Schikking in Amerika kost VW ruim € 13 miljard

Auteur: , 36 Reacties

Langzaam maar zeker lijkt het erop dat het binnenkort wel gedaan is met de controverse omtrent Volkswagen Dieselgate. Maarre, wel even afrekenen alstublieft!

goed op stoom

De Duitse autoreus heeft een akkoord bereikt met Amerikaanse klanten en autoriteiten. De deal houdt in dat eigenaren van een sjoemelauto tot maximaal 10.000 euro aan schadevergoeding zullen ontvangen, waarmee het totaal oploopt tot een stevige 14,7 miljard dollar. Omgerekend naar de huidige wisselkeur is dat een bedrag van 13,4 miljard euro.

Met dit akkoord kan VW in elk geval het boek dichtslaan voor wat betreft de financiële schade in Amerika. Zou je denken, want de deal heeft alleen nog maar betrekking op de gewraakte 2.0-blokken. Over de 90.000 auto’s die in Amerika met een 3.0 rondrijden wordt namelijk met geen woord gerept, dus de kans zit er dik in dat ook dit verhaal nog een staart gaat krijgen.

Overigens is met de deal nog geen duidelijkheid geschapen over hoe VW alle vieze auto’s gaat fixen. Wel is bekend dat klanten hun auto terug kunnen verkopen tegen de marktwaarde die vóór het uitbreken van Dieselgate gold. Niet onbelangrijk, daar de waarde van tweedehands auto’s met een “geïnfecteerde” motor gemiddeld zo’n 19% daalde.

Naast de tegemoetkoming aan eigenaren is 4,7 miljard USD bestemd voor onder meer onderzoek naar milieuvriendelijke technieken. Overigens is de deal nog niet definitief voordat de rechter zich erover heeft uitgesproken. (Via: LA Times)

Dank aan Sjoerd voor het tippen!



36 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Goed nieuws voor Elektrische rijden!!

Eigenlijk zouden VW (en andere sjoemelaars) in Europa een zelfde straf moeten krijgen in Europa.. Hier hebben ze nog meer dan in Amerika giftige turbo dieseltjes verkocht.
@martinus:

Slecht nieuws voor de inwoners van de Europese Unie.
Onze gedupeerden zullen geen ene rooie rotcent zien.

En om u p[ juiste wijze te informeren, de allergrootste reden dat wij in Europa van den Diesel houden is een schier economische die ons is opgelegd door dezelfde overheden hier op dit continent; namelijk accijnzen.
Hadden we dezelfde accijns structuur -lees structuur geen percentage- gehad als in de VS, waar Diesel belangrijk meer kost dan benzine, was de Diesel nooit zo populair geworden . Dus deels durf ik bij deze de schuld bij de overheden te leggen.

In mijn ogen is uw roze bril een ietwat beslagen en dit heeft in dit specifieke geval niets met mijn persoonlijke voorkeur voor de moderne Diesel met roetfilter en kat te maken.
@desjonnies:
We belasten CO2, maar hebben ook NOx verboden in Europa.

Belasten doe je als overheid omdat iets in grote getale ongewenst is, verbieden doe je omdat iets niet alleen ongewenst is maar ook gevaarlijk.
@desjonnies: vervolg.

Vanuit de overheid is een verbod dus zwaarder middel en ingrijpen dan een belasting. Logisch, NOx is giftiger dan CO2

Als Europa het verbod niet handhaaft (daar ziet het er naar uit) is het voor de fabrikant precies andersom, de belasting heeft meer impact op het bedrijfsresultaat dan (de boete van) het verbod. Kortom, minder CO2 meer NOx ten koste van de longen van alle Europeanen.

Je kan die gifuitstoot ethisch gezien ook de bedrijven verwijten, maar de echte oorzaak zit natuurlijk in het NIET FUNCTIONERENDE Europese systeem.
@martinus:

Nope .. Belasten doe je om geld te innen ..

Economie niveautje kleuterschool ..
Misschien maar eens overdoen knul ..
@desjonnies:
Zoveel ontlopen de benzine/dieselprijzen elkaar niet in de vs, ca 2.3$/gal vs ca 2.4$/gal, het prijsverschil is kleiner dan het verschil in verbruik tussen diesel/benzine. Maar goed, verder ben ik het wel met je eens, vooral in zuid europa kost bijna diesel niks extra qua belasting en is diesel goedkoper en zuiniger dan benzine, dus geen wonder dat 80% van het wagenpark diesel is.
@martinus: De enige reden die ik kan bedenken om dit ook in Europa te doen is dat zo iedereen gelijk behandeld wordt. Het is natuurlijk niet normaal dat de een wel een vergoeding krijgt voor die onzin en de ander niet.
Echt ongelofelijk dat land.
@fmgarcia: je kunt daar het meeste geld krijgen voor de meest idiote ongelukken inderdaad haha.
@edjehaze: ofja ongeluk..
@edjehaze: kijk voor de lol eens naar wat de lemon law is.
@fmgarcia: punitive damages noemen ze het daar…
Voor Europa komt er nog wel zoiets bij… dus 25miljard euro schade exclusief de waardedaling op de beurs.
@w0o0dy: Europa lijkt juist heel erg zijn best te doen haar eigen dieselfabrikanten niet te schaden.

VW.. maar ook Fiat, Opel, Peugeot en zelfs een klein merk als Jaguar worden allemaal de hand boven het hoofd gehouden als het gaat om het kunstmatige verschil tussen de NEDC en de
praktijkuitstoot.
en defeat-devices die na enige tijd, onder bepaalde tempratuur of in een bepaalde cyclus de NOx-Reductie uitschakelen.
@martinus: & @fmgarcia: in de VS gaat het om slechts 500k auto’s… dat is in Europa veelvoud.
@martinus: NEDC is een verbruikstest, laten we dat niet verwarren met emissie testen.
@w0o0dy: Alleen voor Europa gaat het terugkopen van de auto’s niet gelden denk ik. Zie dat in de VS massaal gebeuren namelijk.
Gelukkig is na het betalen van de boete gelijk heel de lucht weer piekfijn schoon! :) Well done ‘Murica!
Blijf het een geweldige topicfoto vinden!

En tja, wat verwacht je dan? Amerika, het land van de schadevergoedingen.
@viezefreddyw:

Idd .. Iedereen is daar inmiddels al triljardair ..
Schadevergoeding naast de terugkoop regeling? Wat een onzin!
Voor emotionele schade omdat ze met de auto wat schadelijke gassen hebben uitgestoten? Een fractie van de schadelijke gassen die ze indirect uitstoten door hun eigen consumenten gedrag?
Ik vind t nergens op slaan.
Het houd niet op, niet van zelf….. Wie z`n gat brand moet op blaren zitten, maar dit is wel heel heftig hoor.
@dutchdriftking: dit zijn brandblaren, geen gewone blaren ;)
Zeikland! Ok het is niet goed wat vag heeft geflikt, maar erop uit zijn een bedrijf te gronde te richten gaat in mijn opinie te ver.
Het is heel veel geld, maar als je even kijkt naar VAG is €13 mld minder dan 10% van de jaarlijkse omzet. En dat terwijl ze aan de sjoemeldiesels wel jaren grof geld en winst verdiend hebben. Voor zo’n bedrijf is het bedrag nog prima te overzien.
@gijsso: In 2014 (dus voor het emissie schandaal) draaide VW 12,7 miljard winst. Als je bedenkt dat een gezond bedrijf met meerendeel van de winst weer in de eigen onderneming investeert, de aandeelhouders ook dividend willen hebben dan heb je toch best wat jaartjes nodig om die 13 miljard weer goed te maken.
thanks Sjoerd voor de tip, autoblog had blijkbaar de RSS-feed van Jalopnik even uitstaan….
En schadevergoeding en mogelijkheid tot terugkopen. Lijkt mij teveel van het goede. En waar laten ze die teruggekochte auto’s dan?
@eefie: Gesloopt en gerecycled waarschijnlijk. Want dat is lekker goed voor het milieu.
Misschien is het meest schokkende van deze affaire wel dat de Amerikanen een vorm van schadevergoeding krijgen en wij in Europa met een kluitje in het riet worden gestuurd !

Want linksom of rechtsom, je Diesel, welkmerk ook is stantpede minder waard geworden tweedehands.

We zien eigenlijk hetzelfde effect met de Bexit : Niets is nog definitief, behalve een paar vervelende arrogante EU ambtenaren die zich bij de taas genomen voelen, er is eigenlijk nog weinig veranderd, maar het Britse pond valt als een baksteen.
Richard Branson van Virgin staat te janken dat ‘ie een derde van zijn vermogen kwijt is door de Brexit !
http://www.joelannesley.com/wp-content/uploads/2015/09/Richard-Branson_Picture-Quote_You-shouldnt-blindly-accept-a-leaders-advice.-Youve-got-to-question-leaders-on-occasion.png
@desjonnies: die Branson gaat nu van armoe maar in occasions?
Dat is schrikken!
26 rooitjes per auto !!

Broodje aap natuurlijk ..
Over zgn. zuinige Volkswagens gesproken! [niet voldoen aan de regels]
Hypocriet. Mijnheer Uncle Sam ” Dé voorbeeldige Grootverbruiker “
Zou lekker niks meer verkopen in de us of a stikt er maar lekker in en die boete ook niet betalen
De VS slaat even een Europese concurrent voor hun eigen merken vleugellam.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).