Advocaat: Europese VW-klanten worden keihard genaaid

Auteur: , 41 Reacties

Het feit dat Amerikaanse klanten een betere compensatie krijgen dan Europese klanten is niet eerlijk.

Volkswagen

Het duidelijke verschil tussen de Amerikaanse claimcultuur en het ‘zachte’ Europa wordt nog eens pijnlijk duidelijk met het compensatieverhaal omtrent Volkswagens dieselgate. De Amerikanen krijgen simpelweg een betere schadevergoeding. Een schande, zegt de Belgische advocaat Geert Lenssens in De Morgen. Lenssens is werkzaam bij advocatenkantoor SQ Law, dat een zaak tegen Volkswagen gaat aanspannen.

Volgens de advocaat maakt de Duitse autofabrikant misbruik van de Europese regelgeving om een eerlijkere compensatie te ontlopen. Lenssens spreekt over discriminatie en zegt dat als dit inderdaad de definitieve uitspraak is van Volkswagen, dat de autofabrikant gevolgen mag gaan verwachten. Ook Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt spreekt van een schande en hoopt op een zaak voor justitie. Van Brempt doet momenteel onderzoek naar misbruik door autoproducenten en is voorzitter van de commissie Dieselgate. Mocht het zover komen dan is aan het Europees Hof van Justitie het oordeel of Volkswagen ook in Europa mag gaan lappen.



41 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
“VW-klanten worden keihard genaaid.”

Dat had ook zomaar de titel kunnen zijn voor een willekeurig ander artikel.
@berlinetta: blijft petjes volk hè ;)
@berlinetta: Waar blijft het plusjeskanon…? :P
@berlinetta: ik vind het wel raar als je deze titel boven het artikel dat Max Verstappen tweede is geworden gaat plaatsen.
Alleen in Amerika is men van mening dat alle problemen met geld zijn op te lossen
@melkkoe: Dat is geen mening, maar gewoon waarheid. 99% van de problemen is op te lossen met geld.
@multizuiger: totdat je ongeneeslijk ziek wordt
@hallobanaan:
ja, ongeneeselijke ziekten die veroorzaakt of verergerd worden als je te vaak achter een VW rijdt bijvoorbeeld.
@melkkoe: ipv met een paar keer sorry zeggen en veel gelobby???? Overigens moet VAG ook flink investeren in groene technologie
Moeten ze maar uit de EU stappen #brexit
@mrrallycross: dan stapt Duitsland gewoon uit de EU. Ligt gelijk de EU permanent aan het infuus met verhoogde dosis van de overgebleven lidstaten…
@mrrallycross: je bedoelt #Bexit denk ik? :)
De E.U. is een boevenbende.

Als Europa haar eigen regels niet handhaaft,
Is het gewoon wéér een bewijs dat Europa er niet is voor de burgers (de longen van kinderen, astmapatiënten en iedereen).

Maar er vooral is voor BigCorp.
Letterlijk de burgers laten stikken, in het belang van grote multinationals.

De praktijk-uitstoot van VW’s was ook naar europese normen 6/7/8x over de wettelijke limiet. Dat de software die Volkswagen gebruikte om die uitstoot te verhullen illegaal is, is evident.

[i]”‘defeat device’ means any element of design which senses temperature, vehicle speed, engine speed (RPM), transmission gear, manifold vacuum or any other parameter for the purpose of activating, modulating, delaying or deactivating the operation of any part of the emission control system, that reduces the effectiveness of the emission control system under conditions which may reasonably be expected to be encountered in normal vehicle operation and use;

2. The use of defeat devices that reduce the effectiveness of emission control systems shall be prohibited.

1. Member States shall lay down the provisions on penalties applicable for infringement by manufacturers of the provisions of this Regulation and shall take all measures necessary to ensure that they are implemented. The penalties provided for must be effective, proportionate and dissuasive. Member States shall notify those provisions to the Commission by 2 January 2009 and shall notify it without delay of any subsequent amendment affecting them. “[/i]

Toch wordt Volkswagen niet gestraft, en ook andere fabrikanten die hun NOx-reductie uitzetten na 22 minuten, of onder 90% van de temperatuur-omstandigheden.. lijken aan een straf die effectief, proportioneel en voorkomend is.. te ontsnappen.

Als dit is hoe de E.U. en lidstaten reageren op dit soort problemen toont het eigenlijk vooral het failliet van dat systeem aan.
@martinus: Nee, de EU is helemaal geen boevenbende. In elke organisatie is verbeteringen nodig en als die nodig zijn hebben die ook nog tijd nodig. Daarnaast gaat er in de meeste organisaties veel meer goed dan fout en dat is ook bij de EU het geval. Richt je niet alleen op negatieve dingen maar verdiep je ook eens goed in de positieve dingen. Wat je nu doet is alleen maar stemming maken en dat is waar bijvoorbeeld de Engelse jeugd nu de resultaten van gaan zien. Mensen zoals jij moeten je mond eens houden tot je je volledig in de materie verdiept hebt. Neem die moeite eens en wees eens eerlijk. Fijne dag verder
@meridian:
Als ik zijn betoog zo lees een eerlijk verhaal !

Daarnaast ben ik faliekant tegen het feit dat de leden van het Euro Parlement als een Hans van Balen naast hun salaris ook nog eens bijbaantjes mogen hebben waarvoor ze vorstelijk worden beloond.
van Balen was, voordat het in de publiciteit kwam, lobbyist voor de auto lobby betaald door Mercedes Benz. en de Nederlandse RAI vereniging.

En dat wekt wantrouwen van de burger en een afkeer van het instituut EU.
Want van Balen is eenman die er nog op bescheiden wijze van profiteerde met een ‘onkosten vergoeding’ van resp € 8000 en € 4000 per jaar.
Maar je krijgt op deze manier keihard de schijn tegen je en dat is nou net precies wat de meeste Britten heeft doen besluiten om de EU te verlaten.

Niet verstandig van ze, maar wel begrijpelijk !
@desjonnies:
helemaal mee eens, de EU heeft urgent hervorming nodig, alleen is het bizarre dat ze dat zelf, zelfs na de brexit, niet eens lijken te beseffen.
@meridian:
Eerlijk zou zijn gewoon je eigen regels volgen.

Leren van je eigen fouten zou zijn dat als je ontdekt, dat andere merken nóg meer onverklaarbaar uitstoot verschil hebben tussen de theoretische, en werkelijke giftige uitstoot, dat je dan als institutie alles op alles zet om die bedrijven ook aan te pakken, om zo je burgers te beschermen.

Ik ben wel pro- Europese politiek.
Maar ik kan geen drie Europolitici noemen, die vaker spreken met burgers, burgerbelangen verenigingen etc.. dan met bedrijfslobbyisten.
@martinus: Ik ben het niet altijd eens me je reacties en vind ze zelfs vaak vervelend (vanwege die constante herhaling). Maar in dit geval heb je helemaal gelijk! Hier kan de EU haar spierballen laten zien en aantonen dat de burgers het belangrijkste zijn en vertrouwen terug winnen. Maar ik heb niet de indruk dat ze hier iets mee gaan doen helaas.
@martinus: Maar de maatschappij word genaaid door fabrikanten die de uitstootnormen overtreden, niet de klanten. Het is absoluut waar dat de EU hand in eigen boezem moet steken en eens grondig de eigen organisatie moet herzien. De EU is een fantastisch idee en levert in het algemeen veel meer op dan het kost, maar er zijn altijd verbeterpunten. Ik ben het dan ook maar gedeeltelijk eens met je.

Waar het in dit verhaal verkeerd gaat is de Amerikaanse claim cultuur. Overheden hebben de plicht publieke publieke goederen te regelen, en daar hoort ook een leefbaar milieu bij. De overheden proberen met boetes en subsidies te stimuleren dat de lucht schoner wordt, dus de overheden moeten zorgen dat VW en andere overtreders gepast gestraft worden. de klanten heb deze auto’s alleen gekocht omdat het voor hun het ideale compromis tussen hun eisen en budget is. Ik weet vrij zeker dat deze klanten niet kijken naar NOx uitstoot, hoogstens naar verbruik. Laat de overheid eisen dat VW kostenloos de uitstoot van NOx verminderd van de verkochte auto’s, maar laat die graaiers die ineens dollar tekens zien lekker zakken.
@martinus: de EU is terughoudender omdat dat schade brengt aan de eigen economie; jouw portemonnee. Amerikanen hebben er baat bij om hun concurrenten stevig beet te pakken
@Capibaro:
Het is niet dat ze het boetegeld verbranden.
Ze kunnen het gewoon zelf uitgeven.
Of bijvoorbeeld een kleinere bijdrage of naheffing vragen aan de landen.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om VW af te maken met ondraaglijke boetes, want er staan teveel jobs op het spel.

Oplossing: inbeslagname van een groot pak aandelen VW door Europa. De boel blijft draaien, Europa krijgt z’n schadevergoeding door deelname in de winst…
@Esprit_de_Flandre: Bestuurlijke boete door de lidstaten moet van tevoren vastliggen.
In het geval van ‘defeat-devices’ moesten lidstaten die boetes voor 2009 vastgelegd hebben.
@Esprit_de_Flandre: Van een baan bij VW, naar op de bank in de WW.
Ik word zo schijtziek van die hetze tegen VW!! Alsof ze de enige zijn die hebben lopen kloten met de uitstootwaardes… Vind die mankementen aan de auto’s van US merken waarbij doden zijn gevallen veel kwalijker dan dit! Klote amerikanen met hun zeik claim geouwehoer! Kan me nog een verhaal herrinneren van de Mac in de states dat een vloer nat was een vrouw uitglee en tientallen miljoenen schade vergoeding kreeg! Da ken alleen maar in dat achterlijke amerika?
@e36m3gt:
NOx is giftig.
@e36m3gt: Dat krijg je nu eenmaal als je de kluit op een gigantische manier belazerd. Daar worden mensen niet blij van. Dus in plaats van dat men zegt: Zand erover en het geld dat je onterecht hebt verdiend mag je houden worden fraudeurs aangesproken op hun crimineel gedrag. Logisch toch?
@e36m3gt: het is niet alleen het uitstootschandaal, het is de fraude die de VAG importeur heeft gepleegd bij uitbesteding van politieauto’s. Daarnaast hebben ze tegen klanten gezegd die motoren hadden net extreem olieverbruik dat het een incident was. Hetzelfde met de kettingspanners. Ze gebruiken hun macht om uiteindelijk hun eigen klanten te duperen. Dat negatieve sentiment komt niet uit de lucht vallen.
Ja, je kan het altijd proberen.
Rechtzaak ertegenaan en vervolgen die handel.
Iedereen dezelfde compensatie is niks meer als normaal
En het mooiste is dat vw’s daar budget auto’s zijn. Uiteraard wel standaard afgeladen met alle opties en een dikke motor. Dus niet zon bromvlieg met aanjager zoals hier.
Klanten ondervinden helemaal geen hinder van deze hele zaak, en verdienen dus ook geen compensatie.
@trustmeiamanengineer: inderdaad, want:
– ze vallen niet (met terugwerkende kracht) terug in een hogere bijtellingscategorie;
– ze hebben niet ineens meer verbruikskosten;
– de fix is op kosten van VW.

Echter,
– de voorgenoemde fix knijpt wel het vermogen;
– bij inruil zit men (mogelijk) met een lagere inruilwaarde.
Advocaten? Leven die in riolen en kelders?

Ze ruiken weer geld. Ze komen.
Aha, dus een hogere compensatie voor de groep die het minst schade heeft geleden door dit alles is eerlijk… Juist ja.

De verantwoordelijken in de cel gooien voor een paar jaar, vw een paar miljard boete geven (wat in de grote pot komt) en dwingen iets aan de luchtkwaliteit te doen in de 10 steden waar de meeste volkswagens zijn verkocht. Dan heb je het in mijn ogen veel eerlijker gedaan en is vw net zoveel geld kwijt. Dus de straf is net zo groot.
De door velen verguisde @lincoln zei het wederom het beste met één van zijn one-liners in de topic : VW dieselgate: USA krijgt meer schadevergoeding dan wij :

Tja .. Je hebt nu eenmaal geitjes .. Geitenneukers .. En geiten die zich niet laten naaien ..

De nieuwe CEO van VAG heeft overigens verklaard dat VAG’s zakken niet diep genoeg zijn om ook in Europa eenzelfde schadevergoeding te kunnen betalen, iets wat hij heeft uitgelegd aan een Euro Commissaris die dat begrijpt.
“De klanten van VW worden keihard genaaid”, maar de klanten van advocaat Lenssens waarschijnlijk nog net iets harder.
@lexaudi: eindelijk weer verstand op autoblog
Vergeet niet dat er door het gesjoemel veel financieel voordeel was voor de eigenaren (in Nederland in iedergeval). Betaald vanuit EU geld. De groep die hier dus vooral mee genaaid wordt is de EU. En dat is eigenlijk net goed, weten die ook eens hoe het is om financieel genaaid te worden.
“De klanten van VW worden keihard genaaid” , als je vag rijd …verdien je het gewoon om genaaid te worden .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).