• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Accelereert een F1 auto of Bugatti Veyron sneller?

Auteur: Alwood, gepost 25 november 2011 om 20:51 – 55 Reacties

Lotus Renault vs Bugatti Veyron


Hoe verhoudt de top van de racerij zich tot de top van de productieauto’s? Het is dragracetijd. Na de 0-100km/u gaan we door want 0-300km/u telt ook.

Het is een ideetje van het tijdschrift Sport Auto en Lotus Renault GP. Onder minder dan ideale omstandigheden is een knap veld snelle vierwielers naast elkaar gezet. Het doel van de dag is: zo snel mogelijk naar het andere eind van de natte baan rijden. Onder de deelnemers een Pescarolo LMP1 auto, Porsche Panamera Turbo S, Bugatti Veyron Grand Sport en Lotus Renault GP R30 F1.

Er rijden nog een Mercedes SLS AMG, Nissan GT-R en Audi R8 V10 Spyder, dat is slechts aankleding. Net zoals de Porsche eigenlijk, hoewel die natuurlijk een punt heeft als enige vierdeurs.

Wees gerust: de Bugatti redt het niet. Wel naar de 100km/u, tractie speelt daar nog een grote rol. De Renault heeft dan 3,25 seconden nodig, de Bugatti minder dan 3. Eenmaal op koers richting 300km/u rijden de racers deze supercar echt zoek. Heel groot zijn de verschillen echter ook weer niet.

Van 0 naar 300km/u

  1. Lotus Renault GP R30 – 12,10 seconden
  2. Pescarolo LMP1 – 15,90 seconden
  3. Bugatti Veyron GS – 19,70 seconden
  4. Porsche Panamera Turbo S – 40,70 seconden

Interessante waarden. Het zet de prestaties van de racers én supercar fabrikanten een beetje in perspectief. Zo komt een Koenigsegg Agera R wel heel dicht in de buurt van de racers qua accelereren. Luchtweerstand telt maar beperkt mee, gewicht lijkt een veel belangrijker factor. Met minder dan 600pk hoef je eigenlijk niet mee te doen. VIDEO!

Video Lotus Renault GP Time Trial

Ook interessant!

  • Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
    Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
  • Bugatti komt met programma voor onderhoudsbeurt
  • eerste Bugatti met okazielabel
    Eerste Bugatti met Okazielabel is klaar!
  • Video: Bugatti Chiron vs. straaljager, wat is sneller?
    Video: Bugatti Chiron vs. straaljager, wat is sneller?

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, Formule 1, lotus-renault-gp, Vergelijkingen, veyron, Video

Vorig bericht: « Irmscher Astra GTC is echt keigaaf
Volgend bericht: SKN Peugeot RCZ tuning met 248pk eindelijk snel? »

Lees Interacties

Reacties

  1. theblackstig zegt

    25 november 2011 om 20:56

    Tsja, als er een erg lang recht stuk is rijdt de Veyron de F1 en LMP1 weer zoek. Die wagens komen niet boven de 350(?).

    Login om te reageren
    • derx zegt

      25 november 2011 om 21:03

      @theblackstig: In die F1 kunnen ze zo andere gearing leggen hoor. 400km/h zal echt niet zo’n issue zijn.

      Login om te reageren
      • BananaFlip zegt

        25 november 2011 om 21:06

        @derx: De vraag is dan of die F1 van 0-400 even snel is als de Bugatti van 0-400. En ik denk dat dat verschil niet heel groot zal zijn.

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          25 november 2011 om 21:34

          @BananaFlip: nou 700pk in een 600kg auto accelereert veel veel sneller dan 1200pk met 1800kg. bovendien dee een 2006 BAR 425 op een vliegveld, zonder voor en achterspoiler. een f1 is hoe je het ook bekijkt veel en veeel sneller. maar dat is natuurlijk ook logies.

          Login om te reageren
          • ferrari zegt

            28 november 2011 om 15:18

            @lambo4all: die Veyron heeft 1001pk en 1888kg(leeg)! de supersport heeft 1200pk en 1838kg(leeg).

            Login om te reageren
      • theblackstig zegt

        25 november 2011 om 21:10

        @derx: Het ligt niet alleen aan de gearing, maar ook aan de downforce. Die is bij een F1 bij 300 KM/h veel hoger dan bij een Veyron bij 300 KM/h. Als je alle toeters en bellen en andere downforce-frutsels van de F1 eraf zou slopen, zou ie nog wel de 400 halen ja. Helaas is dat volgens mij dus niet mogelijk door al die spoilerts, maar ik kan natuurlijk ook fout zitten.

        Login om te reageren
        • slicknick zegt

          25 november 2011 om 21:20

          @theblackstig:

          Vleugels zijn allemaal af te stellen, en anders zet je er een low downforce package op.

          Login om te reageren
          • theblackstig zegt

            25 november 2011 om 21:22

            @slicknick: Ok, bij voorbaat dank voor deze uitleg, ikzelf vind niks aan de F1, dus weet er ook niet veel vanaf.

            Login om te reageren
          • stanny zegt

            27 november 2011 om 11:45

            @slicknick: Als je dit aanpast, als je dat aanpast… Het gaat erom hoe de wagen zelf is. De veyron zouden ze ook nog kunnen aanpassen. Maar als je de wagens naar de 400km/h laat gaan zoals ze momenteel zijn zou het een close-call zijn denk ik

            Login om te reageren
            • Frasker zegt

              28 november 2011 om 00:10

              @stanny: wat vindt jij dan verstaan onder ‘hoe de wagen zelf is’. Formule 1 auto’s worden altijd afgesteld naar het circuit waar ze op rijden (downforce, gearing?, hardheid veringen, gewichtsverdeling etc.) Dus is het toch niet meer dan normaal dat er in dit geval ook vanuit wordt gegaan?

              Login om te reageren
  2. killioq zegt

    25 november 2011 om 20:56

    Een panamera die het een buggati moeilijk maakt? Gaaf :D

    Login om te reageren
    • bowie zegt

      25 november 2011 om 21:07

      @killioq: ?

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      25 november 2011 om 21:09

      @killioq: Moeilijk maakt??? hij is 21(!!!!!!) seconden langzamer naar de 300. Niet echt een close call he.

      Login om te reageren
  3. norge zegt

    25 november 2011 om 20:57

    En nu een rondje spa rijden met die auto’s.

    Login om te reageren
  4. BananaFlip zegt

    25 november 2011 om 21:01

    Luchtweerstand lijkt me juist de bepalende factor, helemaal op deze snelheden. De luchtweerstand neemt immers kwadratisch toe met de snelheid, terwijl de massa constant blijft. Aangezien de test doorgaat tot erg hoge snelheid, is zowel koppel als vermogen belangrijk.

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      25 november 2011 om 21:08

      @BananaFlip: ik vind Massa dit seizoen constant slecht (sorry erg flauw)

      Login om te reageren
      • masterstig zegt

        25 november 2011 om 21:17

        @maferick74: :D, +1

        Login om te reageren
    • alcantara zegt

      25 november 2011 om 21:26

      @BananaFlip: vermogen is toch gewoon koppel(x toerental)?

      Login om te reageren
      • slicknick zegt

        25 november 2011 om 21:51

        @alcantara: Met een paar shortcuts wel.. daarom zegt koppel op zichzelf erg weinig.

        Login om te reageren
      • dujokke zegt

        26 november 2011 om 13:22

        @alcantara: Vermogen is cilinderinhoud X toerental

        Login om te reageren
        • shogun zegt

          26 november 2011 om 19:36

          @dujokke: ehm… juist!

          Login om te reageren
    • vale46 zegt

      25 november 2011 om 23:42

      @BananaFlip: vooe de acceleratie naar 200&300 valt dat nog redelijk mee. Al heeft een F1dan al meer dan 1000kg downforce, de voorwaarte weerstand is niet veel hoger dan de Veyron doordat F1 zo klein is.
      Boven 300 is het natuurlijk van veel groter belang, maar een F1 is niet op topsnelheid gebouwd maar op maximale bochtensnelheid.

      Login om te reageren
  5. bennyblisto zegt

    25 november 2011 om 21:02

    Was leuk geweest als ze allemaal tegelijk in een dragrace tegen elkaar zouden rijden

    Login om te reageren
  6. willemseles zegt

    25 november 2011 om 21:32

    Ik vind dat een leuk soort vergelijkingstesten. Verhelderend.
    Op een rondje circuit zal het verschil nog hoger liggen.Een race van moter/porsche/F1 ,waarbij de F1 als laatste vertrok terwijl de anderen al halverwege waren, kan ik me nog heugen.
    Het gewicht van zo’n 2.4 V8 bolide met coureur is zo’n 615 kg excl.benzine ,uit m’n hoofd, want kan even de video niet afkijken.

    Login om te reageren
  7. lambo4all zegt

    25 november 2011 om 21:36

    100-200 in 2.7 seconde op regenbanden op een natte ondergrond… dat is belachelijk snel! alsof je afgeschoten wordt!

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      25 november 2011 om 23:46

      @lambo4all: sneller dan de 0-100 in elk geval.
      Danku downforce:D
      Wil wel zeggen dat de wielen bij 170km/h nog bijna doorspinnen. Insane voor zo’n lichte auto!

      Login om te reageren
  8. Megakix zegt

    25 november 2011 om 21:44

    Gaaf filmpje…maar oh oh oh…wat zijn er weer een hele hoop ‘mannen’ op de wereld die werkelijk geen zák te doen hebben… ;-)

    Login om te reageren
  9. Dimglor zegt

    25 november 2011 om 21:56

    Mja niet echt speciaal filmpje..
    Oke leuke auto’s enzo, maar redelijk kort…
    Ook jammer dat de tijden van de R8 en Sls en van nog ander schoons dat het filmpje passeerde…
    Zo zou de tijd van de Nissan Gt-r me wel nog best interesseren….

    Login om te reageren
  10. oli4k zegt

    25 november 2011 om 22:07

    Wat een brak filmpje. Een intro met meer dan een minuut slaapverwekkende emo beelden gevolgd door matig camerawerk. Hoe moeilijk is het om een auto in beeld te houden? Leuke vergelijkende test, dat wel.

    Login om te reageren
    • Bartholomeo zegt

      27 november 2011 om 12:46

      @oli4k: blij dat ik niet de enige ben die dit vind.
      Waar draait het om : de auto’s, wat krijgen we te zien. Coureurs en natte tarmac….

      Login om te reageren
  11. raphael zegt

    25 november 2011 om 22:07

    Geeft maar weer eens aan wat voor technisch wonder die Veyron is.
    Die F1 wagen trouwens ook, is volgens mij de enige auto die sneller is van 100 naar 200 dan van 0 – 100. Bizar.
    De Veyron SS zou ze natuurlijk allemaal de baas zijn met zn top van 437 kmh.
    Ooit een keer een test geweest met een BAR Honda op een zoutvlakte waar die net iets boven de 400 uitkwam, maar dat ding was zo aangepast dat ie technisch geen race zou mogen rijden dus geen F1 is. In Monza halen ze snelheden van rond de 360, 370 dus dat is de top van ‘een F1’.

    Login om te reageren
    • willemseles zegt

      25 november 2011 om 22:16

      @raphael:
      een F1 kan best harder, maar dan gaat ie vliegen.

      Login om te reageren
    • bmwpowerm5 zegt

      25 november 2011 om 22:43

      @raphael: dat waren de 10 cilinders (bmw-williams) die liepen 370 de huidige begrensde achtcilinders halen dat niet meer jammer genoeg

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      25 november 2011 om 23:54

      @raphael: 352 was de max dit jaar op Monza als ik mij niet vergis.
      Eigenlijk kan je een Veyron niet eens met F1vergelijken.
      F1 is gebouwd voor bochten, Veyron voor top.
      Maar een F1 is technisch zo superieur dat hij zelfs met +1000kg downforce nog wint met de vingers in de neus.
      F1 kan veel harder dan de veyron, maar door de downforce-gerichte aerodynamica zal hij geen 400 halen.
      Het chassis op zich met gemak!

      Login om te reageren
      • raphael zegt

        26 november 2011 om 00:15

        @vale46: Dat gaat niet op. We hebben het over de F1, dus moet de auto voldoen aan F1 regels, anders kun je het niet zo goed een verzinsel noemen. Een Veyron kan ook sneller ALS hij een puntigere neus had. (Bugatti denkt zelfs dat 450 mogelijk is). Als telt niet in dit soort vergelijken.

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          26 november 2011 om 10:45

          @raphael: er staat NIET in de regels dat:
          je een voor en achter spoiler moet hebben
          dat je motor het de hele race uit moet houden
          dat je wagen dowforce moet hebben
          de wagen die ze op nardo teste was dus zo formule 1 als maar kan.
          vergeet niet dat het ook 8.0L W16 en 4 turbo’s tegen 2.4 liter V8 is.
          maar nogmaals, je kan ze eigenlijk niet vergelijken. we kunnen zo eeuwig doorgaan

          Login om te reageren
        • vale46 zegt

          26 november 2011 om 11:27

          @raphael: Als je een extreem low-downforce pakket en je juiste gearing op je F1 auto zet kan dat wel zijn dat je binnen de regels dik 400km/h kan halen.
          Ik het echt gebeurt dat niet omdat zo’n auto op een circuit niet vooruit te branden is, maar het mag.
          Besluit: binnen de toegestane aanpassingen is F1 sneller, zonder enige aanpassing is de Veyron sneller.

          Login om te reageren
          • raphael zegt

            27 november 2011 om 00:41

            @vale46: Nope, halen ze niet. BAR Honda had het geprobeerd. In de meest aerodynamische set-up mogelijk met de bijpassende gearing haalden ze volgens mij iets van 420 kmh. Dat was de V10! Die 2,4l V8’s halen dat niet, en al halen ze het wel, de Veyron SS doet bijna 440 kmh. Dus nogmaals: niet te halen.

            Login om te reageren
            • vale46 zegt

              27 november 2011 om 09:55

              @raphael: Meest aerodynamische setup, wat houd dat dat in, je spoilers zo plat mogelijk afstellen?
              Zo ja dan kan het nog sneller.
              Als ze speciaal nieuwe spoilers ontwikkeld hadden die bijna geen downforce geven en een platte bodemplaat, dan gaan halen ze de Veyron wel in ;)
              Ik heb er natuurlijk geen bewijs voor, maar je volgt mijn redenering ook wel.

              Login om te reageren
  12. 4991 zegt

    25 november 2011 om 22:14

    ’t Werd tijd dat zo’n filmje werdt gemaakt.

    Login om te reageren
    • 4991 zegt

      25 november 2011 om 22:14

      werdt zonder t

      Login om te reageren
  13. Jokkebrok zegt

    25 november 2011 om 22:41

    Wow, Epic!

    Login om te reageren
  14. Sciurida zegt

    25 november 2011 om 22:48

    Iemand die me kan uitleggen wat Prost Jr. In die lotus doet? Kan hij er wat van? Lijkt me mooi een nieuwe Prost, alhoewel senior een arrogante zak was/is…

    Login om te reageren
  15. nickelb zegt

    25 november 2011 om 23:01

    Die 370 reden ze op monza ja. Laat daar dan ook de vw rijden. Denk dat hij net over de 300 komt. Als hij dat daar al haald op het rechte stuk. Denk dat de vw heel slecht de laatste bocht uit kan komen met die scheeps motor achterin.

    Login om te reageren
  16. sebasjuhh zegt

    25 november 2011 om 23:05

    En ja, natuurlijk op een natte baan. Leren ze dat nou nooit?

    Login om te reageren
  17. nibor zegt

    26 november 2011 om 00:32

    “Fanboy modus aan” Zie je wel dat Renault het beste/snelste merk ter wereld is. Zelfs sneller dan een Veyron! “Fanboy modus uit”
    :-D

    Login om te reageren
  18. celicatwincam zegt

    26 november 2011 om 01:14

    en wat als er nu een aangepaste nissan gtr van 1000 ? pk bij komt vraag ik me ook af waar die eindigt.. wss nog onder de f1

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      26 november 2011 om 10:51

      @celicatwincam: als ze de F1 sliks geven en het gewoon op een droge ondergrond doen gaat de F1 onder 10 seconde naar 300kmh. ik heb ergens een keer een filmpje gezien waarin ze het demonstreerde maar kan het niet meer vinden

      Login om te reageren
  19. jelmer zegt

    26 november 2011 om 01:54

    400 zou intressant zijn. De Veyron z’n gewicht maakt dan niets meer uit. Het raakoppervlak is veel groter, het verschil in stroomlijn weet ik niet maar het aantal pk’s is zo’n 400 hoger.

    Login om te reageren
  20. VeniVidiVici zegt

    26 november 2011 om 03:34

    Nou, ik heb maar 1 ding te zeggen na het spannende inleidingsverhaal… Wat een SCHIJT filmpje!
    Zat te wachten op een heftige dragrace… Mooi niet dus! :?

    Login om te reageren
  21. rotarypowah zegt

    26 november 2011 om 05:16

    Dit ding is sneller http://www.autojunk.nl/2011/11/rotarypowahhh

    Wel droog en drags, maar toch. 6,51 seconden, 347 km/u.

    Kromme vergelijking? Tsja, een F1 of LMP auto tegen een straatauto ook.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      26 november 2011 om 10:47

      @rotarypowah: okee, maar laten we nu 1 flauwe bocht in het parcour doen. dan wint de fiat panda van me oma nog van dat dragracedinges.

      Login om te reageren
  22. jack_abarth zegt

    26 november 2011 om 08:42

    Hier leuke vergelijkingen met een F1-wagen.
    Vind zelf vooral het remmen in het 3e filmpje indrukwekkend.

    http://www.youtube.com/watch?v=1CHMgU0rS08

    http://www.youtube.com/watch?v=YkC70iFcJ04

    http://www.youtube.com/watch?v=R1jCiU-4K5Y

    Login om te reageren
  23. mylvan zegt

    26 november 2011 om 11:10

    Jezus, dat filmpje slaat echt nergens op! Volgens mij is het niet meer dan een knap stukje editing. Je ziet ze helemaal niet bij elkaar incl. de F1 auto… En moeten we nou echt een filmpje zien om te weten dat een F1 auto sneller aan de 300 zit?? Niet echt he…

    Login om te reageren
  24. ferrari zegt

    28 november 2011 om 15:25

    leuke vergelijking maar had ze liever naast elkaar zien racen. (dan wel hopen dat ze even snel reageren)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North