• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ABT klapt met 400 pk over de Audi S3 sedan

Auteur: ricardo, gepost 23 juli 2015 om 17:18 – 54 Reacties

Afbeelding ABT klapt met 400 pk over de Audi S3 sedanAfbeelding ABT klapt met 400 pk over de Audi S3 sedanAfbeelding ABT klapt met 400 pk over de Audi S3 sedanAfbeelding ABT klapt met 400 pk over de Audi S3 sedanAfbeelding ABT klapt met 400 pk over de Audi S3 sedanAfbeelding ABT klapt met 400 pk over de Audi S3 sedanAfbeelding ABT klapt met 400 pk over de Audi S3 sedan

ABT klapt met 400 pk over de Audi S3 sedan
Tuners die 400 pk uit opgefokte viercilinders halen, dat gaat nog eens heel groot worden.

Wie het standaard vermogen van een Audi S3 met een derde wil laten toenemen kan bij ABT terecht voor een nieuw powerpakketje. Met het standaard powerpakket, gelanceerd in 2014, stuwden ze de S3 al naar 370 pk 460 Nm. Met het Power S-pakket plakken ze er nog eens 30 pk aan vast, terwijl het koppel op 480 Nm komt te liggen, iets waar de brede voorbandjes het wellicht nog moeilijk mee gaan krijgen. Om het extra vermogen in de bochten tot zijn recht te laten komen monteert ABT ook meteen nieuwe stabilisatorstangen voor en achter.

De S3 sedan is naar believen verder aan te kleden met ABT-onderdelen zoals een grille, skirts, diffuser, verlagingsset, vloermatten en een andere einddemper. Voor de full-spec versie: check de foto’s.

Ook interessant!

  • Audi S3 MTM Clubsport is bizar gaaf bommetje
    Audi S3 MTM Clubsport is bizar gaaf bommetje
  • Gespot - De gloednieuwe Audi RS3 Sedan
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Twee mafkezen in hot hatches racen door het verkeer. Dat is vragen om problemen.
    Video: Golf en Audi S3 racen door het verkeer als gekken

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, abt, Audi, s3, sedan

Vorig bericht: « Slagen voor je rijbewijs? Op deze dag heb je de meeste kans
Volgend bericht: De nieuwe Audi RS4 komt er ook als sedan »

Lees Interacties

Reacties

  1. desjonnies zegt

    23 juli 2015 om 17:22

    Is een S3 een A3 met kont dus eigenlijk een Golf-Sedan?

    Die Duitsers maken zo ontiegelijk veel modellen dat ik de kluts kwijt ben en niet bepaald een voorkeur voor Duits heb vandaar de vraag, louter en alleen uit interesse!

    Want waarom is er dan een A4 (die ken ik dus weer wel)

    Login om te reageren
    • norge zegt

      23 juli 2015 om 17:24

      @desjonnies: eigenlijk is dit een Jetta….

      Login om te reageren
      • g40freak zegt

        23 juli 2015 om 18:49

        @norge: dus een golf met kont.

        Login om te reageren
      • kenner zegt

        23 juli 2015 om 19:10

        @norge: jetta VR6! !!!

        Login om te reageren
    • jzaero zegt

      23 juli 2015 om 17:40

      @desjonnies: A4 is stukje groter dan dit. Vergelijk dit met een E46 3 serie, ongeveer gelijke maten. Tegenwoordig zijn de ‘compacte’ premium sedans zo groot, dat er ruimte is voor dit soort auto’s

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        23 juli 2015 om 17:42

        @jzaero: De A4 is groter, maar praktisch net zo klein van binnen, dus weinig meerwaarde… Ik snap de A4 sowieso niet zo goed meer. Deze is mooier als een A4 en als je de grotere motoren wilt is de A5 Sportback naar mijn idee weer mooier en praktischer als de A4.

        Login om te reageren
        • gitaarknul zegt

          23 juli 2015 om 18:05

          @griffendahl: maar de a5 sportback is weer een stukje duurder dan de a4, daarom, en de a4 is weer duurder dan de a3 sedan. het geeft mensen met een beperkt budget die wel een audi sedan willen een mogenlijkheid

          Login om te reageren
        • dawwg zegt

          23 juli 2015 om 19:00

          @griffendahl: A4 is D-segment; A3 is C-segment; flink meer laadruimte & ongeveer 10cm meer beenruimte voor de achterbank … Jammer dat 400pk FWD lang niet zo leuk & bruikbaar is als RWD of AWD.

          Ben inderdaad wel benieuwd naar de onderhoudsinterval; is dat gewoon 20K+ ?

          Login om te reageren
          • griffendahl zegt

            23 juli 2015 om 21:11

            @dawwg: S3 heeft standaard Haldex quattro, dus gaat wat ver om dit een 400pk FWD te noemen.

            Segmenten zeggen niks als de modellen zo dicht bij elkaar liggen naar mijn idee… Toen ik mijn A3 uitkoos (net bij introductie in begin 2013) was het in alle opzichten de betere en modernere auto tov de A4. A4 had naar mijn idee alleen meerwaarde als avant, maar dan had je nog steeds een oude auto. Misschien dat de situatie met de nieuwe A4 iets positiever uitpakt voor de A4.

            Login om te reageren
            • dawwg zegt

              24 juli 2015 om 14:15

              @griffendahl: Tja, oud vs nieuw model speelt altijd mee en soms inderdaad ook qua ruimte; ik neem aan dat die nieuwe A4 dus een jaartje te laat was ? En ja, je moet ‘m wel als Avant nemen, dan heb je echt duidelijk meer auto dan een A3, niet alleen qua ruimte maar ook qua afwerking – op de vorige generatie !. Nieuwe A3 weer een stapje beter en verschil kleiner…

              PS: Had de verkeerde aanname gemaakt dat de nieuwe S3 helaas ook alleen FWD zou zijn net zoals Leon Cupra en Golf GTI… dacht zoiets gelezen te hebben recent; maar blij dat ik er naast zit; die AWD heb je echt wel nodig …

              Login om te reageren
    • ghost zegt

      24 juli 2015 om 12:47

      @desjonnies: gewoon elke niche opvullen, overal is een markt voor.

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    23 juli 2015 om 17:23

    Krijg je er aandelen in een bandenfabriek bij?

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      23 juli 2015 om 18:05

      @norge: heeft een S3 niet standaard Quattro..?
      Verder, das niet specifiek op jou gericht Norge, valt t me zwaar mee dat er nog geen ‘olie-grap’ is gepost…. :)

      Login om te reageren
    • carnut zegt

      23 juli 2015 om 18:55

      @norge:
      Nee, maar als je de kosten binnen de perken wil houden, koop dan een pakketje Castrol en Continental.

      Login om te reageren
  3. 4x4wheels zegt

    23 juli 2015 om 17:23

    Mooie vermogensupgrade! Laat de tupperware maar achterwege trouwens, sowieso zou ABT wel een keer nieuwe veldontwerpers mogen aannemen

    Login om te reageren
    • 4x4wheels zegt

      23 juli 2015 om 17:24

      @4x4wheels: *velgontwerpers

      Login om te reageren
  4. knipperlichtje zegt

    23 juli 2015 om 17:28

    Er staan nog genoeg recente viercilinders op autoscout die niet eens aan het vermogen van één van de vier cilinders van deze S3 komen. De rek is nog lang niet uit de verbrandingsmotor denk ik dan.

    Login om te reageren
    • bimmerfanatic97 zegt

      23 juli 2015 om 21:54

      @knipperlichtje: het is natuurlijk niet zo dat deze net zoveel brandstof verbruikt als een normale s3 of een willekeurige nieuwe 150pk 4-cil.

      Login om te reageren
  5. ej20g zegt

    23 juli 2015 om 17:30

    “Tuners die 400 pk uit opgefokte viercilinders halen, dat gaat nog eens heel groot worden.”

    Eigenlijk is het niks nieuws, nu Duitsers het gaan doen komt het alleen bij een grotere groep mensen terecht.

    Het lijkt me verder wel een leuk pakketje, 400 pk is een S3 moet indrukwekkend zijn.

    Login om te reageren
    • rotorpower zegt

      23 juli 2015 om 17:50

      @ej20g: Dit heeft mitsubishi toch al vanaf de Evo XIII met de FQ400.
      Als ik me niet vergis heeft zelf Jeremy Clarkson hem getest tegen een Murcielago.

      Login om te reageren
      • Dimglor zegt

        23 juli 2015 om 18:25

        @rotorpower:
        Dat vermogen van de Evo werd toen bereikt met een knoert van een turbo…
        En als je niet aan het juiste toerental zat, dan ging die Evo niet meer vooruit…

        Login om te reageren
        • imdoctorbob zegt

          23 juli 2015 om 18:51

          @Dimglor: Deze S3 heeft toch ook gewoon een knoepert van een turbo? Anders ga je niet “even” van 300 pk naar 400 pk.

          Login om te reageren
          • dawwg zegt

            23 juli 2015 om 19:05

            @imdoctorbob: BiTurbo zou handiger zijn in dat geval. Interessanter is echter de onderhoudsbeurt-interval de FQ360 en hoger hadden elke 7500km (!!!) een beurt nodig; deze Audi standaard maar 1x per 25000km…

            Login om te reageren
          • Dimglor zegt

            23 juli 2015 om 19:06

            @imdoctorbob:
            De aanpassingen van Abt zijn, na even heel vlug kijken, gewoon ecu en uitlaat..
            Kan me vergissen want heb maar vluchtig gekeken.

            Login om te reageren
        • ej20g zegt

          23 juli 2015 om 19:06

          @dimglor: dat neemt niet weg dat Mitsubishi het jaren geleden al deed. Ook Subaru deed het met de CS400 (samenwerking met Cosworth). Daarnaast zijn er ook veel onafhankele tuners in (met name) Japan en Engeland die al jaren betrouwbaar over de 200 pk grens gaan met Mitsubishi’s, Subaru’s, Nissans en Toyota’s. Daar komt ook nog bij dat het bij Fords en Vauxhalls (Opels) ook al een hele tijd wordt gedaan.

          Login om te reageren
          • Dimglor zegt

            23 juli 2015 om 19:18

            @ej20g: Tuurlijk! Was ook niet echt men punt..
            Ging me meer over het feit hoe dit vermogen geleverd werd en of het ook daadwerkelijk iets toevoegt..

            Login om te reageren
            • ej20g zegt

              23 juli 2015 om 20:06

              @Dimglor: dat is inderdaad een ander verhaal. Deze Audi zal zijn vermogen veel mooier opbouwen dan de Evo FQ400. Dat mag je ook verwachten met dit veel verder ontwikkelde motorblok en aanhangsels. Wat Mitsubishi met de FQ400 deed was weinig verfijnd, tuners deden dat al een heel stuk beter.

              Login om te reageren
  6. autoblogfan zegt

    23 juli 2015 om 17:35

    Zouden ze deze auto ooit nog met een 5 cilinder aan gaan bieden? Ik vind dit al de mooiste auto van de mqb line-up. Dan helemaal.

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      23 juli 2015 om 18:27

      @autoblogfan:
      Een Rs3 sedan dan?
      Zou wel iets mooi zijn!
      Beetje in de stijl van die Clubsport concept!
      Dat was een snoepje!

      Login om te reageren
  7. phaeton zegt

    23 juli 2015 om 17:38

    Er zal vast markt voor zijn, maar dit soort vermogen heb ik liever in een A6. Voor een A3 is 200pk meer dan zat, net als 10 jaar geleden.

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    23 juli 2015 om 17:40

    400 pk in je A3’tje. 10 jaar geleden had je zoveel power in een Ferrari.

    Login om te reageren
  9. schellekens006 zegt

    23 juli 2015 om 17:40

    Prachtige car gisteren nog 1 zien rijden. Veel mooier dan op de foto’s.

    Login om te reageren
  10. purepet9000 zegt

    23 juli 2015 om 17:42

    OE!

    Login om te reageren
  11. jorritgroen zegt

    23 juli 2015 om 18:34

    Monteer alsjeblieft grotere remschijven. Al is het alleen voor de looks.

    Login om te reageren
  12. unclesem zegt

    23 juli 2015 om 18:45

    Hoelang geven ze garantie op zo’n blok? Zorgt dit op langere termijn niet voor vreselijk veel slijtage?

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      23 juli 2015 om 19:02

      @unclesem: als je altijd op vol vermogen rijdt wel ja. Maar dat zal in de praktijk hoogstens 5-10% van de tijd zo zijn dus zal dat allemaal wel meevallen. Daarnaast is een stijging in het vermogen van 33% en een beetje niet heel extreem.

      Login om te reageren
  13. resulutionNL zegt

    23 juli 2015 om 18:46

    Zo jammer van die lelijke remklauwen. Hier horen dikke Brembo’s achter, of een setje van zijn broers RS modellen. Klauwen doen een auto zóveel goed! Al is het soms overkill, het staat super!

    Login om te reageren
  14. jippie zegt

    23 juli 2015 om 18:47

    Ultra saaie kleur maar dat kan je ABT niet aanrekenen.

    Login om te reageren
  15. jackass266 zegt

    23 juli 2015 om 19:28

    @Ricardo, hoezo hebben de voorbandjes daar moeite mee?

    Login om te reageren
    • jackass266 zegt

      23 juli 2015 om 19:30

      @jackass266: s3 is toch standaard quatro?

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        23 juli 2015 om 20:10

        @jackass266: meer een semi-Quattro. De achterwielen grijpen in als de voorwielen grip (dreigen te) verliezen. In de basis is het gewoon een voorwielaandrijver.

        Dat neemt inderdaad niet weg dat de S3 echt niet zomaar bandjes gaat roken. Al moet 400 pk genoeg zijn om alle bandjes aan het spinnen te krijgen.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          23 juli 2015 om 20:44

          @ej20g: was vroeger misschien zo, maar ondertussen knijpen ze die platenkoppeling al toe als je nog maar aan de gas komt. Blijft wel dat het in de grond een FWD blijft dus de achteras zal nooit sneller draaien dan de vooras en zo de auto rond een bocht Duwen…

          Login om te reageren
          • ej20g zegt

            23 juli 2015 om 20:57

            @Onehp: zijn ze al zo ver ja? Dan rook je al helemaal niet snel banden meer op.

            Ondanks dat blijf ik van mening dat vierwielaandrijving permanent moet zijn op een sportieve auto die ermee uitgerust is, anders is de balans het toch net niet.

            Login om te reageren
            • Rob zegt

              23 juli 2015 om 21:56

              @ej20g:
              Toch zijn de autojournalisten, vrij wel allemaal, erg te spreken over het sturen in een snelle A3. Weet Audi die onbalans waar jij het over hebt dan zo goed te camoufleren of is die onbalans er niet meer..?

              Login om te reageren
              • ej20g zegt

                23 juli 2015 om 22:56

                @Rob: ik durf het echt niet te zeggen. Ik kan me voorstellen dat de balans voor een groot deel aanwezig is als het systeem bij de minste kans op slip al vermogen naar achter gaat sturen. Dan wordt dat als het ware al opgevangen voordat het er is en bij sportief rijden zal het systeem dan waarschijnlijk altijd al wat vermogen naar achter sturen.

                Ik moet daarbij vermelden dat de moderne auto’s met variabele AWD die ik gereden heb op comfort gericht waren. Daar staat tegenover dat de Subaru Impreza GT Turbo echt anders aanvoelde qua balans, wat ook logisch is. Of dat door de layout, verschil in het type auto of het feit dat de Subaru permanente AWD heeft komt weet ik niet. Ik had wel het gevoel dat de Subaru minder snel ging glijden en meer aan de weg kleefde.

                Hoe dan ook, ik denk dat Audi het Haldex-systeem inmiddels aardig onder de knie heeft als ik de journalisten zo hoor. Nou zal ik zelf altijd voor permanente vierwielaandrijving kiezen, maar ik denk dat dat met de huidige technieken gewoon een gevoelskwestie is. Voor de gemiddelde mens is het neutrale weggedrag van een S3 met Haldex gewoon perfect.

              • Rob zegt

                23 juli 2015 om 23:38

                @ej20g:
                Mijn vraag was oprecht, ik weet het ook niet, maar volgens mij vat je het in je laatste alinea perfect samen ;-)

                Je moet bij de S3 gewoon onthouden dat het een auto is voor mensen die iets willen waar je gemakkelijk en veilig heel hard mee kan rijden. De huidige S3 is dan misschien wel de “ultieme” auto. Dat er technieken zijn waarmee het een betere rallyauto of circuitracer zou zijn is niet echt relevant. Dat is niet het concept of idee achter bijvoorbeeld een S3.

                Aan de andere kant; je moet niet vergeten dat er mensen zijn die iets kopen omdat dat ene iets kán. Wil niet zeggen dat ze er ooit gebruik van gaan maken, maar het product kán het…… Dat lijkt soms wel het belangrijkste…..

              • ej20g zegt

                23 juli 2015 om 23:46

                @Rob: ik heb eigenlijk niks toe te voegen aan wat jij zegt. De S3 is naar mijn idee altijd een auto geweest die heel makkelijk heel hard kan en daar een neutraal, veilig weggedrag aan toe voegt. Dat des te meer met deze nieuwe generatie. Inderdaad ideaal voor mensen die graag hebben dat de auto het kan, maar het niet zo nodig hoeven te gebruiken.

                Dat gezegd hebbende, ik ben absoluut niet zo. Ik heb liever een auto waarmee je goed kunt hoeken. Het is niet voor niets dat ik binnenkort overstap van een luxe FWD slee (die best goed stuurt overigens) naar een spartaanse RWD roadster. Maar dat is niet voor iedereen, zéker niet voor mensen die op zoek zijn naar iets als een S3.

              • Rob zegt

                23 juli 2015 om 23:45

                @ej20g:
                Enigszins relevant filmpje om mijn laatste alinea aan te vullen:
                https://www.youtube.com/watch?v=iLZR5ht7W1A

                “Kijk, deze auto kan dit en dat, en sus en zo. Niet dat ik het ga doen, maar hij kán het.”
                En reken maar dat er mensen zijn die zo denken ;-)

              • ej20g zegt

                23 juli 2015 om 23:48

                @Rob: goede toevoeging. Slaat inderdaad de spijker op zijn kop!

  16. daffaa zegt

    23 juli 2015 om 19:29

    Needs moar low

    Login om te reageren
  17. Rob zegt

    23 juli 2015 om 21:53

    Toch een best kek wagentje, zo’n A3 met kont. Goede proporties en samen met de A5 eigenlijk de enige Audi waar hun huidige design huisstijl goed tot haar recht komt.

    Interieur was ik in den beginnen ook fan van, maar nu vind ik het toch vooral wel heel erg saai…..

    En 400pk? Ik vind het knap dat ze het kunnen hoor, maar mij beroeren ze er niet mee. Het standaard 1.8je lijkt me wel genoeg.

    Login om te reageren
  18. deboes zegt

    23 juli 2015 om 22:34

    Gaap

    Login om te reageren
  19. ghost zegt

    24 juli 2015 om 12:47

    Waarom van die lelijke paupervelgen eronder dan? Totale afbreuk aan het geheel imo.

    Login om te reageren
  20. mrrallycross zegt

    25 juli 2015 om 07:46

    Ik vind dit nou een Audi die
    Nog wel te doen is

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North