Elektrisch rijden zie je vaak in een zakelijke combinatie. Wat als jij als consument een elektrische auto overweegt? Wouter en Casper kwamen tot de volgende opties.
Hoewel de markt van de elektrische auto, zeker voor consumenten, nog moet losbarsten is er wel degelijk keuze. Voor de ev10daagse 2019 gingen Wouter en Casper zoekende naar EV’s die jij als consument kunt overwegen.
38 reacties
Veel ruimte en always connected, spotify heel de rataplan.
Ik rijd veel zo’n 60.000km en ja anders deed ik dat met een zware diesel, rr sport dat werk.
scheelt me zo’n 10k per jaar.
Kijk ook even naar de afschrijving, want als je zo’n oude s koopt is de afschrijving niet zo hoog meer.
Plus je hebt nog even garantie op aandrijflijn en batterij!
Van mijn loon is niks aftrekbaar dus gewoon een privé auto!
Ja ik kan 19cent per km krijgen van de baas, dat kan elke loonslaaf die af ziet van een leaseauto, niks bijzonders aan en heus geen belastingontduiking.
We rijden de vakanties en weekenden ook met de tesla vandaar dat ik aan die kilometers kom…
Maar nu wil ik eigenlijk wel weten waarom je zo op me haat!
en ja dan heb je ook afschrijving. Niks geen zakelijke benadering, het is gewoon een mooi feit dat zo’n tweedehands tesla vrij waardevast is!
Hij heeft gewoon gelijk met ‘afschrijving.’
Ook een particulier schrijft af.
Maar misschien noem jij het liever waardevermindering, prima.
Zijn relaas klopt gewoon. Erken het als een vent en niet zo zemelen verder.
Ik heb ook geen btw compensatie of iets van dat, ben eigen baas over mijn auto’s en bepaal ook zelf wanneer ik er klaar mee ben.
Heb een km vergoeding van ongeveer 700 euro per maand daar doe ik het mee.
Nu wil ik toch echt graag jouw verklaring van dit gehaat, gebrek aan kennis? Inzicht? Jaloezie? Misgunnen?
Ik gun jou de ervaring wel hoor, kom maar langs in vuren dan leg ik het je uit.
De tesla rijd ik echt niet omdat hij beter rijd als een range rover… het gaat me om de centen die ik in de zak houd…
Heb nogsteeds een rr sport van 2014 voor de aanhangers o.a. en als ik even wat anders wil. Of als ik de neon achterop heb om een keer naar het circuit te gaan. Ik rijd er vrij weinig kilomters met dat ding maar betaal gewoon de volle mep.
De regels faciliteren dus zeker niet mijn gebruik, ik pas me tot bepaalde hoogte dus aan aan de regels en pik nu een graantje mee door geen MRB te betalen voor de Tesla…
Maar de Tesla kan ook niet volledig voldoen aan mijn behoeften, zo heb ik ook een zware Airstream caravan die hoef ik voorlopig niet achter een elektrische auto te knopen, de accu is binnen 100km leeg.
Wat ik wil zeggen, de Tesla is gewoon erg voordelig als je veel kilometers moet rijden, de stroom kost 1derde van de prijs van een redelijke diesel.
Dat hosanna van die Prius is niet helemaal vergelijkbaar in deze case, je bespaart als je privé met een Prius rijdt hooguit 3 tientjes aan benzine, je rijd voor lul, rijd niet comfortabel en is ook niet leuk snel….
Ik heb dus ook niet meegedaan aan die hype, dat waren tenslotte vrijwel allemaal leaserijders.
Oja en als je het echt wilt weten, ik kon de tesla helemaal niet betalen, heb 25k zelf betaald en een pl afgesloten voor het restant, inmiddels moet ik nog 4k afbetalen, rest dus vrij snel af kunnen tikken door de besparing per maand… Is best aan te raden als je een beetje verantwoordingsgevoel hebt, bij een rente van 3.7% op jaarbasis was dat maar een paar honderd voor een jaar en nu bijna een jaar om bijna afgelost
Kosten besparing op brandstof bij 15.000 (=41km per dag, dus is haalbaar met een EV) per jaar ongeveer 800: benzine kost 1500, EV 700.
MRB besparing 300 per jaar (=25×12)? Minder onderhoudskosten 200 per jaar?
Als je hem 5 jaar gebruikt mag een EV 6500 duurder zijn in aanschaf. Los van range en los van afschrijving.
Dus een EV van 15.000 is kan je vergelijken met een benzineauto van 8.500.
Een Clio van 4 jaar oud is duurder.
Of als je nu er vastgoed voor koopt….
Ow nee, we waren aan het kijken wat een conventionele auto of een BEV kost. Dan is TCO een vrij normaal toegankelijke vergelijkingsmethodiek.
Ook heb je een accu erin wat een tikkende tijdbom is. Mocht die stukgaan dan is je auto niks meer waard.
Wel even het hele verhaal vertellen.
Op vakantie zul jij niet ver gaan, geen caravan meenemen en het geluk hebben dat er niemand voor je staat te tanken. Dat is prima, maar met die voorwaarden kun je een accu-EV niet vergelijken met een ICE.
Zodra de garantie termijn erop zit en er iets kapot gaat aan de accu waarbij deze onverhoopt vervangen moet worden, dan is je auto total loss. :)
Gelul over prijzen die vanzelf omlaag gaan kun je echt vergeten, accu’s zijn en blijven komende jaren schaars en dus duur en zijn ook een prima verdienmodel. Want buiten de dealer om kun je niks regelen als zo’n ding vervangen moet worden, dus geen gebruikt accupakketje voor paar 100 euro erin lepelen, in tegenstelling tot bijv. een los motorblok wat je op de sloop kan kopen en door willekeurige garage kan laten monteren.
Ik blijf komende jaren mooi benzine stoken. :)