Waarom een klassieker met al zijn lasten rijden terwijl je de prachtige looks met hedendaagse techniek kan combineren?
De Jaguar E-Type is één van de mooiste auto’s ter wereld, dat vond zelfs Enzo Ferrari. Om het rijden in deze klassieker iets toegankelijker te maken zijn er replica’s / hommages, maar de E-Type Speedster van Eagle was toch wel erg bijzonder. Zelfs Jeremy Clarkson voelde een tintelende sensatie aan de basis van zijn mannelijke geslachtsdelen bij het rijden van de opnieuw uitgevonden sportauto.
Dat was inmiddels twee jaar geleden. Nu komt Eagle met de dichte variant, waar coupéfanaten het zeker vochtig tussen de benen van krijgen. De Eagle Low Drag GT, zoals de wagen voluit heet, combineert de looks van de jaren ’60 met moderne technologie en prestaties. Onder de motorkap ligt een goddelijke 4,7 liter zes-in-lijn, geheel uit aluminium, met 346 pk. Dat sleurt de 1.038 kilo, aangestuurd door een aluminium vijfbak, in vijf seconden naar de 100 km/u richting een top van 270 km/u. Natuurlijk is ook het ranke lijf van aluminium, net als het limited slip differentieel.
Dat brengt ons bij de moderne snufjes, zoals sequentiële brandstofinjectie met individuele gasklephuizen, elektrische stuurbekrachtiging, dikke AP Racing remmen, Ohlins dempers, een custom Eagle Supersport ophanging en – erg leuk – een verborgen navigatiesysteem. Ook is er gedacht voor meer comfort dankzij airco, extra isolatie, meer bagageruimte en een grotere brandstoftank.
Op het moment bestaat er nog maar één Eagle Low Drag GT, maar voor een kleine 8 ton en wat geduld (het duurt 18 maanden om een exemplaar te bouwen) heb je wel iets prachtigs op de oprit staan.
Dear Santa…
Heel erg gaaf, maar 8 ton… Nee
Leuk ding, maar 8 ton is wel veel geld voor een kitcar/replica.
@alcantara: dit noem je toch geen kitcar?
@MAB: @lambo4all: Het is in ieder geval geen origineel. En daar gaat het juist net om.
@imba: Nee daar gaat het helemaal niet om bij dit ‘project’. Hiermee maken ze deze auto toegankelijk om er mee te kunnen rijden zonder dat het uit elkaar valt. Enigste wat niet toegankelijk is is de prijs.
@MAB: Dat gaat het juist wel om. Dat beetje meer betrouwbaarheid (wat zeker nog moet blijken) en verdere aanpassingen rechtvaardigt het prijsverschil niet ten aanzien van een orgineel. Hoe graag jij het ook wilt, vrijwel niemand zal een auto in deze prijsklasse als km-vreter gebruiken.
@imba: zoals je al zegt wat maakt het ook uit we kunnen het toch niet betalen. Maar nog steeds vind ik het een mooie bak.
@alcantara: geen replica volgens mij, toch gewoon op een bestaand e-type chassis gebouwd? Trouwens vrij kort door de bocht, een singer 911 is zeker ook een “kitcar”?
Te duur. Voor EUR 800K kun je leuke ” originals” kopen ipv tjoener meuk.
@spidermann: Dit als tuner meuk afdoen is heiligschennis imo.
@spidermann: als je er geen verstand van hebt ga dan lekker ergens anders spinnetje spelen..
dan lijkt het origineel ineens een slappe drol ..
@lincoln: Is het ook.
@alcantara:
de slechte kwaliteit staal zie je dwars door de lak heen ..
en dan die wieltjes die ze eng ver naar binnen staan ..
De Jaguar E-Type is één van de mooiste auto’s ter wereld…
Ik wordt er iet warm of koud van. Dit hok doet me dus ook niets. Sorry, ik zie het gewoon niet. Zal wel andere smaak hebben dan.
@911GT2: ik ziet wel ’ik wordT’ staan…..
Fantastisch!
Dit is gewoon perfectie op wielen.
Zeer, zeer mooi maar 8 ton waard?
Mooie koets, bloedmooie motor, maar de inspiratie was blijkbaar op toen ze het interieur/dashboard ontwierpen.
Wow….. Just wow
Schitterende wagen, maar niet 8 ton schitterend.
Dit staat wel op een erg hoog niveau en dat mag wat kosten. Je moet het niet teveel vergelijken met een E-type, dat is alleen het uiterlijk. En ik vind dat ze er iets geweldigs van gemaakt hebben. Met respect voor wat de E-type was, maar op alle fronten anders en beter.
Vind het echt een prachtig idee maar ze vragen echt te veel poen..
prachtig ding ..
maar bij de Detroit Ridler autorama zou die geen Award in de wacht kunnen slepen ..
@lincoln: gelukkig niet…
@Svenska_Aeroplan_AB:
had met zijn fake knock-offs niet eens binnen mogen staan ..
Nog wat anders: deze Eagle deed mij denken aan de Linder E-type, dus net even gegoogled. En jawel, daar ie ie op gebaseerd: http://www.extravaganzi.com/most-expensive-jaguar-lindnernocker-low-drag-lightweight-jaguar-e-type/. Die schijnt verkocht te zijn voor $ 5 miljoen, dus zo beschouwd is de Eagle een koopje. :)
Doe maar gewoon 80k, is meer dan genoeg lijkt me! 8 ton, pis bijna in m’n broek van het lachen! Wel een schitterende wagen daar niet van..
@baap: Kunst is nooit goedkoop :) En dit kunststuk mag wat meer kosten, want je kunt er nog in rijden ook.
@fant: Koop voor dat geld dan iets wat niet in waarde zal kelderen.
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=232068689&asrc=st|sr
@imba: Oh, dat zou ik ook zeker eerst kopen hoor :D Ik droom al maanden weg bij die specifieke Zonda. Maar mensen die dat kunnen betalen hoeven meestal niet te kiezen, en deze Eagle zou zeker hoog op mijn boodschappenlijstje staan. De afschrijving zou ik me geen seconde druk om maken :)
Dit is nou automobiele porno!! Wat een schitterende auto, zou ik misschien zelfs liever willen hebben dan een Singer Porsche 911.
Nog in geen 800 jaar is het niet waard, een vriend van me heeft een 71 r corvette stingray op een z06 onderstel gemaakt , compleet met splinternieuw interieur .alles leer , race stoelen , alles digital up to date, kosten 53.000 euro.
@corvettez06: cool hoor, maar je gaat een plastic auto waar een andere plastic body is opgeschroeft toch niet vergelijken met dit kunstwerk of wel? Kijk even naar de foto van de motor, dat heeft je vriendje niet in ze corvetje.
@lambo4all:
LOL .. je hebt het over een gepolijste kleppendekseltje ..
Ik zeg het niet vaak, maar bij deze vind ik de cabrio mooier.
Ik snap niet wat iedereen hier loopt te zeuren over de prijs. Tuurlijk het is belachelijk veel geld, maar als je ziet hoeveel man uren hier in zijn gestoken en hoeveel met de hand gemaakt wordt. Ze besteden hier meer tijd aan dan aan 10 aventadors, en dan is de prijs zo gek nog niet. -vind dit ook 10x mooier dan een aventador-
@lambo4all: Kijk, iemand die het snapt :) Ik begrijp niet hoe men zo verontwaardigd is over deze prijs, terwijl er genoeg andere auto’s zijn waar je minder waar voor je geld krijgt. Je hebt hier een grotendeels handgemaakt, zeer exclusief kunstwerk op wielen voor 800k. Zou ik eerder doen dan een miljoen voor een Bugatti Veyron neertellen.
@lambo4all:
Zal ik het je uitleggen dan?
Voor 8 ton Ponden koop ik twee V12 coupes (voor 15 mille per stuk) en laat die door gelijk welke specialist meer dan 100% in orde maken en moderniseren, ben ik kwijt een ton voor de twee.
Dan voor erbij twee XJ 12 coupe’s (zeldzamer dan een E-type) die ik ook geheel laat restaureren en er eentje dik laat maken a la Jaguar XJ12C toerwagen uit de seventies, kwijt twee ton.
Dan voor het gewone werk een Series III V12 saloon die voor twintig dertig mille wordt gerestaureerd.
Heb je aan het einde van de rit nog heel veel geld over om de V12’s van benzine te voorzien.
Verder wordt er veel geneuzeld in Jaguar kringen (zoals bij vele klassieker bezitters)
een heleboel mensen kopen zo’n ding maar zijn niet consequent genoeg om nog een keer diep in de buidel te gaan om een wagen werkelijk 100% in orde te krijgen; ergo je blijft zitten met een stuk onbetrouwbaar meuk
Ooit liet ik bij een MGB de motor voor veel geld reviseren.
Mahle zuigers (gesmeed ipv gegoten) gewogen drijfstangen en zuigers, draaiend gedeelte gebalanceerd en een afgedraaid vliegwiel. (zgn blue print onderblok)
Kostte twee keer zoveel dan een gewone revisie.
Had wel een MGB die door en door betrouwbaar was, nul olie gebruikte en die van Ierland tot Griekenland is geweest.
Verkocht en 15 jaar later rijdt die wagen nog.
Met nog steeds dezelfde motor.
Hetzelfde geldt voor die kneuzen waarbij die gele Miura in Londen geheel tot de grond toe afbrandde.
Men weet dat dat bij een Miura kan gebeuren, een wagen die een fortuin weaard is, koop dan voor twee mille een blusinstallatie, probleem opgelost zou ik zeggen.
De E-type is een van de, zo niet de, mooiste auto ooit gebouwd, maar ik moest hem in het echt zien voordat ik daar achter kwam. Misschien is dat bij deze ook zo, maar van de foto’s word ik in ieder geval niet wild..
Doe mij de echte maar in het groen.
Waar zit het navigatiesysteem dan?
@carlo96: ligt waarschijnlijk los onder de passagiersstoel ;-)
Gezeur over de prijs?? Waarschijnlijk is het orderboek al vol…
de prijs is het enige wat em ECHT mooi maakt ..
had dit ding aangeboden voor 200.000 euro dan was het veelte duur geweest ..
zo werkt het nou eenmaal ..
Enne, noem me maar een chauvinist, maar ik vind het leuk dat ie op Vredestein staat.
Zonder chromen bumpers is tie veul lelijker dan het origineel.
Fraaie wagen zeg… Ondanks de mooie techniek en oog voor detail blijft het een soort moderne replica zonder heritage. Zou mij geen 800K waard zijn, liever een originele restaureren en op cruciale gebieden moderniseren.
http://www.telegraph.co.uk/motoring/motoringvideo/10424729/Eagle-Low-Drag-GT-review.html
Het zal wel bij eentje blijven
Ondanks dat ik normaal niet zo weg ben van Engelse auto’s, zou ik hier elke moderne super en/of hypercar voor laten staan. Dit benadert perfectie! Doet me denken aan Singer Porsches. De liefde en het vakmanschap dat in deze auto’s gaat is nauwelijks te betalen.
Met blijdschap kan ik zeggen dat onze rode 67 e-type series 1 cabrio er even mooi bij staat. :)
Respect voor de techniek! Respect voor het algehele resultaat! Maar…….. Mag ik het origineel mooier vinden? Vooral de achterkant vind ik lelijk en ook de achterkant van het dak vind ik minder geslaagd dan het origineel .