• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aanleg nieuwe wegen in Nederland bijzonder rendabel

Auteur: Author, gepost 17 januari 2015 om 12:05 – 23 Reacties

EU vlag


Volgens onderzoeksbureau Standard & Poor’s is Nederland meer dan andere (EU-)landen gebaat bij investeringen in de infrastructuur. Leuk, maar hoe komt dat?

De belangrijkst reden voor deze constatering, is het feit dat de huidige Nederlandse infrastructuur mede dankzij Schiphol en de Rotterdamse haven een goede basis biedt en daardoor handelspartners van buiten de EU aantrekt. Zodoende zou elke euro die in onze spoorlijnen, wegen of waterwegen wordt gepompt binnen drie jaar een rendement opleveren van €1,80. Ter vergelijk: voor de hele EU geldt een rendement van €1,40, voor Duitsland en België is dat respectievelijk €1,20 en €1,10.

Bovendien zou een investering in onze infrastructuur ter hoogte van 1% van het BBP niet alleen resulteren in een groei van 1,8%, maar ook nog eens 34.000 extra banen opleveren. Eén en ander is aan het licht gekomen naar aanleiding van het zogenaamde ‘Plan Juncker’. Jean-Claude Juncker, de president van de Europese Commissie, wil in totaal namelijk 315 miljard euro in de Europese infrastructuur investeren.

Daarbij zou 21 miljard euro aan eigen geld (van de EU zelf dus) worden gestoken en moeten private investeerders zorgen voor de rest (inderdaad, bijna 300 miljard euro…). Het is dan ook niet geheel onbegrijpelijk dat deze plannen met de nodige scepsis worden bekeken, maar toch zijn er ruim 2.000 plannen ingediend. Meer dan 40 van deze plannen komen uit Nederland en hebben onder meer betrekking op een windmolenpark in zee.

Het uitblijven van (flinke) investeringen heeft volgens Standard & Poor’s geleid tot de trage economische groei in de EU van de afgelopen jaren, dus we wachten in spanning af wat ons binnen de Europese Unie zoal te wachten staat.

Ook interessant!

  • Nederland is Europees kampioen laadpalen
  • Honderden nieuwe Tesla snelladers, waaronder in Nederland
    Honderden nieuwe Tesla snelladers, waaronder in Nederland
  • Dit is de Toyota GR86 voor Nederland!
    Dit is de Toyota GR86 voor Nederland!
  • mobiliteitsalliantie
    Mobiliteitsalliantie: Geef geld voor bredere en nieuwe wegen

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, snelweg

Vorig bericht: « Waarom staat deze VW T1 limo voor $ 220.000 te koop?
Volgend bericht: Drankrijder in VW Transporter sloopt gevel restaurant »

Lees Interacties

Reacties

  1. richman zegt

    17 januari 2015 om 12:07

    Als dit ook in België kon…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      17 januari 2015 om 12:14

      @richman: Belgie kan zijn bestaande wegen niet eens onderhouden. Geef dat land aub niet nog meer zorgen.

      Login om te reageren
      • richman zegt

        17 januari 2015 om 16:21

        @berlinetta: idd België steekt zijn geld liever in F-16’s…

        Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      17 januari 2015 om 13:30

      @richman: over een paar jaar kan je alleen nog maar met een 4×4 over de snelweg in België

      Login om te reageren
      • supersim200 zegt

        17 januari 2015 om 15:48

        @maarten020: Met de 4×4 s van tegenwoordig lukt dat zelfs al niet meer

        Login om te reageren
  2. baasbas zegt

    17 januari 2015 om 12:14

    windmolenpark in zee… Als Nederlandse ondernemers ze aan mogen leggen met geld van Europa….. goed idee! :-)

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      17 januari 2015 om 12:27

      Als ze het jaar erop weggehaald moeten worden omdat het geen rendement oplevert en het uitzicht verpest is, door Nederlandse ondernemers betaald uit een cultuurpotje van Europa…….. goed idee! :-)

      Login om te reageren
  3. redneckdarian zegt

    17 januari 2015 om 12:18

    Ja maar hierbij is zeker geen rekening gehouden met natuur enz. Nog meer verstening is niet echt gewenst

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      17 januari 2015 om 12:25

      @redneckdarian:
      Niemand heeft het over stenen, bitumen rijdt veel fijner….

      Login om te reageren
      • rw1994 zegt

        17 januari 2015 om 16:39

        @jrk68: veel fijner ook dan het gemiddelde bos, tenminste voor 95% van de Nederlanders (zonder land rover defender).
        Altijd natuur natuur natuur…. Zolang men er zelf maar geen last van heeft.

        Login om te reageren
    • n92ebm zegt

      17 januari 2015 om 13:41

      @redneckdarian: http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/31523/er-komt-steeds-mr-bos-in-europa.html Steeds meer bos bij!

      Login om te reageren
  4. donvincenzo zegt

    17 januari 2015 om 12:21

    Heu? Hoe kom je bij een windmolenpark uit als het gaat om investeringen in infrastructuur?

    Login om te reageren
    • scubakabouter zegt

      18 januari 2015 om 03:33

      @donvincenzo: infrastructuur is met dan een beetje asfalt en bielzen. Onder infrastructuur vallen ook de netwerken van nuts voorzieningen (gas, water licht, telecom enz) en dus ook windmolenparken. Sterker vuil verbrandingsfabrieken vallen er zelfs onder. En je laatste rustplaats ook

      Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    17 januari 2015 om 12:38

    Jaja verbetering in het Nederlandse spoor, kunnen we zeker nog meer gaan betalen voor een treinreis

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      17 januari 2015 om 12:47

      @mrrallycross:
      Dat hoop ik wel, nu betaal ik als automobilist dik voor jouw bus/treinkaartje….

      Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      17 januari 2015 om 12:55

      @mrrallycross: Bizar is dat hè, je zou zeggen dat als men het spoor op orde heeft de prijs omlaag moet kunnen om men te stimuleren om de trein te pakken.

      Login om te reageren
  6. norge zegt

    17 januari 2015 om 13:11

    Een dertig baans snelweg door 020 is dus niet alleen leuk maar ook rendabel?

    Login om te reageren
  7. n92ebm zegt

    17 januari 2015 om 13:37

    Mooi en helder het multiplier effect uitgelegd. 1 euro levert dus een rendement van 180% op –> 1,80 euro voor NL aan rendement. Jammer dat de “Juncker-plan” alleen te ambitieus want in de beste geval levert het een rendement van 180% op en anders een gemiddeld rendement van 140%. Mooie waardes, maar wat voor zekerheid heb je nu…

    https://aburguenoeu.wordpress.com/2014/12/22/why-is-the-junker-315-billion-euro-investment-plan-important-for-research-e-infrastructures/ Voor degene die er meer over willen weten

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      17 januari 2015 om 14:04

      @n92ebm:
      Leuk dat je hem met een multiplier gepost hebt….

      Login om te reageren
      • n92ebm zegt

        17 januari 2015 om 15:14

        @jrk68: taalfoutjes moesten eruit…

        Login om te reageren
  8. n92ebm zegt

    17 januari 2015 om 13:40

    Mooi en helder het multiplier effect uitgelegd. 1 euro levert dus een rendement van 180% op –> 1,80 euro voor NL aan rendement. Jammer dat het “Juncker-plan” alleen te ambitieus want in hetbeste geval levert het een rendement van 180% op en anders een gemiddeld rendement van 140%. Mooie waardes, maar wat voor zekerheid heb je nu zullen de investeerders zich (hopelijk) afvragen…

    https://aburguenoeu.wordpress.com/2014/12/22/why-is-the-junker-315-billion-euro-investment-plan-important-for-research-e-infrastructures/ Voor degene die er meer over willen weten

    Login om te reageren
  9. motiondrive zegt

    17 januari 2015 om 15:34

    Waar wachten we dan nog op? Alles helemaal kapot asfalteren lijkt me het enige juiste antwoord op deze bevindingen!

    Login om te reageren
  10. Tonnie zegt

    17 januari 2015 om 18:46

    Ik ga wat prive wegen aanleggen voor transport van goederen, schijnt bijzonder rendabel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North