardiger materiaal dan een Williams of Force India dat in de Formule 1 alleen het motorblok bij Mercedes kan kopen en het chassis zelf moet ontwikkelen.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      11 april 2017 om 08:44

      @edge: Is er niet al een soort van max-prijs voor motoren? Het enige wat er niet is, is dat een team elke moter mag kopen. En zelfs dan kan het moeilijk worden voor teams als Red Bull: krijg je een blok dat net zo snel is?

      Het zelf moeten ontwikkelen van een hoop van de andere spullen is juist de charme van de F1 tov Indicar of DTM. En dat werkte ook in het voordeel van de F1 voor een hoop jaren. Zelfs in de jaren 90 kon je als normaal prive-team met een gemiddeld F1 budget, over de jaren heen een winnende auto in elkaar schoeven. Dat is jammer genoeg over. Toyota en BMW hebben het geprobeerd en het was leuk om te zien dat ze faalden.
      MB heeft t nu geprobeerd met nog veel meer geld: en voila; de lol is over.
      Meest simpele truc? Kappen met ‘de oude teams’ extra bonussen geven omdat ze een oud team zijn. Verdeel dat eerlijker en je zal zien dat ze minder uit willen geven omdat het anders echt te veel kost.

      Login om te reageren
  13. panam1 zegt

    11 april 2017 om 00:47

    Dat gezeur van de redactie omtrent Lance Stroll mag ook wel een keer stoppen. Volgens mij zijn jullie zelf een beetje jaloers, en schaamte voor jullie leven/komaf. F1 is altijd een sport voor (zeer) welgestelden geweest, vanaf t begin al. Als ik een half miljard had zou ik mezelf/zoon ook inkopen in zo’n team mits talent bewezen is door performance in lagere klassen.

    Login om te reageren
  14. pinut187 zegt

    11 april 2017 om 06:02

    Een aanrader voor degene die niet zoveel van motoGP weten, check docu: Hitting the apex van Brad Britt.

    Ook al weet je er wel veel can maar heb je deze nog niet gezien, het is echt een aanrader. Zelfs de vrouw vond het leuk om te zien en moest zelfs een traantje wegpinken.

    Login om te reageren
  15. mverstappen zegt

    11 april 2017 om 06:43

    Ik zou in de motogp wel weer 2takt willen zien

    Login om te reageren
    • basvspr zegt

      11 april 2017 om 07:21

      @mverstappen: ik in de F1

      Login om te reageren
  16. racerx zegt

    11 april 2017 om 07:46

    Ik volg MotoGP/2/3 (vroeger 500cc en de zijnen) al sinds de tijd van Mick Doohan, als 8 jarig ventje vond ik motorracen al prachtig. Het is gewoon intenser dan F1 racen, geen gezeur over blauwe vlaggen, teamorders of dat er iemand een beetje in de weg rijdt. Beestachtig geluid, bokkende en schuddende machines en gewoon veel sensatie. Rider input is ook gewoon retebelangrijk, en je setting kun je tijdens het rijden maar beperkt aanpassen. Verpruts je je afstelling kun je t wel vergeten. Lijkt wel alsof dit bij de F1 bijna altijd wel goed zit, of dat een beetje vogelen op het stuur de grootste problemen wel oplost.

    Ik probeer ondanks de lage exposure sinds een paar jaar ook het Road Racing gebeuren te volgen: North West 200, Ulster Grand Prix, Macau GP, Cookstown 100 en natuurlijk de TT op Man. Dit zijn echt mannen die opstappen met de gedachte dat ze misschien wel niet meer terugkomen, in een raceklasse die vroeger bij het ontstaan heel normaal was, maar met de huidige motoren en snelheden bijzonder risicovol en levensgevaarlijk is. Mannen als Ian Hutchinson die alle botten al gebroken hebben en daarom op aangepaste machines moeten rijden, maar gewoon doorgaan. Diep respect, echt diep respect. Vergeleken hierbij zijn de MotoGP mannen zelfs watjes (min of meer door Rossi bevestigd), laat staan F1 coureurs die bang zijn dat hun overall wat te strak in hun bilnaad zit.

    F1 heeft gewoon aan charme ingeboet door teveel elektronica en laffe motoren. Indicatie hiervoor is het feit dat ze tijd over hebben tijdens het racen om te lullen over de radio en van alles en nog wat aan de setup te veranderen. De mannen moeten wat meer vechten met hun machine, dat gaat het linksom kf rechtsom gewoon interessanter maken. Brutere motoren, minder elektronica en wellicht ook de aero wat minder geavanceerd. Ik heb echter het idee dat we met Brawn aan het roer wel weer de goede kant op gaan.

    Login om te reageren
  17. pomoek zegt

    11 april 2017 om 08:01

    Niet zozeer wat de f1 van MotoGP kan leren maar toch mijn duit: Top 3 van en race krijgen restricties de volgende race (gewicht luchtinlaat beperking oid). Punten uitdelen voor kwalificatie. Nummer 1 start achteraan, nummer laatst vooraan.

    Login om te reageren
  18. pomoek zegt

    11 april 2017 om 08:05

    Op ja wat Lance strop betreft: hij heeft in eerdere raceklassen bewezen goed te kunnen sturen. Natuurlijk heeft hij zijn zitje te danken aan zijn pa. Maar daar heeft hij nu meer last van dan plezier. In welke klasse zou max Verstappen rijden als Jos niet in de f1 had gereden?

    Login om te reageren
    • bakboord1 zegt

      11 april 2017 om 08:57

      @pomoek: in de F1. Verstappen heeft zich dankzij het geld van pa kunnen bewijzen in de lagere klassen (ook karten is een dure hobby) maar is op talent in de F1 gekomen. I.t.t. vele anderen was de sponsoring die hij meenam gering en is hij dus geen paydriver.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        11 april 2017 om 09:27

        @bakboord1: Het gaat me even niet perse om geld maar om de ondersteunende activiteiten van vader (of moeder!). Het is natuurlijk nooit te bewijzen maar ik blijf erbij dat als Jos geen F1 coureur zou zijn geweest Max Verstappen waarschijnlijk nooit in een cart was gestapt.

        Overigens heb ik laatst een aardig artikel gelezen over aanleg (talent) en trainingsactiviteit. Verstappen werd daarbij juist als voorbeeld gebruikt van hoe je door veel te trainen de top kan bereiken. Ik zal het eens opzoeken.

        Login om te reageren
  19. eferrari zegt

    11 april 2017 om 08:33

    Een groot verschil tussen Moto GP en F1 is een reserve motor waardoor als ze over de grens gaan ze (vrij) snel verder kunnen met hun kwalificatie of training. Als je in VT3 je auto flink crasht is het maar de vraag of je de kwalificatie haalt. Hierdoor worden er mindere risico’s genomen.

    Login om te reageren
  20. nikilaudaferrari zegt

    11 april 2017 om 10:17

    Hier een paar suggesties:
    – Laat de coureurs vrij om te feesten na of voor de race. Laat Hamilton een donut op het rechte eind maken als hij gewonnen heeft. Sta toe dat een coureur ergens stopt, over het hek van de baan klimt en met “zijn” fans een overwinning viert. Haal de F1 uit het keurslijf.
    – Zoals in het artikel vermeld – ban de elektronica zoveel mogelijk uit de F1. In de laatste race van vorig jaar hadden ze een camera gezet bij Mercedes in Duitsland of Engeland. Zaten 20 man ofzo achter computers de data van Hamilton en Rosberg te analyseren. Toch niet normaal? Ik wil pitborden zien – zoveel mogelijk analoge communicatie :-)
    – Voor de fans: entertainment tussen de races door! Bij de TT komen motor stunt teams je vermaken als er tijd tussen twee races is. Bij de F1? Niets…. Ja een veeg karretje ofzo die voorbij komt. Voor het geld dat een kaartje kost kun je er toch ook iets moois van maken?En je kaartje is duur genoeg!

    Login om te reageren
    • suheyl zegt

      11 april 2017 om 13:06

      @nikilaudaferrari: dat je zegt dat er bij de F1 niets anders is dan F1, geeft al aan dat je er nooit bent geweest. Het programma op zaterdag en zondag zit aardig vol! Je kunt de hele dag genieten van races, denk aan Porsche Supercup, GP2, enz. Verder ook demo’s als de historische race met oude F1′ S en M1’s.

      Login om te reageren
      • nikilaudaferrari zegt

        11 april 2017 om 13:13

        @suheyl: Dat is een nogal voorbarige conclusie… Ik ben vorig jaar bij de TT van Assen en de GP van België geweest dus praat uit ervaring. In Assen is er veel meer vermaak tussen de races door. Bij de GP van België was er niets te doen tussen de races uit de verschillende klassen.

        Login om te reageren
        • suheyl zegt

          11 april 2017 om 13:52

          @nikilaudaferrari: Nou, ik heb inmiddels 6 keer een GP weekend in Europa bezocht. De laatste was Oostenrijk 2016. Ik weet niet hoe het programma in Spa was, maar Oostenrijk was, net zoals Hongarije, Duitsland en Italië goed gevuld… https://www.formula1.com/en/championship/races/2016/Austria/Timetable.html ,

          Login om te reageren
  21. sollie1984 zegt

    11 april 2017 om 11:58

    Een voordeel wat tweewielers ten opzichte van vierwielers hebben is dat de tweewielers ook in de bochten gebruik kunnen maken van slipstreamen. Dat is een groot voordeel om heel dicht achter je tegenstander aan te rijden en close te racen. Dat is helaas iets wat niet mogelijk is met F1.

    Login om te reageren
  22. danmar zegt

    11 april 2017 om 12:33

    Zomaar wat ideeën
    – Bepaal een maximum budget aan ontwikkelingskosten en bouwkosten per seizoen van een F1 auto, inclusief personeelskosten
    – Stel een maximum aantal aan personeelsleden in die meereizen en werken bij de races
    – Biedt kleinere racestallen een grotere reisvergoeding (dient er wel natuurlijk te worden bepaald wat de definitie van een kleine renstal is)
    – Voer tanken tijdens pitstops weer in
    – Om de pitstops langer te laten duren: minder mensen toegestaan bij een pitstop, bijv, max. 2 voor de banden, 1 voor tanken etc.
    – Biedt een “stock” motor aan aan kleinere renstallen
    – Laat kleinere renstallen meer meeprofiteren van de inkomsten

    Login om te reageren
  23. ar156sw zegt

    11 april 2017 om 12:42

    Met alle respect, dit artikel slaat de plank volledig mis. Veel van de verschillen die genoemd worden zijn niet zomaar op te lossen (kosten, zien wat de coureur doet) of staan haaks op waar F1 over gaat (minder techniek). Dat een MotoGP race altijd spannend is, is onzin, want afhankelijk van de kijker (het is alleen maar spannend als het je boeit wat er gebeurt). Dat het veiliger is, zou spannende races juist moeten bevorderen, want men kan meer op de limiet rijden. En kortere races? Mwah, zou ik zonde vinden.

    De oplossing (voor zover nodig, want persoonlijk vind ik de F1 vermakelijk) is niet
    eenvoudig te bedenken of uit andere sport te “lenen”. Het worden haast altijd kunstgrepen die uiteindelijk afdoen aan de sport.

    Maar, om niet alleen maar te zeuren: ik denk dat het grootste probleem is dat de auto’s zo veel verschillen. Mogelijke oplossingen? Standaard gridpenalties voor winnende teams, ballast voor klassementsleiders , geen blauwe vlaggen meer (hebben we daar ook geen gezeik meer over), dat soort dingen…

    Login om te reageren
  24. tvr1974 zegt

    11 april 2017 om 14:53

    Tja ik rijd al jaren motor heb gekart en gecrossed (125+250cc) maar nooit motor races gedaan. Beide vond ik leuk maar het is ook totaal anders. Ik vermoed dat het motorracen veel lijkt op het crossen. Veel fysieker nog dan het karten/racen. Daarnaast is het snelheidsgevoel anders. Remmen in een F1 lijkt mij dan weer waanzinnig want dat is wat die auto’s zo snel maakt. Dus juist het tegenovergestelde van wat je zou verwachten.
    Daarnaast denk ik idd dat F1 spannender kan. Die DRS zou er gewoon uit moeten en motoren zouden gelijk in vermogen moeten zijn.. Ja dat is het in de MotoGP ook niet maar daar zijn de PK/gewichts zo klein dat het daar niet direct noodzakelijk is. Daarnaast is F1 veel te duur voor veel automerken. Kijk naar hoe weinig leveranciers er zijn..
    Bij de motoren (moto gp en Superbikes) doen eigenlijk alle merken bijna mee; Honda, Yamaha, Suzuki, KTM, Ducati, Aprillia… en de genen die niet mee doen rijden dan weer in de WK superbike (BMW, kawasaki en zelfs MV Augusta doet hierin mee!).
    Eigenlijk zou je dus onder de F1 een klasse moeten hebben die veel meer lijkt op straatauto’s net als de WK superbikes. Beetje a la GT2 maar dan meer de bouw van F1 auto’s.. misschien dat er nog ruimte is voor zo een klasse want bij de motoren werkt dat ook…

    Login om te reageren
  25. sracert zegt

    11 april 2017 om 17:49

    Punt 3: Dat geld alleen voor de fabrieks machines, de rest rijdt er voor spek en bonen bij als het niet regent. TT Isle of Man voor echte maniakken/mannen. Ik vond de inhaal actie van Vettel op Ricciardo ook heerlijk trouwens. Lekker wheel bangen.

    Login om te reageren
  26. ruud1954 zegt

    11 april 2017 om 21:18

    Wat de F1 meer te bieden heeft dan MotoGP is de taktiek voor en tijdens de race. Mijn schoonzoon is gek van Motogp. Mijn zoon en ik kijken elke F1 race samen. Hoe ga je om met je banden? Voor welke compounds heb je gekozen? Heb nog een nieuw setje? Hoevaak ga je wisselen van band? Gok je op een safetycar, etc. Maar ieder zijn eigen voorkeur.

    Login om te reageren
  27. mrrallycross zegt

    12 april 2017 om 13:58

    Moto GP heeft niet echt een heel dominant team. Leuk kampioenschap om te volgen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North