ABT geeft je Passat zeven keer meer pk’s

Auteur: , 35 Reacties

Letterlijk.

ABT levert al sinds 1973 upgrades voor Volkswagen’s Passat en daar zijn ze trots op. Voor mensen die het idee van een getunede Passat heel vreemd vinden: vroeger was VW’s D-segmenter een zeer populaire en veelgeziene gezinsauto voor Jan Modaal in Nederland. Niet zelden zag je ze rondrijden met een speciaal grilletje van ABT, als de pater familias nog een beetje (de zweem van) sportiviteit in zijn praktische gezinsbak wilde hebben. In ons buurland vervult de Passat nog steeds deze rol voor Otto Normalverbraucher, maar in ons land zien we de auto alleen nog in handen van een enkele leasert met een klein torretje onder de kap en liefst een stekkeraansluiting in de flank. Dit komt doordat onze overheid heeft besloten dat een gewone gezinsauto tegenwoordig een Polo moet zijn. Daarom belasten ze de gewone benzineslurpende Passat’s met een motor van een schaamteloze 1.8 liter of meer zwaar. De vanafprijs van zo’n één-punt-achtje bedraagt op dit moment een slordige één-en-veertig-duizend Ekkermannen. De privé kopende Jan Modaal kan zich daardoor vaak geen muesli-loze nieuwe Passat meer verschaffen. Alleen tweedehands exemplaren worden nog wel eens uit ons buurland gehaald, al is het maar omdat ze hier simpelweg niet meer nieuw verkocht worden met gewone motor. Om te waarborgen dat Jan Modaal junior geen trombose krijgt als hij achterin zit op weg naar Zuid-FrankrijkDuitsland is importeren de enige optie.

Maar goed, voor die dappere Nederlander die wél een prettig budget heeft, VAG-fan is én nee zegt tegen een instap A6 ten faveure van een dikke Passat heeft ABT een scala aan performance-upgrades beschikbaar. Eerder gaven ze alleen dieselende account-managers een bol broekje, maar nu kan elke Passat-klant terecht in Kempten, ook de verstokte benzinerijders. Niet minder dan zeven verschillende tsjoen-opties biedt ABT namelijk aan voor de verschillende motoren in het Passat-gamma. De basis 1.4 kan ABT opschroeven naar 180 pk, de 1.8 naar 210 pk en de 2.0 naar 290 of zelfs 336 pk. De tweeliter diesel ronkt al fijnstof uitbrakend flink door respectievelijk 170, 215 of 270 pk. De powerupgrade kan je naar wens natuurlijk gepaard laten gaan met het nodige uiterlijk vertoon.

Ook qua optische verbeteringen is de keuze reuze. Skirts, spoilertjes, dikke velgen, kekke spiegelkappen, een uitlaat met net zoveel eindstukken als het aantal cilinders van de motoren, ABT-logo’s, het kan allemaal. En op een of andere manier heeft het wel wat zo’n getunede Passat, maar misschien geldt dat alleen voor diegenen die als jonge autoliefhebber nog wel eens een B3 Passat met ABT grilles en zo’n eigenwijs ovalen eindpijpje gezien hebben. Check het zelf, in de gallery.



35 reacties

Niet 7x de hoeveelheid pk’s, wil 7 motorvarianten/upgrades, ook maar net hoe je het leest.
@ghost: Verleidende Titel LVL 9000!
@ghost: Had jij een Passat met meer dan 700 pk verwacht dan?
@berlinetta: Ik wel (in een 4motion versie dan wel)…maar dat kun je idd. niet van ABT verwachten…
@berlinetta: R36 HGP twinturbo, niks is onmogelijk.
Had ik een passat diesel gehad had ik het wel geweten! Als je dan toch al de belasting betaald wil ik er ook lol van hebben =]
En wat vind de lease hiervan ?
@dedokter: de leasemij zegt vaak forget if
ABT alias Dokter Bibber.
@oemplus: VW dealers zijn toch overgegaan op OCT?
Wat een slechte titel, ik verwachte een BiTurbo TDI met 1680pk…. Maar zonder gekheid, wat een slechte titel.
De a8 4.2 tdi met Abt steroïden is goed voor 465pk en een gelimiteerde 870nm en zonder de begrenser soef je in de hoogste versnelling met 3800rpm met dik 300km/u door duitsland. De benzinezuipers achteratend… oke oke de diesel doet dan ook 1 op 4 maar is dan nog altijd veel zuiniger dan de benzinegestookte tegenhanger
@soulmaster: veel belangrijker is dat die auto dus zo’n 1900 toeren maakt bij 150!
Vraag me altijd af wat t doet met de garantie en wat de verzekeraar er van vindt… tenminste ik ga er van uit dat je veel extra pk’s toch echt effe moet melden.
@punicaoase: geloof pas boven de 30% afwijking
Ekkermannen ?
@sjonnie82: je hebt gelijk, in dit geval zijn het “Eckermänner”.
En ik maar zoeken naar die 800+ pk’s in het artikel
Opklikbare zilver gespoten spiegelkapjes met abt logo…serieus..
@cpp1: inderdaad verschrikkelijk….
Oude VW’s werden vroeger toch voorzien van sportgrilles van Treser en Kamei, of vergis ik me nu?
De uitlaat optie, de velgen en de vermogen upgrade lijkt mij prima. Ziet er goed uit! Als je een Passat moet rijden van de baas zou ik dat zeker laten monteren. Met mijn eigen geld zou ik niet zo snel een nieuwe Passat kopen. En ABT is naar mijn weten best wel prijzig. Dan is een beetje zonde om dan dit soort geld uit te geven op een occasion Passat. Dan geef ik liever dat extra geld uit aan een frisser model of een betere motor. Of gewoon een andere wagen.
Mooie paketten. Vallen deze ook onder de garantie? Dat wil bij ABT namelijk nog wel eens het geval zijn.
Exterieur ziet er geinig uit…
De 2.0 TSI levert standaard reeds 280pk… Oettinger doet het dan toch iets beter een laat je Passat met 400pk in 3,9s naar 100km/h sprinten (volgens hen dan toch).
@tocae: kosten: 7690 Eckerfrauen. En na 4 keer in 3,9 sec naar de 100 te zijn geknald, kun je die arme auto regelrecht de schredder in rijden. Zo’n schrale 2 liter 4 cilinder is niet gemaakt om lang 400 pk vol te houden.
Die extra paarden gaan ook stuk en willen ook olie
Betrap me er trouwens op dat ik deze Passat er best ok uit vindt zien!
Applausje voor de klikbait :D
En wat mag dat alles kosten :/
Pffff ABT ?
Dat zijn toch de pieken en dalen koningen van de tuningwereld
Foto 2 check engine lampje is alvast aangezet
via iPhone app
Ben nou m’n Passat 32b aan het verkopen, vanwege een lease fiat. Als ik later weer een Passat kan kopen, dan doe ik het geweldige auto’s!
Ziet er best ok uit, op die kappen op de spiegels na dan..
Soms vind ik Abt styling best goed geslaagd (subtiel randje hier en daar, velgen een maatje groter) en de andere keer is het weer helemaal niets. Zoals deze. Welk figuur zou er nou wél in een Passat rijden, toch een beetje een zakensedan voor de serieuze man, en er dan petjestuning op loslaten?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).