VW dieselgate: USA krijgt meer schadevergoeding dan wij

Auteur: , 36 Reacties

Wisten we eigenlijk al, maar nu heeft Matthias Müller himself het toegegeven.

Volkswagen Clean Diesel

Onlangs werd beken dat Volkswagen de knip trekt en alles bij elkaar waarschijnlijk zo’n 15 miljard dollar kwijt is om weer vriendjes te zijn met de Amerikaanse klanten én autoriteiten. Gedupeerden in de Oude Wereld worden echter afgescheept met een simpele fix die de uitstoot van het VAG-product in kwestie weer in lijn brengt met de voorschriften, maar van een schadevergoeding is vooralsnog geen sprake. Laat staan dat Europese klanten hun auto terug kunnen laten kopen door Volkswagen met maximaal 10.000 USD aan extra compensatie.

Volgens CEO Müller komt heeft dat te maken met de verschillende situaties in beide continenten. Grenswaarden voor emissies zijn als we Müller moeten geloven in de VS aanzienlijk strenger dan in Europa, wat maakt dat het extra ingewikkeld wordt om middels een software- of hardwarematige fix de boel te repareren. Bovendien wordt het voor Volkswagen ondanks de (relatief?) rooskleurige financiële situatie waarin het bedrijf verkeerd ondoenlijk om ook hier de knip te trekken en gedupeerden ruimschoots tegemoet te komen.

Wij hebben eerder het idee dat de Amerikaanse autoriteiten VAG een stuk steviger bij de ballen hebben dan de Europese autoriteiten, en dat eigenaren van een sjoemelauto aan deze kant van de plas er daarom bekaaider vanaf komen. (via: Welt.de)



36 reacties

Tja .. Je hebt nu eenmaal geitjes .. Geitenneukers .. En geiten die zich niet laten naaien ..
Verschil tussen claimcultuur en geen claimcultuur. Europa (en eigenlijk de rest van de wereld) heeft zoiets van; fix the fucking thing.
Terwijl in Amerika mensen gaan roepen dat ze nachtmerries hebben gekregen, omdat ze dachten dat ze milieubewust bezig waren, en dat bleek niet zo te zijn waardoor ze sindsdien geen nachtrust hebben gehad. Konden daardoor niet naar het werk met de auto. En ze stonden op het punt om hun puppy in de magnetron te gooien om te drogen.
Dus ze hebben door dit verschrikkelijke nieuws psychische problemen gekregen, zijn inkomsten misgelopen, zijn verdrietig dat ze de aarde niet aan het redden zijn en hun puppy heeft door VAG ook psychische problemen gekregen. In conclusion; a billion dollars your honor. Dat zal het leed verzachten….
@Rick-dos:

“Fix the fucking thing” ..
Whahaha ..
@lincoln: Er gaat niets boven een goed ouderwets theezeefje in je uitlaat systeem. Ideale oplossing met maximaal placebo effect.

Maar even serieus.. de nieuwe V.W. Diesel modelletjes scoren wel allemaal hardstikke goed (zelfs binnen de euro6-norm) volgens de praktijkuitstoot testen van
equa.emissionsanalytics.com.
@martinus:

Paar katvangers ontslaan (uitkopen) ..
Roepen “keihard aanpakken” ..
En weer in slaap sukkelen ..

Yep .. The european way ..
@martinus:

De oplossing is al gewoon te koop ouwe reus !

http://www.shell.nl/klanten/commercialfuels/gtl.html
@desjonnies: wij hebben sinds een aantal weken ons voorschip op dit spul draaien. De generator draait aanmerkelijk schoner en de boegschroef loopt rustiger. Echter lost gtl wel oude brandstofslangen en keerringen op.

De verzekeringen doen nog een beetje moeilijk over het spul. De hoofdmotor mag er nog niet op draaien namelijk. Ze zijn nu druk bezig met regelen dat caterpillar zegt dat het geen kwaad kan maar die willen nog niet meewerken.

Het is absoluut geen goedje zonder zorgen, en ik zou het nooit in een auto gooien die ouder is dan een jaar of tien!
@lekbak:
Dat bedoelde ik ook te zeggen, de techniek staat niet stil, ik rijd langer en zuiniger op een tank V-power of BP ultimate of andere hoogwaardiger Diesel .
Zit meer energie in denk ik dan maar zo als leek.
@desjonnies: voor zover ik het begrijp zit het voornamelijk in efficiëntie van de verbranding.

Reguliere diesel is onzuiver en daardoor verbranden al die onzuiverheden op hun eigen moment. Je hebt als het ware een hele hoop kleine verbrandingen. Gtl is veel puurder waardoor je één lange zuivere verbranding hebt. Hierdoor verbrand het een stuk schoner, klinkt de motor rustiger en kan je zelfs nog een iets lager verbruik hebben.

De reden dat wij over gaan/zijn gegaan is voornamelijk vanwege ons roetfilter. Dit is al na 5 jaar verstopt geraakt waardoor er weer een grote investering nodig was voor nieuwe filterblokken. Mijn werkgever hoopt dat hierdoor de motor minder roet (vooral minder vettig roet) en daardoor het roetfilter langer mee gaat.

Overigens doen we nog meer, waaronder een toevoeging aan de olie (ditoil) en dat werkt echt. Onze generator met dik 60.000 uur neemt geen drup olie meer, we verversen nog maar elke 1000 uur (ipv 500) en we kunnen de generator zwaarder belasten (die oude generator is het proefkonijn).
@Rick-dos: je gaat wel voorbij aan het feit dat ze onterecht zeer veel subsidie van overheden hebben gekregen.
Daarbij komt nog valse concurrentie.
@hplh: Laten we nou ajb geen boter op onze hoofd hebben. De consument heeft door deze sjoemel praktijken ook er van geprofiteerd en dan met name de leaserts onder ons. We hebben de auto’s voor het overgrote deel niet gekocht of geleased omdat we milieubewust bezig willen zijn.

Het is ook gebleken dat VAG niet de enige is die een vorm van sjoemel praktijken heeft toegepast.

Om dan nu een beetje met het vingertje te gaan wijzen is nogal hypocriet.
@Rick-dos: OK, het is ook niet altijd goed maar vaker wel.
Medische misser in NL een bosje bloemen als je geluk hebt hier hoef je niet meer te werken.
Toch fijn als ze je verkeerde been amputeren. :-)
@Rick-dos: En terecht don’t mess with us or we will f*ck you up ! En VW betaald gewoon en maakt zat winst dus prima toch. Multinationals heb ik geen medelijden mee.
En grote fraudeurs krijgen hier ook meestal 20 jaar en in NL gewoon een andere functie.
En verkrachters/doodrijders ook meestal 20 jaar en in NL 80 uur schoffelen.
Protectionisme in Amerika zit gewoon veel meer ingebakken in het systeem.

In Europa verwacht ik dat V.W. helaas weinig aangepakt zal worden
En dat alle andere Europese merken die ook gebruik maken van defeat-devices, Opel, Fiat.. geen enkele straf zullen krijgen.

De E.U. is er voor Big Corp. en zeker niet voor de kleine burger, kinderlongen of astmapatiënten.
@martinus:

Nope ..
Protectionisme is dat VAG in Europa NIET aangepakt wordt ..
Over vrienden kopen gesproken….
Iemand er al aan gedacht dat het niet in het voordeel is van Europa om een groot bedrijf als VW om zeep te helpen door ze kapot te claimen?
@entail: voordeel? Evident lijkt mij:

Meer mooie Europese merken als Jaguar, Aston Martin, LandRover, Alfa Romeo, Lancia, Mercedes, BMW, Peugeot, Renault en Citroën op de weg, in plaats van lelijke grijze VW’s en Opeltjes.

Sowieso ook als je echt hard ingrijpt op het soort gif-misdrijven van VW ook veel meer kans dat al die andere merken (en overheden) nou eens stoppen met vieze vuile turbo-dieseltjes.

Het is een offer, inderdaad … maar misschien maakt het de wereld wel mooier.
@entail: nog niet op autoblog in ieder geval getuige de reacties tot nu toe.
@peug206: haha idd.. :P
@entail: ik ook niet, maar vind ’t wel een goeie! Waarschijnlijk had de VS er ook niet zó een groot probleem van gemaakt als het GM betrof o.i.d..
Het is volkomen belachelijk dat de eigenaren van de betreffende volkswagens financieel extra gecompenseerd worden. Als er één groep niet last heeft van de uitstoot zijn het die wel. Immers zitten die veilig voor de uitlaat. Auto terug kopen zou voldoende moeten zijn.

Het had de Amerikanen gesierd als ze volkswagen gedwongen hadden dat geld in algemene luchtverbeterende dingen hadden gestopt. Tenminste iets waar iedereen iets aan heeft.

Maar dit hele verhaal gaat al een hele tijd niet meer om het milieu, als het daar ooit al om ging. Dit is gewoon een politiek en financieel spelletje.
@lekbak:

Hou op man ..
Dit soort claims betaalde Ford GM Chrysler 50 jaar geleden al ..

Consumenten oplichten doe je maar in Afrika of Europa ..
@lincoln: en 75 jaar geleden was het hip om joden te vergassen…

Dit is gewoon het zelfde wat volkswagen deed. Misbruiken voor eigen gewin. Het geld wat van volkswagen komt zou naar algemeen belang moeten gaan, gezien ook iedereen de dupe is van dit gebeuren.
@lekbak:

Houderschapsbelasting en brandstofbelasting zou ook aan infrastructuur uitgegeven moeten worden ..

Zo zie je maar .. Werk genoeg in eigen land ..
Teveel zelfs om te vingerwijzen naar de andere kant van de wereld ..
@lincoln: jij doet stom, de buren doen stom dus ik doe ook stom. Lekker puh!

Zo doen kleuters, en blijkbaar jij ook.
@lekbak:

Nope ..
Die betrekken Joden in WW2 te pas en onpas in een verhaal ..
@lincoln: zullen we dan samen maar plaatjes gaan kleuren?
Simpel.
Duitsland rules.
Duitsland is de baas.
Duitsland IS Europa
Duitsland doet wat’ie wil
Duitsland is EU
Duitsland wil is wet.
Zijn ze in 1936 mee begonnen, meer jarenplan als Toyota heeft voor wereld dominantie
Blijven vooral aardig en vriendelijk doen tegen de consument, zolang die maar niet in Volkswagen’s zakken zit en van VW’s EU lobby afblijft.

Fransen staan te blèren en trekken zich weer in zichzelf terug, geen chanson, geen existentialisme, geen grote filosofen, geen geniale vindingen meer.
En de Britten hebben zich zojuist gedistantieerd van alles en iedereen, geloven wederom in hun ‘splendid isolation’, starten de fabriek voor Spitfires weer op en zuipen mer thee dan ooit.
En Angela kan gewoon hoger opgeleiden blijven uitnodigen zodat hier het populisme welig kan groeien, mede gesterkt door de regenten die bij de EU werken en overtuigd zijn van hun eigen kunnen en onfeilbaarheid ! En vooral hun eigen onaantastbaarheid !

Chapeau Duitsland !
Goh, verassend.
De werkelijke reden volgens CEO Müller in hetzelfde interview :

Bovendien kan Volkswagen het niet betalen om de dure Amerikaanse regeling ook in Europa te hanteren, zei Müller. ,,Volkswagen is een gezond bedrijf, maar je hoeft geen wiskundige te zijn om te zien dat zo’n vergoeding ook voor Volkswagen te hoog zou zijn.”
@desjonnies: wat natuurlijk een ontzettende drogredenering is.. maarja, europa zit hier met klamme handjes. Als die dieseloplichterij bij andere merken wordt ontdekt en ze hebben VW reeds kapot geclaimed dan is het natuurlijk geen mooie show als ze dat bij diverse andere grote Europese autobedrijven niet zouden doen. En het is in niemands voordeel om vanwege een milieuregeltje een grote goed lopende industrie om zeep te helpen die, als de regelgeving en controle beter was geweest, nooit in de problemen was gekomen.. :P Het eerste stadium van vingertjes wijzen en zwarte schapen identificeren is over, dit nieuwsbericht is 1 van de laatste stuiptrekkingen. Nu hopelijk een herstelperiode..
Is het niet zo dat de Volkswagens in de States andere motoren hebben dan degene in Europa? Dacht dat de modellen die in Murica-land werden verkocht niet zomaar kunnen hersteld worden zonder schade aan de motor. Hier in Europa kunnen ze wel aangepast worden zonder blijvende nadelen.
VW heeft de Europese leiders natuurlijk in hun zak terwijl dit in de VS niet zo is.

De uitleg die we in België te horen kregen waarom VW eigenaren geen geld kregen: “om een schadevergoeding te krijgen moet iemand schade hebben wat in deze zaak niet het geval is…”
In de VS is er echter sprake van een compensatie, wat iets anders is dan een schadevergoeding. Het is natuurlijk een kwestie van hoe je zoiets uitlegt en VW heeft grote hordes mooipraters die zoiets goed kunnen uitleggen. Op die manier heeft VW hun klanten twee keer bij hun cohones.
Toch fijn. Dat er landen zijn waar alles met geld is op te lossen
Sta er niet van te kijken..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).