
Porsches verkoopcijfers van 2024 zijn bekend!
Het duurt altijd even, maar Porsche is inmiddels ook klaar met het optellen van hun leveringen in 2024. Dat waren er ietsje minder dan in het jaar ervoor, maar er is zeker geen reden voor paniek. Porsche wist hun peperdure auto’s alsnog goed aan de man te brengen.
In 2024 leverde Porsche in totaal 310.718 auto’s af aan hun gelukkige eigenaren. Dat zijn er aardig wat, maar wel 3% minder dan in 2023. Dat is volledig te wijten aan één regio, namelijk China. Daar kreeg Porsche zware klappen, met een daling van 28%. Gelukkig deden de Europeanen wat beter hun best, want hier stegen de verkopen met 9%.
De wereldwijde bestseller was wederom de Cayenne. Die was met 102.899 verkochte exemplaren goed voor een derde van de totale verkopen. Op nummer twee volgt de Macan, en daarna toch gewoon weer de 911.
De 911 verkocht zelfs beter dan ooit, met 50.941 leveringen. Het blijft ongelofelijk hoe zo’n dure auto zo goed kan verkopen. De goedkopere 718 kwam lang niet in de buurt van de 911, met 23.670 verkochte exemplaren. Dat was wel 15% meer dan in 2023.

Met de Taycan ging het iets minder lekker. De verkopen daarvan zijn letterlijk gehalveerd, met een daling van 49%. Concreet wist Porsche er 20.836 te verkopen. Deze halvering komt niet helemaal als een verrassing, want hier schreven we in oktober ook al over. Volgens Porsche is dit te wijten aan de overgang naar de facelift en “de elektrische mobiliteit die langzamer vordert dan gepland”. Desondanks is de daling wel heel dramatisch.
Porsche noemt geen verkoopaantallen voor Nederland, maar we pakken gewoon nog even de cijfers van de Bovag erbij. Porsche Nederland heeft niks te klagen, want er verschenen vorig jaar 2.734 gloednieuwe Porsches op kenteken. Dat is bijna een kwart meer dan in 2023 en meer dan ooit. Dit was vooral te danken aan het feit dat de verkopen van de Cayenne verdubbeld zijn, naar 1.373. De Cayenne kreeg in 2023 een ingrijpende facelift en dat werpt kennelijk zijn vruchten af.
Conclusie. Mensen met gezond verstand, hart op de juiste plaats en goeie smaak rijden ICE en niet EV!
Gelijk lekker trollen op de maandagochtend..
Dus mensen die een voertuig kiezen met een motor met rendement van maar 35% hebben gezond verstand? Mensen die een auto rijden die de mensen in hun leefomgeving ziek maakt hebben het hart op de juiste plaats? Ok, met de Tesla Model Y moet ik je die goede smaak gewoon toegeven.
Stop eens met lullen over je motor rendement. Je moet het hele zooitje samen zien. Alsof er geen thermische warmte verdwijnt via de omvormer, de kabels en vooral de batterij. En dat niet alleen bij het verbruik maar ook bij het laden. En je egoïstische instelling over mensen die ziek worden in hun leefomgeving; alsof de decentrale productie van elektriciteit op andere plaatsen geen mensen ziek maakt? En kom niet af met je zon en windstroom want daar kan je de wereld niet op draaiende houden.
Natuurlijk verdwijnt er bij een EV ook thermische warmte maar het is lang geen 65%. Ken je de betekenis van het woord egoistisch uberhaupt? Want dat slaat nergens op in die zin. Het is vrij simpel, uitlaatgassen in de stad raken veel meer mensen dan uitlaatgassen in de Eemshaven.
Maar ik stop nu even met lullen want jij wilt graag doorgaan met mensen ziek maken, energie verspillen en islamitisch terrorisme financieren. Daar ben je vrij in maar dat noem ik egoistisch.
Of Westerse terrorisme in het Midden Oosten.
Ach ja, gaan we die toer op? Want de Chinezen, in het bezit van 70% van de grondstoffen, zijn lieve mensen? Vraag maar eens aan de Oeigoeren hoe gezellig ze het hebben. Voor de rest denk ik dat er meer mensen sterven aan de griep en duizend andere dingen dan bewezen aan de luchtvervuiling gecreëerd door de AUTO. Dus stoppen met die hetze is inderdaad een goed idee.
Daarbij zorgt een EV door zijn hogere gewicht en prestaties voor meer (relatief) fijnstof door bandenslijtage.
Dus een EV is zekers niet zaligmakend qua milieu aspecten.
@herve11f decentrale productie van elektriciteit op andere plaatsen is totaal niet relevant.
En de Panamera??
Daarvan werden er 29.587 wereldwijd verkocht. Dat is 13 procent minder dan in 2023. Ook dit komt volgens Porsche door de kleinere vraag in China.
In Nederland werden er 192 nieuwe Panamera’s geregistreerd terwijl dat er vorig jaar 128 waren.
De panamera is dus redelijk succesvol in Nederland. Had ik eigenlijk niet verwacht
Sorry maar de meestal latente schoolmeester in mij laat van zich horen. ‘Verkopen Taycan door de helft’, oftewel gedeeld door een half. Dat betekent vermenigvuldigen met twee. En dat is vast niet wat je bedoelt.
Hoezo gedeeld door? Iets ‘door de helft snijden’, is halveren
Op zich doet de Taycan het nog best goed, de Panamera (op hetzelfde platform) verkocht maar ietsjes meer.
De SUV’s verkopen toch wel het beste, de Cayenne/Macan 4x zoveel als Panamera/Taycan. Ze hebben bij Porsche dringend een electrische Cayenne nodig in de line up als ze meer EV verkopen willen.
Ik kreeg enkele dagen geleden van een parallel importeur in Zwitserland (ik heb mijn bedrijf daar) een demo (minder dan 10tkm) Taycan 4 Cross Tourismo aangeboden voor CHF 68.800 incl. btw.
Ik ga het bijna overwegen. Het is dat de bagageruimte beperkt is als je ook nog eens 2 kinderen mee wil nemen.
Ben benieuwd hoe de nieuwe Macan EV gaat presteren.
Ben ook benieuwd hoe Macan EV het gaat doen. Word er in ieder geval niet hebberig van. Vooral de achterkant vind ik niet zo geslaagd. En in de auto zelf ben ik niet onder de indruk van de gebruikte materialen (maar dat geldt ook voor de materialen die nu in de Panamera worden toegepast).
Daarnaast de prijs voor de Macan, met een beetje opties (al snel nodig bij een Porsche), gaat het makkelijk naar de 125K.
Vind het niet gek dat de taycan door het ijs zakt…
Een porsche wordt door 2 verschillende mensen gekocht. mensen die van auto’s houden, zoals een Richard Hammond of door mensen die een statement willen maken, zoals youtubers, influencers, millieu-gutmenschen en investeerders en zangers uit Noorwegen enz..
De Richard Hammonds, zullen een 911 kopen, een Bill Gates of Will Smith zullen een Taycan kopen…
En nu de Taycan een iphone 5 is geworden in de BEV wereld hoeft niemand er meer een..
Porsche kan zich ook niet onderscheiden in de BEV wereld… een Tesla kopieert al een XPeng, Hyundai de Saab, iedere debiel, behalve Apple, kan een BEV maken die de juiste specs heeft en van 0 naar ongeluk in 3 seconden kan.
Een 911, ondanks dat het een geplette kever is (okay, de TT was nog erger) is gewoon erg slecht te evenaren door andere fabrikanten. Ik heb nog geen fabrikant gezien waar ik liever een auto van heb… Dus ik snap dat je als porsche moet, een BEV maken, voor de CO2 regels, voor het imago, voor de mensen die een porsche willen kopen maar er niets mee hebben maar een cayenne verkoopkraker gaat het nooit worden. Die had namelijk WEL wat unieks… SUV, en toch porsche… okay, met abs sensoren van een caddy, knopjes van een passat, eigenlijk alles wat stuk ging op mijn cayenne had een VW logo ipv een porsche logo erop. maar die cayenne had dus een USP… een Taycan heeft dat niet. BEV’s zijn er.. snelle BEV’s zijn er.. comfortabele BEV’s zijn er.. trackday BEV’s zijn er… een BEV is een plakje kaas in een hotel… ja, het hoort er te zijn maar het is allemaal goudse kaas. Of het nu een 12 dollar motel is of een 700 euro suite in londen. Dezelfde kaas…
Spijker op de kop. Klanten verwachten bij een luxemerk iets wat anders is dan de rest. Ze betalen immers een mooie premium prijs. En BEV haalt dat onderscheid grotendeels weg. Ik kan je maar één duimpje geven maar dat plakje kaas is een gouden greep, die blijft erin. Redactie leest u mee..