• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

AC Cobra Le Mans Coupe versus bandenstapel: 0-1

Auteur: Dizono, gepost 21 maart 2016 om 18:02 – 26 Reacties

" title=


Bijzonder pijnlijke beelden uit Goodwood van dit weekend, waar een van de negen gebouwde Le Mans Coupe’s zijn meerdere moet erkenen in een bandenstapel.

Mensen als Karsten Le Blanc zijn te prijzen. Deze zakenman heeft benzine door zijn aderen stromen én voldoende geld voor een AC Cobra uit 1963. Op zichzelf is zo’n AC Cobra 427 al een begerenswaardige auto, dit exemplaar is voorzien van een hardtop voor de 24 uur van Le Mans van 1963. Slechts drie exemplaren rustte de fabriek oorspronkelijk uit met zo’n dakje, waarvan er uiteindelijk twee aan de start verschenen. Niet onverdienstelijk en daarom besloot de fabriek nog eens zes racers met hardtop te bouwen. Stuk voor stuk unieke en zeer kostbare exemplaren, maar dat weerhield Le Blanc er niet van de auto regelmatig flink op zijn staart te trappen.

Zo ook dit weekend, tijdens Goodwood Members Meeting. Terwijl Le Blanc probeert in te lopen op de E-Type Low Drag Coupe, blokkeert hij zijn remmen en wil de AC Cobra alleen nog maar rechtdoor. Op het gras zie je hoe Le Blanc uit alle macht probeert zijn Cobra in een andere richting te sturen, maar een knijterharde aanvaring met de bandenstapel blijkt onvermijdelijk.

De klap is hard, de schade enorm, maar gelukkig blijft de bestuurder ongedeerd. Daarmee komt hij best goed weg, want racers uit de jaren ’60 staan nu niet echt bekend om hun rigide monocoques en kreukelzones. De AC Cobra Le Mans Coupe gaat ongetwijfeld weer in oude glorie hersteld worden, dergelijke auto’s zijn zo kostbaar dat economisch afschrijven bijna onmogelijk is. Ik hoop vooral dat het Karsten Le Blanc er niet van zal weerhouden om de Cobra na reparatie weer net zo op zijn donder te geven als ervoor.

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • AC Cars heeft de Cobra op stroom nu helemaal af
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

ac, ac-cobra, crash, goodwood, Klassiekers, le-mans, Video

Vorig bericht: « Mercedes-Benz E-klasse 2016: rijtest en video
Volgend bericht: Nissan Z Concept: vergeten concept (1999/2001) »

Lees Interacties

Reacties

  1. desjonnies zegt

    21 maart 2016 om 18:07

    Zou me ook niet laten kennen door zo’n E-type low-drag coupé

    ’the death or the gladioles’ as they say in the Dodogne !

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    21 maart 2016 om 18:17

    Als ik hem was zou ik zou ik al mijn kleren uittrekken en in me blote pik over het circuit rennen ..
    Om de aandacht een beetje af te leiden ..

    En om er toch nog een leuke dag van te maken ..

    Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      21 maart 2016 om 19:43

      @lincoln: Ik ben niet zo van de pikken, dan maar een Cobra met een deukje.

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      21 maart 2016 om 20:32

      @lincoln: struikel je zo snel joh

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        21 maart 2016 om 20:51

        @davelepeef:

        Ik verlies graag domme weddenschappen ..
        Bezit meer dan genoeg zelfspot ..

        Ben dus gewoon de ideale streaker ..

        Login om te reageren
  3. GeroWe zegt

    21 maart 2016 om 18:21

    Zonde! Ik heb tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort afgelopen jaar er nog naast mogen staan toen ze er aan het sleutelen waren. Prachtige bak!

    Maar er zit natuurlijk een risico aan het aftrappen van een klassieker over een circuit, dat werd in Zandvoort af en toe ook pijnlijk duidelijk gemaakt bij een paar deelnemers.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      21 maart 2016 om 18:45

      @GeroWe:
      Onder aftrappen versta ik wat anders. Dat is zonder enig gevoel voor de techniek keihard stampen op de pedalen en rukken aan het stuur, koude motor/banden of niet.
      Wat Leblanc hier doet is de auto gebruiken waar hij oorspronkelijk voor bedoeld was. En waar gehakt wordt vallen spaanders. Zijn zakken zullen vast diep genoeg zijn om deze schade te kunnen laten herstellen.

      Login om te reageren
  4. misterdrogba zegt

    21 maart 2016 om 18:23

    Zo, dat was een flinke klapper. Gelukkig bleef de meneer in kwestie ongedeerd, al denk ik wel dat hij paar dagen met een stijve nek zal rondlopen.

    Login om te reageren
  5. Kuifje zegt

    21 maart 2016 om 18:23

    En wat is een zeldzame wagen als deze waard dan?

    Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      21 maart 2016 om 18:47

      @Kuifje: Wat de gek er voor geeft.

      Sommige gekken meer dan een miljoen..

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        21 maart 2016 om 19:51

        @csx3000: wat dit niet zo’n auto waarbij er nog een nulletje bij moet?

        Login om te reageren
    • lamborghinibrapa zegt

      21 maart 2016 om 21:01

      @kuifje: hij is zo rond de €6.500.000 waard als ik het goed heb.

      Login om te reageren
  6. flatsix010 zegt

    21 maart 2016 om 18:24

    Auw dat doet pijn!

    Login om te reageren
  7. p2000 zegt

    21 maart 2016 om 18:39

    MARKTPLAATS http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1026414177-shelby-cobra-sc-427-csx-6000-v8-bj-1965.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85663

    Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      21 maart 2016 om 18:49

      @p2000: Dat is een nieuwe, dit is een ouwe niet echt vergelijkbaar.

      Login om te reageren
  8. csx3000 zegt

    21 maart 2016 om 18:53

    Blij om dit te zien, zijn we gelijk af van al dat gezeur dat deze dure auto’s na de veiling in parkeer garages worden geduwd om te wachten op een meerwaarde.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    21 maart 2016 om 18:53

    Zonde. Maar gewoon fixen die handel!

    Login om te reageren
  10. agera zegt

    21 maart 2016 om 18:57

    Le Blanc?
    Matt Le Blanc?

    Login om te reageren
    • mrB zegt

      21 maart 2016 om 23:03

      @agera: Nee, Karsten le Blanc ;)

      Bij het zien van de beelden had ik een beetje het gevoel alsof de remmen het helemaal niet deden. Hoop rook, maar niet echt remsporen lijkt het en helemaal geen vertraging. Lijkt me wel echt vet om een keertje naartoe te gaan, Goodwood.

      Login om te reageren
  11. 2wheeler zegt

    21 maart 2016 om 19:23

    Tuurlijk, er moet met die klassiekers gereden worden. Maar voor risicovolle dagen zoals deze zou ik toch een mobiel van Superformance oid pakken..

    Login om te reageren
  12. csx3000 zegt

    21 maart 2016 om 19:41

    Is dit nou een 427 of iets anders.

    Login om te reageren
  13. Rohrl-fan zegt

    21 maart 2016 om 19:52

    Was er ook geen GT40 die aardig plat is gereden afgelopen weekend?

    Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      21 maart 2016 om 19:57

      @Rohrl-fan: Die dingen zijn al plat van zich zelf, zeg maar 40cm hoog..oh nee inches.

      Login om te reageren
      • kaasisslecht zegt

        21 maart 2016 om 22:57

        @csx3000: haha

        Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    21 maart 2016 om 20:46

    ach van die dingen worden er iedere dag wel 1 of 2 gemaakt ergens op de wereld en iedere week wel eentje in een schuurtje gevonden.
    Ziet er mooi uit maar tegenwoordig heb je er met alluminium, rvs of zelfs al CRP monocoque en gepolijste alu-panelen met een LS1 of tvr speed six in het vooronder. Mag je niet aan een (terecht) snobistisch oldtimer race meedoen maar je hebt er wel eens zo veel lol mee.

    Login om te reageren
  15. sonofaboss zegt

    13 augustus 2016 om 12:58

    Platrijden van dergelijke oldtimers komt regelmatig voor. De waarde van een dergelijke oldtimer-racer zit m in de papieren en chassisnr. Herbouwen kost max. €. 250.000, en dan staat ie er weer piko-bello en glimmend bij.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North