Ach gut, Tesla rijders blijken extreem subsidiegevoelig!

Auteur: , 129 Reacties

Wie had dat aan kunnen zien komen?

Tesla Model 3 '19

Op het internet en in het echte leven kom je ze geregeld tegen: Tesla-adepten, Fansla’s, Musketiers en EV-apostelen. Alle andere auto’s zijn inferieur, want die zijn niet elektrisch. Alle elektrische auto’s van andere fabrikanten zijn ook niet zo goed als Tesla. Ergo: er is Tesla voor en er is Tesla na, maar Tesla is het belangrijkste wat er is. Alleen Tesla kan innovatie en duurzaamheid aan elkaar koppelen.

Dan rijst natuurlijk de vraag: is dat wel zo? Zijn Teslarijders nu echt duurzame innovators? Of zijn het gewoon ordinaire geldwolven? In Nederland lijkt dat voorlopig wel het geval. Naast het feit dat een Tesla duurzaam en innovatief is, is het natuurlijk spotgoedkoop. Wat te denken van de motorrijtuigenbelasting? Ondanks dat de goedkoopste Model 3 100 kg meer weegt dan mijn Alfa Romeo 159, betaal je voor een Model 3 namelijk zo’n 130 euro per maand minder aan MRB: namelijk helemaal niets. Als je een Tesla Model 3 zakelijk gaat rijden (wat iedereen ook doet), dan zijn er nog diverse KIA en MIA regelingen. Tevens betaal je tot 50.000 euro slechts 4% bijtelling. Kortom, Tesla rijden is voornamelijk heel erg goedkoop. Althans, dat is de aanname van ondergetekende.

Tesla Model S '19

Gelukkig kregen de verkoopcijfers binnen van het afgelopen kwartaal. Kunnen we daaruit concluderen dat men Tesla vanwege de portemonnee rijdt? Waarschijnlijk wel. Zeker als we kijken naar de Tesla Model S en Model X. Van die auto’s werden er in december van 2018 gezamenlijk 2.210 stuks verkocht. In de eerste vier maanden van dit jaar zijn dat er slechts 58. Achtenvijftig. Dat terwijl de P100D Ludicrous een heel stuk goedkoper is geworden. Het is niet zo dat de verkopen nog moeten aantrekken, in april werden er slechts 4 exemplaren van de Model S en X tezamen verkocht.

Tesla Model X P100D '19

De Tesla Model 3 daarentegen doet het wel goed. De auto is pas sinds februari leverbaar, maar er zijn er nu al 3.164 exemplaren van verkocht. In de maand maart waren dat er 2.190 stuks. Andere betaalbare elektrische auto’s doen het minder goed. De Hyundai Kona (377), Kia e-Niro (323) en Nissan Leaf (293) waren aanzienlijk minder in trek. Het is niet zo overigens dat het ‘te wijten’ is aan Tesla. Nederland biedt de perfecte omstandigheden voor de Amerikaanse EV-pioniers. Het ministerie van Financiën zal de verkoopcijfers met samengeknepen billen in de gaten houden, want 7,7% van de nieuw verkochte auto’s is volledig elektrisch.



129 reacties

En water is nat. Iedereen houdt toch van een beetje korting?
@basv: Ja daarom reed half Nederland in van die “fantastische” (mag ik een emmertje) kleine dieseltjes die voor geen meter klinken en niet vooruit komen.
@basv: Het héét korting. De overheid mag Europees gezien niet eens BPM heffen maar omdat de naam snel omgezet is naar ‘CO2-taks’ mag de heffing gewoon doorgaan. Wat dat betreft vind ik het kinderachtig om te zien dat het ‘een strop’ zou zijn voor Financiën. Ze halen gewoon minder geld binnen op een post die er niet had mogen zijn.

Ik ben heel benieuwd hoe ze deze legale diefstal voort gaan zetten als half Nederland elektrisch rijdt. Waarschijnlijk komt er dan een ‘CO2-equivalente uitstoot’ per auto en wordt daarover nog BPM geheven bij aankoop.
@dare2think: kW(h)-tax …
@dawwg: of gewoon energiebelasting en opslagduurzame nogwat.
@dare2think:

Er komt op termijn gewoon een kilometerheffing voor alle auto’s, dus ook elektrische. De inkomsten voor de overheid worden sowieso op pijl gehouden, wat voor auto’s er ook rondrijden.
@dare2think: BPM als autobelasting mocht wel maar niet als percentage van de prijs. Je kunt wel klagen over de belastingen op autorijden, maar als die er niet zouden zijn dan moeten andere belastingen omhoog. Omdat bedrijven worden ontzien van belastingdruk (vanwege de internationale concurrentiepositie en andere blabla) gaan dan gewoon de BTW en de inkomstenbelasting verder omhoog.
Als we op de wegen en in de wijken kijken dan krijg ik de indruk dat we eigenlijk nog altijd een beetje teveel auto’s hebben, ook dat is geen aanleiding om autorijden goedkoper te willen maken. De hoge kosten van het autorijden zijn vervelend maar geen reden om boos over te zijn.
@mashell: Ik vind het belachelijk dat -als ik het goed onthouden heb- maar 40% van al het geld dat de staat vangt met de autoverkoop en het rijden en onderhoud ervan, investeert in infrastructuur. De rest gaat naar andere zaken als bv zorgverzekering. Die verschuiving is helemaal buiten proporties geraakt.

Ik ben een zelfstandige liberaal, ik zou zeggen, laten we gewoon de kostprijs betalen voor alles wat we kopen of verzekeren, dus afschaffen al die subsidies als zwangerschapverlof of kinderbijslag of elektrische leaseauto’s.
Nu hopen dat het nog minder word kwa verkopen :)
Hopen dat het minder wordt, want? Waarom zou je het een bedrijf ddat iets anders probeert gunnen om te falen?
@wilbertdg: omdat ze andere merken ermee inspireren ev autos te bouwen, die zie ik liever niet (understatement)
@spykerboy: Troost je; de auto met de traditionele verbrandingsmotor wordt net zo’n hobby als paarden houden, dus koop maar vast een paar oude barrels, dan heb je straks een leuke stal. Geen gras in gooien he!
@lithiumion: Je leest hier toch ook boven dat de verkopen, onomstotelijk, gekoppeld zijn aan de subsidie welke onze overheid er aan hangt. Zie de cijfers van de model S en de X, subsidie weg, verkopen (bijna) weg. Zo ook in het verleden met andere merken. Hoeveel nieuwe Priussen zie jij nog rijden? Terwijl je van de Prius 3 er op iedere straathoek 10 tegen kwam. Hoeveelnagel nieuwe Outlander PHEV’s zie jij nog onderweg? Het blijkt, keer-op-keer, dat de ‘successen’ van bepaalde merken/modellen gekoppeld is aan welke subsidie er op gegeven word. Dus een er alvast maar aan dat de ‘voordelen’ op dit type auto’s ook zal gaan verdwijnen. De overheid houd echt in de gaten welke inkomsten ze mis lopen en zal hier op inspelen. We hebben het gezien bij het ‘grijs kenteken’ bij de ‘oldtimers’ en ook de EV’s en Hybrides komen aan de beurt, wat ik je brom.
@numpty: “een er alvast” moet “wen er alvast” zijn.. **
@numpty: en door het beleid van onze overheid verkoopt de S en X wereldwijd nog amper. Ow nee, de recent aangekondigde refresh was al lang verwacht en niet wil in het oude model rijden. Nog even los van dat elk merk in Q4 de meeste auto’s verkoopt en in Q1 de minste.
@flutterby: jij spreekt over ‘wereldwijd’. Heb je cijfers dan? Als ik in de landen om ons heen kijk, waar andere regels gelden lijkt het mij reuze mee te vallen met de verkopen van Tesla. Reis toch wel regelmatig door Europa en Duitsland is eigenlijk het enige land waar je regelmatig een Tesla tegen komt. In België, Engeland en Frankrijk zijn Tesla’s een ware zeldzaamheid. En als je er al één tegenkomt is het óf in een grote stad, óf met een NL of D kenteken. Dus zo bizar goed kijken mij de verkopen van Tesla helemaal niet.
@numpty: ja, deze deelt Tesla openbaar aangezien ze beursgenoteerd zijn.
@flutterby: En die zien er echt rooskleurig uit.. Dat is waar.
@lithiumion: ben het met je eens die zal in het museum naast de Tesla staan, de aandrijfvorm die het uiteindelijk toch niet werd
@spykerboy: Inderdaad dezelfde weerstand als de man die vroeger alles met zijn paard deed totdat er opeens auto´s, trekkers en andere voertuigen met verbrandingsmotoren kwamen.
Je zou toch denken dat een mens evolueert en daarin minder simpel wordt. Gelukkig ben je 1 van de weinigen die er zo over denkt.
@evdw: Getuige ’s mans reacties op veel topics is het inderdaad geen groot denker… alsof een autoliefhebber per definitie mordicus tegen de EV zou moeten zijn.

Als petrolhead loop ik vooralsnog niet heel warm voor de elektrische auto’s die er tot nu toe te koop zijn. Dat heeft niet zo veel met het elektrisch zijn te maken, want ook om veruit de meeste dino-auto’s die je nu nieuw kunt kopen geef ik niet veel.

Wat mij betreft zijn de leukste auto’s al lang gebouwd. Daarvan houd ik er zelf een aantal in de vloot en daar ben ik happy mee. Voor dagelijks komt er waarschijnlijk vanzelf een elektrische auto en ook dat lijkt me verder helemaal prima. Zo lang ik mijn hobby-barrels maar kan blijven gebruiken, juicht deze gearhead een alternatief of nieuw aandrijfconcept juist toe.

Hoe meer er te kiezen valt, hoe beter!
@vaakbenjetebang: Eens, en daar ben ik dus al sinds kort. Een Model 3 toegevoegd aan mijn auto´s die ik voor dagelijks verkeer gebruik. De rest (op dinosap) om af en toe in te rijden en mee te hobbyen.
Erg tevreden over de Model 3 overigens, top wagen.
@wilbertdg: Omdat meneer een dinosauriër is en het hem niet kan schelen dat elektrische wagens beter zijn, ze moeten broem-broem doen.
@simonmc: Persoonlijk begrijp ik meneer niet. Niemand dwingt hem vooralsnog met een pistool tegen het hoofd in een EV dus hij heeft er precies nul last van dat er überhaupt zoiets als een EV bestaat. Hij kan immers nog altijd kiezen uit letterlijk alle non-EV’s die ooit gebouwd zijn en nog gebouwd gaan worden.
@spykerboy: Kommop, genot met rijden haal ik vrijwel nooit meer uit woon werk verkeer, overal te druk, elk knooppunt file, nooit lekker doorrijden, geen tijd om van de omgeving te genieten want altijd duikt er wel zo’n sneu neus voor je met 98km/h.
Elektrisch rijden in de spits is wat mij betreft na een jaartje ervaring prima, mijn Tesla die ik overigens gewoon privé heb gekocht (ik ben gewoon loonslaaf) stoot geen schadelijke stoffen uit tijdens het in de file staan, zodat je langzaam jezelf en de mensen om je heen vergast en is bovendien des te zuiniger bij file rijden. Een verbrandingsauto is juist minder zuinig in de file!
Bovendien ben ik veel goedkoper uit per kilometer, waardoor ik meer geld overhoud voor leuke dingen zoals circuit rijden, oldtimers rijden of cabrio rijden in de weekenden en vakantie ;)
@dutchneon: Tja, ik geniet gewoon vna het geluid van een motor als ik erin zit… dat is de grootste reden waarom ik anti EV ben… het gebrek aan ECHT(!!!) geluid (voordat er hier paar slimmerds komen die denken dat kan je toch via de speakers nabootsen?) al sta ik in de file vind ik dat nog altijd meer genieten dan in stilte zitten (ik houd niet van stilte int algemeen)
Tussen ”duurzame innovators” en ”geldwolven” zit een groep van 95% van de rijders die een kans zagen om hun belastingdruk wat te beperken. En geloof me, die is voor veruit de meeste Teslarijders toch nog steeds minstens 40%.
Wat een zurig artikel weer. Tesla innoveert (of je fan bent van die innovaties doet er dan niet toe) en mensen die een Tesla rijden zijn, tot op zekere hoogte, early adopters, maar ik geloof niet dat een Tesla-rijder zichzelf ziet als ‘duurzame innovator’. Mensen die minder belasting willen betalen en bereid zijn daar hun autokeuze op af te stemmen zijn trouwens ook niet gelijk ‘ordinaire geldwolven’. Dat roepen in hetzelfde artikel waarin je als schrijver je beklaagt over het feit dat je zelf wel wegenbelasting voor je Alfa moet betalen maakt het betoog er niet geloofwaardiger op – het bevestigt alleen maar dat iedereen in de basis minder belasting wil betalen. De een maakt alleen andere keuzes dan de ander om dat te realiseren.
@rezi: Hoezo innovaties. Meer dan 100 jaar geleden schreef de ANWB:
Zo schrijft De Kampioen in de zomer van 1898: ‘het is te voorzien, dat het vervoermiddel der toekomst voornamelijk door elektrische drijfkracht zal worden bewogen.’
@911targa:
Krijgen ze met 120 jaar vertraging toch nog gelijk.
@911targa: Dat is wel wat een oudig. Om een EV te bouwen met de performance die een Tesla heeft is wel meer innovatie nodig dan het concept verzinnen dat een auto best eens door een electro motor aangedreven kan worden. Naast alle innovaties die ze daarvoor hebben moeten brengen hebben ze er nog vele andere . En ja, ook die fart app 😀
@wilbertdg: Nounou, “concept verzinnen” was het niet in die tijd. Het bestond gewoon! Tussen 1890 en 1920 waren ongeveer 40% van de auto’s elektrisch in de US. En als je denkt: “dat is nog altijd 60% op benzine”, neen, nog eens 40% was op stoom. Die gingen dus sowieso verdwijnen. Op dat moment echter was niet duidelijk wie de evolutionaire strijd zou winnen, en de EV had de beste papieren.

Uiteindelijk zijn ze verdreven door de benzinemotor, door de opkomende oliegiganten en door de uitgebreidere infrastructuur (dus langere afstanden die niet doenbaar waren met EV’s).

Ik heb me soms afgevraagd hoe de wereld eruit zou zien als de EV had gewonnen. Stel je voor dat de US geen olievoorraden had (of veel minder, of moeilijker bereikbaar). Dan zou de stoomauto (op kolen) iets langer hebben geleefd, zou de EV uiteindelijk de overhand hebben genomen, weliswaar op elektriciteit van kolen. Milieutechnisch zou het dus niet per se beter zijn, maar hoeveel verder zou de technologie nu staan?

Maar niet alleen dat: WW2 was voor een groot deel een olie-oorlog. Toegang of gebrek aan olie dicteerde veldslagen. Zonder olie geen blitzkrieg. Zonder de nood eraan geen inval in de Russische olievelden. Gebrek hield Duitse vliegtuigen aan de grond, liet tanks stilvallen, zorgde dat bepaalde wapens niet tot een nuttig niveau werden ontwikkeld, enz… Hoe zou die oorlog verlopen zijn in een wereld die NIET draaide op olie, maar op elektriciteit?

We zullen het nooit weten…
@rezi:
Misschien vindt de schrijver gewoon dat iedereen die gebruik maakt van de infrastructuur, daar zijn deel aan moet bijdragen. En dat mensen die dat proberen te ontlopen, profiteurs zijn. En dan heeft hij nog gelijk ook.
Ik zeg het met een bloedend dieselhart maar als mijn werkgever het mogelijk zou maken om ook middels een EV een greep uit de subsidieruif te doen dan zal ik dat zeker niet nalaten.
Die Tesla’s zijn net zo sexy als het geluid van een dichtklappende strijkplank maar voor het verschil in bijtelling hoef ik er niet over na te denken.
@heisenberg: Helaas zijn er ook weinig diesels die beter klinken dan een elektrische auto.

90% van wat er rond rijdt (dus ook benzine auto’s) maakt gewoon een geluid van niks. Kunnen we missen als kiespijn. De koppel wedstrijd verliest de diesel ook allang van elektrisch.
En als je denkt, ja maar mijn mooie Volvo 5 cilinder (ik noem maar wat). Ja die klinkt misschien nog wel leuk als je in de auto zit. Voor iedereen buiten de auto is het gewoon een bak herrie.

Om dan nog maar niet te spreken over de nieuwe auto’s waarbij ze actief met speakers het motorgeluid verbeteren.
@fanboy: er gaat niks boven een Mercedes 5 cylinder voorkamer diesel qua dieselgeluid. (OM 617)
@406_v6: Zou kunnen, die heb ik volgens mij nog niet gehoord als ik het goed herinner. En ik ben ook wel eens verrast door een Audi SQ5 diesel (maarja, zaten daar niet al speakers in)

Echter heeft mijn vader een wat gemiddeldere Mercedes, een C200 diesel. Nette auto, maar dat motorgeluid is in geen enkel opzicht bijzonder en kun je missen als kiespijn.
Koppelrijk rijden vind ik zelfs ook nog tegenvallen vanwege hoe de automaat rijdt (die brengt vertraging). Dan rijdt elektrisch echt zoveel beter (en dat hoeft dan absoluut geen Tesla te zijn)
@fanboy: de om617 is tamelijk antiek, die heb je vast wel eens gehoord. De oude jaren ‘70 en ‘80 5 cilinder.
@lekbak: Ah, ja dan is de kans groot. Hij klinkt hopelijk wel beter dan de andere diesels uit die tijd? (van de T1 en T2 bussen enzo)

Degelijke blokken uit die tijd, en in mijn camper ligt ook iets vergelijkbaars. Maar ik associeer weinig diesels uit die tijd met een leuk geluid.
@406_v6: De meeste dieselaars rijden gewoon in spaardieseltjes en die klinken net als de tractor van boer Geurts.
@fanboy:
Mijn 2.7 V6 diesel in de Jag doet een goede poging.
@heisenberg: Noem mij eens een auto in de prijsklasse van een Tesla, die net zo sexy is…
De X en de 3 zijn niet sexy, die zijn gewoon lelijk. De S gaat wel. En prijsklasse? Met of zonder subsidie?
@numpty: De S is goed geslaagd en model 3 is gewoon een gekrompen S. grootste probleem is dat hij voor het oog te hoog op de wielen staat. Een setje andere veren en 19″ doen wonderen voor het geld heb je dan een supersnelle, ultrazuinige en onderhoudsarme auto die best goed smoelt. Wint het voor mij van een groot aantal verbranders die voor dezelfde prijs rondgaan.
@dutchneon: gelukkig verschillen smaken. Persoonlijk vind ik de neus echt afgrijselijk. Het minimalisme van het interieur vind ik net zo lelijk. Alleen 1 grote iPad in het midden verder niks. Blergh! De X valt, wat mij betreft in de zelfde categorie als de Fiat Multipla en de Pontiac Aztek. Een wanstaltig, ongepropersioneerd ding. Klopt van geen enkele kant waar je hem bekijkt. Maar, zoals ik al zei, smaken verschillen gelukkig.
@lithiumion: laten we uitgaan van de goedkoopste, model nummer 3 standard range, ben je 47800 kwijt voor t basis model aldus de tesla site.

Voor dat geld heb je ook een Alfa Romeo Giulia in de 2.0Super uitvoering en dan hou je nog wat centen over.

Dus om jouw vraag te beantwoorden: een Alfa Romeo Giulia.


@sudbina: Naast dat ik een voorstander ben van EV’s en waterstof aangedreven voertuigen, ben ik ook liefhebber van Alfa Romeo ontwerpen…Damn… point taken…
@sudbina: Amen! Steekt er met kop, schouders, romp, heupen, knieen en enkels bovenuit. Óf eigenlijk, dat is tenminste een écht mooie auto.
@lithiumion: ik val niet op auto’s.
@appeltaartislekker: zou je eens moeten doen, ze breken de val zo lekker
“Gelukkig kregen de verkoopcijfers binnen van het afgelopen kwartaal. Kunnen we daaruit concluderen dat men Tesla vanwege de portemonnee rijdt? Waarschijnlijk wel. Zeker als we kijken naar de Tesla Model S en Model X. Van die auto’s werden er in december van 2018 gezamenlijk 2.210 stuks verkocht. In de eerste vier maanden van dit jaar zijn dat er slechts 58. Achtenvijftig. Dat terwijl de P100D Ludicrous een heel stuk goedkoper is geworden. Het is niet zo dat de verkopen nog moeten aantrekken, in April werden er slechts 4 exemplaren van de Model S X verkocht.”

“De Tesla Model daarentegen doet het wel goed. De auto is pas sinds februari leverbaar, maar er zijn er nu al 3.164 exemplaren van verkocht. In de maand Maart waren dat er 2.190 stuks.”

Krijg nou niet de indruk dat de Tesla rijder subsidiegevoelig is. Het kan ook zo zijn dat ze er een keus er bij hebben gekregen en dat die gewoon populairder is.
Gratis geld laten liggen is niet bepaald slim dus ik geef ze geen ongelijk. Zeker niet als je wat je overhoudt kunt stoppen in iets met meer cilinders en achterwielaandrijving
Echte mileuridders rijden helemaal geen auto en gaan niet op vliegvakantie.

De rest van de “millieuridders” zijn allemaal schijnheilig, politiek-correct en denkt net als 99% van de bevolking vooral aan zichzelf.
@melkkoe: Leven zonder auto is voor mij geen optie. Dat kost mij minimaal 10 uur extra in reistijd.

En mijn auto is ook echt niet uitgekozen om duurzaamheid, maar het is wel leuk meegenomen. Naast de financiën was het vooral de techniek die mij overtuigd heeft. Al kost hetzelfde, ik blijf ten alle rijden elektrisch rijden.
@flutterby: jij bent dus precies de persoon waarin ik, en de schrijver van dit artikel op doelt.

Ik heb ook zonnepanelen aangeschaft omdat daar subsidie op zat. Het milieu sparen (als dat al zo is) is leuk. Maar uiteindelijk kiest 99% toch voor de pegels
@melkkoe: lees de laatste zin nog is… Op basis van wat in mijn reactie precies noem je mij politiek correct, schijnheilig, egoïstisch en denk je dat ik mijzelf als milieuridder beschouw?

Ik ben een techneut en brandstofmotoren zijn simpelweg verouderde technologie. Move on. Herrie is voor kleuters op de fiets.
@flutterby: Ja en zoemen is voor de melkboer met z’n spijkstaal.
@melkkoe: en daar is niks nee. Dat maakt het voor de overheid mogelijk gewenst gedrag te stimuleren door korting op belästigen te bieden.
De bijtelling is er wel degelijk onder de 50k, wel maar 4%.
@maxhunter: er boven ook, maar dan ‘gewoon’ 22% 🙄
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
We willen allemaal een beter milieu,
Maar dat komt stiekem op plek 2,
Op plek 1 komt altijd de eigen portemonnee!
@ghost: als ik een Tesla zou rijden zou ik dat doen voor mijn portemonnee hoor. Niet voor het milieu. Net zoals dieselrijders veelal voor diesel kozen omdat het financieel beter uit komt qua mrb/brandstofkosten. Op de een of andere manier hoor je daar niemand over jankenmuilen.
@2wheeler: nee duh omdat als je Diesel rijdt ook niet persé bezig bent met een beter milieu, de enige reden waarom je elektrisch zou willen rijden, toch?
@ghost: nee hoor, de acceleratie en stilte is ook prettig. Ooit zelf in gereden? In een beetje potente EV dan he …
@bischero: Model S P100D potent genoeg voor je?

Heb het hier toch al zo vaak gezegd; leuk die ludicrous launch een keertje of 15…daarna zo saai als het maar kan. Alleen leuk als je een stiltedag hebt van je curcus mindfullness…
@ghost: prima, maar wil je vragen je mening niet zo op te dringen, niet iedereen is conservatief in wat pure beleving is. (Shots fired, I know)
@bischero: is prima, even goede vrienden in die zin. Beleving is voor iedereen anders uiteraard. Denk dat dat ook zit in waar je vandaan komt versus waar je heen gaat. Reed je dagelijks een oud koekblik en rijd je nu een Tesla, dan is het al snel een Universum van verschil.
Heb je altijd snellere, sportievere auto’s gereden en stap je in een Tesla, dan ben je denk ik in 90% vd gevallen minder snel onder de indruk. Ben het verder dus wel met je eens.
@ghost: ja sorry, wat scherpe en korte reactie.

Kan me vaak vinden in je reacties, maar er lopen hier zoveel veroordelaars rond die vanuit hun oude meuk (of vanaf hun fiets) of 1.0 3-cilinder leasehok dit allemaal zonder te rijden affakkelen omdat er een aantal puristen die wel veel vermogende auto’s gewend zijn (zoals jij terecht aanhaalt) en deze mening klakkeloos nakakelen. High five voor jouw laatste reactie dus.

En zelf ik rijd een prima 22% d-segment leasehok en bij onveranderde belasting regels is de volgende een potente EV, wanneer de bijtelling gelijk is getrokken staat er een lekkere Giulia Veloce op de stoep, station heb ik dan niet meer nodig voor wandelwagen 😁
@bischero: helemaal met je eens. Er zal, zoals het nu lijkt, ook voor mij wel een EV-dag komen…voorlopig ben ik gelukkig met mn 22% A’tje Diesel en Audi S3 die hier recent voorbij kwam.
@ghost: Precies mijn idee. De meeste Tesla-fanboys hadden daarvoor gewoon nog nooit een auto met enig vermogen gereden. Ik heb een proefrit in een 60D gemaakt (ok niet het snelste type) en werd er niet warm of koud van. Ik vind het goed dat het milieuvriendelijk is, maar wát was ik blij daarna weer in m’n zescilinder BMW te kunnen stappen.
@frederik: snap ik volledig! Kan niks tegen op! 135i?!
@ghost: Nee helaas, 535i… ik heb drie kinderen :)
@ghost: heb je mijn reactie nou wel of niet gelezen?
@2wheeler: ja, maar een dieselrijder heeft geen keuze doorgaans, die keuze maakt de baas.
@ghost: het ironische is dat het redden van het milieu ook beter voor je portemonnee is. Minder minder minder is het beste wat je kunt doen. Minder consumeren, minder verplaatsen, minder verspillen.
@lekbak: Mee eens.

En zo is het al, of moet het ook worden, voor al dit soort duurzame oplossingen. Elektrische auto, energieneutraal huis etc. Is allemaal niet gratis, maar zou zich toch terug moeten verdienen, ook omdat je gewoon minder energie nodig heeft.
Maar dan nu nog de 2e hands markt vullen zodat het bereikbaar wordt voor de meeste mensen. (maar dat zie ik meer in auto’s zoals de Hyundai Kona EV)
Wat een draak van een tekst zeg, allemachtig wat kinderachtig. Ik betrap mijzelf er op steeds minder vaak de AB app te openen en wijte dat vooral aan het domme, populistische gelul in de comments maar als zelfs ons aller GTwillem dit soort gedrag gaat vertonen… ik zal het zelf maar zeggen: byeee Felicia
@2wheeler: wijte? Wat een draak van een taalfout 😉
@sirprize: Enlighten me?
@2wheeler: wijt, weet, geweten (geen grap)
@sirprize: potverdorie, sta ik even mooi voor lul :( Ik ga het onthouden @sirprize thanks🤙
@2wheeler: je reageert sportiever dan @Jaapiyo. Die reageert verwijdert gewoon je reactie als je hem wijst op een foutje 😃
@sirprize: zit ik zelf gewoon te slapen… Zonder “reageert” natuurlijk 🤔
Nou, ondanks dat ik soms moe wordt van sommige Tesla-fans snap ik de keuze voor een Tesla wel. Als ik de kans kreeg om goedkoop een een Tesla rond te zoeven, zou ik het ook doen. Helaas zit er geen lease-auto bij mijn functie dus dan houdt het al gauw op.
@berlinetta: Wat voor career achtergrond heb je als ik vragen mag?
@bmw2coupeeigenaar: Ik ben bedrijfsjurist. Binnen het bedrijf worden er wel leaseauto’s uitgedeeld, maar dan alleen als je dit nodig hebt voor je functie.
@berlinetta: ‘uitgedeeld’ … het is een gevoelig item voor je?
Nee echt, ik heb voor de Model 3 gekozen omdat hij beter presteert dan een M2.
Serieus, het geld had daar niks mee te maken, echt niet.
@shogun: je hebt nu alleen je petje met de klep naar voren op om niet op te vallen…..
@shogun: hahaha maatje van mij had ook een M2, ingeruild op een Model X. Ach ja, hij is happy.
Ik begrijp dat de Tesla-bash artikelen het goed doen op AutoBlog, maar zorg i.i.g. dat de inhoud klopt. De MIA is al flink afgebouwd voor de EV’s. Waar je in 2018 nog tot €18.000 aftrek had is dat in 2019 afgebouwd naar €10.800. De KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) bestaat al een hele tijd niet meer voor EV’s.

Een Tesla Model S was in 2018 een heel stuk voordeliger door de fiscale maatregelen dan in 2019. Dan is het natuurlijk niet zo gek dat iedereen die aankoop naar voren trekt. Dat een P100D ludicrous goedkoper is geworden is een feit, maar deze uitvoering was nooit erg in trek vanwege de (veel) te hoge prijs.

Dat er relatief weinig KIA Niro en Hyuandai Kona op kenteken wordt gezet komt doordat ze slecht leverbaar zijn. De wachtlijsten zijn meer dan een jaar, dus het is echt niet de beperkte vraag die het probleem is.

Dat mensen op (volstrekt legale) wijze proberen hun belastingdruk te verlagen is volledig logisch. Feit is dat de meeste rijders in NL in een triest hok moeten rondrijden, omdat de MRB, BPM, accijns, bijtelling, … extreem hoog zijn. Als je dan een keer de mogelijkheid hebt om daar niet meer aan mee te doen, dan is dat volstrekt logisch. De gemiddelde Tesla is in ieder geval ook een stuk spannender, dan het gedownsizede treurige leaseblik dat we meestal op de weg zien.
@bugboy: vamil al bij de mia meegeteld?
@bischero: Ook de VAMIL is al lang geleden afgeschaft voor EV’s.
@bugboy: ok, was niet meer bekend met de laatste status van de regelgeving.
@bischero: plus dat vamil alleen maar verschuiven van belasting is, dan komt de klap gewoon wat later.
@bugboy: hier heb je twee likes
@bugboy: hear hear!
@bugboy: Precies. En de S/X gaan al 6,5 jaar mee en wordt langzaam onaantrekkelijker in NL tov een Model 3. Als ze het interieur ook een update geven zijn ze pas weer relevant.
Teslarijders. Het zijn net automobilisten.
Begint een beetje trieste eenzijdige berichtgeving te worden, ik had gehoopt dat autoblog iets meer focus legt op de prestaties en innovaties van deze auto’s en iets minder op het populistische “EV’s zijn bagger want …”

De verschillende concepten kunnen gewoon naast elkaar blijven bestaan , laten we nu niet doen alsof de gemiddelde recente ICE nu zoveel meer rijplezier brengt….
Als ik voor een appel en een ei een Model 3 kon leasen deed ik het ook wel. Autorijden doe ik doorgaans toch niet voor de lol (hoewel ik t echt wel fijn vind om in mn 5 te ploffen), daar pak ik de motor wel voor.
Gek genoeg werkt het ook zo voor o.a. Volvo rijders. Na het afschaffen van de subsidies op PHEV’s (2013, 2015,2016) was er eind van het jaar een piek in V60 verkopen en was Q1 daarna dramatisch. Als je zo’n auto overweegt trek je de verkoop naar voren om nog te profiteren.
@rs62k5: maar dat is toch ook het doel van subsidies? Verkoop stimuleren?
@sirprize: Inderdaad. Maar er wordt zo krampachtig over gedaan en er wordt gedaan alsof dit alleen voor Tesla’s geldt. Wat natuurlijk onzin is.

Subsidies verlagen de TCO –> auto’s worden bereikbaarder voor groot publiek = meer vraag. Bij stoppen subsidie krijg je een piek omdat mensen nog snel even willen profiteren. Daarna een grote dip (zie o.a. Q1 tsla).
Met subsidie kost een Model S100D ongeveer hetzelfde als een Passat, zonder subsidie voor grootste deel leaserijders en ondernemers onbetaalbaar. Pietertje Omzicht (de econometrist die niet rekenen kan), denkt dat de Passatrijder die een model S is gaan rijden na de model S een BMW M500d gaat rijden. Want, 110K * (22%-4%) zijn de gemiste inkomsten voor de staat volgens hem.
@rs62k5: haha, ik zou willen dat dat zo werkte inderdaad.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Huur subsidie om boven je stand in vrijstaand huis te gaan wonen zou ook raar zijn. Maar ooit vonden ze het voor EV’s een prima idee. Niet zeuren dan.
@jorden: Ah je bedoelt de HRA.
@fanboy: die onzin die grotendeels gecompenseerd word door het eigenwoningforfait?
@lekbak: Subsidie voor de banken noem ik het.
Gevalletje Acute Verzuring?
Is toch al een een paar millennia bekend dat sapiens reageren op financieel-economisch gewin.
1+1=3
Sorry @Willeme, maar dit is het slechtste artikel dat je tot nu toe hebt geschreven. Moest je dat van de baas of vind je Tesla’s echt k met p?
@jeroenwz: Misschien dat @willeme ook subsidie krijgt op dit soort teksten? Of dat het een eis was om voor autoblog te mogen schrijven: 3 op de 10 artikelen die je schrijft moet gebash zijn op EV’s?
@jeroenwz: Wat een onzin. Omdat men niet op de “EV-hosanna-parade-wagen” springt is het gelijk “bashen”? Waarom dan? De cijfers liegen er niet om. Ik kijk ook nog steeds met bedenkingen naar EV’s. Wat hebben ze nu al bewezen dan? Van de oude lease sletten kennen we de reputatie zo langzamerhand allemaal. Van de Mercedes Diesels, de golfjes TDI’s en ga zo maar door. Maar ik zie niet dat oude Tesla’s, met 2-3-4 ton achter de kiezen straks nog naar Afrika of Oost Europa vertrekken om nog jaren dienst te doen als Taxi. Waar blijft dat overschot aan afgedankte EV’s dan? Niemand wil ze meer en hun auto-leven zal een stuk korter worden dat het bij de oude diesels het geval is. Is dat geen vorm van ‘vervuiling’ dan?
@jeroenwz: Nee, ik vind Tesla’s an sich best interessant. Zeker in technisch opzicht. Maar laten we elkaar niet voor de gek houden door te denken dat dat de reden is dat we met zijn allen overstappen. Het heeft louter financiële redenen. Hoe ‘die hard’ de fanboys ook zijn, de enige reden dt ze gigantisch scoren in Nederland is vanwege de subsidies. De rest is een leuke bijkomstigheid.

Ik heb overigens slechtere artikelen dan deze geschreven, hoor ;-).
Elektrisch rijden is sowieso een grote wassen neus…
Categorie: geen nieuwe. Vooral niet neutraal. En bovenal zuur! Kom op mannen. Jullie kunnen beter. Kappen met dat EVangelie van jullie.
Ik ben niet anti-elektrisch rijden, ik ben anti-subsidie rijden wat alleen de rijken kunnen betalen. Verder is dit wel een schot voor open doel natuurlijk met een keeper die op vakantie is en de verdediging ziek thuis zit. Man man man wat een open deur is dit
Tesla-rijders subsidiegevoelig? Volgens mij moet je eerst vooral een niet-Tesla-rijder zijn, om dus die stap te maken, omdat je subsidiegevoelig bent. Afijn, daarentegen: zou jij voor je leaseauto graag 400 netto per maand extra willen betalen of bv. 100 euro? Is gewoon een kwestie van rekenen en ik snap niet dat hier een heel nieuw bericht over komt. Iedereen koopt dingen op basis van portemonnee.

Daarnaast reden veel mensen een Outlander, A3 e-tron en andere hybrides en vinden nu eenmaal het EV-gedeelte erg fijn en willen graag de stap maken naar elektrisch. Waarom altijd zo’n gezeik over dit? Als we willen dat alles elektrisch is, dan is dit toch de manier?

En: “Als je een Tesla Model 3 zakelijk gaat rijden (wat iedereen ook doet), dan zijn er nog diverse KIA en MIA regelingen”, KIA bestaat al JAREN niet meer.
@stfu: ik heb twee jaar geleden nog gebruik gemaakt van Kia, bij aanschaf van m’n bedrijfsauto
@stfu: Klopt, die is er al even niet meer. Blijft staan dat het OVERDUIDELIJK is dat men Tesla’s koopt vanwege de besparingen. Zelfs jij zou er geen premium over betalen ;-).
“Het ministerie van Financiën zal de verkoopcijfers met samengeknepen billen in de gaten houden, want 7,7% van de nieuw verkochte auto’s is volledig elektrisch.” -> Die zijn al een excelsheetje aan het knutselen over wanneer het ultieme punt bereikt wordt om daar ook wegenbelasting op te gaan heffen. O, o, o wat gaan die electraboys dan hard schelden…
@marcellos: Samengeknepen billen zal wel meevallen. Ze kunnen zo’n tegenvaller toch makkelijk verhalen op alle andere weggebruikers?

Het zou logisch zijn als er eindelijk een maxium aan de subsidie voor die elektro wagens komt in plaats van deze bodemloze put. Bij andere subisies heel normaal, denk aan de subsidie voor zonnepanelen. Potje leeg, even wachten to de nieuwe regeling actief is. Om aan te geven hoe gek het allemaal is, ik heb in 2015 een subsidie aangevraagd omdat ik door aanpassingen aan de HVAC (Heating/Ventilation and Cooling) installatie het energieverbruik van het bedrijf meer dan gehalveerd had. Subsidie werd afgewezen omdat in de 2 jaren daarvoor het bedrijf geen winst had gedraaid. Er stonden wel 2 stuks Volvo V60 D6 voor de deur die zonder blikken of blozen alle subsidies hadden gekregen. Waanzin, deze onzin en de bijbehorende discussies zijn er al sinds 2008!
Ach gut. En Jaguar en Audi rijders?
@crepito: haha alle i-paces die je ziet rijden, zijn in december op naam gezet. Maar dat zijn alleen maar particulieren die m voor het milieu rijden
@nautique206: Kun je overigens beter een Tesla rijden (veel minder kobalt en efficiënter).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).