
Bijzonder pijnlijke beelden uit Goodwood van dit weekend, waar een van de negen gebouwde Le Mans Coupe’s zijn meerdere moet erkenen in een bandenstapel.
Mensen als Karsten Le Blanc zijn te prijzen. Deze zakenman heeft benzine door zijn aderen stromen én voldoende geld voor een AC Cobra uit 1963. Op zichzelf is zo’n AC Cobra 427 al een begerenswaardige auto, dit exemplaar is voorzien van een hardtop voor de 24 uur van Le Mans van 1963. Slechts drie exemplaren rustte de fabriek oorspronkelijk uit met zo’n dakje, waarvan er uiteindelijk twee aan de start verschenen. Niet onverdienstelijk en daarom besloot de fabriek nog eens zes racers met hardtop te bouwen. Stuk voor stuk unieke en zeer kostbare exemplaren, maar dat weerhield Le Blanc er niet van de auto regelmatig flink op zijn staart te trappen.
Zo ook dit weekend, tijdens Goodwood Members Meeting. Terwijl Le Blanc probeert in te lopen op de E-Type Low Drag Coupe, blokkeert hij zijn remmen en wil de AC Cobra alleen nog maar rechtdoor. Op het gras zie je hoe Le Blanc uit alle macht probeert zijn Cobra in een andere richting te sturen, maar een knijterharde aanvaring met de bandenstapel blijkt onvermijdelijk.
De klap is hard, de schade enorm, maar gelukkig blijft de bestuurder ongedeerd. Daarmee komt hij best goed weg, want racers uit de jaren ’60 staan nu niet echt bekend om hun rigide monocoques en kreukelzones. De AC Cobra Le Mans Coupe gaat ongetwijfeld weer in oude glorie hersteld worden, dergelijke auto’s zijn zo kostbaar dat economisch afschrijven bijna onmogelijk is. Ik hoop vooral dat het Karsten Le Blanc er niet van zal weerhouden om de Cobra na reparatie weer net zo op zijn donder te geven als ervoor.
Zou me ook niet laten kennen door zo’n E-type low-drag coupé
’the death or the gladioles’ as they say in the Dodogne !
Als ik hem was zou ik zou ik al mijn kleren uittrekken en in me blote pik over het circuit rennen ..
Om de aandacht een beetje af te leiden ..
En om er toch nog een leuke dag van te maken ..
@lincoln: Ik ben niet zo van de pikken, dan maar een Cobra met een deukje.
@lincoln: struikel je zo snel joh
@davelepeef:
Ik verlies graag domme weddenschappen ..
Bezit meer dan genoeg zelfspot ..
Ben dus gewoon de ideale streaker ..
Zonde! Ik heb tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort afgelopen jaar er nog naast mogen staan toen ze er aan het sleutelen waren. Prachtige bak!
Maar er zit natuurlijk een risico aan het aftrappen van een klassieker over een circuit, dat werd in Zandvoort af en toe ook pijnlijk duidelijk gemaakt bij een paar deelnemers.
@GeroWe:
Onder aftrappen versta ik wat anders. Dat is zonder enig gevoel voor de techniek keihard stampen op de pedalen en rukken aan het stuur, koude motor/banden of niet.
Wat Leblanc hier doet is de auto gebruiken waar hij oorspronkelijk voor bedoeld was. En waar gehakt wordt vallen spaanders. Zijn zakken zullen vast diep genoeg zijn om deze schade te kunnen laten herstellen.
Zo, dat was een flinke klapper. Gelukkig bleef de meneer in kwestie ongedeerd, al denk ik wel dat hij paar dagen met een stijve nek zal rondlopen.
En wat is een zeldzame wagen als deze waard dan?
@Kuifje: Wat de gek er voor geeft.
Sommige gekken meer dan een miljoen..
@csx3000: wat dit niet zo’n auto waarbij er nog een nulletje bij moet?
@kuifje: hij is zo rond de €6.500.000 waard als ik het goed heb.
Auw dat doet pijn!
MARKTPLAATS http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1026414177-shelby-cobra-sc-427-csx-6000-v8-bj-1965.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85663
@p2000: Dat is een nieuwe, dit is een ouwe niet echt vergelijkbaar.
Blij om dit te zien, zijn we gelijk af van al dat gezeur dat deze dure auto’s na de veiling in parkeer garages worden geduwd om te wachten op een meerwaarde.
Zonde. Maar gewoon fixen die handel!
Le Blanc?
Matt Le Blanc?
@agera: Nee, Karsten le Blanc ;)
Bij het zien van de beelden had ik een beetje het gevoel alsof de remmen het helemaal niet deden. Hoop rook, maar niet echt remsporen lijkt het en helemaal geen vertraging. Lijkt me wel echt vet om een keertje naartoe te gaan, Goodwood.
Tuurlijk, er moet met die klassiekers gereden worden. Maar voor risicovolle dagen zoals deze zou ik toch een mobiel van Superformance oid pakken..
Is dit nou een 427 of iets anders.
Was er ook geen GT40 die aardig plat is gereden afgelopen weekend?
@Rohrl-fan: Die dingen zijn al plat van zich zelf, zeg maar 40cm hoog..oh nee inches.
@csx3000: haha
ach van die dingen worden er iedere dag wel 1 of 2 gemaakt ergens op de wereld en iedere week wel eentje in een schuurtje gevonden.
Ziet er mooi uit maar tegenwoordig heb je er met alluminium, rvs of zelfs al CRP monocoque en gepolijste alu-panelen met een LS1 of tvr speed six in het vooronder. Mag je niet aan een (terecht) snobistisch oldtimer race meedoen maar je hebt er wel eens zo veel lol mee.
Platrijden van dergelijke oldtimers komt regelmatig voor. De waarde van een dergelijke oldtimer-racer zit m in de papieren en chassisnr. Herbouwen kost max. €. 250.000, en dan staat ie er weer piko-bello en glimmend bij.