De Porsche 911 GT2 pakt het ronderecord terug op de Nürburgring.
Het houdt niet op. Niet vanzelf. Autofabrikanten blijven maar pogingen doen om op de Nordschleife van de Nürburgring een nieuwe record neer te zetten. Porsche lijkt daar het meeste tijd voor te hebben. De Duitse autobouwer is er altijd als de kippen bij als er een fabrikant die niet Porsche heet, toch een ronderecord op zijn naam heeft staan.
Dus voor alle duidelijkheid: lang niet alle concurrenten hebben óók een recordpoging gedaan. Porsche dus wel. Met succes, want de de 911 GT2 pakt het ronderecord op de Nürburgring Nordschleife. De rondetijd die de Porsche 911 GT2 RS MR neerzet, is bijzonder indrukwekkend: 6:43.300. Porsche heeft het record afgepakt van Mercedes, dat met de AMG GT Black Series het record in handen had. Destijds werd er in November een tijd neergezet van 6:43.615.
911 GT2 pakt ronderecord (alle twee)
Daarbij moeten we wel aantekenen dat die tijd van Mercedes-AMG nét niet een volledig rondje is (zoals de meeste Nürburgring-rondetijden dat niet zijn). Dan begint de meting namelijk bij de oude uitgang van de pits tot de oude ingang van de pitstraat. Het scheelt zo’n 200 meter. Uiteraard heeft Porsche ook die tijd aangescherpt: 6:38.835. Het record werd aan diggelen gereden door Lars Kern. Een notaris heeft alles in de gaten gehouden om te checken of alles volgens protocol verliep.
De auto in kwestie was een (adem in) Porsche 911 GT2 RS MR Weissach Package (adem uit). Dat betekent een Porsche 991 (níet de huidige 992) met de 700 pk sterke turbomotor. Het Weissach Package behelst de lichtgewicht wielen, rolkooi en extra koolstofvezel spulletjes. Daar doet de MR (Manthey Racing) een schepje bovenop. Dat is een hele waslijst aan carbon onderdelen die de aerodynamica verbeteren.
Verdere aanpassingen
Daarnaast zijn de remleidingen met staal omvlochten en zijn de remblokken aangepast. Tevens is er een schroefset gemonteerd. Deze wordt speciaal door KW Suspensions voor Manthey Racing gebouwd. Alle Manthey-racing onderdelen zijn gewoon via Porsche Tequipment (hun accessoireprogramma). Je behoudt dan ook gewoon de garantie met de upgrades van Manthey.
Nog niet zo lang geleden zette Porsche een bizar snelle tijd neer met de 911 GT3 RS MR. In basis dezelfde auto, maar dan met een atmosferische motor. Deze is met 6:54,340, zo’n 11 seconden langzamer dan de GT2 RS MR.
Uiteraard zijn er ook bewegende beelden! Check hieronder wat gave sfeerimpressies:
En hier kon je de ronde in zijn geheel bekijken:
Meer lezen? Check hier de rijtest van Wouter met de Porsche 911 GT2 RS!
Charles Taycan 4S zegt
Dikke Proficiat Porsche!👍
geelbarrel zegt
bij Brunchen eindelijk @jaapiyo voorbij …. LOL
lars zegt
Gaan ze een keer de taycan turbo s op de nurenburgring los laten? Ben benieuwd of hij dan sneller is dan zo’n model s plaid, want die is wel een kleine 4 seconden sneller op Laguna seca bijvoorbeeld.
Charles Taycan 4S zegt
@lars, dat zou idd leuk zijn!👌
lars zegt
Ik denk dat de ‘turbo’ s wel onder de 7:30 kan, en ze zeggen dat de model S plaid het in 7:13 gedaan heeft, maar het is niet zeker onder welke condities. Elon heeft wel gezegd dat de model S plaid weer naar de nurenburgring gaat. En als hij daar een record breekt, dan is Porsche denk ik er wel als de kippen bij
cossiekiller zegt
Nurburgring ;-) In Nurenberg is er ook een ring, maar daar mag je niet harder dan 130.
Charles Taycan 4S zegt
@lars, dat een Plaid snel is dat geloof ik wel maar de opgaves van Musk neem ik met een zak zout. Zelfde geldt voor de 0-100 cijfers, doen ze ook met een half draaiend wiel voorsprong gemeten, dan kom je natuurlijk nooit aan een eerlijk vergelijk. Daar waar Porsche meestal in de praktijk beter presteert dan op papier opgegeven. Maar lijkt me wel een mooi vergelijk onder dezelfde omstandigheden.👍
lars zegt
Motortrend heeft zonder 1 feet roll out op de normale ook een 0-96 geklokt van 2.28 (ter informatie) snel genoeg dus, net als de erg mooie taycan
Variomatic zegt
@lars: Plaid op Laguna Seca is nooit officieel gemeten, gewoon weer de gebruikelijke Tesla propaganda op Youtube. Kleine moeite om het volgens de regels te meten maar dat doet Tesla niet dus zeggen die cijfers helemaal niks. Laten ze de Nurnburgring maar eens officieel meten, kijken wat dat oplevert. Het lang volhouden op maximaal vermogen is namelijk tot nu toe iets waar Tesla’s niet in uitblinken.
lars zegt
Niet alleen Tesla heeft de rondes getimed, maar ook mensen langs de kant en uit de resultaten blijkt dat hij daar zoiezo sneller is dan de taycan, maar met welke marge is niet 100% zeker. Wel goed punt hoor. Trouwens, dat lang volhouden is met de nieuwe plaid al opgelost, en nog wel zonder 800 volt
Turbo S zegt
@variomatic: precies dit. Op Laguna Seca kunnen ze nog een rondje volhouden, op de Nordschleife niet.
ericd zegt
Hoe snel deed de 918 erover.?.. wat zo’n beetje de benchmark is binnen het merk.
willeme zegt
@ericd: De Porsche 918 Spyder deed het in 6:57.
marcomanta zegt
Goed zo Porsche, mooi afgetroefd. Ben benieuwd wie de volgende poging waagt.
Dutchdriftking zegt
De foto voor de AMG reclame is natuurlijk ook gepland🙃🙃
w0o0dy zegt
AMG Black series is een auto die gewoon van de productielijn komt rollen bij Mercedes AMG. Dit is een tuner-auto. Aangepast met voor het circuit geschikte onderdelen na de productielijn.. telt in mijn ogen dan ook niet. Overigens is de Black series mede zo snel door de instellingen speciaal voor het record rondje . Maar dat kun je als eigenaar wel op je eigen BS instellen (of je garage laten doen) dus geen andere onderdelen alleen set-up fine tuning.
kniesoor zegt
Ben het met je eens, deze auto rekt het begrip productieauto wel erg ver op.
ouwedibbes83 zegt
@w0o0dy: aan de andere kant, je kunt dus bij Porsche binnenlopen en de juiste vinkjes zetten bij alle MR goodies en hij wordt met deze setup geleverd bij de dealer. Moet ie zo van de band rollen, of moet ie zo te bestellen zijn?
Turbo S zegt
@ouwedibbes83: is mij volledig nieuw dat je het MR pakket gewoon in de Porsche configurator kan aanvinken zoals @willeme beweert. Is trouwens op dit moment niet te checken want er staat helemaal geen 991 meer in de configurator. Ik meende eens te hebben gelezen of gezien (ik geloof dat hij bij Mischa Charoudin op YouTube was) dat de klanten gewoon langs Manthey in Mauspfad moeten.
willeme zegt
@mercedesbenze350cdi: ik beweer niet dat je de onderdelen kunt configureren in de online configurator (zou wel gaaf zijn!).
Porsche meldt dat de onderdelen via Tequipment leverbaar zijn, inclusief garantie net als bij alle amdere Porsche accessoires ;-)
Turbo S zegt
@willeme: Porsche is volgens mij ook hoofd aandeelhouder bij Manthey. Dus zo raar is dat dan ook weer niet dat de garantie behouden blijft. Dan weten ze ook precies wat Manthey allemaal uitspookt.
willeme zegt
@PanameraGTS: Klopt. Van wat ik van Andreas Preuninger begreep (die spraken we bij de GT3-onthulling), is Manthey de volgende stap voor als een 991 GT3 RS nog te ‘tam’ is. Manthey racet al jaren succesvol met Porsches en runt ook diverse motorsportprogramma’s voor Porsche.
Voor de GT3 en GT3 RS (die nog geïntroduceerd) moet worden, komen er ook Manthey-onderdelen met garantie. Gewoon via Porsche ook.
Porsche heeft inderdaad een meerderheidsbelang in Manthey. Dus het is op zich vrij logisch allemaal ;-)
ecknine zegt
Heb de Mercedes fanboy gevonden!