• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘95% kans op Formule E in Eindhoven’

Auteur: machielvdd, gepost 31 december 2020 om 16:00 – 16 Reacties

Formule E komt mogelijk naar Eindhoven

Eindhoven de groenste!

Met alles wat er gezegd en geschreven is over de Dutch Grand Prix zou je een aardige boekenkast kunnen vullen, maar intussen wordt er achter de schermen ook gewerkt aan het binnenhalen van een Dutch E-Prix. De Formule E is weliswaar minder prestigieus dan de Formule 1, maar een straatrace in het centrum van Eindhoven is toch niet niks.

Terwijl Zandvoort en Assen aan het bakkeleien waren over het binnenhalen van de Formule 1, hebben ze in Eindhoven al twee jaar hun zinnen gezet op de Formule E. Het elektrische circus doet onder meer de straten van Parijs, London, Rome en New York aan. In Eindhoven zien ze het wel zitten om aan dit illustere rijtje toegevoegd te worden.

Dat kunnen de Brabanders natuurlijk wel willen, maar hoe veel kans maken ze? Veel, aldus Peter-Paul Laumans van Stichting Formula-Eindhoven. Op BNR zegt hij namelijk dat de kans groot is dat de Formule E Eindhoven daadwerkelijk in 2022 op de kalender zet. ‘Ik zou zeggen: 95 procent,’ zegt hij in de Nationale Autoshow. In maart hakt de FIA definitief de knoop door.

De voorbereidingen zijn al in een vergevorderd stadium. De basis voor de lay-out, die is gekozen uit drie mogelijke opties, ligt al klaar. Volgens Laumans is er daarbij ook gekeken naar de mogelijkheid om de route dwars door het Philips Stadion te laten lopen, maar dat gaat hem waarschijnlijk niet worden. Wat het wel wordt laat hij nog niet los.

Wat Laumans in ieder geval wel loslaat: niemand minder dan Hermann Tilke is betrokken bij het ontwerp. Tilke kan straks dus naast zo’n beetje alle recente Formule 1-circuits ook het stratencircuit van Eindhoven op zijn cv zetten.

Het optuigen van het stratencircuit en alles wat er verder bij het organiseren van een E-Prix komt kijken vergt uiteraard een flinke investering. Laumans laat weten dat we moeten denken aan een bedrag van 15 á 20 miljoen per jaar.

Voor het complete interview van Wouter en Meindert met Laumans kun je morgenochtend om 09.00 inschakelen op de Nationale Autoshow op BNR. De kans is aanwezig dat je dan nog op één oor ligt, dus achteraf terugluisteren kan natuurlijk ook.

Via: BNR

Ook interessant!

  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • moedige coureurs
    Moedige Formule 1-coureurs worden straks beloond
  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

bnr-autoshow, eindhoven, Formule E, hermann-tilke, Racing

Vorig bericht: « Video: truck doet zwager van willeme na kerstdiner
Volgend bericht: Volkswagen Polo GTI 2009-2017 occasion aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. SpeedGeek zegt

    31 december 2020 om 16:16

    Wanneer leert FE nou eens dat niemand, werkelijk niemand die een beetje van autosport houdt, zit te wachten op die rare stratencircuits?
    Ga gewoon lekker op Zandvoort of Assen rijden.
    Geluidsdagen hoeven de circuits bij de gemeente niet aan te vragen en druk zal het ook niet worden.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      31 december 2020 om 16:43

      @SpeedGeek: ik vind straten circuits welkome afwisselingen . Strak geen uitloop stroken wheelbanging. I like

      Login om te reageren
      • SpeedGeek zegt

        31 december 2020 om 16:48

        Afwisseling oké maar bij FE is Mexico het enige circuit wat geen stratencircuit is. En volgens mij wordt ook Mexico voor een deel als openbare weg gebruikt.

        Ik krijg sterk de indruk dat de organisatie bang is dat wanneer ze op Spa, Monza, Silverstone en noem maar op zouden gaan rijden ze plots onwijs langzaam ogen.

        Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          31 december 2020 om 16:59

          @SpeedGeek: Ze zouden nationale of ingekorte varianten moeten rijden. Evt met chicanes op rechte stukken. Denk dat ze net aan de f3 tijden kunnen rijden.

          Login om te reageren
        • rolov zegt

          31 december 2020 om 17:22

          @SpeedGeek: dat zou idd heel goed kunnen ja.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 december 2020 om 19:10

      @SpeedGeek: wat de formule 1 ons leert is dat races op straten circuits veel leuker zijn dan op die veel te brede moderne circuits waar inhalen dankzij DRS niet veel meer kunde vergt dan een knopje drukken.

      Login om te reageren
      • SpeedGeek zegt

        31 december 2020 om 19:41

        @mashell: Want tijdens de GP van Monaco wordt er wel veel ingehaald?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          1 januari 2021 om 09:01

          @speedgeek: nee. Maar degene die daar inhaalt heeft er wel wat voor moeten doen. Het gaat om de kwaliteit, niet om de kwantiteit. DRS dient om op reguliere circuits inhalen überhaupt mogelijk (aerodynamica maakt slipstreamen onmogelijk) te maken. We kunnen niet zonder om nog een beetje toonbare races met inhaal manoeuvres te hebben maar het is een kunstgreep die het eigenlijk te gemakkelijk maakt.

          Login om te reageren
  2. dees zegt

    31 december 2020 om 16:19

    Geld investeren om een race to organiseren waar geen hond naar kijkt

    Login om te reageren
  3. vaakbenjetebang zegt

    31 december 2020 om 16:19

    Ach, als ze in ‘mijn’ stad komen rijden, ga ik wel kijken (als dat weer kan). Waarom ook niet. Biertje er bij, hamburgertje er bij.

    Tip voor de organisatie: rotonde op de Berenkuil gebruiken en natspuiten (is dan verraderlijk glad, knijpt hier en daar wat en is vreemd verkant).

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      31 december 2020 om 17:01

      @vaakbenjetebang: Maar ga je ook 50e neerleggen voor een kaartje. Dat is namelijk het hele probleem met FE.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 januari 2021 om 09:05

        @fmgarcia: ja, waarom niet? Ik heb in het verleden veelvouden daarvan betaald om de F1 te zien en daar kwam de reis dan nog bij. Inmiddels is me de F1 niet zoveel geld meer waard (omdat het eigenlijk toch best saai geworden is). Komt de FE naar Eindhoven en kost het 50 euro dan ga ik. Lijkt me een betere deal dan F1 voor 6x zoveel geld in de duinen.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          1 januari 2021 om 15:36

          @mashell: amen

          Login om te reageren
    • bischero zegt

      31 december 2020 om 19:10

      @vaakbenjetebang: en dan keren op de rotondes bij Ekkersrijt, die hoef je niet eens nat te spuiten, om weer over de Kennedylaan richting Berenkuil te zoeven.

      Login om te reageren
      • Joost zegt

        1 januari 2021 om 14:53

        @bischero: wel even de flitskasten op de Kennedylaan weghalen…..

        Login om te reageren
        • bischero zegt

          1 januari 2021 om 15:44

          @ijoost: verplicht regenereren daar 🤭

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North